Proffsfoto

TEST: Canon EF 11-24 mm f/4L

Stockholm Waterfront Congress Centre ryms i bilden tack vara 11 mm-läget. Bilddata: 11 mm, f/11, 3,2 sekunder, ISO 200.

Under flera år har det funnits ett missnöje med Canons utbud av bra vidvinklar. Med EF 11-24 mm f/4L visar Canon vad de kan.

För åtta år lyckades Nikon ta Canon rejält på sängen med en fullformats presskamera och en vidvinkelzoom (AF-S 14-24/2,8) som var bättre än många extrema vidvinklar med fast brännvidd. Till detta kom flera andra objektiv och kameror som tilltalade proffs och avancerade amatörer.

Canon hade blivit "fat and happy" och öppnat upp för Nikon att ta marknadsandelar. En del räknade ut Canon som hopplöst efter.

Efter några års tystnad började Canon sakta men säkert byta ut objektiv efter objektiv. Det började med EF 70-200/2,8L IS II USM år 2010 och nu har nästan alla L-zoomar och supertelen kommit i nya förbättrade versioner. Canon fortsätter på detta spår och byter ut flera L-objektiv med fast brännvidd de kommande åren.

Skarpare vidvinklar

Canon har fått mest kritik för sina vidvinkelzoomar som inte uppvisat lika bra kantskärpa som Nikons 14-24/2,8. Förra året lanserades EF 16-35/4L IS USM som visade sig ge mycket bra bildkvalitet i vårt test av vidvinkelzoomar (nr 7/2014). Årets nyhet är EF 11-24/4L USM som presenterades tillsammans med den kommande 50-megapixelkameran Eos 5Ds.

Canon har valt att inte göra en direkt motsvarighet till Nikons 14-24/2,8 utan ge större bildvinkel till priset av lägre ljusstyrka, f/4. Det är en klok prioritering om det innebär att det kommer en efterföljare till EF 16-35/2,8L II med bättre kantskärpa. Det är främst pressfotografer som efterfrågar ljusstyrka f/2,8 och en del av dem har haft synpunkter på att Nikons AF-S 14-24/2,8 varit tung, klumpig och gett ett mindre användbart zoomomfång än föregångaren AF-S 17-35/2,8.

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är främst tänkt för dem som fotograferar inredning, arkitektur och landskap. För dessa ändamål kompletterar EF 11-24/4L Canons tilt/shift-vidvinklar TS-E 17/4L och TS-E 24/3,5L II bra.

Skillnaden mellan 11 och 17 mm kan låta liten, men det krävs två ihopsatta 17 mm-bilder för att få nästan samma utsnitt som fångas med 11 mm.


Snygga solstjärnor vid nedbländning. Tre olika sorters antireflexbehandling
ger utmärkta motljusegenskaper. (12 mm, f/22, 1/10s, ISO 200)

Imponerande prestanda

Canon har inte bara tänkt att de ska göra en vidvinkel med extrem bildvinkel, de har också velat göra ett objektiv som imponerar med bra bildkvalitet. Det hade gått att göra objektivet billigare med fler kompromisser.

Under testet har vi försökt utsätta objektivet för svåra motiv, som sol och studioblixt som lyser rakt in i objektivet. Ändå uppvisar bilderna hög kontrast och få interna reflexer (flare). Canon använder tre sorters antireflexbehandling för att uppnå denna bildkvalitet.

Skärpan avtar bara svagt mot kanterna vid 11 mm. Med de kortare brännvidderna förbättras kantskärpan. Bäst prestanda nås naturligtvis med två stegs nedbländning. Uppkomsten av kromatisk aberration (CA) är låg och lätt att ta bort i ett råkonverteringsprogram. Vi testade med Adobe Camera Raw.

De går att se något rundande linjer (distorion) vid 11 mm, men den lätt att korrigera efteråt i ett råkonverteringsprogram. Från 14 mm är distortionen knappt märkbar.

Kostnaden för bildkvaliteten är hög vikt (1 180 g) och en rejält tilltagen prislapp (31 000 kr). Det blir snabbt tungt för nacken att bära runt ett kamera med detta objektiv på.

SLUTSATS

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är ett imponerande objektiv på flera sätt – bildkvalitet i toppklass, unikt extrem bildvinkel och rejäl storlek. Vid 14 mm är objektivet överlägset Canon EF 14 mm f/2,8L II.

Det skapar ett stort ha-begär för alla med en svaghet för unika objektiv. Samtidigt har objektivet ett smalt användningsområde. Precis som med ett fisheye-objektiv kan man snabbt tröttna på att leka med objektivet. Objektivet är dessutom lite stort och tungt för att bara stoppas ner i kameraväskan "utifall att". Men för landskap och arkitektur kan detta vara objektivet vara ett perfekt val.

För de som tycker att priset är i saftigaste laget finns EF 16-35 mm f/4L IS som ett bra och billigare alternativ.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-08-10. Läst av 7751 personer.


Canon EF 11-24mm f/4L USM

2015-08-15 17:00   MangeNikon
Hmm.. Är ingen expert av Canon. Men över 30000 spänn för ett 11-24mm låter saftigt. Är den lika skarp som Nikon 14-24 f/2.8?

11mm på fullformat? Vidvinkligt värre. Förstår att många canonister väljer en konverter och Nikons 14-24. 14-24 är ett helt fantastiskt objektiv för halva priset än Canons nya 11-24mm. Dessutom med f/2.8 över hela brännvidden.
Svar från froderberg   2015-08-24 22:11
Canon EF 11-24/4L är något vassare än Nikons 11-24. Det är särskilt motljusegenskaperna som skiljer.

Jag tror inte att Canon brytt sig om att priset blir högt och försäljningsvolymen låg. Detta är ett skrytobjektiv. Dessutom lär Canon komma med ett nytt 16-35/2,8 som är mer motsvarighet till Nikons 14-24/2,8, åtminstone för pressfotografer.

Merläsning

ON1 Photo RAW 2018 utmanar Lightroom

ON1 Photo RAW 2018 är tänkt som ett prisvärt alternativ till Adobe Lightroom Classic. Den här versionen är rejält omarbetad jämfört med tidigare versioner och fungerar med både OS X och Windows. Läs mer... 14

Sony inför serviceprogram för proffs

Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport. Läs mer... 7

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III. Läs mer... 6

Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning. Läs mer... 17

Panasonics skarpaste Leica-objektiv hittills

Panasonic hävdar att deras nya tele, Leica DG Elmarit 200 mm f/2,8 Power OIS, är deras skarpaste objektiv hittills, sett över hela bildytan. En 1,4x telekonverter ingår i priset. Läs mer... 10

Fler objektiv från Hasselblad

Antalet objektiv till spegelfria Hasselblad X1D växer. Under 2018 kommer fem nya objektiv. Här är hela listan. Läs mer...

Proffsiga gluggar från Pentax

Pentax meddelade nyligen att de kommer att bli klara med två nya objektiv i den påkostade star-serien till under våren och sommaren 2018. Läs mer...

PROV: Sony A7R III och FE 24-105/4 G OSS

Fotosidan har provkört nya högupplösta Sony A7R III och den nya lätta normalzoomen FE 24-105mm f/4 G OSS. A7R III är lik sin föregångare till det yttre, men det är en på många sätt proffsigare kamera. Läs mer... 19

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Olympus utökar sitt utbud av objektiv med fast brännvidd och ljusstyrka f/1,2. M.Zuiko ED 17 mm f/1,2 PRO och ED 45 mm f/1,2 PRO har linselement som ger extra utsuddad bakgrundsoskärpa. Läs mer... 16

Sony A7R III är dubbelt så snabb

Sony A7R III har dubbelt så hög prestanda som föregångaren A7R II på en rad punkter, men behåller samma fina 42-megapixelsensor. Läs mer... 37

Sony satsar på supertele och ny zoom

För att ta sig in bland press-, sport- och naturfotografer utvecklar Sony ett 400 mmm f/2,8 supertele i G Master-serien. Sony lanserar också normalzoomen FE 24-105/4 G OSS. Läs mer... 7

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 64

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63