Prylnytt
Sony Alpha 9 (A9) liknar till utseendet A7-seriens andra generation, men är kraftigare byggd och kan ta 20 bilder per sekund med en nykonstruerad 24-megapixelsensor.
Många väntade sig nog att Sony A9 skulle bli större än A7-serien, likt som Panasonic låtit sina toppmodeller växa i storlek. Men Sony har prioriterat att hålla nere storleken och A9 har nästan identiska yttermått med A7 II-serien. Bredd och höjd är samma, men A9 är 3 mm tjockare. Kamerahuset väger 673 gram med batteri och minneskort.
Ett litet kamerahus kan inte ha ett jättebatteri. Sony A9 använder därför nya batterier med 2,2 gånger högre kapacitet än i A7-batterierna. Trots detta klarar kameran bara 480 exponeringar enligt Cipa-standarden på en laddning.
Sony har dock lyckats få in dubbla SD-kortplatser (ett UHS-I och ett UHS-II) plus ett Ethernet-uttag för snabb dataöverföring vid exempelvis sportevenemang. Då räcker inte den inbyggda wifi-funktionen till.
Sensorn är naturligtvis mest central. Den är nykonstruerad för att ge snabb datautläsning. Sony säger att sensorns konstruktion är "stackad" på samma sätt som sensorerna i RX100 IV och V.
En fördel med snabb datautläsning är att man kan använda elektronisk slutare utan större problem med "rolling shutter", det vill säga att motivet hinner förflytta sig över sensorytan under utläsningen. Sony utlovar att sensorn ska ge helt distorsionsfria bilder, alltså utan rolling shutter. Det innebär alltså att Sony A9 i praktiken har en så kallad global slutare som läser ut alla pixlar samtidigt.
Sen elektroniska slutaren gör det möjligt för Sony A9 att ta 20 bilder per sekund och kontinuerlig autofokus. Det går att ta 241 råfiler eller 362 jpeg-filer i följd vid snabb serietagning. Med objektiv med A-fattning är maxhastigheten 10 bilder/s. Med mekanisk slutare är gränsen 5 bilder/s.
Det ska inte ske någon blackout under serietagning utan sensorn ger en kontinuerlig videoström till sökaren när elektronisk slutare används. Sökaren uppdateras 120 gånger per sekund så att det ska gå lätt att följa snabbrörliga motiv. Sökaren har 3,68 miljoner bildpunkter.
Sony A9 har också en mekanisk slutare. Den medger blixtsynkronisering med 1/250s som snabbaste slutartid.
Kameran har inbyggd bildstabilisering som uppges ha 5 stegs effektivitet.
På baksidan finns joystick/styrplatta för att välja AF-punkt. Totalt finns 693 fasdetekterande autofokuspunkter på sensorn. Kameran gör 60 fokus- och exponeringsberäkningar per sekund.
Som förväntat har Sony A9 4K UHD-video. Hela sensorbredden utnyttjas vid 4K. Från sensorn levereras en 6K-signal som sedan skalas ner till 4K.
Vid videotagning i full-HD går det att välja upp till 120 bildrutor per sekund. Den maximala datamängden är 100 Mbit per sekund.
Här finns fulla specifikationer.
Det svenska priset ligger på 53 000 kronor inklusive moms. Leveransstart i juli.
Nya tillbehör
Till Sony A7 lanseras även en rad tillbehör:

VG-C3EM vertikalgrepp med dubbla batteriplatser.

NPA-MQZ1K Multi-Battery Adaptor Kit. Externt batteripack med plats för fyra z-batterier. Fungerar även som snabbladdare. Levereras med två z-batterier.

GP-X1EM greppförlängning. Förlänger kamerans grepp. Tänk för personer med stora händer.

FDA-EP18 ögonmussla med låsmekanism.
BC-QZ1 snabbladdare. Laddar två Z-batterier på 2,5 timmar.
PCK-LG1 LCD-skydd. Extra glaslager som skyddar LCD-skärmens glas.
59 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ja, fram med popcorn-skålen!
https://www.dpreview.com/news/0029597051/hands-on-with-the-sony-alpha-a9
Där har du första handson. Vet inte om fotosidan har hunnit testa den?
Vår utsände David Elmfeldt är i London ikväll och klämmer på A9:an.
Han har filmat presentationen och återkommer nog med mer bilder här: https://www.facebook.com/fotosidan
https://www.youtube.com/watch?v=W_tOzj5wBmU&feature=youtu.be
Här är en video
En video från eventet på fel ledd och ljudet kasst. :)
"En video från eventet på fel ledd och ljudet kasst. :)"
Jo, det blev lite improviserat. Min kollega åkte till London för att rapportera om Sonys fototävling. Vi visste inte om att Sony skulle ha presskonferens om en ny kamera. Men det blev ju en trevlig överraskning.
Ett år är nog lite för lite för att Sony ska hinna utveckla 400/2,8, 600/4 och 200-400/4 som de professionella sportfotograferna vill ha.
Jag tror snarare att Sonys ambition är att erbjuda en modell som utvidgar kundkretsen till natur- och sportintresserade fotoentusiaster. Med A9 och A6500 finns två snabba kamerahus. Och den nya 100-400-zoomen matchar dem. Framöver kanske det kommer några supertelen också.
Nu vet vi ju inte vad Sony har börjat utveckla?
Kan vara att de failar på AF men om de fått till en bra sådan och de släpper optik vad har de då mer de kan gått bet på?
@Jonas. Professionella sportfotografer är rejält kräsna och konservativa, så det är en lång väg att vinna över dem. Men det finns många andra att vinna över på vägen. Exempelvis natur- eller sportintresserade fritidsfotografer som hittills hållit sig till Nikon, Canon och Pentax. För dem är den 100-400:an helt rätt.
Supertelen är naturligtvis ett måste för professionella sportfotografer, och de tar lång tid att utveckla. Sony visade sitt 500/4 på flera internationella fotomässor under några år innan det blev klart.
Sportfotografen vill också ha saker som en kraftfull wfi-sändare med genomtänkt programvara. Ett kamerahus som fungerar med rejäla handskar. En Nikon D5 eller Eos 1D X Mark II kan du hantera med tumvantar. AF-ON-knappen på A9 är platt och intryckt i ett hörn, inte optimalt. Batteriprestandan i kyla ska gärna vara tillfredsställande också.
Ännu viktigare är att man upplever att den nya utrustningen ger bättre bildmöjligheter och inte bara likvärdiga. Det är ju trots allt väldigt stora summor det handlar om för två-tre kamerahus, några GM-gluggar och ett supertele.
Mycket bra förklarning Magnus, Sony kan utvidga sin kundkrets, kan själv inte se A9 som något hot alls mot 1DX II och D5, så väletablerade och gjorda efter önskemål från yrkes folket plus alla fina objektiv som ägarna redan har och hela köret av service med tillbehör.
Men jag vill ge ett extra plus för den lilla förlängningen som tillkommit för det femte fingret, det skulle jag önska att flera andra kamera modeller hade möjlighet att få.
Natur och sportintresserade fritidsfotografer som är beredda att lägga ut så mycket på ett kamerahus vill troligen också ha längre ljusstark optik. Enklaste sättet att få till rimligt pris är att köpa begagnat, och det lär ju dröja ett tag innan det finns en sådan begagnat marknad för Sony med tanke på att sådana objektiv inte tillverkas ännu om man undantar 500/4 A-mount med adapter, men det objektivet är betydligt dyrare än t.ex. Nikons motsvarande finglas.
"Ett kamerahus som fungerar med rejäla handskar"
Det där gäller väl inte generellt som ett krav på en "proffskamera", utan bara för en delmängd av fotografer som arbetar i nordiska länder vintertid.
Här är t.ex. en bild på fotografer som bevakar OS i Peking.
http://blogs.reuters.com/photographers-blog/2012/04/16/olympic-dreams/
Jag kan inte se en enda som har vantar på sig och de är betydligt fler än de som fotograferade bandyfinalen mellan Bollnäs och Edsbyn.
OS finns i två varianter; sommarspelen och vinterspelen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olympiska_spelen
men 53.000 är lite för mycket för min plånbok även om det priset kommer att sjunka lite efter lanseringen
20 bilder per sekund.
Koolt. Nu har Minolta ... eh, jag menar Sony, verkligen "pulled out all the stops".
Jag gissar att man verkligen, verkligen ansträngde sig för att komma över 18 bilder per sekund för att inte vara näst snabbast. :-)
Sony nämner inget om global slutare, bara att det inte ska uppstå rolling shutter. Det kanske finns en liten fördröjning som inte är synbar, men som gör att det inte kan kallas verklig global slutare.
Den har ingen global slutare vad jag förstått.
Den har som de flesta kameror en eletronisk slutare och mekanisk slutare (fem bilder per sekund gällande den mekaniska). Nytt är snabbare avläsning av sensorn för den elektroniska slutaren.
Men det kanske inte är den målgruppen med gamla Minolta-objektiv som detta kamerahus riktar sig till. De som har rätt objektiv kommer ju inte att besväras av begränsningarna i gammal teknik som finns främst av kompatibilitetsskäl.
Man måste ju inte köra gamla MS-DOS -program i Windows fast det går heller.
En del av målgruppen för denna kamera är ute efter de snabbaste seribildtagningsprestanda som till dags dato uppmätts med någon FF-kamera - d.v.s. 20 bilder per sek. Inget mekaniskt rassel är med i den hastigheten och det sker så ljudlöst att man t.o.m. lagt in en option på ett artificiellt slutarljud så man ska veta när kameran faktiskt arbetar - den andra stora gruppen som kan ha nytta av av denna kamera är alla som är trötta på standardproblemet vid systemkamerafilmning d.v.s. rolling shutter och faxande speglar som får sökaren att ge någon form av fantombild av motiven istället för en klar bild som man nu kan få.
Det låter bra (även om jag själv ännu inte haft en chans att testa detta i praktiken).
Oavsett det så tycker jag att det är bra att Sony kompletterat sitt program med ett kamerahus som har rejälare grepp för de ofta större och tyngre ljusstarka småbildsobjektiven.
Tycker det varit en missbalans där tidigare, där de antingen sumpat bort fördelarna med FF med ljussvag optik, eller har fått total ergonomisk obalans med små platta/grunda kamerahus tillsammans med tunga objektiv).
A9 är helt klart ett steg i rätt riktning för att få lite mer balans mellan kamerahus och objektiv på FE-mountsidan.
Sedan så är det även trevligt att Sony äntligen börjat med något som länge varit självklart (ivf. i de bättre kamerahusen) på DSLR-sidan och även hos Sonys på SLT-sidan; nämligen dubbla minneskortfack. Hurra!
En del av Sonys spegelreflexkameror hade dubbla minneskortplatser (åtminstone A700 och A900).
@Per:
Tack, bra exempel. Ja, det var det bla. det jag syftade på, men inser att jag kanske skrev lite otydligt där. Det är som vi både är inne på, mer eller mindre standard på alla bättre DSLR:er (inklusive Sony, Canon, Nikon, Pentax, etc), och dessutom även på Sonys bättre SLT:er.
Däremot så har det varit märkligt dåligt med det fram tills nu på den spegellösa sidan, och då speciellt hos Sony som med A9 som blir den första E-mountkamera att få det (vad jag känner till ivf.).
Nä, men video är ju redan Sonys starka sida. Idag har de förstärkt en svag sida.
4K med hela sensorn utan crop och utan pixel binning interpolerat från 6K readout med utlovat obetydlig rolling shutter, eller full HD med hela sensorn i 120 fps slomo.
Vad är det du saknar?
http://www.eoshd.com/2017/04/sony-a9-pro-camera-4k-6k-sensor-readout-full-analysis/
4k60fps, 10bit, h.265..
Nu när flera TV-skärmar och laptops börjar stödja 10 bits färgdjup borde också nya kameror med video erbjuda sådant.
@Erik. Sony A7S II är toppmodellen för video för närvarande. A9 är främst tänkt för stillbildsfotografer som behöver snabb seriebildstagning och avancerad autofokus.
Olle O: Det är väl en jätteviktig nyhet att man löst "rolling shutter" problemen hur man nu än gjort det. Det kan man se som en klar vattendelare som direkt kommer ge nya möjligheter och synliga resultat. Jag tror vi fortfarande vet lite för lite om vad den nya "stackade sensortekniken" verkligen ger för nya möjligheter på alla plan. Diskussionen om global shutter i vanliga stillbilds systemkameror i huvudsak med ett stillbildsarv, har väl tidigare förts utan att den nya sensorarkitekturen varit på plats. En helt tyst elektronisk slutare är ju något även många stillbildsfotografer kommer glädja sig åt för nu kommer nog de tidigare prestandarestriktionerna vi har i de tidigare kamerorna såsom exv. A6300 och A6500 med "silent mode" förmodligen att vara undanröjda.
-den har ingen global shutter.
Sony kallar finessen anti distortion shutter eller nåt och det är mjukvara inblandat som korrigerar stillbilder verkar det som.
A9 lider också av rolling shutter-fenomenet vid filmning. Dock inte lika groteskt mycket som i A7SII och inte heller lika mycket so i våra APS-C-modeller, men det finns där fortfarande.
Spola fram till 5:38 i den här filmen så får du se
https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=AREGOD7jf2s
Kan bara hålla med. Riktigt bra!
(Hoppas att Sony inför det även på sina kameror som kostar under 50 lax.)
http://www.diyphotography.net/first-sony-a9-review/
480 exponeringar verkar vara en stor underdrift. Fotografen ovan fick ut flera tusen bilder utan att laddat ur batteriet.
Jag har för mig att CIPA inkluderar bildskärmsanvändning efter bilderna vilket ger låga siffror men ganska konsumentnormala. För fotografering med långa och snabba serier utan champinjoner hela tiden kan man ta rejält många flera bilder.
@Fröderberg
Däremot undrar jag över texten "nya batterier med 2,2 gånger mer ström "
Jag antar att det handlar om 2,2 gånger högre kapacitet?
"champinjoner" suck. Skrev chimping men rättstavningen hade en annan idé.
Dessutom tycker jag att Sony har `fegat ur´ när de inte gjort kameran 10-15% större för att bättre matcha stor tung optik, trots allt, denna kamera har ju tydliga sportkamera-ambitioner.
Själv skulle jag nöja mig med den senaste A7:an med A9:ans bildstabilisering.
/Stephan
Den kommer knappast att ersätta verktygen som proffsfotografer använder.
Däremot inte alls troligt att det blir ytterligare ett verktyg i deras arsenal också.
"Sportfotografer" fotograferar ju inte enbart idrottshändelser på arenor, utan det är en hel del annat runtomkring såsom presskonferenser, enskilda intervjuer mm. och i såna lägen kan en annan kamera med andra egenskaper, som t.ex. att den är liten och lätt och tyst, vara sådant som gör den till ett bättre verktyg i det fallet.
Ja och så har den vikbar display också som gör att man slipper skjuta helt i blindo som många verkar göra när de höjer sina kameror med fasta displayer över huvudena för att ta bilder över huvudena på folk i folksamlingar :-). Tänk att man kan få sånt också 2017.
Tyvärr tror jag det är en sån sak som kommer att avskräcka press/sport-fotografer från den här kameran. De tycks inte gilla sånt.
"Tyvärr tror jag det är en sån sak som kommer att avskräcka press/sport-fotografer från den här kameran. De tycks inte gilla sånt."
Som pressfotograf skulle jag säga att det vore välkommet med en vridbar skärm, men det får inte göra kameran mindre hållbar. Men för att plåta med kameran över huvudet behövs ingen vinklingsbar skärm, tittvinkel på dagens lcd-skärmar är så bra så att man kan komponera och fokusera rätt ändå. Stod nyligen med min kamera över huvudet på utrikesminister Margot Wallström utan problem.
@Stephan:
Jag vet inte. Jag tycker det känns som Sony lagt A9 på en både vettig och förväntad storlek för sin målgrupp av användare.
@Magnus:
Ja, det tycks ju gå att bygga rätt robusta vridbara skärmar. Se bara på Pentax K-1. Det visades en del halsbrytande övningar med den när kameran lanserades. Hur skärmen håller efter en tids användning vet jag dock ej.
Är EVF:n lika stor och bra som på A7rII med 0.78x förstoring?
Samma förstoring 0.78x. 3,68 miljoner bildpunkter.
Ja, och en Mark II-generation om ett år ;)
Ett år???
Nä, nu går utvecklingen kvickare än så :-)
Får se vad de presenterar imorgon...
http://www.sonyalpharumors.com/hey-folks-are-you-ready-for-the-next-sony-announcement-tomorrow/
Liknande dummyplugglösningar finns ju även numera för kamerorna med de mindre batterierna från exv. Jupio, även de motsvarande fyra standardbatterier.
8 gånger högre kapacitet innebär inte 8 gånger fler bilder. A9 verkar dra mer ström.
Jag hade ett externt batteripack till min Canon Eos 5 på 90-talet. Ingen höjdare med en lös sladd som allt möjligt kunde fastna i. Men Sonys batteripack verkar ha stativfästen och plåtar man med stativ går det ju att fästa det i stativet. Jag tror de flesta nöjer sig med vertikalgreppet. Misstänker att det externa batteripacket mest är tänkt för filmare. De har ju ändå en massa prylar och videofilmning brukar dra en massa batteri.
http://www.diyphotography.net/20-fps-shooting-looks-like-sony-a9/
Jepp.
http://www.diyphotography.net/first-sony-a9-review/
Tony Northrup är ett klickmonster som lever på att folk läser hans dravel. Det har sällan så mycket med verkligheten att göra ;)
För kameratester så har jag aldrig någonsin brytt mig om vad Northrup slänger ur sig, men däremot så måste jag säga till hans försvar, att även om han ibland/ofta lyckas med konststycket att helt röra till det kring vissa delar av kamerateorier och praktisk fotografering, så har jag faktiskt gillat några enstaka förklaringar som han lyckats få till korrekt och kunnat förklara både bra och pedagogiskt.
De kommer säkert att bygga in supporten i nästa kamerahus.
Och 70-20/2.8. 300.2.8. 500/4 måste vara för dåligt för Innebandy, handboll, pingis, tennis, volleyboll, badminton, boul. Bra dock med helt tyst slutare till schack, pil, biljard,
*70-200/2.8 ska det naturligtvis vara.