Artiklar > TEST: Olympus E-M5 Mark II

TEST: Olympus E-M5 Mark II

Föregångaren E-M5 blev en stor succé med 80-talsdesign och avancerade funktioner. Olympus E-M5 Mark II tar konceptet vidare och är en förbättring på en rad punkter

Olympus delar upp sina systemkameror i två serier: Pen och OM-D. Pen-modellerna påminner om kompaktkameror och vissa modeller är inspirerade från 60-talets Pen-modeller.Olympus E-M5 var först ut i OM-D-serien som alla har det gemensamt att de har en klassisk systemkamera-look från tidigt 80-tal. Olympus OM-4Ti har agerat förebild.

Trots att E-M5 Mark II ansluter sig till designkonceptet och liknar sin föregångare har Olympus ändrat om rejält bland knappar och reglage. På ovansidan finns nu nio knappar/rattar/reglage mot sex hos EM-5. Även baksidan har gjorts om, men inte lika drastiskt. Den allra största fysiska förändringen utgörs av den nya vridbara skärmen. På föregångaren gick det bara att vinkla skärmen. Den nya är vridbar i två led vilket underlättar om man exempelvis vill ta stående bilder ur hög- eller låg vinkel. Pekfunktionen snabbar upp hanteringen i många fall.


Live composite mode är en funktion som gör det möjligt att kontrollera exponeringen under långa exponeringstider.

Tyst eller ljuslös slutare

På insidan finner vi en mer högupplöst elektronisk sökare. Den hade gärna fått vara ännu mer högupplöst, men den är trots det stor och bra.

Videofunktionen har gjorts om ordentligt och kan nu lagra video med 77 Mbit/s med 30 bildrutor per sekund. Det finns avancerade funktioner som tidskod och möjlighet till extern lagring via hdmi.

Sony-sensorn med 16 miljoner pixlar är inte riktigt samma som i föregångaren. Den här sensorversionen gör det möjligt använda elektronisk slutare som gör det möjligt att ta en bild med 1/16 000 sekunds slutartid. Funktionen gör också kameran helt ljudlös – en i de flesta fall onödig finess eftersom den mekaniska slutaren är imponerande tyst.

40 megapixel

16 megapixel är inte längre maxupplösning. Genom att använda Olympus avancerade bildstabilisering för att flytta sensorn en halv pixel mellan varje exponering kan E-M5 Mark II skapa en bildfil med 40 megapixel.Funktionen är begränsad till f/8 som minsta bländare. Resonemanget är att ju mindre bländaröppning, desto mer av den ökade upplösningen äts upp av diffraktion. Men eftersom du kan kompensera för mycket av diffraktionen med rätt uppskärpning känns begränsningen lite tråkig. Det är lockande att ta bilder med både stort skärpedjup och hög upplösning.

Som sig bör i en påkostad kamera som Olympus E-M5 Mark II finns en inbyggd wifi-funktion. Det finns ingen dedikerad wifi-knapp på kamerahuset, men på pekskärmen finns en sådan knapp. Det är relativt enkelt att ansluta kameran till en smartfon eller surfplatta, men det hade underlättat ytterligare med nfc-koppling.

Fyra olika knappar på kameran kan programmeras för att styra olika funktioner. Det kan behövas eftersom kameran är fullsmockad med funktioner. En del är rätt ovanliga och kräver att man sätta sig i hur de fungerar. Ett exempel är Live composite mode där kameran tar en rad lång exponeringar som adderas samman. På skärmen går det att se hur bilden växter fram och då kan man avgöra när bilden är klar.

Även om kameran, precis som sin föregångare, upplevs som snabb i de flesta situationer är den kontinuerliga autofokusen inte så imponerande. Där hänvisar Olympus istället till storebror E-M1 som med ny mjukvara kan följa rörliga motiv och ta 9 bilder per sekund.



40 megapixel. E-M5 Mark II kan ge bildfiler upp på 40 megapixel. Utsnittet visar 450x300 pixlar. 40 megapixel räcker till för en 70x100 cm-utskrift med 200 pixlar per tum utan att behöva interpoleras upp.

SLUTSATS

Olympus E-M5 Mark II är en teknikspäckad och snabb kamera som samtidigt är liten och lätt. Mark II-versionen känns up-to-date. Bildkvaliteten ligger på nivå med föregångaren.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-06-08. Läst av 8639 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2015-06-08 14:52   Der Steppenwolf
Tack för testet men jag har en fråga angående diffraktionen. I texten skriver ni: " Men eftersom du kan kompensera för mycket av diffraktionen med rätt uppskärpning känns begränsningen lite tråkig"

Vad menar ni med "rätt" uppskärpning ?
Mvh Elvir
Svar från froderberg   2015-06-08 21:55
Med rätt uppskärpning menas uppskärpning med lämpligt programvara (ex. Smart skärpa i Photoshop) och med lämpliga inställningar för bilden. En del kameratillverkare (ex. Canon) har funktioner i sin programvara för att skärpa bort diffraktions-oskärpa.
Der Steppenwolf   2015-06-09 04:30
Stort tack för svar Magnus.

Merläsning

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer... 2

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 3

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 2

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

EU-parlamentet säger ja till omstridd upphovsrättslag

Europaparlamentet har röstat ja till ett lagförslag som innehåller omstridda paragrafer om länkavgift och upphovsrättsfilter. Efter hård kritik har kompromisser i lagtexten gjorts så att små företag och organisationer inte ska drabbas. En annan del av lagförslaget kan innebära fotoförbud på sportevenemang. Läs mer... 31

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot