Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5



















18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag inser att hans metoder förtar värdet i hans fotografi – för mig i alla fall. Precis som för Steve McCurry.
Björns bilder har ett syfte, ett mycket starkt syfte som jag respekterar. Jag letar inte efter ev kloningar jag ser bilden och får ett förtroende för Björn och hans arbete. Sagt av en puritan från analoga tidevarvet. Men Fredrik, istället för att roa dig med att hitta ev kloningar föreslår jag att du drar iväg och visar oss hur det ska gå till.
Har du läst igenom kommentarsfältet till följande artikel om Björn?https://www.fotosidan.se/cldoc/fotografer/skonhet-med-ett-syfte.htm
Eller forumtråden som David Elmfeldt skapade som resultat av kommentarerna till den artiklen ovan? https://www.fotosidan.se/forum/threads/vad-är-en-äkta-bild.178191/
Vore intressant att få veta om du efter ha läst ovanstående fortfarande har förtroende för Björns fotografi och konstnärsskap?
Och som du säkert förstår så är det väl såklart ovidkommande om jag kan dra till Afrika och foto sämre eller bättre när jag bara kritiserar Björns problematiska förhållningssätt till sanningen. Man kan väl t ex få kritisera musik utan att kunna spela instrument eller skriva musik, va?
Du får gärna läsa det jag skrivit en gång till. Men hoppa över min anmodan till dig att dra ner och plåta noshörningar.
Ska jag tolka det som att du tycker att ändamålen helgar medlen? Personligen så tycker jag givetvis att det är berömvärt att bidra till att rädda vilda djur men när man upptäcker att Björn i sitt värv inte varit helt sanningsenlig med hur han skapat sina bilder så blir det smolk i min bägare i alla fall. Hade han från början varit ärlig med sitt tillvägagångssätt så hade det varit en annan femma.
I vårt porträtt så säger Björn "– Så här i efterhand tycker jag att den historien faktiskt har varit behjälplig, genom att den gjorde att jag kunde förtydliga min profilering som konstfotograf. Jag bestämde mig redan från början att det var den inriktningen jag skulle ha, och den uppmärksamhet som det här gav bidrog till att andra i högre grad förstod mitt arbetssätt."
Det förtydligar hur han ser på bilderna. Så faller inte kritiken lite platt? Sen kan ju tycka något (som om all konst och design) men det är ju mer personligt.
Ska man tävla med bilder i en tävling som kräver Rent dokumentära bilder så är det en sak men annars tycker jag k som sagt att kritiken faller lite platt. Syftet här är ju att skapa dramatiska bilder som sätter fokusen på djuren. Längre bort på skalan finns Erik Johanssons bilder. Det är bilder som jag också kan uppskatta.
Men att gå på utställning och förutsätta att alla bilder antingen är Rent dokumentära eller har en skylt "Ej rent dokumentär bild" känns lite fyrkantigt.
Forumtråden mynnades för övrigt ut i en bra ändring som gjorde att vi kunde ta bort Manipulerad som ord. https://www.fotosidan.se/forum/threads/begreppet-manipulerad-ers%C3%A4tts-av-rent-dokument%C3%A4r-bild.178211/
Jag är stolt fyrkantig! Vad beträffar manipulation och AI exempelvis. Om jag minns rätt så har Björn ändrat sig vad beträffar tillvägagångssätt vartefter mer och mer blev "avslöjat". Det som fick mig att tappa den mesta respekten för hans fotografi var när han beskrev hur han tog ett foto (tror det var med giraffer eller elefanter) på ett sätt som som överensstämmer med fejkbilden och inte verkligheten. Om jag minns rätt. Orkar inte nysta i det hela än gång till.
Hade han varit uppriktig från början så hade det varit annorlunda. För mig. Andra får tycka precis som de vill förstås.
Bo: Herregud vad tröttsamt det argumentet har blivit. Att om någon kritiserar en bild så direkt är motargumentet "men kan du göra bättre då!" eller "visa mig en bättre bild du fotat!"
Som Fredrik säger, man måste väl få kritisera och tycka kring en bild oavsett hur och vad man själv fotar. Det finns många konstkritiker som inte kan måla en streckgubbe, ännu fler musikkritiker som inte kan ta ett ackord på en gitarr.
--
Personligen tycker jag själva kompositionen är bra och så. Men redigeringen är helt åt helvete i mina ögon. Ser ut som någon installerat Lightroom för första gången och drar kontrast, högdagrar och vinjett till 65 eller något.
Nä, så sa jag inte.Du citerar mig fel du trötta.
Tycker man slår in öppna dörrar. Björn har ju sagt att den fråntagna vinsten gjorde att insåg vikten av att deklarera rätt, men insett att han inte tillhör det skrået, utan därefter såg sig som konstfotograf med ett syfte att uppmärksamma djuren. Och det levererar han på. Nu senast med en utställning på galleri. Jag tror att det är fin utställning och så får man ta det för var det är.
David, min initiala kommentar försökte inte slå in några dörrar utan jag vill lite med glimten i ögat delge mig av det omedelbara jag tänkte när jag såg artikeln. Ville sen bara förklara varför i tredje meningen.
Jag mindes inte att han hade blivit ifråntagen en vinst förrän du nämnde det nu. Men jag kommer ihåg att jag rotade i det hela och fann att han på Facebook berättade nåt annat än det som verkligen hände. Och det kan väl inte försvaras med att han nu kallar sig "konstfotograf"? Man skall alltid hålla sig till sanningen i den mån det går. Tycker jag.
Tur att noshörningen var en slö, slapp och likgiltig brednos. Hade det varit en spetsnos hade han nog varit död vid det här laget.
Såg ett antal brednosar som ju är klart större och kraftigare än spetsnosarna jag sett i Ngorongoro och Lake Nakuru. I HluLuwi tror jag det stavas i Syd-Afrika finns det många och man kommer dem väldigt nära utan större problem.
Har däremot sett ett antal videos där helt vansinnniga spetsnosar fullständigt skrotat minibussar och bilar. Såg en i Lake Nakuru som vettskrämd sprang rakt igenom bilkön på en handfull bilar som väntade vid gaten till Lake Nakuru och den har jag själv på bild från bara någon meters håll men då var jag glad åt plåten i bilden även om inte ens den är något 100 procentigt skydd när en spetsnos tappar fattningen på allvar.
Ja brednos går nog bra att säga, googlar man på arten så kommer både trubb Norshörning och vit Norshörning fram med sina breda munnar, man har noterat vikter på 3,6 ton medan mera medel ligger runt 2,3 ton. Tyvärr så märker man genom alla naturfilmer man tittat på vad olika uppgifter man får.
Ja det varierar. Länge kallade man dem vita eller svarta noshörningar men det blev ju lätt förvirrat när de mest är i olika nyanser av grå och de "vita" faktiskt kan vara nästan svarta. Förvirring uppstod när "vid" möjligen blev "vit" istället för vid.
Ska nog nyansera min utsaga lite om slöa, slappa och likgiltiga brednosar. Även om de mindre spetnosiga exemplar jag sett varit klart mer oberäkneliga och explosiva, så har även jag sett ett antal videos där större och starkare brednosar fullständigt massakrerat bilar de retat sig på. Har även sett videos där en hel grupp stora elefanter backar när en liten spetsnos frontar dem. Frågan är väl om ens en elefant överlever ett långhorn i buken.
I övrigt så är jag skeptisk till de fotografer och andra som tar risker och utsätter både sig själva och andra för fara genom dumdristiga beteenden. När jag var i Queen Elisabeth Park i västra Uganda 1986 så dog en kvinna som stigit ur sin jeep när en stor buffel på nära ett ton plötsligt attackerade och fullständigt mosade denna kvinna mot jeepen. Hur kul var det för de park rangers som måste ta reda på det eländet?
Den bästa utställning jag sett med Afrika-bilder var den som gick på Fotografiska för ett antal år sedan där Nick Brants bilder visades. Även de är "kreativa" i viss mån när det gäller himlar och bakgrunder men de är klart mer återhållsamma än BP-bilderna. Det finns helt klar t olika uppfattning kring detta men jag tycker BP-bilderna är ett bra exempel på att "extra allt sällan trumfar "less is more" och grejen är att man faktiskt inte ens behöver krypa fram till en noshörning för att kunna ta den bild BP tagit.
https://www.bing.com/search?q=nick+brandt+photos&form=ANNTH1&refig=16068272fb974fd0b773d913bc4010e2&pc=ACTS&pq=nick+brandt&pqlth=11&assgl=18&sgcn=nick+brandt+photos&qs=UT&smvpcn=0&swbcn=10&sc=10-11&sp=3&ghc=0&cvid=16068272fb974fd0b773d913bc4010e2&clckatsg=1&hsmssg=0
Här en trött brednos i Hluhluwe
https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3708657
Här en aggressiv och skrämd spetsnos i Lake Nakuru
https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3708656
Jag har varit flera gånger i Ngorongoro där det också finns spetsnosiga noshörningar men där har jag aldrig kommit särskilt nära.
Oftast ser man dem på flera hundra meters avstånd då man där är tvingad att köra på de vägar som finns och de undviker noshörningarna nogsamt att komma nära dagtid.
Så det som hände oss i Lake Nakuru är verkligen inte särskilt vanligt.
En naturfilm om en Leopard för mer än 20 år sedan, tror den var 1 timme lång. Det tog den killen 4 år av arbete med att få till filmen. Sedan kom det filmer som var tagna med mera vinklar från marknivå som gav ännu mera närhet till djuren, förutom då kameror på hjul som var maskerade till arten, det gav ytterligare ny kunskap för både forskare och allmänhet. Helt nytt var när det upptäcktes en stor hjord av Norshörningar som samlats mitt i natten och verkade liksom träffas för lite samkväm.
@Nils, Jag kan bara hålla med dig om din analys dina och synpunkter om detta. En skarp gräns går för mig vid att ändra innehållet i bilden efter exponeringen. Då frångår man fotografiet. En gräns som dessutom borde vara lätt att hålla reda på och vara tydlig med när man frångår den.
Ser ut som målningar istället för fotografi, var det inte bara några år sedan som det dök upp en del bilder som var precis så från någon krigsskådeplats eller var det en annan händelse, det blev en del skrivande om bilderna, samtidigt så fanns det mycket skickliga fotografer redan vid dom gamla framkallnings skålarna som kunde en hel del trix att påverka bilderna. den i verkligheten tex mörka källarnedgången ljusas helt plötsligt upp av någon anledning och frångår vad våra ögon ser med dagens då fina Raw-program, bra för kriminaltekniker förstås, också Solen påverkar färgerna olika under dagen, mins min gamla titangråa V70 som i solen blev himla ljusgrå och i skugga såg den svart ut.