Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Öppna bild med Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maua

Aktiv medlem
Funktionen att högerklicka på en bild/bilder och välja "öppna med" funkar inte längre med LightRoom, vad har hänt? Det har funkat fint innan. LR finns inte med i listan över valbara program att öppna filerna med. Inte ens om jag browsar fram LR och väljer det funkar det. Jag blir bara utkastad till dialogrutan där man ska välja program? Det funkar om jag browsar fram filerna inne i LR men det är ju lite jobbigt eftersom man inte ser tumnaglarna där. Någon som har tips på hur jag får tillbaka funktionen?

Maua

Va? Om det är något LR är bra på så är det ju att visa tumnaglar och hålla ordning på bilderna. Läs lite här på fotosidan om vad man kan använda LR till. Att öppna enstaka bilder i LR är inte en funktion som programmet är byggt för. Tanken är att man importerar alla bilder till LR och så jobbar man därifrån.

Tack för ditt svar Stina.

Nu vet jag nog vad LR är tänkt att användas till och använder det även på det sätt du beskriver. MEN, om jag snabbt vill öppna en bild i LR för att fixa till den lite snabbt så är det mkt lättare att högerklicka på bilden i bildmappen. I brovsern i LR har du som bekant inga tumnaglar.
Min fråga var hur jag ska få tillbaka den funktionen som nu plötsligt vägrar fungera.

I brovsern i LR har du som bekant inga tumnaglar.
Min fråga var hur jag ska få tillbaka den funktionen som nu plötsligt vägrar fungera.

LR har tumnaglar. Välj "library" uppe till höger och se till att du inte har kryssat i stjärnor eller färger nere till höger och gör ett urval bilder i spalten till vänster.
Lycka till!

Japp, det vet jag, men det förutsätter att du importerat biblioteket du vill jobba med. Jag har tusentals bilder på datorn och det tar ett bra tag att importera alla.
Jag är bara konfunderad över varför jag inte i öppna med dialogen kan välja LR längre. Funkade ju som bekant innan.

Det funkar alltså inte att - högerklicka - välja öppna med - välja standardprogram - välja bläddra - klicka på Lightroom?

Japp, det vet jag, men det förutsätter att du importerat biblioteket du vill jobba med. Jag har tusentals bilder på datorn och det tar ett bra tag att importera alla.
Jag är bara konfunderad över varför jag inte i öppna med dialogen kan välja LR längre. Funkade ju som bekant innan.

Importera över natten då!

Hade 15.000 bilder. Det tog nog under timmen. Det var iaf ingen märkbar väntetid eller kraftansträngande för datorn. Man kan fortsätta jobba med annat.

/Rommél

Det funkar alltså inte att - högerklicka - välja öppna med - välja standardprogram - välja bläddra - klicka på Lightroom?

Exakt.

Förr fanns ju LR i listan över rekmmenderade program. Den vägrar infoga LR i programlistan även om jag browsar fram den. Skumt va?

Importera över natten då!

Hade 15.000 bilder. Det tog nog under timmen. Det var iaf ingen märkbar väntetid eller kraftansträngande för datorn. Man kan fortsätta jobba med annat.

/Rommél

Ja, du har rätt. Det är nog rätt väg att gå. Känns nog som ett större problem än vad det igentligen är. Ska fixa detta i helgen tänkte jag!

ANNONS
Götaplatsens Foto