Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...





















69 Kommentarer
Logga in för att kommentera
När kommer D4X?
hur luktar den?
jag tror den luktar fräscht gummi blandat med svett från andra människor som hållt den ^^
Luktar säkert mycket DOLLAR
För att maximera kvaliteten. Antalet mpx räcker för målgruppen. Upplösningen är tillräckligt hög för att kunna prioritera kvalitet istället.
Det skulle jag också vilja veta. Från Nikon alltså, inte någon "tyckare" här på FS.
Det finns alla möjligheter att få lika snabb framerate och snabb överföring idag även om filstorlekarna skulle öka till det dubbla då tekniken för lagring och överföringshastighet, processning mm. har ökat i mycket högre grad. "Målgruppen" är nog inte heller så homogen att den är så smalt nischad, det är ju t.ex. det som motiverar den fina filmfunktionen i kameran att den ska bli mer allround, så köpare vill nog även kunna ta bilder i andra situationer där hög upplösning är en stor tillgång.
Fast då får inte Nikon sälja några kommande D4X också till samma kunder...
Vissa hävdar att det går att få lika bra lågljusegenskaper även med en mer högupplöst sensor, vilket jag betvivlar och att det är det som är huvudskälet.
Men som sagt, skulle vara roligt att höra en utläggning om det här från Nikon.
/Mats
Är inte Nikon, men frågan har besvarats förr!
men det handlar om snabba flöden för press och sport. lättare rawfiler ger snabbare överföringar. vi pratar inte om 100-tals bilder utan det kan röra sig om 10000-tals bilder från ett event och då har storleken betydelse för ett snabbare arbetsflöde och sekunder spelar roll... :)
Mvh // Alex
Tjena Alex!
Visst är det så, det är inga nyheter.
Men samtidigt sedan "D3S-tiden" så har filstorleken bara ökat 25% medan nätverkskapaciteten 10-dubblats. Det gör att det faktiskt funnits utrymme att t.ex. tredubbla filstorleken till 36 megapixel och ända kunna öka överföringsmängden 3-5 gånger på samma tid.
Visst blir det ännu mer ökning om man håller nere storleken.
Tjena Alex!
Visst är det så, det är inga nyheter.
Men samtidigt sedan "D3S-tiden" så har filstorleken bara ökat 25% medan nätverkskapaciteten 10-dubblats. Det gör att det faktiskt funnits utrymme att t.ex. tredubbla filstorleken till 36 megapixel och ända kunna öka överföringsmängden 3-5 gånger på samma tid.
Visst blir det ännu mer ökning om man håller nere storleken.
Den har ökat med 33% (4/12 = 1/3).
Och det är väl inte så illa, på bara 2,5 år -- att öka pixelantalet med 33%, och fortfarande ha minst lika bra brusegenskaper som D3s?
Hittade en länk som visar några bilder som lär ska vara tagna med D4 på ISO 6400: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1074275
/Mvh Gustav
Svar ja. Uppgav mitt vid beställning på Kameradoktorn av den anledningen.
Jag vet att digitalt knäcker när det kommer till att ta fram detaljer i mörka partier men att de alltid varit så fruktansvärt kassa på att ta fram detaljer ur de ljusare partierna.
Ser fram emot den dag då de stora teknikerna löser detta!
:)
Det går inte att ta fram information ur 255 vitt lika lite som ur en blank filmbas. Du måste anpassa exponeringen efter den högdageråtergivning du önskar, sen får du justera mellantonerna i efterhand. Det är ju fullt möjligt nu när det dynamiska omfånget är så stort. Automatiska funktioner för detta är naturligtvis smidigt att ha. Om de la in en massa "headroom" som default skulle inte kameran vara optimerad för lågt brus.
Jo man har ju fått lära sig att underexponera när man behöver teckning i högdagrarna, det är la ingenting nytt.
;)
Om man ställer in en analog och en digital kamera precis likadant och plåtar samma sak i samma ljus så borde det väl ändå gå att göra en jämförelse? Eller är det någonting jag missar här?
Men att jämföra dessa nya digitala kameror med de gamla, som min 5D jag fortfarande kör med, borde väl ändå gå att göra något test på?
Tycker att det här brus-racet som pågår är lite väl överrepresenterat i alla tester kring nya kameror.
Men ja, det är jag det.
;)
Brustester börjar förlora betydelse och kommer kanske bli nästan ointressanta om några år. Just Nikon D4 är presskamera och där är brusegenskaperna extra intressanta.
Jämförelsen med analogt blir ju olika om du tänker dia eller negativ film. Det digala är som negativ, fast tvärt om. För dia får man också tänka på högdagrarna, men det finns inte mycket att hämta i skuggorna heller.
Jag tror på smarta funktioner som på ett enkelt sett utnyttjar det dynamiska omfånget på ett smidigt sätt.
Eos 5D är en bra kamera men det är svårt att ha alla kameror som referenser. Ambitionen är att man i alla fall ska få en bild av styrkorna och svagheterna hos den testade kameran och mer precist veta hur den skiljer sig mot konkurrent och föregångare.
Om man stod ut med så lågt dynamiskt omfång som analogt har skulle man kunna få digitalt att ha lika bra övergångar. Det är ett pris man betalar för högt DR och det är bara att exponera så att det inte händer om man inte gillar det.
Till exempel kan man ställa ned exponeringsförinställningen ett steg redan i kameran och sedan gå på med fill light eller intensity i efterbehandlingen.
Nu förstår jag inte vad du menar överhuvudtaget.. Det är ju bara att titta på väl-skannat småbildsneg så vill man gråta över hur fantastiskt vackert det blir när i stort inget annat än solens mittpunkt fräter ut..
Jo, men det är helt enkelt en annan dynamik i hela registret på diabilden det beror på.
Det finns mycket mer data i en rätt exponerad digital bild än det finns i en diabild, det är bara en fråga om exponering och efterbehandling hur man väljer att visa den dynamiken.
Detta är en presskamera och med tanke på hur bilder tagna i dåligt ljus brukar se ut i våra tidningar så finns det väl andra mer spännande saker att sukta efter, det dynamiska omfånget t. ex. ....ISO- racet är helt dött....
Vad är kamerans dynamiska omfång? 10,11,12 eller mer steg?
+1
Är oxå väldigt nyfiken på det...
=D
Jamen det svaret vet vi redan: "Frågor gällande eventuella framtida/kommande kameror kan vi inte diskutera/kommentera."
Likadant oberoende tillverkare. :P
Viktiga frågor eftersom detta kommer att påverka prisbilden .
Har även läst att det ska gå att styra kameran från en IPad eller smartphone. Vad jag har förstått så är detta webbläsarbaserat, men en liten beskrivning för hur det fungerar vore trevligt.
som har 3 processorer?
/Ingvar
Vad finns det för kopplingsmöjligheter?
När det snöar i helvetet kommer Nikon att sätta en elektronisk sökare på en kamera som klara ISO 204 000 ;-)
Nä, EVF är bra på mycket, men det de har stora problem med är snabba rörelser och dåligt ljus. Den här kameran är ju skräddarsydd för att ta bra bilder på snabba rörelser i dåligt ljus så vi får nog vänta.
D3s har sensor rengöring...dock ej D3.
...inte heller min D3X. Jag tror dock inte att jag är beredd att "byta ned mig" till en D4:a bara för detta ;-)
Anledningen är att man sitter på en herrans massa CF-kort och inga XOD (av naturlig orsak) därav vill jag initialt köra jpg-backup på XOD och RAW på CF
men är det inte tvärt om du vill ha de ? ja menar XOD är ju snabbare på att spara filer och du vill väl inte att den ska buffra mitt under ett event ?
Sitter nu med ca 18 st CF Extreme IV och bättre. För att nå jämnvikt i minnesvolym så blir kostnaden riktigt stor.
Men på sikt så vill jag givetvis att det skall vara tvärt om - helt rätt. Men det känns som Nikon ser denna som en slags övergångskamera mellan systemen då de inte "vågat" satsa fullt ut på nya XOD.
Vi får väl hoppas att XOD blir den nya standarden i pro-segmentet annars blir D4 lite av ett fiasko faktiskt.
2. Kan man manuellt välja kanal på WT5?
3. Webbgränssnittet verkar oerhört bra, men kan man göra editering av IPTC fält direkt med en smartphone/surfplatta, t.ex. direkt skriva in vilka personer som är med i bild, vad motivet föreställer, kategorier osv?
4. Varför är inte funktionsknapparna dubblerade som på Canon? Tänker då på de två knapparna på framsidan som används till Pv och Fn. Själv använder jag den övre knappen för att starta modelleringsljus av blixtarna, hade ju varit fint om man kunde nå det även när man kör vertikalt.
5. Kan man själv tilldela önskade funktioner på andra knappar? Har för mig att någon en gång önskade att man kunde ändra funktionen på AF-On till att vara ISO val, för att han skulle kunna ändra ISO utan att ta blicken från sökaren.
2a. Hittade att Nikon hade en nyhet som kallas "Wireless Transmitter Utility" med vilken man kunde konfigurera de trådlösa nätverksinställningarna. En kompletteringsfråga blir om man kan köra den mjukvaran också på en smartphone/surfplatta eller om den kräver en dator.
2b. En annan aspekt är om WT-5 även kan fås att trigga kameran med hjälp av t.ex. en Sekonic ljusmätare med inbyggd PocketWizardradio eller om den endast hanterar WLAN?
Stefan
Med största sannolikhet är efterträdaren till D300s det nämsta du kommer. Vi får se när den D400/D9000 kommer och hur avancerad den blir. De har ju fått konkurrens av Canon och Sony så antagligen vässar de konceptet.
dvs att när man väl bestämt sig för att trycka på avtryckaren så går spegeln ner och kortet tas "som vanligt" och sen går spegeln upp igen. Några av Nikons mindre kameror och även Canons kameror tar bilden direkt, utan att fälla ner spegeln.
Därför då kan de släppa en D4S om ett halvår och tjäna mer pengar på samma sensor samtidigt som dom blåser de som köpte D4:an.
Jag har en fråga angående AF. Varför saknas en kombinerad fas/kontrast fokus som sitter i Nikon 1 i D4? Varför saknas AF hjälplampa? Har det ett egenvärde att kameran är så tung? Jag anser att Nikon skjuter sig hela tiden i foten med sina tunga kameror, jag hade exempelvis lätt köpt en D700 om den vägt mindre, men det här (D4) är på tok för mycket att släpa omkring på för en amatör, det förstör lite av fotoglädjen, jag längtar tillbaka ibland till min gamla hederliga lilla F-801s. Jag har väl missat något viktigt i kamerautvecklingsvärlden map vikten men jag hoppas verkligen att Nikon inte gör en "Ericsson" som med sina stora och fula telefoner förlorade allt. Hans
Nu är väl inte D4 tänkt som en behändig amatörkamera heller...
Är den i så fall tystare än föregångaren?
I allra högsta grad!
Det finns till och med ett helt tyst 2 megapixelläge där kameran använder elektronisk slutare.
42
....... utfyllnad :)
no it will not !
Fråga: Jag skulle vilja veta varför man valde den upplösning och inte fläskade på?
Svar: Tänk på vem som är den huvudsakliga målgruppen, press- och sportfotografer. Om du dagligen snabbsållar bland hundratals, ibland tusentals bilder, så vill du inte ha större filer än absolut nödvändigt. Det är en balangång.
Frågor: Hur funkar AF på f/8? Hur är bruset på höga ISO (6400+) jämfört med D3/D3s? Iso-jämförelse med nikon d3s? ... hur förbättrad och hur mycket snabbare den [autofokusen] har blivit i jämförelse med D3s? Hur många steg är det dynamiska omfånget utökat?
Svar: Just nu finns bara förserieexemplar med ofullständig firmware, den här typen av frågor går inte att besvara förrän man kan testa serietillverkade exemplar.
Fråga: När kommer [någonkommande modell]?
Svar: Sådant svarar företag aldrig på.
Fråga: Hur man gör för att spela in videosignalen i en dator (Mac Book Pro)? Vad finns det för kopplingsmöjligheter?
Svar: Du behöver ett grafikkort eller en lös enhet som klarar HDMI-in. En populär enhet är Atomos Ninja (http://atomos.com/ninja)
Fråga: När kommer man kunna ersätta en mekanisk en slutare och spegel? Kommer man använda elektronisk slutare på dessa flaggskepp på kommande modeller?
Svar: Elektronisk slutare har en del nackdelar, så den mekaniska finns nog kvar ett tag till. Samma med elektronisk sökare kontra optisk. Men D4 kör elektronisk slutare i det helt tysta läget.
Fråga: Jag vill veta om man kan ha Compact Flash-slotten som lagring av RAW och XOD som jpg?
Svar: Inget hundraprocentigt svar, men det verkar som man i D4 skall kunna sätta valfri kortplats som primär, så det borde gå att få råfilerna på CF-kortet.
Frågor om WT-5: Informationen om WT-5 är än så länge mycket knapphändig. Men antecknat inför test.
Fråga: Kan man göra editering av IPTC fält direkt med en smartphone/surfplatta?
Svar: Verkar inte så i nuläget, mycket tyder på att man enbart kan skapa IPTC-presets i dator med ett separat program. Men sådant borde gå att uppdatera när de nu väl har http-funktionen där. Håller med om att det vore användbart att kunna lägga in captions ...
Fråga: Hur funkar Live View? Samma som på D3?
Svar: Nej, äntligen kan man ta bilder i live view utan att dra spegeln. Förmodligen en del i den nydesignade slutaren - i D3/D3s drevs spegel och slutare av samma motor så det gick inte att separarera dem då.
Fråga: jag vill veta varför de inte utökade isoprestandan ytterligare ett steg?
Svar: Det går inte (med dagens teknik) att göra sensorer så mycket känsligare än den i D3s (runt 60% QE). Det man kan göra är att förbättra utläsning och signalbehandling. Utan drastisk ny sensorteknik kommer vi nog bara se ganska små förbättringar framöver. D3s är inte lätt att öveträffa.
Fråga: Varför saknas en kombinerad fas/kontrast fokus som sitter i Nikon 1 i D4?
Svar: Kontrastdetektering är visserligen exakt, men fungerar inte med spegel och därmed med optisk sökare.
När vi testar kameran kommer vi att jämföra den både med sina föregångare och sina konkurrenter.
Du gav svaret själv. En del som köpte D3 när den kom tyckte att D3s kom för tätt på. De står med slitna kameror nu som gått långt.
En tillverkare försöker hålla en viss takt i utvecklingsarbetet och för proffskameror verkar 2-3 års cykler vara standard - och den intervallen som många yrkesfotografer byter kameror.
Nikon har nog anat att Canon jobbat fram en helt ny ersättare till 1D Mark IV så fort de bara kan. Det kan ha påverkat produktplaneringen.
Konsumentkameror har kortare livslängd och skillnaderna mellan två modeller kan vara liten. Då handlar det om att hela tiden kunna erbjuda en kamera med de senaste finesserna. Att alltid ligga på topp.
Tack för svaret...