Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom smart object

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelas

Aktiv medlem
Försöker greppa det smarta med open as smart object i Lightroom 2.. Nån som brukar använda det och har lust att ge en förklaring?
Trodde att ändringar jag gjorde i LR skulle dyka upp i ps sen men så var det inte?
 

Anders Olsson

Aktiv medlem
Försöker greppa det smarta med open as smart object i Lightroom 2.. Nån som brukar använda det och har lust att ge en förklaring?
Trodde att ändringar jag gjorde i LR skulle dyka upp i ps sen men så var det inte?
Genom att öppna din bild som smart objekt kan du direkt komma tillbaka till Adobes raw-hanterarare för att göra eventuella raw-justeringar i ursprungsbilden utan att behöva börja om från början igen. Dubbelklicka på smartobjekt-lagret i PS och du kommer till rawhanteraren. När du klickar på klar uppdateras bilden automatiskt i PS.

De ändringar du har gjort i Lightroom ska naturligtvis följa med in i Photoshop, men bara om du väljer att redigera bilden i PS.
 

Nickelas

Aktiv medlem
gotcha!

Ok, tackar!
Har blivit lite förälskad i Adjustment Brush och hade förhoppningar att man kunde göra ändringar i LR igen och att de skulle uppdateras i PS sen. Men det är alltså ACR som gäller
 

Anders Olsson

Aktiv medlem
Ok, tackar!
Har blivit lite förälskad i Adjustment Brush och hade förhoppningar att man kunde göra ändringar i LR igen och att de skulle uppdateras i PS sen. Men det är alltså ACR som gäller
Det stämmer. Men om du å andra sidan väljer att spara bilden med bibehållna lager rakt av som exempelvis Tiff eller i PS-format så hamnar den omedelbart i LR och där kan du fortsätta göra ändringar och sen öppna upp bilden för redigering i LR igen, utan att ha påverkat pixlarna.

Själv är jag minst sagt fascinerad över hur mycket som går att göra i LR och hur enkelt det är.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Anders, skulle vilja låna tråden lite bara. Jag tycker att filstrukturen är rörig i LR. På något vis ser jag fler bilder än vad den folder som jag markerat innehåller. Svårt att förklara men jag ser bilder som ligger längre ner i strukturen. Det är något jag inte greppar här, jag vet.
 

Anders Olsson

Aktiv medlem
Anders, skulle vilja låna tråden lite bara. Jag tycker att filstrukturen är rörig i LR. På något vis ser jag fler bilder än vad den folder som jag markerat innehåller. Svårt att förklara men jag ser bilder som ligger längre ner i strukturen. Det är något jag inte greppar här, jag vet.
Det är inte så att du valt att visa undermappar? I översta mappen ser du då innehållet i samtliga mappar i en och samma mapp (den översta). Du gör inställningen i Libery-menyn - Include subfolders.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
TACK Anders, det var som du förstår lite rörigt eftersom ajg hade bockat för den.

Har du några komentarer kring detta med?
"I'm experiencing the same problem and it has entirely messed up my workflkow. I edit a raw file using CS3 - it goes straight to CS3 (unlike earlier version where the edit dialog appeared with only one option available - so this is fine as it removes one step). The filer opens - labelled as a raw file not an *-Edit.tif (which is further confusing). On save or close, it creates the *-Edit.tif file, but stores it in a shadow directory in the folder list with the same name as the source folder. The file is not stacked and the original folder has to be synchronized to show it alongside the original raw. Even then it has to be manually stacked in order to link it to the original. ADOBE - PLEASE FIX THIS ASAP. This was not a problem in the beta version."

http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/2.0/WS30BB1A73-0A01-4072-978C-56C8DE443A03.html
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Och en sak till, kan man få se filnamn i klartext i anslutning till bilden när den visas? Eller måste man peka markören på bilden för att se filnamn?
 

AFJ

Aktiv medlem
Och en sak till, kan man få se filnamn i klartext i anslutning till bilden när den visas? Eller måste man peka markören på bilden för att se filnamn?
När du har en bild uppe, tryck "I" ett par gånger så får du lite olika information.

Gå också in under View-View options så kan du ställa vilken information du vill se.

Om du är i grid view, gå in under View-view options och laborera lite där så kan få mer information som visas.

Dessutom har du väl normalt sett filnamnet under bilden i info fältet där.


Mvh
Anders
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Anders du är en klippa, jag hade inte Top Label ibockat och således fanns heller inte file name synligt någonstans.
 
Senast ändrad:

Anders Olsson

Aktiv medlem
TACK Anders, det var som du förstår lite rörigt eftersom ajg hade bockat för den.

Har du några komentarer kring detta med?
"I'm experiencing the same problem and it has entirely messed up my workflkow. I edit a raw file using CS3 - it goes straight to CS3 (unlike earlier version where the edit dialog appeared with only one option available - so this is fine as it removes one step). The filer opens - labelled as a raw file not an *-Edit.tif (which is further confusing). On save or close, it creates the *-Edit.tif file, but stores it in a shadow directory in the folder list with the same name as the source folder. The file is not stacked and the original folder has to be synchronized to show it alongside the original raw. Even then it has to be manually stacked in order to link it to the original. ADOBE - PLEASE FIX THIS ASAP. This was not a problem in the beta version."

http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/2.0/WS30BB1A73-0A01-4072-978C-56C8DE443A03.html
Det kan vara någon inställning han har gjort i meny preferenses under fliken External Edeting. Se mina inställningar i skärmdumpen. Jag öppnade en raw bild, gjorde ett lager för att dra ned saturationen helt så att den blev svartvit och valde sedan spara. Den lade sig inte i någon skuggad mapp utan bredvid orginalfilen. När jag sedan öppnade den i PS igen fanns alla lager kvar.

Dessutom skapade den automatiskt en "Stack" med den nya bilden först i högen.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Anders Olsson

Aktiv medlem
Och en sak till, kan man få se filnamn i klartext i anslutning till bilden när den visas? Eller måste man peka markören på bilden för att se filnamn?
Se Anders Jonssons svar. I grid-läget kan du sedan välja vilken information som du vill se genom att använda tangenten J. Tryck på J upprepade gånger så ser du vad jag menar.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Det kan vara någon inställning han har gjort i meny preferenses under fliken External Edeting. Se mina inställningar i skärmdumpen. Jag öppnade en raw bild, gjorde ett lager för att dra ned saturationen helt så att den blev svartvit och valde sedan spara. Den lade sig inte i någon skuggad mapp utan bredvid orginalfilen. När jag sedan öppnade den i PS igen fanns alla lager kvar.

Dessutom skapade den automatiskt en "Stack" med den nya bilden först i högen.
Läste något om att det kunde vara när man körde bit depth 16.
Jag är bara orolig för om det finns buggar så gör det ju inte saken enklare att förstå något.
 

Anders Olsson

Aktiv medlem
Läste något om att det kunde vara när man körde bit depth 16.
Jag är bara orolig för om det finns buggar så gör det ju inte saken enklare att förstå något.
Jag märker ingen skillnad på 8 respektive 16 bitar. Däremot upptäckte jag att oavsett om jag öppnar filen i 16 eller 8 bitar och väljer att öppna den nyss sparade filen enligt första alternativet (med LR:s ändringar) så följer inte lagren med. Det gör de däremot om jag öppnar med något av de andra två alternativen (copy eller original), men då följer inte de justeringar som jag gjort i LR med in i PS. Skumt.
 
ANNONS