Annons

Canon 40D + 2st 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)
även sony, olympus och pentax kan styra via den inbyggda.
[offtopic-gnäll] Är det bara canon som inte vill någonstans med sin trådlösa blixtstyrning? Tycker det är lite störigt som canon-användare. Uppdatera st-e2 till st-e3 (med 4 grupper) och fixa blixtstyrning på iaf 2 grupper med inbyggda blixten. Eller kom med ett system för radio-synk. Men att göra ingenting?
[/offtopic-gnäll]

F.ö. förstår jag inte varför trådskaparen överväger att köpa en 430 och sälja en av sina 580. Enda vettiga anledningen skulle vara att man verkligen behöver pengarna. Prova att köra med endast en blixt trådlöst till att börja med och se hur du ska gå vidare senare.

även sony, olympus och pentax kan styra via den inbyggda.
[offtopic-gnäll] Är det bara canon som inte vill någonstans med sin trådlösa blixtstyrning? Tycker det är lite störigt som canon-användare. Uppdatera st-e2 till st-e3 (med 4 grupper) och fixa blixtstyrning på iaf 2 grupper med inbyggda blixten. Eller kom med ett system för radio-synk. Men att göra ingenting?
[/offtopic-gnäll]

F.ö. förstår jag inte varför trådskaparen överväger att köpa en 430 och sälja en av sina 580. Enda vettiga anledningen skulle vara att man verkligen behöver pengarna. Prova att köra med endast en blixt trådlöst till att börja med och se hur du ska gå vidare senare.

Det jag menar är att jag ska låna en 430EX för att köra två stycken blixtar trådlöst för att se om det är vär att köpa t.ex. en Canon ST-E2
annarns har jag tänkt sälja en 580EX II för att lägga pengar på objektiv i stället, INTE för att byta till en 430ex!

Testa ST-E2, största lyftet från å ha två 580EX är ju just att man får en extra blixt å leka med, samt att det inte blixtrar från mastervarianten, plus att autofokusen får en del hjälp då ST'n sänder ut ett rött hjälpljus...

Dock, är det nog en himla frihet med radiotriggning, å du behöver inte hålla på med en extra kabel å sikta precis rätt för att räckvidden ska vara 10 m utomhus, men man lär sig efter ett tag, men om man vill ha lite automatik så är ST'n billig (i förhållande till en 580). Men kika på dyra sändare å billiga blixtar, typ pocket wizard å Nikon's gamla proffsblixtar från 90 talet typ SB-25 eller liknande, dom har ju även syncuttag...

Men just i inställningsmöjligheter är Canon's sändare inte lika bra som blixtarna tyvärr, det går tex inte köra manuellt med ST-E2, men fungerar helt klart ändå...

Autofokusinställningsljus får man från 580 EX II också. Plus att den kan hjälpa till med lite blixtning direkt på, när det behövs. Plus att den hanterar tre grupper av blixtar, inte bara två.

Fyra grupper? Det går ju bara att ställa in tre på blixtarna.
Eller menar du att blixtarna också ska göras om?

hmmm... tänkte faktiskt inte på det. Men då får de väl se till så att nästa generation blixtar stöder fler grupper helt enkelt. Man kunde ju åtminstone utöka till 3 grupper på en uppföljare till st-e2.

Det förstås.
Jag har bara lekt lite med trådlös blixtning, och då hade jag bara två blixtar tillgängliga. Har man verkligen användning för fyra grupper?

Liten länk till hemsidan...

skulle vara intressant!

Köp kinasändarna direkt från kina istället (_nästan_ halva priset, ska man köpa billigt kan man lika väl få det billigt också) =P Byter man bara batteri på dom det första man gör och ser till att dom sitter fast ordentligt så funkar dom bättre än det sägs. Förmodligen för att folk inte byter batteri eller sätter fast dom ordentligt =) Gäller ju att ha rätt modell för blixten också, har bara använt mina med gamla Nikon-blixtar så kan inte uttala mig om hur dom funkar med Canons nyare. För övrigt fattar jag inte varför Canon gör så ruttna blixtar, skulle aldrig få för mig att köpa en trots att jag fotar med Canon själv...

Länk till billig Kina-sändare skulle som sagt vara intressant.

Photax har fått in en intressant kabel för två blixtar.
Hotshoe-kontakt för Canon e-TTL med förgrening och ca 1,5m spiralkabel var till två blixtar.
Har man ingen hotshoe-kabel innan så är ju detta ett intressant alternativ. Kostar ca 600 kr. (en enkel kabel som liknar Canons original kostar ca. 375 kr)

Visst, några hundralappar är det säkert värt att betala, men man får vad man betalar för. Gatica har sålt sina, undrar varför? Läs recension här på fotosidan om dom så förstår du kanske varför.
Kabeln från Photax verkar intressant, har inte hunnit kika på den men gissar att den tillåter full ETTL-II automatik. Det självklara valet är ju annars ST-E2 om ekonomin tillåter.

Visst, några hundralappar är det säkert värt att betala, men man får vad man betalar för. Gatica har sålt sina, undrar varför? Läs recension här på fotosidan om dom så förstår du kanske varför.
Kabeln från Photax verkar intressant, har inte hunnit kika på den men gissar att den tillåter full ETTL-II automatik. Det självklara valet är ju annars ST-E2 om ekonomin tillåter.

Självklart får man det man betalar för, men om man inte är säker på om det är något man är intresserad av så bör man undvika att betala massa i onödan =) Lätt att uppgradera sen om man tycker att man behöver det.

Kabel är oftast billigast och stabilast, men har begränsad frihet. Vill man ha full flexibilitet och bibehållen ETTL-II finns Radiopoppers. ST-E2 kan säkert också fungera i många fall så länge man kan placera blixtarna så dom ser varandra (vrid på huvudet så kropparna pekar mot varandra för bästa resultat). Är sikten skymd mellan blixtarna och/eller det är för ljust ute så har jag förstått att dom fungerar ganska dåligt. Personligen tycker jag dom (Canon) tar på tok för mycket pengar för det systemet och valde att köra på begagnade manuella (Nikon) blixtar med kinasändare (tills vidare) istället. Ungefär 700 per blixt och 170 spänn per mottagare (inklusive nytt batteri), sen tillkommer ju eventuella stativ och sånt såklart som kostar lika mycket oavsett vilken blixtlösning man väljer. Jämför det med en ST-E2 + 430EX II för totalt ca 4000 (Canons "budgetlösning")... Fyra blixtar ger väldigt mycket intressantare möjligheter än en. Bara ett tips, du gör givetvis precis vad du vill med dina slantar =)

Jag har experimenterat en del med två Sigma-blixtar. (med trådlös full ETTL)
Om jag skaffar en tredje blixt och har på kameran, så blir jag helt sladdlös. Jag antar att enda problemet är att slavblixtarna måste se mastern.
Med endast två blixtar är begränsningen att mastern måste placeras nära kameran om man använder kabel (kabeln når under metern). Som alternativ till att skaffa något tveksamt funktionella ir/radio-sändare så är nog en tredje blixt vettigt.

En liten illustration.
Mastern på kameran studsar i taket. Slaven i en Photax "Magic Square" portabel softbox:

Bilagor

• 3873_F.jpg
    3873_F.jpg
    41.4 KB · Visningar: 92
Det förstås.
Jag har bara lekt lite med trådlös blixtning, och då hade jag bara två blixtar tillgängliga. Har man verkligen användning för fyra grupper?

Tja, vid porträtt kan jag tänka mig följande: Huvudljus snett från höger, upplättning snett från vänster, bakgrundsbelysning, hårljus. Eller flera subjects i samma bild som ska belysas olika.

om möjligheten finns så hittar man sätt att utnyttja det

Tja.
Var går gränsen för när man har nytta av små lätta kamerablixtar gentemot studioblixtar?
En lätt, smidig, sladdlös och portabel blixtutrustning står i kontrast till en stationär, nätansluten och tung utrustning i studio. Och när behöver man TTL om man köra manuellt osv. etc...

ANNONS
Götaplatsens Foto