Artiklar > Den iakttagande fågelfotografen

Den iakttagande fågelfotografen

Lappuggla i Uppsala. Foto: Amanda Alvenäs

 

Amanda Alvenäs har bara fotograferat fåglar i två år, men njuter av både jakten och utevistelsen. Genom att fotografera fåglarna i deras naturliga miljö lär hon sig mycket om deras beteende.

Amanda Alvenäs är född och uppvuxen i en familj som tillbringade mycket tid ute i skog och mark.

– Båda mina föräldrar är fågelskådare och när jag var liten fick jag alltid följa med dem ut i naturen och leta efter fåglar. Fram tills för två år sedan var jag nöjd med att endast skåda fåglar. Sedan fotograferade jag en lappuggla, säger Amanda.

Som fågelskådare hade Amanda varit helt nöjd med att betrakta djuren på avstånd. Som fågelfotograf räcker det emellertid inte med att se fåglarna på långt håll. Tvärtom. För att få bra bilder måste fotografen ta sig närmare djuren. Därför krävs inte bara ett bildseende och en hygglig kamerautrustning för att sälla sig till fågelfotografernas skara. Det krävs även en massa tålamod och envishet och dessutom en god portion tur. 

– Eftersom det är ofrånkomligt att man gör väldigt mycket misstag är det bra om man kan se alla dåliga bilder som en del av lärande-processen. Och så får man läsa på om de olika fåglarna för att hitta de bästa strategierna för att kunna närma sig utan att de flyger iväg.  

Vanligtvis smyger Amanda sig på fåglarna. 

– Det är som att vara på jakt. När jag smyger omkring vet jag vanligtvis vilken fågel jag letar efter eftersom jag oftast har fått ett tips från någon fågelskådare eller sett registrerade
observationer på till exempel artportalen.se. 

Amanda tycker att det är lättast att fota rovfåglarna när de är på jakt.  

– Då kan de vara så styrda av sina instinkter att de inte bryr sig om att en fotograf står och knäpper bilder av dem.

Rovfåglarna är de klara favoriterna, särskilt ugglorna.

– De påminner mig om skogsväsen. Särskilt lappugglan. Jag gillar lappugglans utstrålning som omges av en särskild mystik. 

Lappuppgla i morgonljus i Västmanland.

Mötet med lappugglan

Kanske beror de varma känslorna också på att det var just en lappuggla som Amanda fotograferade den där första gången. Hon hade följt med sin fotograferande sambo ut i markerna för att spana efter just lappugglan som sades ha landat någonstans i området. När de hittade fågeln satt den uppflugen på en påle. Amanda bad om att få låna kameran och smög sig försiktigt närmare. 

– Jag var bara några meter ifrån fågeln då den vred på huvudet i 180 grader. Jag trodde aldrig att jag skulle komma så nära en vild uggla. Det var så roligt att komma hem med en bild av mötet. 

Innan mötet med lappugglan trodde inte Amanda att foto var hennes grej.

– Jag hade aldrig varit särskilt intresserad av att fotografera innan. Men efter bilden på lappugglan började jag att spara ihop pengar till sin egen kamerautrustning, och sedan dess har fotograferandet fortsatt.

Än så länge har Amanda inte ställt ut sina bilder, men hon hoppas på att göra det i framtiden. 

– Jag vill gärna sprida bilderna mer. Det är roligt att visa dem och få lite bekräftelse på att det man gör är bra och viktigt. Särskilt roligt är det att visa bilderna för dem som inte invigda i fågelvärlden. Ofta visar Amanda sina bilder från dator- eller telefonskärmen, och samtidigt som hon visar bilderna svarar hon på alla frågor om fågeln, dess habitat och om själva fotograferingen. 

– Ofta lär man sig genom att studera fåglarna i deras naturliga miljö under fotograferingen: det är enligt mig det enklaste sättet att läsa sig. Det finns otroligt många arter att upptäcka, vilket också en del av charmen. 

Men att fotografera fåglar är inte bara knepigt av uppenbara skäl. Det finns också en moralisk aspekt att ta hänsyn till. Samtidigt som Amanda vill komma riktigt nära fåglarna riktigt för att kunna ta bra bilder, vill hon absolut inte störa dem. 

– Det är en balansgång. Så fort jag har fotograferat fågeln försöker jag att backa tillbaka för att inte distrahera djuret i onödan, för visst kan det vara ett störningsmoment för fågeln att bli fotograferad. Är den på jakt kan ju kamerans klickande störa dess koncentration.

Havsörn som landar.

Fotar örnar från gömsle

Amanda har fotograferat örnar från gömsle vid två tillfällen, varav den senaste var i februari 2017. Att vara på plats bland örnarna är en stark upplevelse. 

– Det bästa var att komma så nära örnarna, och man märker hur stora och mäktiga fåglarna är när de kommer så nära. Under ett par timmar höll cirka femton örnar till runt gömslet. Det var ett jäkla liv. 

Örnarna lockades till åteln med fiskrens och slaktprodukter. På strategiska ställen framför gömslet hade arrangören placerat grenar som örnarna kunde sitta på när de blev fotograferade. 

– En del av örnarna var lite försiktiga. De satt bara och tittade på kalaset på avstånd, eller flög förbi och plockade upp mat i farten. Andra örnar satt på de utplacerade grenarna eller åt direkt på marken.

Nästa år planerar Amanda och hennes sambo att åka tillbaka och fotografera örnar igen. Målet för den fotograferingen blir att ta flera flygbilder. Men innan dess vill Amanda jobba mer med att exponera under besvärliga ljusförhållanden. 

– Ljuset vid åteln var inte optimalt på grund av en ljusare bakgrund och ett svagare ljus på fåglarna. Jag vill komma hem med ännu bättre bilder nästa gång, men jag är ändå mycket nöjd med dagen.

Spanande sparvuggla i Uppland.

Vad är en bra fågelbild?

– Jag tycker att skärpen måste sitta samt att bakgrunden är enhetlig och på långt håll. Den får inte varför ljus. 

För att lyckas med detta måste fotografen komma nära fågeln – det är så man får bra skärpa och bakgrund enligt Amanda. 

– Dessutom slipper man förstöra bildkvaliteten genom att göra hårda beskärningar. Sedan kan man tänka på ljuset: att fotografera tidigt på morgonen eller när solen är på väg ner. Det hårda dagsljuset väljer jag gärna bort. 

En ytterligare talang som måste tränas upp är att kunna förutsäga fåglarnas beteende. 

– Det går att planera bilden genom att försöka förutsäga vart fågeln ska flyga härnäst. Småfåglarna är svårast att förutsäga eftersom de rör sig mer. 

I sina bilder försöker Amanda att visa upp fåglarnas naturliga beteende och säger sig ha en tendens att gilla det mer oförutsägbara. Det medför att hon inte störs av det lite
stökiga som grenar och kvistar som sticker
ut här och där. 

– Tvärtom kan det stökiga bidra till att göra bilden mer spännande. Då visar bilden fågelns naturliga miljö. Jag brukar försöka tänka på att få in mer miljö i mina bilder nu för tiden. Miljön speglar fågelns beteende och berättar om fågelns liv. Motivet blir mer talande med ett sammanhang. 

Fast man behöver inte alltid ge sig iväg särskilt långt för att kunna fotografera. Ibland räcker det med en cykeltur på fem minuter för att vara framme. 

– Det finns flera fördelar med att fotografera i närmiljön, till exempel att att det är så mycket lättare att återkomma till ett motiv. Det är lyxigt att kunna cykla till sina motiv, särskilt som jag vet att andra fotografer tvingas köra hur långt som helst för att kunna ta sina bilder.

Tornfalk med byte.

Masters på lantbruksuniversitetet

Amanda studerar just nu sin sista termin på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala (Detta skrevs i våren 2017. Red anm). När hon är klar med utbildningen planerar hon att fortsätta jaga fåglar med kameran, om än vid andra tider än nu. 

– Troligast är att jag gör som många andra fotografer och tillbringar tid bakom kameran under helgerna och semestrarna. Förmodligen fortsätter jag som fritidsfotograf, och kanske börjar att sälja printar framöver. 

För det är inte bara fotografierna som lockar. Bilderna är inte ens det viktigaste för Amanda. Det är naturupplevelserna som tycker att uppskattningen av naturen i sig är den bästa motivatorn för att få en bra bild. 

– Om allt fokus hamnar på att komma hem med fantastiska bilder varje gång är det ofrånkomligt att man blir besviken ibland. Det är viktigt att njuta av miljön. Man får se så mycket under fotofärderna som man hade missat annars.

Klart är att Amanda inte har några planer på att lägga kameran åt sidan.

– Att fotografera har blivit något som jag identifierar mig med, tycker är roligt och är stolt över. 



Amy Lagerman
Publicerad 2017-10-23. Läst av 3842 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2017-10-23 13:57   lassetjus
Fina bilder, särskilt på Lappugglan. Mäktig fågel liksom naturligtvis Havsörn och Kungsörn.
Amanda Alvenäs   2017-10-29 18:35
Ja, de är fantastiska fåglar. Så roligt att få ta bilder av dem. Mvh
2017-10-23 14:15   jag&bilden
Väldigt vackra bilder.
Speciellt på ugglorna, de är häftiga!
Amanda Alvenäs   2017-10-29 18:37
Roligt att du uppskattar bilderna. Ugglorna är favoriter, väldigt speciella fåglar. Mvh
2017-10-23 15:48   GeirF
Bra portrett av en flink fotograf. Fine bilder. Utfordringen er å «smyge» seg inn på fuglen ved å være tålmodig og la fuglene bli «kjent» med ditt nærvær. Etter mitt skjønn er det dette som virkelig er fuglefotografering. Å komme nær er alfa og omega. Ofte ikke vanskelig å ta gode bilder når en bruker skjul og/ eller åte. Tar alle mine bilder ved å smyge meg inn på fuglen. Kun fotografert på åte en gang.
Mvh Geir
Amanda Alvenäs   2017-10-29 18:43
Det är som du säger en utmaning att smyga sig inpå fåglarna, men extra roligt när man väl får en bra bild. Även vid gömslefoto tycker jag att det kan vara svårt. Det gäller att vara på alerten så man hinner få fokus och knäppa bilderna innan fågeln har hunnit flyga iväg. Roligt att du gillar bilderna. Mvh
2017-10-23 20:48   Rolz
Välkommen in i gänget, jag är själva en fågelfotograf mestadels och har även haft egen åtel under några vintrar. Men i all ära med det så uppskattar jag nog de bilder som jag efter envishet lyckats ta genom gammal ärligt smygande, tillfredsställandet är större då man lyckats lurar falkögonen som alla rovfåglar tycks ha. Lycka till och dina bilder håller god klass. //R
GeirF   2017-10-23 21:01
Et flott innlegg om viktige aspekter ved fuglefotografering og opplevelsen dette medfører.
Mvh Geir
Amanda Alvenäs   2017-10-29 18:46
Tack. Åtel i all ära, men som du säger kan "smygandet" ge en större kick när man får en fin bild. Variationsmöjligheter i bilen ökar ju även. Kan tänka mig att det är roligt att locka fram "egna" örnar till sin åtel. Kul att du gillar bilderna. Mvh
Rolz   2017-10-29 20:46
Så är det nog Amanda och de två bilderna på "dina" ugglor faller mig mest i smaken. Tyvärr har jag inte än så värst mycket bilder själv på ugglor men får väl jobba på det :-) //R

Merläsning

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer...

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 3

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 1

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

EU-parlamentet säger ja till omstridd upphovsrättslag

Europaparlamentet har röstat ja till ett lagförslag som innehåller omstridda paragrafer om länkavgift och upphovsrättsfilter. Efter hård kritik har kompromisser i lagtexten gjorts så att små företag och organisationer inte ska drabbas. En annan del av lagförslaget kan innebära fotoförbud på sportevenemang. Läs mer... 31

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3