Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon EF 11-24 mm f/4L

TEST: Canon EF 11-24 mm f/4L

Stockholm Waterfront Congress Centre ryms i bilden tack vara 11 mm-läget. Bilddata: 11 mm, f/11, 3,2 sekunder, ISO 200.

 

Under flera år har det funnits ett missnöje med Canons utbud av bra vidvinklar. Med EF 11-24 mm f/4L visar Canon vad de kan.

För åtta år lyckades Nikon ta Canon rejält på sängen med en fullformats presskamera och en vidvinkelzoom (AF-S 14-24/2,8) som var bättre än många extrema vidvinklar med fast brännvidd. Till detta kom flera andra objektiv och kameror som tilltalade proffs och avancerade amatörer.

Canon hade blivit "fat and happy" och öppnat upp för Nikon att ta marknadsandelar. En del räknade ut Canon som hopplöst efter.

Efter några års tystnad började Canon sakta men säkert byta ut objektiv efter objektiv. Det började med EF 70-200/2,8L IS II USM år 2010 och nu har nästan alla L-zoomar och supertelen kommit i nya förbättrade versioner. Canon fortsätter på detta spår och byter ut flera L-objektiv med fast brännvidd de kommande åren.

Skarpare vidvinklar

Canon har fått mest kritik för sina vidvinkelzoomar som inte uppvisat lika bra kantskärpa som Nikons 14-24/2,8. Förra året lanserades EF 16-35/4L IS USM som visade sig ge mycket bra bildkvalitet i vårt test av vidvinkelzoomar (nr 7/2014). Årets nyhet är EF 11-24/4L USM som presenterades tillsammans med den kommande 50-megapixelkameran Eos 5Ds.

Canon har valt att inte göra en direkt motsvarighet till Nikons 14-24/2,8 utan ge större bildvinkel till priset av lägre ljusstyrka, f/4. Det är en klok prioritering om det innebär att det kommer en efterföljare till EF 16-35/2,8L II med bättre kantskärpa. Det är främst pressfotografer som efterfrågar ljusstyrka f/2,8 och en del av dem har haft synpunkter på att Nikons AF-S 14-24/2,8 varit tung, klumpig och gett ett mindre användbart zoomomfång än föregångaren AF-S 17-35/2,8.

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är främst tänkt för dem som fotograferar inredning, arkitektur och landskap. För dessa ändamål kompletterar EF 11-24/4L Canons tilt/shift-vidvinklar TS-E 17/4L och TS-E 24/3,5L II bra.

Skillnaden mellan 11 och 17 mm kan låta liten, men det krävs två ihopsatta 17 mm-bilder för att få nästan samma utsnitt som fångas med 11 mm.


Snygga solstjärnor vid nedbländning. Tre olika sorters antireflexbehandling
ger utmärkta motljusegenskaper. (12 mm, f/22, 1/10s, ISO 200)

Imponerande prestanda

Canon har inte bara tänkt att de ska göra en vidvinkel med extrem bildvinkel, de har också velat göra ett objektiv som imponerar med bra bildkvalitet. Det hade gått att göra objektivet billigare med fler kompromisser.

Under testet har vi försökt utsätta objektivet för svåra motiv, som sol och studioblixt som lyser rakt in i objektivet. Ändå uppvisar bilderna hög kontrast och få interna reflexer (flare). Canon använder tre sorters antireflexbehandling för att uppnå denna bildkvalitet.

Skärpan avtar bara svagt mot kanterna vid 11 mm. Med de kortare brännvidderna förbättras kantskärpan. Bäst prestanda nås naturligtvis med två stegs nedbländning. Uppkomsten av kromatisk aberration (CA) är låg och lätt att ta bort i ett råkonverteringsprogram. Vi testade med Adobe Camera Raw.

De går att se något rundande linjer (distorion) vid 11 mm, men den lätt att korrigera efteråt i ett råkonverteringsprogram. Från 14 mm är distortionen knappt märkbar.

Kostnaden för bildkvaliteten är hög vikt (1 180 g) och en rejält tilltagen prislapp (31 000 kr). Det blir snabbt tungt för nacken att bära runt ett kamera med detta objektiv på.

SLUTSATS

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är ett imponerande objektiv på flera sätt – bildkvalitet i toppklass, unikt extrem bildvinkel och rejäl storlek. Vid 14 mm är objektivet överlägset Canon EF 14 mm f/2,8L II.

Det skapar ett stort ha-begär för alla med en svaghet för unika objektiv. Samtidigt har objektivet ett smalt användningsområde. Precis som med ett fisheye-objektiv kan man snabbt tröttna på att leka med objektivet. Objektivet är dessutom lite stort och tungt för att bara stoppas ner i kameraväskan "utifall att". Men för landskap och arkitektur kan detta vara objektivet vara ett perfekt val.

För de som tycker att priset är i saftigaste laget finns EF 16-35 mm f/4L IS som ett bra och billigare alternativ.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-08-10. Läst av 8649 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Fototävling: TEMA: NATUR | Vinst: Höst i Yellowstone (värde 28.900 kr)

För dig som är Plus-medlem

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2015-08-15 17:00   MangeNikon
Hmm.. Är ingen expert av Canon. Men över 30000 spänn för ett 11-24mm låter saftigt. Är den lika skarp som Nikon 14-24 f/2.8?

11mm på fullformat? Vidvinkligt värre. Förstår att många canonister väljer en konverter och Nikons 14-24. 14-24 är ett helt fantastiskt objektiv för halva priset än Canons nya 11-24mm. Dessutom med f/2.8 över hela brännvidden.
Svar från froderberg   2015-08-24 22:11
Canon EF 11-24/4L är något vassare än Nikons 11-24. Det är särskilt motljusegenskaperna som skiljer.

Jag tror inte att Canon brytt sig om att priset blir högt och försäljningsvolymen låg. Detta är ett skrytobjektiv. Dessutom lär Canon komma med ett nytt 16-35/2,8 som är mer motsvarighet till Nikons 14-24/2,8, åtminstone för pressfotografer.

Merläsning

Test: Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2

Plus Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ger dem beteckningen G2 som betyder generation två. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sin föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer... 14

Firmware ger Sony A7R III och A7 III nya funktioner

Nu går det att ladda ner den nya mjukvaran (firmware) till Sony A7R III och A7 III som ger nya AF-funktioner och intervalltagning. Läs mer... 16

Laowa satsar på videoobjektiv

Objektivmärket Laowa från Venus Optics har gjort sig känt som ett udda märke med en del uppseendeväckande objektivkonstruktioner. De har bland annat gjort extrema vidvinklar med närmast obefintlig distorsion. Liksom många andra ger sig Laowa nu in på videomarknaden. Läs mer...

Snabba och tåliga hårddiskar från Sony

Många fotografer använder LaCies Rugged-hårddiskar när de är "on location". Nu vill Sony konkurrera och utvecklar hårddiskar som är både stöt- och vattentåliga. Läs mer... 1

Fortsatt dyster arbetsmarknad för fotografer

I Arbetsförmedlingens senaste prognos listas fotograf som ett av de tio svåraste yrkena att hitta en anställning inom. "Mycket hård konkurrens om jobben" är Arbetsförmedlingens bedömning, både på kort och på lång sikt. Läs mer... 3

Bantad sändare från Profoto

Profoto har utvecklat en förenklad TTL-sändare som är betydligt mindre än den vanliga TTL-sändaren Air Remote TTL. Profoto Connect är enklare att hantera och något billigare. Läs mer... 2

PhotoMechanic 6 är snabbare

Pressfotografernas älsklingsprogram PhotoMechanic har nu kommit i en ny version som är snabbare än tidigare versioner och som har nya praktiska funktioner. Läs mer...

Test: Nikon AF-S 500/5,6E PF ED VR

Plus Mitt i den allmänna trenden med allt större och tyngre ljusstarka objektiv och allt fler zoomar går Nikon lite mot strömmen och presenterar ett lätt och kompakt fast teleobjektiv på 500 mm med måttlig ljusstyrka. Vi gillar både idén och resultatet.  Läs mer... 6

Fyra rullväskor från Manfrotto

Manfrotto Pro Light Reloader är det gemensamma namnet för fyra nya rullväskor från Manfrotto. Alla kan tas med som handbagage på flygplan. Läs mer... 5

Lee 100 kan hålla tre filter samtidigt

Lee 100 är en ny filterhållare från Lee som enkelt kan hålla tre rektangulära glasfilter med 100 millimeters bredd. Filterhållaren kan roteras så att avtonade gråfilter kan passas in perfekt. Läs mer... 1

Test: Fujifilm X-T3

Plus Fujifilm X-T3 är inte bara en ny modell, den är först ut i en helt ny teknikgeneration från Fujifilm med bakbelyst sensor och mycket snabbare processor. Detta gör det möjligt för X-T3 att vara snabb stillbildskamera, men också att vara en av de bästa videokamerorna på marknaden. Läs mer... 4

Think Tank Vision - nya diskreta axelväskor

Think Tank Photo har lanserat en ny serie fotoväskor som vi kanske kan kalla fotoportföljer. De kan både bäras på axeln och i ett handtag och säljs i tre olika storlekar. Läs mer... 1

Profoto anklagar Godox för patentintrång

Sedan blixten Godox V1 presenterades på Photokina i höstas har Profoto försökt övertyga Godox om att inte lansera blixten på marknaden. Nu hotar de med att stämma Godox för patentintrång för att få stopp på blixten. Läs mer... 44

Test: Canon Eos R

Plus Eos R är första kameran ut i Canons nya spegelfria R-system med fullformatssensor. Kameran har imponerande bra autofokus och en härlig sökare. Men vi saknar dock några funktioner. Läs mer... 9

Godox V1 utmanar Profoto A1

Blixttillverkaren Godox har tydligt inspirerats av Profoto A1 när de utvecklade Godox V1. De har båda runda blixthuvuden och magnetfäste för att fästa olika ljusformare framför blixten. Läs mer... 12

Leica Q2 är vädertätad

Leica Q2 har en 47 megapixels småbildssensor och ett 28 mm f/1,7-objektiv med bildstabilisering. Kameran är vädertätad och sensorn är antagligen samma som i Panasonic Lumix S1R. Läs mer... 23

Sony Tough CFexpress skriver med 1,48 GB/s

Sony lanserar fler minneskort med märkningen Tough. De nya korten är av CFexpress-typ och når en skrivhastighet på 1,48 GB/s. Läshastigheten är 1,7 GB/s. Läs mer... 8

Sony FE 135 mm f/1,8 GM - våra första intryck

Plus Fotosidan fick chansen att under några timmar prova Sonys nya porträttele, FE 135/1,8 GM. Det är ljusstarkt och imponerande skarpt, men det var ett par andra saker som överraskade oss. Vi fick även prova Sony FE 400/2,8 GM OSS. Läs mer... 13

Leica APO-Summicron-SL 35/2 Asph lanserad

Leica fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv med L-fattning. Nu kommer vidvinkeln Leica APO-Summicron-SL 35 mm f/2 ASPH. Läs mer...

Nytt tele: Sony FE 135 mm f/1,8 GM

Sony lanserar ett ljusstarkt 135 mm tele med relativt låg vikt. Samtidigt kommer Sony med en trådlös bluetooth-fjärrkontroll. Läs mer... 4

Elinchrom Rotalux Softboxes