Annons

Att byta bilder med varandra

Produkter
(logga in för att koppla)

anonymous

Avslutat medlemskap
Jag har länge sedan tänkt mig att starta upp en projekt där vi kan byta till oss till varandras verk.
Själv vill jag bygga upp en liten samling av bilder jag gillar från andra fotografer vare sig amatör eller proffs.

Reglerna borde vara utformad så att bilderna som byttes skulle vara i storleken 24x30 med en tio millimeters vit kant kring den. Analog S/V bild inget "fancy" goldtuning eller så, bara en välgjort strait bild mot bild. Varje bild ska vara signerad på baksidan med blyertspenna och kopieras på "FB, fiber base" papper.

Vidare för att det ska gå rätt till jag kan ombesörja byten på så sätt att alla skickar bilderna till mig eller till någon annan och om jag/han/hon får in byttes bilden skickas ut både bilderna på samma veva.
En portoavgift i form av en förköpt frimärken skulle tejpas fast på förpackningen i en påse.


Alla skulle utse tio bilder för projektet eller markera vilken bild kan inte komma ifråga som bytes objekt. Jag har själv några bilder på min sida som är ytterst privat eller har jag bara en kopia ut av som "the sandpictures" till exempel.

Är det en idiotiskt ide eller är det gångbart?

Ps: jag kom att tänka på att själva bildens storlek är ointressant men det ska vara gjort på 24x30 papp men om hela papp används då ska man lämna 10 mm vit kant kring det.
 
Senast ändrad:
Ja, ja trampa bara inte på torna på varandra!

Klart att den här tystnad väcker vissa tankar som vore olämpligt att utveckla här men bara så mycket vill jag tillägga att det visar bara hur mycket respekt och hur mycket är ni intresserad av andras eller dina kollegors arbete, det återspeglar bara den allmänna psykiska tillståndet bland er fotografer i det här landet.

För många internet "heroes" och för många världsmästare eller kanske...........?. det får ni lista ut själva.

Det gör inget för min skull för att jag har en rejäl samling av verk av utländska fotografer ändå som jag brukar visa ibland på mina utställningar som vänner i ett litet hörna men hade jag tänkt att tillöka lite. Det kanske blivit bra för er också att äga en liten samling av varandras verk men egoismen och avundsjukan kanske stoppar dig

Det var en dum ide av mig så vi lägger ner det.
 
Om någon hade varit intresserad kanske du hade fått svar? Det är bara att acceptera att det inte var en så bra idé, du behöver inte lägga på värsta bredsidan och bli sur för det. :)
 
......Reglerna borde vara utformad så att bilderna som byttes skulle vara i storleken 24x30 med en tio millimeters vit kant kring den. Analog S/V bild inget "fancy" goldtuning eller så, bara en välgjort strait bild mot bild. Varje bild ska vara signerad på baksidan med blyertspenna och kopieras på "FB, fiber base" papper............
blir lite nyfiken varför det just ska vara barytpapper (och en tio milimeters vit kant)? Duger inte plastpapper lika bra numera?
 
blir lite nyfiken varför det just ska vara barytpapper (och en tio milimeters vit kant)? Duger inte plastpapper lika bra numera?

Tio millimeters kant är bra att ha som minimum om du ska rama in de men om bilden är mindre då spelar det inget roll men för att vara rätt borde det kopiers på 24x30 papp.

Plast är plast och arkiveringsbästendihet är långt ifrån lika bra om man gemför med fiber bas förutsättningen om man efterbehandlar den som ska. För eget bruk eller för en snabb utställning i en restaurang
(tanke på stänk och matos) :)duger men för ett samling gör det inte.

jag har fått kring 507 bilder av olika fotografer värden runt men inget av de bilderna är på plast.
Men så jag arkiverar de för framtiden också, några av de hänger på mina väggar.
 
Senast ändrad:
Plast är plast och arkiveringsbästendihet är långt ifrån lika bra om man gemför med fiber bas förutsättningen om man efterbehandlar den som ska. För eget bruk eller för en snabb utställning i en restaurang
(tanke på stänk och matos) :)duger men för ett samling gör det inte.
Det är ju en sak med känslan att hålla i ett tjockt barytpapper men när det gäller arkivbeständighet så har jag läst att senare års forskning har kommit fram till att hållbarheten inte alls behöver vara sämre med plastpapper utan nästan tvärt om. Ett fiberbaspapper kräver mer arbete för att det ska hålla länge (tex längre fixering och betydlig längre sköljtid). På 70-talet var dock plastpapprena riktigt dåliga ur den synvinkeln.
 
Det är ju en sak med känslan att hålla i ett tjockt barytpapper men när det gäller arkivbeständighet så har jag läst att senare års forskning har kommit fram till att hållbarheten inte alls behöver vara sämre med plastpapper utan nästan tvärt om. Ett fiberbaspapper kräver mer arbete för att det ska hålla länge (tex längre fixering och betydlig längre sköljtid). På 70-talet var dock plastpapprena riktigt dåliga ur den synvinkeln.


Kan du referera mig någonstans där jag kan läsa lite mer om det? Det vore intressant.
 
Ja, ja trampa bara inte på torna på varandra! ...
...
För många internet "heroes" och för många världsmästare eller kanske...........?. det får ni lista ut själva.

Det var en dum ide av mig så vi lägger ner det.

Det var en kalaskul idé, har för mig jag sett den på någon annan site tidigare. APUG, kanske? Någon som vet om det funkat bra där?

Tyvärr är jag aldeles för bra för att byta bort mina bilder sådär nästan gratis mot andras mediokra prints ;-).

Faktum är att de få bilder jag tar fram numera blir aldeles för dyrbara för mig själv (men antagligen värdelösa för andra). Det är enstaka bilder på familjen som har högsta prioritet när mörkrummet snart är färdigt (precis flyttat till hus).

Sedan är jag lite av barnslig också och sätter helst upp mina egna "teckningar" på "mitt rum". "Mamma och Pappa" säger de är jättefina efter att jag fått förklara vad de föreställer.

Kanske en no-words tråd att följa bildbytena för oss som tyvärr inte kan göra de nödvändiga prioriteringarna för att delta?

Typ med bara denna info:
från: <fotograf 1>
till: <fotograf 2>
<bilden i det maxformat som en forumtråd tillåter>.
 
Det var en kalaskul idé, har för mig jag sett den på någon annan site tidigare. APUG, kanske? Någon som vet om det funkat bra där?

Tyvärr är jag aldeles för bra för att byta bort mina bilder sådär nästan gratis mot andras mediokra prints ;-).

Faktum är att de få bilder jag tar fram numera blir aldeles för dyrbara för mig själv (men antagligen värdelösa för andra). Det är enstaka bilder på familjen som har högsta prioritet när mörkrummet snart är färdigt (precis flyttat till hus).

Sedan är jag lite av barnslig också och sätter helst upp mina egna "teckningar" på "mitt rum". "Mamma och Pappa" säger de är jättefina efter att jag fått förklara vad de föreställer.

Kanske en no-words tråd att följa bildbytena för oss som tyvärr inte kan göra de nödvändiga prioriteringarna för att delta?

Typ med bara denna info:
från: <fotograf 1>
till: <fotograf 2>
<bilden i det maxformat som en forumtråd tillåter>.

En sak ska du veta att det är inte fel att ha andras verk på väggen och tänk på att andra kommer ha dina bilder på deras vägg. När du kan ecxeptera detta då kommer fotografins status höjas i det här landet. Mina bilder kan jag och de behöver inte nödvändigtvis hänga på mina väggar det dyger om de hänger hos Mr. Newman eller Pettersson. Jag har massor av andras bilder på väggen för att jag gillar de men skulle alldrig kopiera de eller komma på tanken att göra något liknande heller.
Och det är så också att den som kommer att byta med mig kommer att få kvalite inte nåt skit. :) jag till och med brukar ha vänners bild med på mina utställningar bara för att jag tycker att det är kul och ta ingen som en konkurent. vi har ju olika ögön och ser olika grejor eller hur?
Sen det är klart att det finns ju såna som plagierar,men det syns på långt håll.
 
Senast ändrad:
Kom på att kanske Moderatorn/värden i denna forum skulle kanske hjälpa till att medla men byten måste de enskilda fotografer komma överens om i förväg. altså alla detaljer.

Ps: Men vi måste komma överens om spelregler här om hur vad och varför. Så vi skapar nåt standard liknande för alla att följa.

Nu flyger jag till Budapest 21,50 men kommer att följa detta därifrån.
 
Senast ändrad:
Kom på att kanske Moderatorn/värden i denna forum skulle kanske hjälpa till att medla men byten måste de enskilda fotografer komma överens om i förväg. altså alla detaljer.

Ps: Men vi måste komma överens om spelregler här om hur vad och varför. Så vi skapar nåt standard liknande för alla att följa.

Nu flyger jag till Budapest 21,50 men kommer att följa detta därifrån.


Tycker att det är en rätt så bra idé, jag har bytt bilder med några kolleger. Det är ett bra sätt att få se lite andra bilder än sina egna så jag skulle inte ha något emot lite bytesaffärer på fiberpapper, är det detsamma som barytpapper förresten?

Berit
 
Tycker att det är en rätt så bra idé, jag har bytt bilder med några kolleger. Det är ett bra sätt att få se lite andra bilder än sina egna så jag skulle inte ha något emot lite bytesaffärer på fiberpapper, är det detsamma som barytpapper förresten?

Berit


Fiber base ár samma som barytpapper.

Den bestor av 100 % cotton bas (papper) med baryt (Barium) som ger en extra vithet som sedan belagts med olika typ av emulsion till ex. silver bromid eller klorid.

Tank pó att jag skriver frón ett Ungerskt tangentbord só i vissa fall anvender jag bokstavar som liknande men inte svenska bokstaver.:) hoppas att det gór att lasa andó. Den ar lik mer till Islandskan med en blandning av Tyskan!

Kolla in det, O Ó ű ü ő Ö i í e é a á, só jag har inte só latt nu. :)
 
Hejsan,
Det här låter ju intressant.

Men jag blir lite fundersam kring alla dessa regler. Jag tycker att halva konsten i att kopiera en bild består i att välja vilket format bilden ska hamna på.

Och sen så räcker inte min torkpress till mer än 18*24 cm. :(

Och jag känner inte att jag skulle kunna leverera topp-kvalité ändå. Själv tycker jag mina bilder blir trevliga, men ett mörkrums-proffs skulle antagligen klaga på damm, exponering eller allt möjligt. Men om man inte får feed-back på riktiga pappersorginal kanske man aldrig utvecklar sig? Delvis därför är jag lite extra intresserad.

/Tommy
 
Idén låter intressant. Jag lägger alltså upp 10 bilder och av dom får vem som helst som har 10 egna fiberbilder upplagda byta till sig? Men då behövs väl ingen mellanhand, utan vi kan ombesörja bytet själva? Jag kontaktar fotografen och talar om vilken bild jag är intresserad av. Denne talar om för mig vilken bild hon/han vill ha av mig. Fast av erfarenhet vet jag att det kan dröja med bilder, så om någon var moderator och ville ha besväret att ombesörja allt skulle det inte var fel tror jag.

Kan inte det här bli ett eget "exklusivt" sällskap på fotosidan? En bildbytargrupp med egen pool eller så? Fundera vidare, det kan bli intressant...
 
Förslag till regler:

* För att vara medlem ska du ha minst 5 inscannade/avfotograferade mörkrumsoriginal, kopierade på fiberpapper upplagda, och som är fritt att byta med. Ingen maxgräns. Bilderna visas i den speciella poolen/sällskapet/gruppen som bildas för detta på fotosidan. Dessutom gör varje fotograf ett speciellt album på sin sida där bytesbilderna presenteras.

* Bilderna ska vara kopierade på fiberbaserat papper i stl 8x10" - 9½x12" (20,3x25,4 - 24x30,5). Vanlig, traditionell svartvitbild. En vit kant på minst 1cm ska finnas (för att man ska kunna montera snyggt i passepartout om man vill sätta bilden på väggen).

* Bilderna ska alltid vara signerade med blyertspenna på baksidan. Ev också på framsidan under bildkanten (vilket är vanligt).

* När jag vill byta kontaktar jag fotografen för överenskommelse och sedan skickar båda sina bilder till moderatorn.

* Moderator ombesörjer utskicken efter att båda bilderna kommit till denne. Porto ska medfölja i försändelsen.


Ja svårare än så behöver det inte vara. Kanske kan en sån här idé bli en morot för oss traditionella fotografer att gå in i mörkrummet lite mera och kopiera? Hoppas bara att vi är tillräckligt många medlemmar som pysslar me det här så att det blir en liten grupp? Kom gärna med synpunkter och nya idéer kring det här!
 
Hejsan,
Det här låter ju intressant.

Men jag blir lite fundersam kring alla dessa regler. Jag tycker att halva konsten i att kopiera en bild består i att välja vilket format bilden ska hamna på.

Och sen så räcker inte min torkpress till mer än 18*24 cm. :(

Och jag känner inte att jag skulle kunna leverera topp-kvalité ändå. Själv tycker jag mina bilder blir trevliga, men ett mörkrums-proffs skulle antagligen klaga på damm, exponering eller allt möjligt. Men om man inte får feed-back på riktiga pappersorginal kanske man aldrig utvecklar sig? Delvis därför är jag lite extra intresserad.

/Tommy

Tommy

Det var bara en ide klart att man kan komma őverens om smó detaljer utan nógra problem. Damm fór jag sjalv ocksó ibland men det gór att retushera. Du fór se till att det blir inte alltfór mónga. :)

Och dó var det ungerska tangentbordet igen, hoppas att du fattar nógót utav den har. :)
 
Förslag till regler:

* För att vara medlem ska du ha minst 5 inscannade/avfotograferade mörkrumsoriginal, kopierade på fiberpapper upplagda, och som är fritt att byta med. Ingen maxgräns. Bilderna visas i den speciella poolen/sällskapet/gruppen som bildas för detta på fotosidan. Dessutom gör varje fotograf ett speciellt album på sin sida där bytesbilderna presenteras.

* Bilderna ska vara kopierade på fiberbaserat papper i stl 8x10" - 9½x12" (20,3x25,4 - 24x30,5). Vanlig, traditionell svartvitbild. En vit kant på minst 1cm ska finnas (för att man ska kunna montera snyggt i passepartout om man vill sätta bilden på väggen).

* Bilderna ska alltid vara signerade med blyertspenna på baksidan. Ev också på framsidan under bildkanten (vilket är vanligt).

* När jag vill byta kontaktar jag fotografen för överenskommelse och sedan skickar båda sina bilder till moderatorn.

* Moderator ombesörjer utskicken efter att båda bilderna kommit till denne. Porto ska medfölja i försändelsen.


Ja svårare än så behöver det inte vara. Kanske kan en sån här idé bli en morot för oss traditionella fotografer att gå in i mörkrummet lite mera och kopiera? Hoppas bara att vi är tillräckligt många medlemmar som pysslar me det här så att det blir en liten grupp? Kom gärna med synpunkter och nya idéer kring det här!

Főr mig de reglerna exceptabla i sin helhet, och jag hoppas verkligen att vi ar fler an tvó. :)
 
Kunde man inte bara maila bilderna till varandra. jag skulle kunna tänka mig att ha en mapp med högupplösta bilder från andra medlemmar. Lite som barndomens filmisar. Kräver en viss tillit till varandra men känns inte helt omöjligt att genomföra. Skriva ut kan man väl göra själv. Det går väl också att vattenmärka bilderna för att förhindra eventuellt otillåtet användande.
 
Kunde man inte bara maila bilderna till varandra. jag skulle kunna tänka mig att ha en mapp med högupplösta bilder från andra medlemmar. Lite som barndomens filmisar. Kräver en viss tillit till varandra men känns inte helt omöjligt att genomföra. Skriva ut kan man väl göra själv. Det går väl också att vattenmärka bilderna för att förhindra eventuellt otillåtet användande.

Ja det går alldeles utmärkt. Men då får man nog bilda en speciell grupp enbart för digitalt utskrivna bilder. Det här var tänkt för traditionell mörkrumsbild tillkommen i mörkrummet då tråden ligger under forumet "Det analoga mörkrummet".
 
ANNONS