Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Bilder från andra platser ska locka folk till Sjöbo

Bilder från andra platser ska locka folk till Sjöbo

I turistbroschyren som ska dra turister till Sjöbo i Skåne, förekommer flera bilder som inte är tagna i Sjöbo, det skriver Skånskan.se. Omslagsbilden är till exempel fotad någonstans kring Borrby.

Den nya turistbroschyren blev färdig lagom till sommaren, och innehåller drygt sju miljöbilder som alltså inte är fotade i Sjöbo. Någon bild är från Segeltorp på Bjärehalvön, någon bild är från Kiviks marknad och en tredje är från sjön Immeln i Östra Göinge kommun.

Förvaltningschefen på kommunkansliet i Sjöbo tycker inte alls det är något konstigt att marknadsföra Sjöbo kommun med bilder på andra platser.
– Det viktigaste är att få fram en bra och lockande bild. Vissa gånger får man gå den här vägen, säger han till Skånskan.

Publicerad 2009-08-28.

11 Kommentarer

oXo 2009-08-28 12:39  
Det låter som om han har jobbat på en resebyrå jag känner till. ;-)

Mvh Mattias
Christer2 2009-08-28 15:33  
Kanske de har glömt några ord som borde vara tryckta på broschyrens framsida?

Den heter egentligen "Upplev Sjöbo - på avstånd".
Mette B 2009-08-28 19:21  
Det är rätt märkligt för Sjöbo har många riktigt vackra områden. Tror det är frågan om dålig research från de som gjort katalogen, att man helt enkelt inte har orkat leta efter fotografer eller foton från Sjöbo...
Henrik F 2009-08-28 20:55  
Jag bor i närheten och jag måste faktiskt säga att, jag är inte förvånad. *suck*
FrePe 2009-08-29 12:11  
Jag har jobbat på böcker om ett land, inte ren marknadsföring som i detta fallet men ändå... i boken fuskades det flitigt med vart bilder var fotade & hur dom fotats, mycket för att leva upp till den image som skapats kring landet. Skillnaden där var att boken som helhet handlade om landet i stort & alla bilder var fotade i landet inte så specifikt som här just en kommun, dessutom är boken inte en produkt för marknadsföring. Jag tycker det är helt fel, tänk er att jag publicerade bilder ifrån någon annans flashiga studio under parollen typ "modell för en dag, i min studio" vad skulle kunderna säga när dom förväntar sig ex. 300kvm inkl.alt & kommer till ex. ett garage på 12kvm med bygglampor ifrån jula? Vad skulle marknadsföringslagen säga?
Dan GW Hansson 2009-08-29 19:20  
Är inte ett dugg förvånad - helt i linje med den 'kultur' som råder inom kommunen. Bodde drygt 20 år i Sjöbo kommun som är ett falsarium på de flesta plan. Mycket vacker natur och fina platser att fota dock:)
yens 2009-08-31 08:47  
Är det inte en känsla man vill förmedla, som i vissa fall är enklare att fotografera på andra ställen? Jag är övertygad om att det finns böljande rapsfält i sjöbo, och då är det väl inte så viktigt om de böljande fältet kommer från just sjöbo?
Osquar 2009-08-31 19:34  
Som om Volvo skulle ha med SAAB-bilar i sin marknadsföring; bil som bil....!?

Ansvariga inom kommunen i Sjöbo har tydligen mer än en propp brunnen i proppskåpet....

/Oscar
Tomas Karlsson 2009-09-01 13:12  
Jag har haft mycket med kommuner att göra när det gäller bildinköp och detta handlar nog tyvärr om en enda sak... Inkompetens i beställarledet!
Inget förvånande med tanke på vilka människor som oftast inte kommer vidare till en privatägd rörelse med kommersiella mål och en nitisk ägare utan blir kvar i den skyddade miljö en kommun faktiskt erbjuder.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS