Proffsfoto

Artiklar > Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss bygger vidare på sin Batis-serie med måttligt stora, måttligt tunga men högpresterande autofokusobjektiv med Sony E-fattning. Nu har turen kommit till klassiska porträttbrännvidden 135 mm.

Zeiss gör idag två objektivserier för Sonys spegelfria kameror med E-fattning; dels de superkompakta Loxia-objektiven med manuell fokus, dels de lite större autofokusobjektiven i Batis-serien. I våra ögon är Zeiss smarta, de bygger objektiv som passar bra ihop med de kompakta A7-/A9-kamerahusen.

Zeiss Batis 135 mm f/2,8 har den klassiska släta Batis-designen med en oled-skärm där du ser avstånd och skärpedjup istället för via en traditionell avståndsskala. En annorlunda, men smidig lösning. Hela objektivet känns påkostat med den sköna kvalitetskänsla vi vant oss vid från Zeiss.

Den optiska konstruktionen är avancerad, antalet linselement påminner mer om en påkostad zoom än ett fast tele. Zeiss skriver i sin egen beskrivning att de velat få bort all form av kromatisk aberration och det har de lyckats extremt bra med. Skärpan är bra redan vid f/2,8 och mycket jämn över bilden. Skillnaden mellan mittskärpa och hörnskärpa är liten redan vid maxbländaren och försvinner vid nedbländning. Oskärpteckningen är mjuk och fin.

Klassiskt porträttele. Det är ingen slump att 135 mm ofta använts för att ta bilder av människor, både för direkta porträtt eller som här när man fångar någon i en situation. Med en snävare bildvinkel får du lite mer kontroll över bakgrunden än med ett 85 mm och redan vid f/2,8 får du en mjuk fin bakgrundsoskärpa.
Bilddata: Planket i Stockholm, 135 mm, f/2,8, 1/160, ISO 200, Sony Alpha 7 II

Zeiss har valt en ganska försiktig maxbländare på f/2,8 där liknande objektiv från andra tillverkare har f/2 eller f/1,8. Men här tycker vi Zeiss tänker helt rätt, dels räcker f/2,8 till behagligt kort skärpedjup på porträttavstånd, dels blir objektivet lagom stort till de kompakta Sony-kamerorna som det är byggt för.

Objektivet har en snabb och i praktiken närmast ljudlös fokusering vilket är ett plus vid porträttfoto. Det är dessutom vädertätat och har en effektiv stabilisering som möjliggör frihandsbilder på överraskande långa tider. 

Vår enda stora invändning mot det här objektivet är priset, nästan tio tusen kronor högre än Batis 85 mm f/1,8 som visserligen är kortare, men ljusstarkare. Du kan köpa det ljusstarkare och skarpare Sigma 135 mm f/1,8 Art med MC-11-adapter och fortfarande ha 5000 kronor över. Eller lägga på sju tusen och få Sonys utmärkta och mer flexibla 70-200 mm f/2,8 G Master.

Mjuk, fin oskärpa. Här har vi tagit porträtt av en staty med en småstökig bakgrund med Sigma 135/1,8 Art (vänster) och Batis 135/2,8 (höger). Bägge bilderna är tagna på f/2,8. Vid varje bländaröppning ger Sigma-objektivet en liten aning mer utsuddad bakgrund, konturer blir mindre distinkta. Men bägge objektiven har en lugn, mjuk och fin oskärpeteckning med mjuka, men utåt kanterna citronformade oskärpecirklar på grund av mekanisk vinjettering. 

SLUTSATS

Zeiss Batis 135 mm f/2,8 presterar mycket bra bildkvalitet med bra skärpa och nästan försumbart små optiska fel. Det har snabb och tyst fokusering, effektiv stabilisering och trots att det är vädertätat är det måttligt stort och är inte så tungt. Enda riktigt stora minuset är priset.



Martin Agfors
Publicerad 2017-11-22. Läst av 4840 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2017-11-22 09:58   MrKarisma
Tur att det finns alternativ för gamla rävar som kan fokusera manuellt :) Själv köpte jag ett Samyang 135mm f/2.0 och är fortfarande efter över ett år (tror jag) i chocktillstånd varje gång jag ser bilder tagna på största bländare. Ett extremt prisvärt alternativ om man inte har något emot manuell fokus.
froderberg   2017-11-22 10:11
Visst är det så att det finns många billiga alternativ om man klarar sig utan autofokus. Samyang 135/2 är verkligen bra oavsett vad man jämför med.
2017-11-22 12:43   PerK
Jo, priset är högt - men är objektivet dyrt? Jag äger Batis 135mm. Hade tidigare Batis 85mm och Samyang 135/2. Jämförelse visade mig att Samyang visserligen är skarpt, men bildåtergivningen blaskig i jämförelse. Batis 85 trodde jag att jag skulle behålla, men 135:an är så mycket bättre i allt! Sålde av både Samyang och Batis 85. - Mellanskillnaden blir då överkomlig! (Har ett MF Zeiss 85 (Contax) om jag absolut behöver den brännvidden)
2017-11-22 16:17   Alf Johansson
Tycker att bakgrundsoskärpan är en smula nervös med dubbelkonturer och ovala oskärpecirklar, syns tydligt i bilden på Bengan och Magnus?
Svar från Grevture   2017-11-22 17:47
Ovala skärpecirklar blir det lätt, det håller jag med om, i alla fall mellan f/2,8 och f/4. Men så mycket nervösare oskärpa (med liknande högdagrar) än andra objektiv tycker jag inte att det här objektivet har.
Alf Johansson   2017-11-22 23:33
Nja, om man gör ett rent porträttele som dessutom kostar en hel del så är ju just sådant som harmonisk bakgrund bland det viktigaste anser åtminstone jag. Har själv ett Nikon DC 105 som jag tycker funkar precis som ett porträttele skall med mycket softare oskärpeteckning även om jag inte använder DC-funktionen. Hade tidigare ett Summicron-M 75/2,0 asp till min Leica och den var också suverän på alla punkter.

Ps. ovala oskärpecirklar kan jag leva med, däremot dubbelkonturer blir lätt plockepinn som kan förstöra en bild ganska ordentligt tycker jag.
Chasid   2017-11-23 07:54
I mitt tycke är Sony AF 85/2,8 SAM det bästa porträttelet för Sony. Det är knivskarpt och bakgrundsoskärpan är helt enkelt underbar. Nackdelen är att objektivet är plastigt men å andra sidan kostade det bara 2500 kr inklusive adapter!
2017-11-23 00:42   martinot
”Zeiss gör idag två objektivserier för Sonys spegelfria kameror med E-fattning; dels de superkompakta Loxia-objektiven med manuell fokus, dels de lite större autofokusobjektiven i Batis-serien. I våra ögon är Zeiss smarta, de bygger objektiv som passar bra ihop med de kompakta A7-/A9-kamerahusen.”

Du glömmer Touit-serien för APS-C (iofs. tyvärr bara tre objektiv, men ändå mycket trevliga, speciellt makrot och vidvinkeln): https://www.zeiss.com/camera-lenses/int/photography/products/touit-lenses/touit-2812.html

Gillar annars så som du säger att Zeiss matchar objektivens vikt/storlek mycket väl mot storlek/grepp på kamerahusen. Mycket trevligt och behagligt att fotografera med sådana här kombinationer som fungerar väl och balanserat i praktiken.

Merläsning

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41