Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper.

Många drömmer om universalobjektiv som är bra på allting och samtidigt lätta, billiga och kompakta. Tyvärr är fysiken omutlig och alla objektiv är kompromisser på något sätt. Sonys tre nya 50-millimetersobjektiv är en bra illustration av den principen. Du har ett litet, lätt och hyfsat ljusstarkt med måttligt pris, men där du offrar en del prestanda. Du har ett som inte är så mycket större och eller dyrare och som har härliga prestanda inklusive 1:1-makro. Men där är ljusstyrkan måttlig. Du har ett med mycket bra maxbländare och härliga prestanda, men där vikt, storlek och i synnerhet priset dragit iväg. 

Objektiven vi pratar om är budgetnormalen FE 50 mm f/1,8, makronormalen FE 50 mm f/2,8 Macro och toppobjektivet Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA. 

Lätt och billigt alternativ. Sony FE 50 mm f/1,8 är kompakt, lätt och hyfsat billigt vilket borde vara ett vinnande koncept. Men jämfört med liknande alternativ till andra kameramärken imponerar det inte riktigt skärpemässigt och har dessutom en lite orolig oskärpa. Bilddata: 50 mm, f/1,8, 1/400, ISO 100, Sony A7 II.

Om vi börjar med FE 50 mm f/1,8 så är mittskärpan ok vid maxbländaren. Bra blir den om du bländar ned minst ett steg eller tre steg för att den skall bli bra ut till kanterna. Det här är ungefär ett steg sämre än liknande objektiv från andra tillverkare. Vid maxbländaren har du tyvärr också en del kromatisk aberration av den mer svårkorrigerade axiella varianten som syns i hela bilden. Vinjetteringen är okej, försvinner snabbt med ett par stegs nedbländning. Svag tunnformig distorsion, men inte störande. Bra motljusegenskaper och ok oskärpeteckning.

Tydlig avståndsskala. När du fokuserar riktigt nära förlängs FE 50 mm f/2,8 Macro tydligt. Sony har smart nog placerat en avstånds- och förstoringsskala på den del av objektivet som skjuts ut.

Med FE 50 mm f/2,8 Macro kan du få en avbildningsskala på 1:1 vid närgränsen. Klokt nog har objektivet en fokusbegränsare, fokusering kan låsas till 0,16 - 0,3 meter eller till 0,3 meter till oändligt. Du slipper att autofokusen jagar genom hela fokusområdet när du tar närbilder. Du har en programmerbar knapp på objektivet. Pluspoäng för väderskydd och behaglig manuell fokusering. Autofokusen är snabb utom just vid närgränsen och hyfsat tyst.

Skärpan är bra redan vid maxbländaren, och blir fantastiskt bra med ett stegs nedbländning. Det är bara ytterst i kanterna som du kan behöva blända ned ytterligare något steg. Knappt någon distorsion eller kromatisk aberration. Synlig vinjettering vid maxbländaren, men den är nästan helt borta redan vid f/4. Motljusegenskaperna är okej, kontrasten sjunker en del men inte mycket spökbilder. Oskärpteckningen är lugn när du fotograferar på korta avstånd, men lite orolig på porträttavstånd.

Trångt för fingrarna. Det här är ett fenomen som drabbar vissa Sony-objektiv, som Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA. I och med att objektivets diameter ökar tydligt strax efter objektivbajonetten blir det väldigt trångt mellan kameran och objektivet. Det räcker med ett par tunna handskar, som här, så kommer fingrarna verkligen i kläm. Med ett par tjocka handskar är kombinationen snudd på oanvändbar.

Sony Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA känns stort, tungt och gediget. Du har behaglig och lagom trög manuell fokusering och en bländarring där du kan välja att ha klickstopp eller ändra steglöst. Objektivet är vädertätat. Fokusmotorn är av SSM-typ som ger tyst och snabb fokus.

Optiskt är objektivet precis som förväntat mycket bra. Skärpan vid f/1,4 är inte i klass med toppobjektiv som Sigma 50 mm f/1,4 Art, men fortfarande bra. Med ett stegs nedbländning är skärpan i toppklass. Redan vid f/4 har du toppskärpa ända ut i kanterna, imponerande.Distorsionen är försumbar, samma med kromatisk aberration. Du har synlig vinjettering vid maxbländaren, men den är försumbar med bara ett stegs nedbländning. Oskärpeteckningen är mjuk och behaglig med runda och släta oskärpecirklar. Motljusegenskaperna är mycket bra.

Bra skärpa. Sony Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA ger bra skärpa långt ut mot kanterna redan vid f/1,4, och nedbländat ett par steg är skärpan utmärkt ända ut i hörnen. De optiska felen är försumbara. Objektivet har behaglig manuell fokus, det är vädertätat och har en bländarring. Toppklass, men det är också ett stort, tungt och mycket dyrt objektiv. 50 mm, f/1,7, 1/6400, ISO 100, Sony A7 II.

Oskärpteckning. Här jämför vi det dyra men mycket fina 50/1,4 (överst) vid f/1,4 och budgetnormalen 50/1,8 (underst) vid f/1,8.Oskarpa detaljer, i synnerhet högdagrar, får med det billigare objektivet överdrivna konturer, se till exempel de blänkande bultskallarna runt fönstren eller det röda repet.

SLUTSATS

FE 50 mm f/1,8 är inte riktigt i klass med liknande objektiv från andra tillverkare som ofta dessutom är billigare. Lite av en besvikelse. Mest imponerande är förstås Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA, prestanda, hantering, kvalitetskänslan är på topp. Men priset svider rejält och Sonnar T* FE 55/1,8 ZA som är nästan lika bra kostar bara drygt hälften. Vår favorit i det här gänget är FE 50 mm f/2,8 Macro. Det är skarpt, prisvärt, lätt och måttligt stort med 1:1-makro som bonus. Ljusstyrkan är inte fantastisk, men räcker för det mesta. 



Av Martin Agfors
Publicerad 2017-03-20. Läst av 6720 personer.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2017-03-20 16:37   Bengf
Trångt för fingrarna med vissa objektiv, det är ett bra påpekande, objektivet dessutom ganska så dyrt, det borde inte få vara så trångt, det var tydligen runt 80mm så visst var det ett stort objektiv.
2017-03-22 06:58   Håkan Bråkan
Jag tycker Sonys objektiv lätt överskattas av användarna när de lanseras, sedan visar testerna att de inte alls lever upp till de höga förväntningarna. Viljan är starkare än verkligheten. Dessutom grymt överprissatta jämfört med andra tillverkare. FE 55/1.8 är ett bra exempel. När det kom snackades det som det var i Otus-klass nästan. När t ex Photozone m fl testat så var det kanske inte alls så märkvärdigt.

Merläsning

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 1

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Makro från Tokina för Sonys spegelfria

Tokina har utvecklat ett makroobjektiv som passar Sonys spegelfria kameror med E-fattning. Tokina Firin 100/2,8 FE Macro är ett billigare alternativ till Sonys egna makrotele. Läs mer... 2

Test: Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2

Plus Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ger dem beteckningen G2 som betyder generation två. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sin föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer... 14

Firmware ger Sony A7R III och A7 III nya funktioner

Nu går det att ladda ner den nya mjukvaran (firmware) till Sony A7R III och A7 III som ger nya AF-funktioner och intervalltagning. Läs mer... 16

Laowa satsar på videoobjektiv

Objektivmärket Laowa från Venus Optics har gjort sig känt som ett udda märke med en del uppseendeväckande objektivkonstruktioner. De har bland annat gjort extrema vidvinklar med närmast obefintlig distorsion. Liksom många andra ger sig Laowa nu in på videomarknaden. Läs mer...

Snabba och tåliga hårddiskar från Sony

Många fotografer använder LaCies Rugged-hårddiskar när de är "on location". Nu vill Sony konkurrera och utvecklar hårddiskar som är både stöt- och vattentåliga. Läs mer... 1

Fortsatt dyster arbetsmarknad för fotografer

I Arbetsförmedlingens senaste prognos listas fotograf som ett av de tio svåraste yrkena att hitta en anställning inom. "Mycket hård konkurrens om jobben" är Arbetsförmedlingens bedömning, både på kort och på lång sikt. Läs mer... 3

Bantad sändare från Profoto

Profoto har utvecklat en förenklad TTL-sändare som är betydligt mindre än den vanliga TTL-sändaren Air Remote TTL. Profoto Connect är enklare att hantera och något billigare. Läs mer... 2

PhotoMechanic 6 är snabbare

Pressfotografernas älsklingsprogram PhotoMechanic har nu kommit i en ny version som är snabbare än tidigare versioner och som har nya praktiska funktioner. Läs mer...

Test: Nikon AF-S 500/5,6E PF ED VR

Plus Mitt i den allmänna trenden med allt större och tyngre ljusstarka objektiv och allt fler zoomar går Nikon lite mot strömmen och presenterar ett lätt och kompakt fast teleobjektiv på 500 mm med måttlig ljusstyrka. Vi gillar både idén och resultatet.  Läs mer... 7

Fyra rullväskor från Manfrotto

Manfrotto Pro Light Reloader är det gemensamma namnet för fyra nya rullväskor från Manfrotto. Alla kan tas med som handbagage på flygplan. Läs mer... 5

Lee 100 kan hålla tre filter samtidigt

Lee 100 är en ny filterhållare från Lee som enkelt kan hålla tre rektangulära glasfilter med 100 millimeters bredd. Filterhållaren kan roteras så att avtonade gråfilter kan passas in perfekt. Läs mer... 1

Test: Fujifilm X-T3

Plus Fujifilm X-T3 är inte bara en ny modell, den är först ut i en helt ny teknikgeneration från Fujifilm med bakbelyst sensor och mycket snabbare processor. Detta gör det möjligt för X-T3 att vara snabb stillbildskamera, men också att vara en av de bästa videokamerorna på marknaden. Läs mer... 4

Think Tank Vision - nya diskreta axelväskor

Think Tank Photo har lanserat en ny serie fotoväskor som vi kanske kan kalla fotoportföljer. De kan både bäras på axeln och i ett handtag och säljs i tre olika storlekar. Läs mer... 1

Profoto anklagar Godox för patentintrång

Sedan blixten Godox V1 presenterades på Photokina i höstas har Profoto försökt övertyga Godox om att inte lansera blixten på marknaden. Nu hotar de med att stämma Godox för patentintrång för att få stopp på blixten. Läs mer... 44

Test: Canon Eos R

Plus Eos R är första kameran ut i Canons nya spegelfria R-system med fullformatssensor. Kameran har imponerande bra autofokus och en härlig sökare. Men vi saknar dock några funktioner. Läs mer... 9

Godox V1 utmanar Profoto A1

Blixttillverkaren Godox har tydligt inspirerats av Profoto A1 när de utvecklade Godox V1. De har båda runda blixthuvuden och magnetfäste för att fästa olika ljusformare framför blixten. Läs mer... 12

Leica Q2 är vädertätad

Leica Q2 har en 47 megapixels småbildssensor och ett 28 mm f/1,7-objektiv med bildstabilisering. Kameran är vädertätad och sensorn är antagligen samma som i Panasonic Lumix S1R. Läs mer... 23

Sony Tough CFexpress skriver med 1,48 GB/s

Sony lanserar fler minneskort med märkningen Tough. De nya korten är av CFexpress-typ och når en skrivhastighet på 1,48 GB/s. Läshastigheten är 1,7 GB/s. Läs mer... 8

Elinchrom Rotalux Softboxes