Proffsfoto

TEST: Canon EF 11-24 mm f/4L

Stockholm Waterfront Congress Centre ryms i bilden tack vara 11 mm-läget. Bilddata: 11 mm, f/11, 3,2 sekunder, ISO 200.

Under flera år har det funnits ett missnöje med Canons utbud av bra vidvinklar. Med EF 11-24 mm f/4L visar Canon vad de kan.

För åtta år lyckades Nikon ta Canon rejält på sängen med en fullformats presskamera och en vidvinkelzoom (AF-S 14-24/2,8) som var bättre än många extrema vidvinklar med fast brännvidd. Till detta kom flera andra objektiv och kameror som tilltalade proffs och avancerade amatörer.

Canon hade blivit "fat and happy" och öppnat upp för Nikon att ta marknadsandelar. En del räknade ut Canon som hopplöst efter.

Efter några års tystnad började Canon sakta men säkert byta ut objektiv efter objektiv. Det började med EF 70-200/2,8L IS II USM år 2010 och nu har nästan alla L-zoomar och supertelen kommit i nya förbättrade versioner. Canon fortsätter på detta spår och byter ut flera L-objektiv med fast brännvidd de kommande åren.

Skarpare vidvinklar

Canon har fått mest kritik för sina vidvinkelzoomar som inte uppvisat lika bra kantskärpa som Nikons 14-24/2,8. Förra året lanserades EF 16-35/4L IS USM som visade sig ge mycket bra bildkvalitet i vårt test av vidvinkelzoomar (nr 7/2014). Årets nyhet är EF 11-24/4L USM som presenterades tillsammans med den kommande 50-megapixelkameran Eos 5Ds.

Canon har valt att inte göra en direkt motsvarighet till Nikons 14-24/2,8 utan ge större bildvinkel till priset av lägre ljusstyrka, f/4. Det är en klok prioritering om det innebär att det kommer en efterföljare till EF 16-35/2,8L II med bättre kantskärpa. Det är främst pressfotografer som efterfrågar ljusstyrka f/2,8 och en del av dem har haft synpunkter på att Nikons AF-S 14-24/2,8 varit tung, klumpig och gett ett mindre användbart zoomomfång än föregångaren AF-S 17-35/2,8.

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är främst tänkt för dem som fotograferar inredning, arkitektur och landskap. För dessa ändamål kompletterar EF 11-24/4L Canons tilt/shift-vidvinklar TS-E 17/4L och TS-E 24/3,5L II bra.

Skillnaden mellan 11 och 17 mm kan låta liten, men det krävs två ihopsatta 17 mm-bilder för att få nästan samma utsnitt som fångas med 11 mm.


Snygga solstjärnor vid nedbländning. Tre olika sorters antireflexbehandling
ger utmärkta motljusegenskaper. (12 mm, f/22, 1/10s, ISO 200)

Imponerande prestanda

Canon har inte bara tänkt att de ska göra en vidvinkel med extrem bildvinkel, de har också velat göra ett objektiv som imponerar med bra bildkvalitet. Det hade gått att göra objektivet billigare med fler kompromisser.

Under testet har vi försökt utsätta objektivet för svåra motiv, som sol och studioblixt som lyser rakt in i objektivet. Ändå uppvisar bilderna hög kontrast och få interna reflexer (flare). Canon använder tre sorters antireflexbehandling för att uppnå denna bildkvalitet.

Skärpan avtar bara svagt mot kanterna vid 11 mm. Med de kortare brännvidderna förbättras kantskärpan. Bäst prestanda nås naturligtvis med två stegs nedbländning. Uppkomsten av kromatisk aberration (CA) är låg och lätt att ta bort i ett råkonverteringsprogram. Vi testade med Adobe Camera Raw.

De går att se något rundande linjer (distorion) vid 11 mm, men den lätt att korrigera efteråt i ett råkonverteringsprogram. Från 14 mm är distortionen knappt märkbar.

Kostnaden för bildkvaliteten är hög vikt (1 180 g) och en rejält tilltagen prislapp (31 000 kr). Det blir snabbt tungt för nacken att bära runt ett kamera med detta objektiv på.

SLUTSATS

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är ett imponerande objektiv på flera sätt – bildkvalitet i toppklass, unikt extrem bildvinkel och rejäl storlek. Vid 14 mm är objektivet överlägset Canon EF 14 mm f/2,8L II.

Det skapar ett stort ha-begär för alla med en svaghet för unika objektiv. Samtidigt har objektivet ett smalt användningsområde. Precis som med ett fisheye-objektiv kan man snabbt tröttna på att leka med objektivet. Objektivet är dessutom lite stort och tungt för att bara stoppas ner i kameraväskan "utifall att". Men för landskap och arkitektur kan detta vara objektivet vara ett perfekt val.

För de som tycker att priset är i saftigaste laget finns EF 16-35 mm f/4L IS som ett bra och billigare alternativ.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-08-10. Läst av 7855 personer.


Canon EF 11-24mm f/4L USM

2015-08-15 17:00   MangeNikon
Hmm.. Är ingen expert av Canon. Men över 30000 spänn för ett 11-24mm låter saftigt. Är den lika skarp som Nikon 14-24 f/2.8?

11mm på fullformat? Vidvinkligt värre. Förstår att många canonister väljer en konverter och Nikons 14-24. 14-24 är ett helt fantastiskt objektiv för halva priset än Canons nya 11-24mm. Dessutom med f/2.8 över hela brännvidden.
Svar från froderberg   2015-08-24 22:11
Canon EF 11-24/4L är något vassare än Nikons 11-24. Det är särskilt motljusegenskaperna som skiljer.

Jag tror inte att Canon brytt sig om att priset blir högt och försäljningsvolymen låg. Detta är ett skrytobjektiv. Dessutom lär Canon komma med ett nytt 16-35/2,8 som är mer motsvarighet till Nikons 14-24/2,8, åtminstone för pressfotografer.

Merläsning

400 megapixel med Hasselblad H6D-400C MS

Hasselblad höjer ribban från 200 till 400 megapixel för den som behöver få ut mesta möjliga detaljåtergivning från sina motiv. Men smakar det, så kostar det. Läs mer... 7

Korta teleobjektiv till Leica SL

Leica lanserar två teleobjektiv kort brännvidd, L-fattning och ljusstyrka f/2. Objektiven är främst tänkta för småbildskameran Leica SL, men passar även till Leicas APS-C-modeller. Läs mer... 7

Tålig bildlagring ute i fält

Western Digital har utvecklat två olika SSD-enheter med tåligt yttre som är tänkta för att lagra stillbilder och video ute i fält. Den ena har SD-kortläsare och den andra är vädertätad. Läs mer... 10

Ljusstark Nikon-zoom med inbyggd telekonverter

UPPDATERAD. Nikon fortsätter utvidga sitt utbud av proffsobjektiv med E-bländare. Nikon AF-S Nikkor 180-400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR är en ljusstark telezoom med inbyggd telekonverter tänkt för press-, sport- och naturfoto. Läs mer... 18

Lumix GH5s - vässad videoversion från Panasonic

Lumix GH5 som Panasonic introducerade för ett år sedan är en systemkamera med ovanligt kraftfulla videofunktioner. Nu tar Panasonic ett steg till och introducerar Lumix GH5s som är ännu mer benhårt videoinriktad, bland annat med en ny sensor som ger lägre brus. Läs mer... 6

Test: Sony FE 12-24 mm f/4 G

Sony satsar vidare med ambitiösa objektiv till sina spegelfria småbildskameror. Ett av de intressantaste är den extrema vidvinkelzoomen FE 12-24 mm f/4 G som imponerar på de flesta punkter. Läs mer... 9

Test: Nikon D850

Plus Nikon D850 är Nikons nya universalkamera för entusiaster och yrkesfotografer. Den har allt som gör D810 bra, men klarar mycket mer tack vara ökad snabbhet och teknik från D5. Läs mer... 5

Nya drönarregler från 1 februari

Nästa år börjar nya regler för dig som flyger drönare att gälla. Den största förändringen är att reglerna även kommer gälla för dig som flyger privat, samt att tillståndskravet för drönare upp till 7 kilo kommer försvinna. Läs mer... 19

Plåta digitalt med Hasselblad Xpan-objektiv

1998 lanserade Hasselblad en panoramakamera tillsammans med Fujifilm: Hasselblad Xpan. De tre objektiven till Xpan och Xpan II kan nu användas med en Hasselblad X1D med hjälp av en ny adapter. Läs mer... 2

Profoto öppnar egen webbutik

Liksom flera stora kameratillverkare öppnar Profoto en egen webbutik. I butiken kan kunderna inte bara handla utan även ta del av videokurser och inspirationsfilmer. Läs mer...

Nya funktioner i Lightroom CC och Classic

Adobe har lanserat en uppdatering av Lightroom CC och Lightroom Classic. Även Camera Raw uppdaterades. Peter Györffy går igenom de nya funktionerna. Två av dem är smartare autofunktion i LR Classic och kurvor i LR CC. Läs mer...

Test: Sigma 14/1,8 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter sätta press på Canon och Nikon med sin Art-serie. Vi testade nyligen deras mycket imponerande 135/1,8 Art, nu har turen kommit till deras lika imponerande och lika ljusstarka vidvinkelobjektiv 14/1,8 Art. Läs mer... 5

Intelligentare verktyg i Photoshop CC

Adobe utvecklar en funktion som ska kunna markera en person med bara ett musklick. Bakom tekniken ligger AI, artificiell intelligens. Läs mer... 2

Test: Zeiss Loxia 85 mm f/2,4

Plus Zeiss korta porträtt-tele Loxia 85/2,4 är härligt litet och lätt, och har hög kvalitetskänsla. Men framförallt är det fantastiskt skarpt. Läs mer...

Styr ljuset i efterhand med Isolite

Isolite är ett Kickstarter-projekt som ska ge möjlighet att kontrollera ljussättningen i efterhand. Med en tillsats på blixten och ett Isolites programvara vid råkonverteringen kan man kontrollera styrkan för olika ljuskällor i efterhand. Läs mer... 2

Rejäl glasbit från Leica

Noctilux har alltid varit synonymt med 50 millimeter och extrem ljusstyrka. Från och med nu är det bara synonymt med det sistnämnda. Leica har nämligen lanserat Noctilux-M 75 mm f/1,25. Läs mer... 69

Därför börjar Sony med CFast-kort

Det kan verka snurrigt att Sony börjar tillverka CFast 2.0-minneskort när det bara är Canon som gör en stillbildskamera med CFast-kort. Men det finns en förklaring. Läs mer... 7

Test: Sigma 85/1,4 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter göra livet svårt för Canon och Nikon med sin Art-serie. Sigma 85/1,4 Art är både billigare och bättre än Canon och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 12

Missnöjd med skrivaren - tar till släggan

Alla har vi nog känt oss hederligt förbannade någongång. Frilansfotografen Maria G Nilsson blev så pass förbannad på sin skrivare att hon slog sönder den med en slägga. Kolla in videon där Maria får utlopp för sin vrede. Läs mer... 56

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7