Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon EF 11-24 mm f/4L

TEST: Canon EF 11-24 mm f/4L

Stockholm Waterfront Congress Centre ryms i bilden tack vara 11 mm-läget. Bilddata: 11 mm, f/11, 3,2 sekunder, ISO 200.

 

Under flera år har det funnits ett missnöje med Canons utbud av bra vidvinklar. Med EF 11-24 mm f/4L visar Canon vad de kan.

För åtta år lyckades Nikon ta Canon rejält på sängen med en fullformats presskamera och en vidvinkelzoom (AF-S 14-24/2,8) som var bättre än många extrema vidvinklar med fast brännvidd. Till detta kom flera andra objektiv och kameror som tilltalade proffs och avancerade amatörer.

Canon hade blivit "fat and happy" och öppnat upp för Nikon att ta marknadsandelar. En del räknade ut Canon som hopplöst efter.

Efter några års tystnad började Canon sakta men säkert byta ut objektiv efter objektiv. Det började med EF 70-200/2,8L IS II USM år 2010 och nu har nästan alla L-zoomar och supertelen kommit i nya förbättrade versioner. Canon fortsätter på detta spår och byter ut flera L-objektiv med fast brännvidd de kommande åren.

Skarpare vidvinklar

Canon har fått mest kritik för sina vidvinkelzoomar som inte uppvisat lika bra kantskärpa som Nikons 14-24/2,8. Förra året lanserades EF 16-35/4L IS USM som visade sig ge mycket bra bildkvalitet i vårt test av vidvinkelzoomar (nr 7/2014). Årets nyhet är EF 11-24/4L USM som presenterades tillsammans med den kommande 50-megapixelkameran Eos 5Ds.

Canon har valt att inte göra en direkt motsvarighet till Nikons 14-24/2,8 utan ge större bildvinkel till priset av lägre ljusstyrka, f/4. Det är en klok prioritering om det innebär att det kommer en efterföljare till EF 16-35/2,8L II med bättre kantskärpa. Det är främst pressfotografer som efterfrågar ljusstyrka f/2,8 och en del av dem har haft synpunkter på att Nikons AF-S 14-24/2,8 varit tung, klumpig och gett ett mindre användbart zoomomfång än föregångaren AF-S 17-35/2,8.

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är främst tänkt för dem som fotograferar inredning, arkitektur och landskap. För dessa ändamål kompletterar EF 11-24/4L Canons tilt/shift-vidvinklar TS-E 17/4L och TS-E 24/3,5L II bra.

Skillnaden mellan 11 och 17 mm kan låta liten, men det krävs två ihopsatta 17 mm-bilder för att få nästan samma utsnitt som fångas med 11 mm.


Snygga solstjärnor vid nedbländning. Tre olika sorters antireflexbehandling
ger utmärkta motljusegenskaper. (12 mm, f/22, 1/10s, ISO 200)

Imponerande prestanda

Canon har inte bara tänkt att de ska göra en vidvinkel med extrem bildvinkel, de har också velat göra ett objektiv som imponerar med bra bildkvalitet. Det hade gått att göra objektivet billigare med fler kompromisser.

Under testet har vi försökt utsätta objektivet för svåra motiv, som sol och studioblixt som lyser rakt in i objektivet. Ändå uppvisar bilderna hög kontrast och få interna reflexer (flare). Canon använder tre sorters antireflexbehandling för att uppnå denna bildkvalitet.

Skärpan avtar bara svagt mot kanterna vid 11 mm. Med de kortare brännvidderna förbättras kantskärpan. Bäst prestanda nås naturligtvis med två stegs nedbländning. Uppkomsten av kromatisk aberration (CA) är låg och lätt att ta bort i ett råkonverteringsprogram. Vi testade med Adobe Camera Raw.

De går att se något rundande linjer (distorion) vid 11 mm, men den lätt att korrigera efteråt i ett råkonverteringsprogram. Från 14 mm är distortionen knappt märkbar.

Kostnaden för bildkvaliteten är hög vikt (1 180 g) och en rejält tilltagen prislapp (31 000 kr). Det blir snabbt tungt för nacken att bära runt ett kamera med detta objektiv på.

SLUTSATS

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är ett imponerande objektiv på flera sätt – bildkvalitet i toppklass, unikt extrem bildvinkel och rejäl storlek. Vid 14 mm är objektivet överlägset Canon EF 14 mm f/2,8L II.

Det skapar ett stort ha-begär för alla med en svaghet för unika objektiv. Samtidigt har objektivet ett smalt användningsområde. Precis som med ett fisheye-objektiv kan man snabbt tröttna på att leka med objektivet. Objektivet är dessutom lite stort och tungt för att bara stoppas ner i kameraväskan "utifall att". Men för landskap och arkitektur kan detta vara objektivet vara ett perfekt val.

För de som tycker att priset är i saftigaste laget finns EF 16-35 mm f/4L IS som ett bra och billigare alternativ.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-08-10. Läst av 8554 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Fototävling: TEMA: NATUR | Vinst: Höst i Yellowstone (värde 28.900 kr)

För dig som är Plus-medlem

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2015-08-15 17:00   MangeNikon
Hmm.. Är ingen expert av Canon. Men över 30000 spänn för ett 11-24mm låter saftigt. Är den lika skarp som Nikon 14-24 f/2.8?

11mm på fullformat? Vidvinkligt värre. Förstår att många canonister väljer en konverter och Nikons 14-24. 14-24 är ett helt fantastiskt objektiv för halva priset än Canons nya 11-24mm. Dessutom med f/2.8 över hela brännvidden.
Svar från froderberg   2015-08-24 22:11
Canon EF 11-24/4L är något vassare än Nikons 11-24. Det är särskilt motljusegenskaperna som skiljer.

Jag tror inte att Canon brytt sig om att priset blir högt och försäljningsvolymen låg. Detta är ett skrytobjektiv. Dessutom lär Canon komma med ett nytt 16-35/2,8 som är mer motsvarighet till Nikons 14-24/2,8, åtminstone för pressfotografer.

Merläsning

Nikon Z 24–70/2,8 S – Proffsig Z-zoom

Nikon utökar sitt objektivutbud i Z-serien med en ljusstark normalzoom: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S. Läs mer... 11

Sex nya RF-objektiv från Canon

Canon avslöjar vilka objektiv som kommer att lanseras under 2019. Läs mer...

Snabbare kalibrering med Spyder X Elite och Pro

Datacolor har lanserat en efterträdare till sin skärmkalibrator Spyder 5. Den nya kalibratorn Spyder X är bland annat snabbare än föregångaren. Läs mer... 1

Frøydis Geithus: 'Facebook är ute - det är på Instagram man når kunderna'

Den prisbelönte bröllopsfotografen Frøydis Geithus är på turné runt Norden med Nikon och Profoto. Vi passade på att prata en stund med henne när hon var förbi Stockholm för andra gången. Hon delade frikostigt med sig av tips till alla som vill ta bättre bröllopsbilder. Läs mer... 17

Många fotografer missar att dela på 13 miljoner

Alla som fått bilder publicerade i tidningar eller böcker under 2018 kan söka ersättning, så kallad individuell reprografiersättning. Förra året fick 1855 bildskapare dela 13 023 642 kronor, men bland dessa är fotograferna underrepresenterade. Läs mer... 4

Fler objektiv på gång från Pentax

Förutom de två objektiv som nyligen lanserats är Pentax på gång med ytterligare sex objektiv. Läs mer... 4

Panasonic Lumix S1R - första intryck

Vi fick chansen att under några timmar fotografera med nya Panasonic Lumix S1R och de tre objektiven. Här kommer lite första intryck och funderingar. Läs mer... 7

Bowens återuppstår

Blixttillverkaren Bowens återuppstår. Nya ägare har blåst liv i det anrika blixtmärket. Först ut i produktportföljen är en batteridriven TTL-blixt. Läs mer...

Två nya objektiv från Pentax

Pentax lanserar två nya objektiv. Det ena är ljusstark zoom för APS-C-kameror. Det andra är en kompakt vidvinkel för fullformat. Läs mer... 1

Slutet nära för Tetenal

Kemitillverkaren Tetenal har misslyckats med att hitta nya investerare. Därför läggs tillverkningen ner den 1 april. Nedläggningen påverkar inte bara Tetenals egna produkter utan även andra märken till vilka Tetenal är underleverantörer. Läs mer... 8

Kodak Ektachrome kommer i större format

I ett avsnitt av poddradiokanalen Sonny 16 avslöjar Andy Church på Kodak Alaris att Kodak är på gång med diafilmen Ektachrome i större format. Även den högkänsliga svartvita filmen P3200 kan komma i större format. Läs mer... 3

Ny telekonverter: Kenko Teleplus HD Pro

Kenko har ersätter sina Teleplus Pro300 telekonvertrar med nykonstruerade Teleplus HD Pro. Läs mer...

GP har anställt fyra pressfotografer

Nu är rekryteringen av fyra pressfotografer till Göteborgs-Posten klar. Den 1 mars börjar de nya fotograferna sina nya anställningar på tidningen. Läs mer... 3

Telezoom till Fujifilm GFX

Fujifilms nionde objektiv till mellanformatsserien GFX är en relativt lätt telezooom: Fujinon GF 100-200 mm f/5,6 R LM OIS WR. Läs mer...

Nya funktioner till Nikon Z6 och Z7

I samband med CES-mässan i Las Vegas har Nikon tillkännagivit att de håller på att utveckla fler funktioner till Nikon Z6 och Z7. Läs mer... 12

Nikon Z 14–30/4 S: Ultravidvinkel med filterfattning

Nikons nya Z-fattning gör det möjligt att konstruera objektiv som tidigare inte var möjliga. Nikon Z 14–30 mm f/4 S är ett exempel på detta. Till skillnad från andra zoomar med 14 mm brännvidd för fullformat så har objektivet filterfattning. Läs mer... 6

Panasonic avslöjar mer om Lumix S

Panasonics spegelfria fullformatare närmar sig. I samband med CES-mässan i Las Vegas avslöjar Panasonic mer om kommande Lumix S1 och S1R. Läs mer...

Test: Nikon Z7

Plus Efter åratal av rykten och kryptiska intervjusvar kom så Nikon till slut till skott och presenterade det alla väntat på: ett nytt spegelfritt system riktat till entusiaster och proffs. Första modellen ut är Z7, på många sätt en spegelfri D850. Läs mer... 28

Test: Canons tre nya TS-E-objektiv

Plus Objektiv med tilt- och skiftfunktion ger unika bildmöjligheter. Canon har nu fem objektiv i sitt utbud med dessa funktioner. Vi har testat de tre nyaste som alla ger en fantastisk bildkvalitet. Läs mer... 1

Test: Canon EF 70-200/4L IS II USM

Plus Canon har uppdaterat sina storsäljande 70-200 mm telezoomar. Den större och ljusstarkare f/2,8-versionen är nästan identisk med sin föregångare, men den mindre och smidigare f/4-versionen är mer omgjord. Därför har vi valt att testa nya Canon EF 70-200 mm f/4L IS II USM. Läs mer...

Miops Smart Trigger