Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon EF 11-24 mm f/4L

TEST: Canon EF 11-24 mm f/4L

Stockholm Waterfront Congress Centre ryms i bilden tack vara 11 mm-läget. Bilddata: 11 mm, f/11, 3,2 sekunder, ISO 200.

 

Under flera år har det funnits ett missnöje med Canons utbud av bra vidvinklar. Med EF 11-24 mm f/4L visar Canon vad de kan.

För åtta år lyckades Nikon ta Canon rejält på sängen med en fullformats presskamera och en vidvinkelzoom (AF-S 14-24/2,8) som var bättre än många extrema vidvinklar med fast brännvidd. Till detta kom flera andra objektiv och kameror som tilltalade proffs och avancerade amatörer.

Canon hade blivit "fat and happy" och öppnat upp för Nikon att ta marknadsandelar. En del räknade ut Canon som hopplöst efter.

Efter några års tystnad började Canon sakta men säkert byta ut objektiv efter objektiv. Det började med EF 70-200/2,8L IS II USM år 2010 och nu har nästan alla L-zoomar och supertelen kommit i nya förbättrade versioner. Canon fortsätter på detta spår och byter ut flera L-objektiv med fast brännvidd de kommande åren.

Skarpare vidvinklar

Canon har fått mest kritik för sina vidvinkelzoomar som inte uppvisat lika bra kantskärpa som Nikons 14-24/2,8. Förra året lanserades EF 16-35/4L IS USM som visade sig ge mycket bra bildkvalitet i vårt test av vidvinkelzoomar (nr 7/2014). Årets nyhet är EF 11-24/4L USM som presenterades tillsammans med den kommande 50-megapixelkameran Eos 5Ds.

Canon har valt att inte göra en direkt motsvarighet till Nikons 14-24/2,8 utan ge större bildvinkel till priset av lägre ljusstyrka, f/4. Det är en klok prioritering om det innebär att det kommer en efterföljare till EF 16-35/2,8L II med bättre kantskärpa. Det är främst pressfotografer som efterfrågar ljusstyrka f/2,8 och en del av dem har haft synpunkter på att Nikons AF-S 14-24/2,8 varit tung, klumpig och gett ett mindre användbart zoomomfång än föregångaren AF-S 17-35/2,8.

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är främst tänkt för dem som fotograferar inredning, arkitektur och landskap. För dessa ändamål kompletterar EF 11-24/4L Canons tilt/shift-vidvinklar TS-E 17/4L och TS-E 24/3,5L II bra.

Skillnaden mellan 11 och 17 mm kan låta liten, men det krävs två ihopsatta 17 mm-bilder för att få nästan samma utsnitt som fångas med 11 mm.


Snygga solstjärnor vid nedbländning. Tre olika sorters antireflexbehandling
ger utmärkta motljusegenskaper. (12 mm, f/22, 1/10s, ISO 200)

Imponerande prestanda

Canon har inte bara tänkt att de ska göra en vidvinkel med extrem bildvinkel, de har också velat göra ett objektiv som imponerar med bra bildkvalitet. Det hade gått att göra objektivet billigare med fler kompromisser.

Under testet har vi försökt utsätta objektivet för svåra motiv, som sol och studioblixt som lyser rakt in i objektivet. Ändå uppvisar bilderna hög kontrast och få interna reflexer (flare). Canon använder tre sorters antireflexbehandling för att uppnå denna bildkvalitet.

Skärpan avtar bara svagt mot kanterna vid 11 mm. Med de kortare brännvidderna förbättras kantskärpan. Bäst prestanda nås naturligtvis med två stegs nedbländning. Uppkomsten av kromatisk aberration (CA) är låg och lätt att ta bort i ett råkonverteringsprogram. Vi testade med Adobe Camera Raw.

De går att se något rundande linjer (distorion) vid 11 mm, men den lätt att korrigera efteråt i ett råkonverteringsprogram. Från 14 mm är distortionen knappt märkbar.

Kostnaden för bildkvaliteten är hög vikt (1 180 g) och en rejält tilltagen prislapp (31 000 kr). Det blir snabbt tungt för nacken att bära runt ett kamera med detta objektiv på.

SLUTSATS

Canon EF 11-24 mm f/4L USM är ett imponerande objektiv på flera sätt – bildkvalitet i toppklass, unikt extrem bildvinkel och rejäl storlek. Vid 14 mm är objektivet överlägset Canon EF 14 mm f/2,8L II.

Det skapar ett stort ha-begär för alla med en svaghet för unika objektiv. Samtidigt har objektivet ett smalt användningsområde. Precis som med ett fisheye-objektiv kan man snabbt tröttna på att leka med objektivet. Objektivet är dessutom lite stort och tungt för att bara stoppas ner i kameraväskan "utifall att". Men för landskap och arkitektur kan detta vara objektivet vara ett perfekt val.

För de som tycker att priset är i saftigaste laget finns EF 16-35 mm f/4L IS som ett bra och billigare alternativ.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-08-10. Läst av 8448 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2015-08-15 17:00   MangeNikon
Hmm.. Är ingen expert av Canon. Men över 30000 spänn för ett 11-24mm låter saftigt. Är den lika skarp som Nikon 14-24 f/2.8?

11mm på fullformat? Vidvinkligt värre. Förstår att många canonister väljer en konverter och Nikons 14-24. 14-24 är ett helt fantastiskt objektiv för halva priset än Canons nya 11-24mm. Dessutom med f/2.8 över hela brännvidden.
Svar från froderberg   2015-08-24 22:11
Canon EF 11-24/4L är något vassare än Nikons 11-24. Det är särskilt motljusegenskaperna som skiljer.

Jag tror inte att Canon brytt sig om att priset blir högt och försäljningsvolymen låg. Detta är ett skrytobjektiv. Dessutom lär Canon komma med ett nytt 16-35/2,8 som är mer motsvarighet till Nikons 14-24/2,8, åtminstone för pressfotografer.

Merläsning

Tetenal i ekonomisk kris

Det tyska fotokemiföretaget Tetenal har hamnat i ekonomisk turbulens på grund av försendade leveranser från underleverantörer som i sin tur har problem. Läs mer...

Sony återkallar firmware till A7 III och A7R III

Det är firmware-version 2.0 till Sony A7 III och A7R III som återkallats av Sony. Läs mer... 6

Wacom Cintiq Pro 32: Dator, ritplatta och skärm i ett

Wacom Cintiq Pro 32 är inte bara en pekskärm som kan användas med en penna. I skärmen kan även en datormodul dockas. Läs mer... 4

Test: Laowa 12/2,8 Zero D + Magic Shift Converter

Plus Venus Optics är ett litet finurligt företag som på senare år har utvecklat smarta och ganska udda objektiv under namnet Laowa. Vi har testat deras ultravidvinkel 12/2,8 Zero D med en skiftbar telekonverter kallad Magic Shift Converter. Och visst är den lite magisk. Läs mer... 1

Test: Sigma 14-24/2,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-objektiv med fasta brännvidder har imponerat stort i flera av våra tester. Zoomarna har däremot inte excellerat på samma sätt, tills nu. Sigma 14-24/2,8 DG HSM Art är en riktigt bra vidvinkelzoom. Läs mer...

Capture One 12 bjuder på flera förbättringar

Råkonverteringsprogrammet Capture One är en stark konkurrent till Adobe Lightroom. Version 12 har fått flera förbättringar och nya funktioner. Läs mer... 13

Test: Tamron 70-210/4 Di VC USD

Plus Tamron fortsätter utmana Canon och Nikon med prisvärda alternativ till några av deras mest populära objektiv. Nu har turen kommit till deras budgetversioner av 70-200-zoomar, de med maxbländare 4. Vi har testat Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD. Läs mer... 3

Tre Fujifilm-kameror får nya funktioner

Fujifilms toppmodeller X-H1, X-T3 och GFX 50S får nya funktioner och flera förbättringar genom ny inbyggd programvara (firmware). Läs mer... 13

Dokumentära bilder säljer bostäder

Svenskarna upplever ofta bostadsannonser som generiska och klyschiga. Fastighetsbyrån gör därför en satsning på mer personliga bostadspresentationer, bland annat med bilder av dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe. Bilderna ersätter de vanliga mäklarbilderna och ska visa upp vardagslivet i hemmen. Läs mer... 7

Lastolite Halo Compact – extra kompakt reflektor och diffusor

Lastolite har lanserat ett nytt tillbehör med dubbla funktioner: Halo Compact. Det fungerar både som reflexskärm och som diffusor och blir ovanligt kompakt när den fälls ihop. Läs mer... 1

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 11

Nya ryggsäckar från Lowepro

Lowepro lanserar inte mindre än sex nya ryggsäckar, bland annat generation två av de populära ProTactic- och Whistler-serierna. Dessutom de helt nya väskorna FreeLine och Powder. Läs mer...

Ny bakgrund från Lastolite

Den senaste bakgrunden från Lastolite, Tobacco/Olive, har på kort tid blivit en riktig storsäljare. Det är lätt att förstå varför när man ser bilder tagna av bland andra Therese Asplund. Läs mer... 4

Leica M10-D saknar (inte) skärm

Kort efter lanseringen av M10-P kommer av version utan elektronisk sökare. Leica M10-D är därmed en efterträdare till Leica M-D som var den första digitala fullformatskamera utan skärm.  Läs mer... 17

En närmare titt på Fujifilms nyheter

Plus Vi har fått chansen att snacka med med Fujifilms ingenjörer om deras senaste sensorer, kameror och objektiv. Och givetvis kollade vi även lite närmare på prylarna. Läs mer... 1

Laowa ska göra objektiv till Canon Eos R och Nikon Z

Laowa har på bara några få år lanserat en hel rad udda objektiv, men verkar nu bli första tredjepartstillverkare med objektiv till Canons och Nikons nya spegelfria system. De skall även göra att supervidvinkel till Fujifilm GFX och mycket annat spännande. Läs mer... 1

Sony visar muskler

Plus Vi besökte Sonys monter, de har ju nu uppnått en mycket stark position på den lönsamma småbildsdelen av systemkameramarknaden. Nu vill de visa hur de skall bibehålla och förstärka den positionen. Läs mer... 2

Nytt från Loupedeck & Eizo + Skylum utmanar Lightroom

Vi tog en titt på nya Loupedeck, ny skärm och ny version av Color Navigator från Eizo plus att vi pratade med Skylum som bygger vidare på sin Lightroom-utmanare Luminar. Läs mer...

Första intrycket av Zeiss ZX1

Plus Vi fick en första titt på Zeiss nya Batis 40 mm f/2 deras nya kamera, ZX1. En klassisk Zeiss-nyhet och en mycket mer otippad. Läs mer... 16

Zeiss ZX1 - kompakt fullformatare

Zeiss ZX1 en kompaktkamera med fullformatssensor som har Photoshop Lightroom CC inbyggt. Läs mer... 24