Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > TEST: Olympus M.Zuiko ED 12-100/4 IS Pro

TEST: Olympus M.Zuiko ED 12-100/4 IS Pro

Olympus har skapat en skarp, vädertätad och snabbfokuserande allt-i-allo-zoom med proffskvalitet och exceptionellt effektiv stabilisering som heter M.Zuiko ED 12-100/4 IS Pro. Det är imponerande och kompakt, men priset är lite högt.

Det är gott om zoomar som täcker normalområdet till Micro Four Thirds-systemet. Lägger du ihop paketzoomar, normalzoomar och superzoomar hittar vi fjorton objektiv att välja på. Nu presenterar Olympus ett femtonde, en superzoom i proffsklass, M.Zuiko ED 12-100 mm f/4 IS Pro.

Det här är ett omfång som ger bildvinklar ungefär som de 18-135- och 18-140 mm-zoomar som Canon och Nikon har till sina APS-C-kameror. Men till skillnad från dem är det här ett påkostat proffsobjektiv, byggt i metall, vädertätat och med optisk stabilisering. Ser vi till bildvinklarna så motsvarar det här 24-200 mm på en småbildskamera, ett rejält och mycket användbart omfång.

Den optiska konstruktionen är avancerad med fyra asfäriska linselement som vart och ett ersätter flera vanliga linselement. Men även med det har du fortfarande 17 linselement i 11 grupper. Hela fem linselement är av högbrytande ED-typ. Resultatet är ett trots det stora zoomomfånget ganska lätt och kompakt objektiv. På en E-M1 Mark II passar det perfekt, men på en mindre kamera kan det nog kännas lite klumpigt.

Skarp på full glugg. Objektivet är mycket skarpt i alla lägen och har imponerande lite vinjettering.
Bilddata: Stockholms Stadshus, E-M1 Mark II med 12-100 vid 100 mm, f/4, 1/800, ISO 200

Skarpt och snabbt

Skärpan är bra redan vid maxbländaren och är det dessutom genom hela zoomomfånget, mycket imponerande. Du har dessutom försumbar vinjettering, ovanligt lite distorsion för en zoom med så här stort omfång och knappt några kromatiska aberrationer. Oskärpeteckningen är helt okej, men du ser oftast inte så mycket av den, vid f/4 får du ett skärpedjup som vid f/8 på en småbildskamera.

Autofokusen är mycket snabb, den känns precis och är tyst. Som hos alla de nya Pro-objektiven från Olympus kan du skjuta fokusringen ett snäpp framåt och bakåt för att växla mellan autofokus och manuell fokus. 

Det här är det andra moderna objektivet där Olympus byggt in optisk stabilisering som arbetar ihop med kamerahusens sensorstabilisering. Resultatat är spektakulärt, Olympus själva uppger att du skall kunna använda upp till 6,5 steg längre tider och de verkar ha rätt. Ett sätt att beskriva hur effektiv stabiliseringen är att du kan videofilma med bra resultat även när du springer med kameran i handen.

Klarar action. Omfånget och den snabba fokuseringen gör att ED 12-100 mm f/4 IS Pro faktiskt fungerar för att fotografera sport. Men maxbländaren på f/4 ihop med Four Thirds innebär att du får leva med bakgrunder i fokus. Bilddata: Johanneshovs isstadion, Stockholm, E-M1 Mark II med 12-100 vid 75 mm, f/4, 1/640, ISO 3200

SLUTSATS

Vi gillar det här objektivet, det är inte superljusstarkt, men hyfsat lätt, riktigt kompakt och med mycket bra bildkvalitet. Och en exceptionell stabilisering. Suveränt på resor, vandringsturer, under videofilmning och i många vardagssituationer. Priset svider, men du får mycket för pengarna.

Turistobjektiv. En superzoom lever på sin mångsidighet vilket man uppskattar på resor. Tack vare att  ED 12-100 mm f/4 IS Pro är skarpt redan vid maxbländaren och genom hela zoomomfånget kan du verkligen utnyttja dess flexibilitet för att fånga många typer av motiv utan att växla objektiv. Bilddata: Gustav Adolfs torg, Stockholm, E-M1 Mark II med 12-100 vid 75 mm, f/4, 1/200, ISO 200



Publicerad 2017-05-31. Läst av 9559 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2017-05-31 09:54   apersson850
13000 kronor för ett bra objektiv är väl inget att tjafsa om.
Jag tycker det är intressant att se hur många riktigt bra objektiv som kommit fram sen 2010, från alla möjliga tillverkare. Det känns lite som om tillverkarna nu, när det värsta pixelracet har lagt sig, har insett att nästa steg att göra fantastisk bildkvalité än mer fantastisk är att satsa på glaset.
Svar från Grevture 2017-05-31 13:10
Vår kritik om priset handlar om att det känns lite dyrt jämfört med liknande objektiv. I det här fallet kan man till exempel jämföra med Panasonics 14-140/3,5-4,5 som också är ett bra objektiv, men bara kostar hälften. Vi tycker nog Olympus 12-100 är lite bättre, men inte riktigt i relation till prisskillnaden.

Om objektivutvecklingen: Det är helt korrekt att tillverkarna skiftat fokus från kamerahus till objektiv - något just Olympus till och med sagt rent ut :) Det handlar om en förändrad marknad, där man tappar mycket av massförsäljningen av enklare kameror (i synnerhet kompakter, men även billiga systemkameror har tappat stort), medan mer påkostade entusiastkameror och påkostade objektiv fortsätter att sälja rätt bra. Vi är nog i någon mån på väg tillbaka till en mer traditionell systemkameramarknad, där man byter kamerahus med lite längre mellanrum och istället lägger mer pengar på optik.

Personligen är jag lite allergisk mot uttrycket "megapixelrace" eftersom antalet megapixel faktiskt hör till de kameraegenskaper som genom hela digitalkameraperioden utvecklats långsammast :-)
apersson850 2017-06-05 16:09
Jo, det förstås. Det där sista när det gäller optisk prestanda kostar mycket att få fram. Sen beror ju priset även på vad tillverkaren tror kunderna är beredda att betala.

Megapixelracet är kanske mest ett faktum i betraktarnas ögon, eftersom det länge var "den stora grejen" som många tittade på när de valde kamera.
Vintersorg 2018-01-27 22:19
Dock är ju Panasonics 14-140 inte ett ”3.5-4.5”, som du skriver. Utan ”3.5-5.6”. Ganska hyfsad skillnad. Dessa två objektiv är dessutom Ganska rejält olika i kvalitet. 12-100:an är ljusstarkare genom i stort sett hela omfånget, börjar på 12mm (motsvarande 24mm på FF), kontra 14 (28mm) på Panasonicen (ganska stor skillnad), bygget är förstås på en HELT annan nivå, optiska kvaliteten är även den på ett helt annat plan. Dessutom är 12-100:an mer närfokuserande, alltså per automatik mer användbar i fler närbildssituationer. Dessutom är, förstås, 12-100:an rejält vädertätat.

Funktionsknappen på objektivet förtjänar även den ett plus, väldigt användbar!

Så nog skulle jag säga att 12-100:an definitivt är värd priset.. ;-)
2017-06-08 05:32   Bengf
Ja det var väl egentligen inget Pixelrace där i början, man gick från 3-4mp till 6mp för APS-C och 20D dundrade till med 8mp. Värsta surret då var mest om eventuella försämringar när man skruvade upp Iso. Pixlar säljer var vanliga uttryck så där i början, nu vill man satsa på speed och håller igen en aning på pixelmängden, jag hade trott som exempel att D500 skulle följa Samsungs NX1 och ge D500 28mp.
2017-10-03 03:21   gorred
Mycket pengar? Javisst. Dyrt? Nja, det är en helt annan sak. Man får väldigt mycket för pengarna. Och det är ett, med sina självklara begränsningar, ett väldigt användbart reseobjektiv. Jag har använt det på flera resor nu sedan jag skaffade det sent i våras, och det har i stort sett täckt upp vad jag velat fota.
Men visst, det hade varit bra med en större bländare, typ 2,8 som på de andra Pro-objektiven.

Merläsning

Världsnamn och oetablerade i årets Landskrona Foto Festival

Ett 50-tal fotografer i corona-anpassad festival. Läs mer...

Samyang AF 85/1,4 RF för Canons R-serie

Samyangs nya 85 mm f/1,4 lanserades först för kameror med Sony E-fattning. Nu kommer objektivet även med Canon RF-fattning. Läs mer... 2

Sista dagen rösta fram Mästarbilden 2020 - Nikon Z 6 + 24-70 står på spel

I den sista deltävling av Fotosidan Masters koras Årets mästarbild 2020. Ni medlemmar röstar fram bästa bilden. Du kan rösta på en (1) av de 60 bilder som publicerats i Fotosidan Magasin i samband med 2019-2020 års omgång av Fotosidan Masters. Vinnarbilden vinner Nikon Z 6 + 24-70 kit (värd 27 390 kr). Du kan rösta fram till och med 29 maj. Missa inte att göra din röst hörd så vi får en värdig vinnare! Läs mer...

Elever ställer ut på Galleri Kontrast

Eleverna på Fotografisk Konstutbildning har sin examensutställning ”Caught in between”. Läs mer... 1

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3,5-5,6 - kompakt zoom med L-fattning

Panasonic har utvecklat en ny kompakt zoom för sina småbildskameror och andra kameror med L-fattning. Läs mer... 3

Backup av dina bilder - del 2(3) - Lagringsalternativ

Plus Better safe than sorry, att ignorera backup av dina bilder kommer förr eller senare göra dig förtvivlad. Som fotograf har du ett ansvar inför dina uppdragsgivare, men det är minst lika viktigt att ha ordning på privata bilder. I del två går vi igenom olika lagringsalternativ. Läs mer... 2

Sony ZV-1 är anpassad för vloggare

Sony har gjort en version av RX100Va med en hantering som är mer anpassad för videografer och i synnerhet vloggare. Kameran har också en mer påkostad mikrofon. Läs mer...

Peter Hanneberg är årets naturfotograf

Arbetet för att öka kännedomen om och känslan för natur och miljö gav pris. Läs mer... 13

Klassiska Samyang-objektiv i ny version

Samyang har gjort förbättrade versioner av två av sina mest klassiska objektiv: 14 mm f/2,8 och 85 mm f/1,4 med manuell fokusering. Läs mer... 3

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar