TEST: Olympus M.Zuiko ED 12-100/4 IS Pro

Olympus har skapat en skarp, vädertätad och snabbfokuserande allt-i-allo-zoom med proffskvalitet och exceptionellt effektiv stabilisering som heter M.Zuiko ED 12-100/4 IS Pro. Det är imponerande och kompakt, men priset är lite högt.

Det är gott om zoomar som täcker normalområdet till Micro Four Thirds-systemet. Lägger du ihop paketzoomar, normalzoomar och superzoomar hittar vi fjorton objektiv att välja på. Nu presenterar Olympus ett femtonde, en superzoom i proffsklass, M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS Pro.

Det här är ett omfång som ger bildvinklar ungefär som de 18-135- och 18-140 mm-zoomar som Canon och Nikon har till sina APS-C-kameror. Men till skillnad från dem är det här ett påkostat proffsobjektiv, byggt i metall, vädertätat och med optisk stabilisering. Ser vi till bildvinklarna så motsvarar det här 24-200 mm på en småbildskamera, ett rejält och mycket användbart omfång.

Den optiska konstruktionen är avancerad med fyra asfäriska linselement som vart och ett ersätter flera vanliga linselement. Men även med det har du fortfarande 17 linselement i 11 grupper. Hela fem linselement är av högbrytande ED-typ. Resultatet är ett trots det stora zoomomfånget ganska lätt och kompakt objektiv. På en E-M1 Mark II passar det perfekt, men på en mindre kamera kan det nog kännas lite klumpigt.

Skarp på full glugg. Objektivet är mycket skarpt i alla lägen och har imponerande lite vinjettering.
Bilddata: Stockholms Stadshus, E-M1 Mark II med 12-100 vid 100 mm, f/4, 1/800, ISO 200

Skarpt och snabbt

Skärpan är bra redan vid maxbländaren och är det dessutom genom hela zoomomfånget, mycket imponerande. Du har dessutom försumbar vinjettering, ovanligt lite distorsion för en zoom med så här stort omfång och knappt några kromatiska aberrationer. Oskärpeteckningen är helt okej, men du ser oftast inte så mycket av den, vid f/4 får du ett skärpedjup som vid f/8 på en småbildskamera.

Autofokusen är mycket snabb, den känns precis och är tyst. Som hos alla de nya Pro-objektiven från Olympus kan du skjuta fokusringen ett snäpp framåt och bakåt för att växla mellan autofokus och manuell fokus. 

Det här är det andra moderna objektivet där Olympus byggt in optisk stabilisering som arbetar ihop med kamerahusens sensorstabilisering. Resultatat är spektakulärt, Olympus själva uppger att du skall kunna använda upp till 6,5 steg längre tider och de verkar ha rätt. Ett sätt att beskriva hur effektiv stabiliseringen är att du kan videofilma med bra resultat även när du springer med kameran i handen.

Klarar action. Omfånget och den snabba fokuseringen gör att ED 12-100 mm f/4 IS Pro faktiskt fungerar för att fotografera sport. Men maxbländaren på f/4 ihop med Four Thirds innebär att du får leva med bakgrunder i fokus. Bilddata: Johanneshovs isstadion, Stockholm, E-M1 Mark II med 12-100 vid 75 mm, f/4, 1/640, ISO 3200

SLUTSATS

Vi gillar det här objektivet, det är inte superljusstarkt, men hyfsat lätt, riktigt kompakt och med mycket bra bildkvalitet. Och en exceptionell stabilisering. Suveränt på resor, vandringsturer, under videofilmning och i många vardagssituationer. Priset svider, men du får mycket för pengarna.

Turistobjektiv. En superzoom lever på sin mångsidighet vilket man uppskattar på resor. Tack vare att  ED 12-100 mm f/4 IS Pro är skarpt redan vid maxbländaren och genom hela zoomomfånget kan du verkligen utnyttja dess flexibilitet för att fånga många typer av motiv utan att växla objektiv. Bilddata: Gustav Adolfs torg, Stockholm, E-M1 Mark II med 12-100 vid 75 mm, f/4, 1/200, ISO 200



Martin Agfors
Publicerad 2017-05-31. Läst av 5852 personer.
Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2017-05-31 09:54   apersson850
13000 kronor för ett bra objektiv är väl inget att tjafsa om.
Jag tycker det är intressant att se hur många riktigt bra objektiv som kommit fram sen 2010, från alla möjliga tillverkare. Det känns lite som om tillverkarna nu, när det värsta pixelracet har lagt sig, har insett att nästa steg att göra fantastisk bildkvalité än mer fantastisk är att satsa på glaset.
Svar från Grevture   2017-05-31 13:10
Vår kritik om priset handlar om att det känns lite dyrt jämfört med liknande objektiv. I det här fallet kan man till exempel jämföra med Panasonics 14-140/3,5-4,5 som också är ett bra objektiv, men bara kostar hälften. Vi tycker nog Olympus 12-100 är lite bättre, men inte riktigt i relation till prisskillnaden.

Om objektivutvecklingen: Det är helt korrekt att tillverkarna skiftat fokus från kamerahus till objektiv - något just Olympus till och med sagt rent ut :) Det handlar om en förändrad marknad, där man tappar mycket av massförsäljningen av enklare kameror (i synnerhet kompakter, men även billiga systemkameror har tappat stort), medan mer påkostade entusiastkameror och påkostade objektiv fortsätter att sälja rätt bra. Vi är nog i någon mån på väg tillbaka till en mer traditionell systemkameramarknad, där man byter kamerahus med lite längre mellanrum och istället lägger mer pengar på optik.

Personligen är jag lite allergisk mot uttrycket "megapixelrace" eftersom antalet megapixel faktiskt hör till de kameraegenskaper som genom hela digitalkameraperioden utvecklats långsammast :-)
apersson850   2017-06-05 16:09
Jo, det förstås. Det där sista när det gäller optisk prestanda kostar mycket att få fram. Sen beror ju priset även på vad tillverkaren tror kunderna är beredda att betala.

Megapixelracet är kanske mest ett faktum i betraktarnas ögon, eftersom det länge var "den stora grejen" som många tittade på när de valde kamera.
2017-06-08 05:32   Bengf
Ja det var väl egentligen inget Pixelrace där i början, man gick från 3-4mp till 6mp för APS-C och 20D dundrade till med 8mp. Värsta surret då var mest om eventuella försämringar när man skruvade upp Iso. Pixlar säljer var vanliga uttryck så där i början, nu vill man satsa på speed och håller igen en aning på pixelmängden, jag hade trott som exempel att D500 skulle följa Samsungs NX1 och ge D500 28mp.
2017-10-03 03:21   gorred
Mycket pengar? Javisst. Dyrt? Nja, det är en helt annan sak. Man får väldigt mycket för pengarna. Och det är ett, med sina självklara begränsningar, ett väldigt användbart reseobjektiv. Jag har använt det på flera resor nu sedan jag skaffade det sent i våras, och det har i stort sett täckt upp vad jag velat fota.
Men visst, det hade varit bra med en större bländare, typ 2,8 som på de andra Pro-objektiven.

Merläsning

SKOLA: 10 tips för att ställa ut

Plus Sugen på att ställa ut dina bilder? Här kommer några tips på olika möjligheter som finns – och vad du ska tänka på inför en utställning. Läs mer... 5

Canon G1X Mark III med större sensor och vädertätning

Med den tredje generationen i G1X-serien har Canon satsat på en större sensor än tidigare, men ändå gjort kameran 150 gram lättare. Dessutom har G1X Mark III fått vädertätning. Läs mer... 21

Närkontakt med vilda djur i Florida

Mikael Ekelund bloggar om sin resa till Circle B Bar Nature Reserve utanför Orlando, Florida i USA där han kom nära flera spännande djur. Läs mer...

Gatufoto på hemmaplan

Man behöver inte åka till Stockholm, London eller New York för att ta bra gatufoton. Niklas Lindskog visar i ett blogginlägg en rad fina nytagna bilder från Umeå. Läs mer...

Digital film i Yashica Y35

Nu har Yashica presenterat sin digitala version av den klassiska 70-talskameran Yashica Electro 35. Kameran laddas med digitala filmkassetter. Läs mer... 49

Scandinavian Photo öppnar Nordens största fotobutik

Scandinavian Photo stänger sina tre nuvarande stockholmsbutiker och öppnar en ny stor mitt emot Centralstationen i Stockholm. Läs mer... 32

Dokumentär om fotografen Jean Hermansson vinner publikens pris

Filmen Himlens mörkrum har nyligen haft premiär på nordens största dokumentärfilmsfestival, Nordisk Panorama, där den vann publikens pris.  Läs mer... 13

Hårdare EU-regler för drönare väntas

Från den 1 januari 2018 gäller nya regler för drönare som tillåter flygning närmare flygplatser än idag. Men samtidigt utarbetar EU nya regler som är strängare än de nya svenska. Läs mer... 18

Sirpa lyckades fånga fajten

Sirpa Ukura åkte nyligen på fotoresa till Klampenborg i Danmark tillsammans med naturfotografen Anders Geidemark. Där lyckades hon bland annat fånga kampen mellan två kronhjortar. I tre blogginlägg kan du se bildresultaten från resan. Läs mer...

Bästa sättet att ta bort dammfläckar i Lightroom

Peter Györffy visar hur du mycket precist kan hitta alla dammfläckar i Lightroom och ta bort dem. Läs mer...

Phottix Mitros Plus Speedlight