Proffsfoto

Artiklar > TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

TEST: Sony FE 50/1,4 ZA, 50/1,8 och 50/2,8 Macro

Sony har fått en del kritik för att de varit långsamma med att bygga upp ett objektiv­utbud till sina spegelfria kameror. Men i en del av utbudet har du gott om alternativ: normalobjektiv. Vi har testat tre nya normaler från Sony med tydligt skilda egenskaper.

Många drömmer om universalobjektiv som är bra på allting och samtidigt lätta, billiga och kompakta. Tyvärr är fysiken omutlig och alla objektiv är kompromisser på något sätt. Sonys tre nya 50-millimetersobjektiv är en bra illustration av den principen. Du har ett litet, lätt och hyfsat ljusstarkt med måttligt pris, men där du offrar en del prestanda. Du har ett som inte är så mycket större och eller dyrare och som har härliga prestanda inklusive 1:1-makro. Men där är ljusstyrkan måttlig. Du har ett med mycket bra maxbländare och härliga prestanda, men där vikt, storlek och i synnerhet priset dragit iväg. 

Objektiven vi pratar om är budgetnormalen FE 50 mm f/1,8, makronormalen FE 50 mm f/2,8 Macro och toppobjektivet Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA. 

Lätt och billigt alternativ. Sony FE 50 mm f/1,8 är kompakt, lätt och hyfsat billigt vilket borde vara ett vinnande koncept. Men jämfört med liknande alternativ till andra kameramärken imponerar det inte riktigt skärpemässigt och har dessutom en lite orolig oskärpa. Bilddata: 50 mm, f/1,8, 1/400, ISO 100, Sony A7 II.

Om vi börjar med FE 50 mm f/1,8 så är mittskärpan ok vid maxbländaren. Bra blir den om du bländar ned minst ett steg eller tre steg för att den skall bli bra ut till kanterna. Det här är ungefär ett steg sämre än liknande objektiv från andra tillverkare. Vid maxbländaren har du tyvärr också en del kromatisk aberration av den mer svårkorrigerade axiella varianten som syns i hela bilden. Vinjetteringen är okej, försvinner snabbt med ett par stegs nedbländning. Svag tunnformig distorsion, men inte störande. Bra motljusegenskaper och ok oskärpeteckning.

Tydlig avståndsskala. När du fokuserar riktigt nära förlängs FE 50 mm f/2,8 Macro tydligt. Sony har smart nog placerat en avstånds- och förstoringsskala på den del av objektivet som skjuts ut.

Med FE 50 mm f/2,8 Macro kan du få en avbildningsskala på 1:1 vid närgränsen. Klokt nog har objektivet en fokusbegränsare, fokusering kan låsas till 0,16 - 0,3 meter eller till 0,3 meter till oändligt. Du slipper att autofokusen jagar genom hela fokusområdet när du tar närbilder. Du har en programmerbar knapp på objektivet. Pluspoäng för väderskydd och behaglig manuell fokusering. Autofokusen är snabb utom just vid närgränsen och hyfsat tyst.

Skärpan är bra redan vid maxbländaren, och blir fantastiskt bra med ett stegs nedbländning. Det är bara ytterst i kanterna som du kan behöva blända ned ytterligare något steg. Knappt någon distorsion eller kromatisk aberration. Synlig vinjettering vid maxbländaren, men den är nästan helt borta redan vid f/4. Motljusegenskaperna är okej, kontrasten sjunker en del men inte mycket spökbilder. Oskärpteckningen är lugn när du fotograferar på korta avstånd, men lite orolig på porträttavstånd.

Trångt för fingrarna. Det här är ett fenomen som drabbar vissa Sony-objektiv, som Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA. I och med att objektivets diameter ökar tydligt strax efter objektivbajonetten blir det väldigt trångt mellan kameran och objektivet. Det räcker med ett par tunna handskar, som här, så kommer fingrarna verkligen i kläm. Med ett par tjocka handskar är kombinationen snudd på oanvändbar.

Sony Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA känns stort, tungt och gediget. Du har behaglig och lagom trög manuell fokusering och en bländarring där du kan välja att ha klickstopp eller ändra steglöst. Objektivet är vädertätat. Fokusmotorn är av SSM-typ som ger tyst och snabb fokus.

Optiskt är objektivet precis som förväntat mycket bra. Skärpan vid f/1,4 är inte i klass med toppobjektiv som Sigma 50 mm f/1,4 Art, men fortfarande bra. Med ett stegs nedbländning är skärpan i toppklass. Redan vid f/4 har du toppskärpa ända ut i kanterna, imponerande.Distorsionen är försumbar, samma med kromatisk aberration. Du har synlig vinjettering vid maxbländaren, men den är försumbar med bara ett stegs nedbländning. Oskärpeteckningen är mjuk och behaglig med runda och släta oskärpecirklar. Motljusegenskaperna är mycket bra.

Bra skärpa. Sony Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA ger bra skärpa långt ut mot kanterna redan vid f/1,4, och nedbländat ett par steg är skärpan utmärkt ända ut i hörnen. De optiska felen är försumbara. Objektivet har behaglig manuell fokus, det är vädertätat och har en bländarring. Toppklass, men det är också ett stort, tungt och mycket dyrt objektiv. 50 mm, f/1,7, 1/6400, ISO 100, Sony A7 II.

Oskärpteckning. Här jämför vi det dyra men mycket fina 50/1,4 (överst) vid f/1,4 och budgetnormalen 50/1,8 (underst) vid f/1,8.Oskarpa detaljer, i synnerhet högdagrar, får med det billigare objektivet överdrivna konturer, se till exempel de blänkande bultskallarna runt fönstren eller det röda repet.

SLUTSATS

FE 50 mm f/1,8 är inte riktigt i klass med liknande objektiv från andra tillverkare som ofta dessutom är billigare. Lite av en besvikelse. Mest imponerande är förstås Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA, prestanda, hantering, kvalitetskänslan är på topp. Men priset svider rejält och Sonnar T* FE 55/1,8 ZA som är nästan lika bra kostar bara drygt hälften. Vår favorit i det här gänget är FE 50 mm f/2,8 Macro. Det är skarpt, prisvärt, lätt och måttligt stort med 1:1-makro som bonus. Ljusstyrkan är inte fantastisk, men räcker för det mesta. 



Martin Agfors
Publicerad 2017-03-20. Läst av 5888 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2017-03-20 16:37   Bengf
Trångt för fingrarna med vissa objektiv, det är ett bra påpekande, objektivet dessutom ganska så dyrt, det borde inte få vara så trångt, det var tydligen runt 80mm så visst var det ett stort objektiv.
2017-03-22 06:58   Håkan Bråkan
Jag tycker Sonys objektiv lätt överskattas av användarna när de lanseras, sedan visar testerna att de inte alls lever upp till de höga förväntningarna. Viljan är starkare än verkligheten. Dessutom grymt överprissatta jämfört med andra tillverkare. FE 55/1.8 är ett bra exempel. När det kom snackades det som det var i Otus-klass nästan. När t ex Photozone m fl testat så var det kanske inte alls så märkvärdigt.

Merläsning

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41