Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja bärbar Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en bärbar under 2kg men står i valet och kvalet om jag skall välja Mac eller PC. Jag är PC användare (stationär) idag. Kommentera gärna för & nackdelar och det gäller ju även programvaran. Valet av Mac bör bli MacBook lagom pris när det gäller bärbar PC så finns det ju ett rikt utbud men Dell, HP känns ju som bra val.

Jag fotar mycket och använder PS CS3, Lightroom, Elements

anders

Orkar vi ytterligare en Mac vs. PC disk =)

För att citera Carl Bildt; "Att säga att jag inte ångrar det steget är månadens stora understatement. Min enda kritik av mig själv är varför jag väntade så länge att ta steget."

Jag bytte själv pga. att jag var nyfiken, köpte en Macbook och nu kör jag även en Mac Pro. Jag saknar inget... alla prog. jag vill ha finns också till Mac. Jag och många andra upplever att det är ett stabilare system än framförallt Microsofts "missfoster" Vista. Layouten är trevlig, designen och inte minst användarvänligheten!

Du har ju alltid möjligheten att installera Windows paralellt om du så önskar, det bästa ut två världar?

Mvh // Martin - www.figjam.se

Jag vet inget om Mac, men jag vet inte riktigt vad problemet med vista skulle vara.
Jag har inte behövt göra någon ominstallation av vista, den fungerar väldigt stabilt på min dator. Användarvänlig och snygg tycker jag vista är oxå.

Du får rätt mer mkt prestanda per krona med en pc, så de e väl om du gillar Mac operativsystemet och om du vill kunna ha Mac program på datorn om du ska ha en mac. Macarna brukar va väldigt tysta me.
Själv föredrar jag en kraftig pc med Xp, Vista funkar, men tycker Xp flyter på snabbare o snor inte lika mkt ram o processorskraft. Lättare att fixa till som man vill ha det än Vista o OS X me. Os X har rätt korta väntetider, men är i mitt tycke rättså segjobbat.

Mac vs Pc diskussionen kommer nog aldrig ta slut, så de bästa e nog att du kör på dina egna omdömen och krav, samt vilket du tycker är skönast att jobba med.

Den enda som kan avgöra huruvida du skall välja en Mac eller en Pc är du själv.

Istället för att utveckla den här tråden till en Mac vs Pc tråd, så är min rekommendation att du snackar med någon i din bekanskapskrets som använder sig av Mac. Provkör den och känns det rätt är det bara att slå till. Känns det fel så fortsätter du att använda dig av Pc.

Det var mina 50 öre i den här tråden.

Trot faktiskt aldrig jag mött sågon som bytt från Win till Mac och ångrat sig -- tvärtom är de flesta entusiastiska redan efter ganska kort tid.

Å andra sidan -- om jag hade en stationär Win-maskin som jag trivdes med skulle jag nog komplettera den med en av de nya, billiga mikrolaptops (typ Asus Eee) som tycks översvämma butikerna just nu.

Som nämnts förut, du får mer hårdvara/valmöjlighet för pengarna om du köper pc.

Det som skulle hindra mig från att köpa en macbook är bristen på två musknappar och att tangentbordet är "Defective by Design" genom att ha Fn-tangenten längst ner till vänster, där Ctrl-tangenten ska vara. En styggelse bland tangentbordsutformningar (ja, jag är lite picky ;)

Det enda som skulle kunna utgöra motvikt för ovanstående är multi-touch-paden, som gör att man t ex kan scrolla genom att hålla nere två fingrar i taget. Fullkomligt beroendeframkallande.

Eftersom man kan installera Windows på macen, så finns det egentligen inte så stor anledning att inte köpa en, om man tycker att den uppfyller ens behov/önskemål. Designen är ju riktigt bra. Förvänta dig ingen dunderskärm för bildredigering dock, betraktningsvinklarna i höjdled är ganska dåliga (kör med extern skärm istället)
Apple lanserade en ny version av sin macbook igår som är lättare, snabbare och dyrare, dock med glansig (LED)skärm. Kan vara värt att titta på en sådan.

Problemlös HP med Vista

jag har en specifik åsikt. INTE HP!!!!!!!!!
sen får du välja vad du vill..

Jaså!? Jag har kört med en tung stationär mediamaskin från HP med Vista i ett knappt år och den fungerar alldeles utmärkt. Inga som helst problem! Kör även bärbart från HP med XP utan problem.
Vad har du haft för problem??

Jaså!? Jag har kört med en tung stationär mediamaskin från HP med Vista i ett knappt år och den fungerar alldeles utmärkt. Inga som helst problem! Kör även bärbart från HP med XP utan problem.
Vad har du haft för problem??

mm.. vilka problem har jag INTE haft är snarare rätt fråga. Efter alla turer runt Hp-datorer som funnits i min familj och i bekantas händer har alla (laptops) fungerat katastrofalt. Men, vissa kanske har tur?

De stationära har jag ingen erfarenhet av.

WIN vs OS X

Du har ju alltid möjligheten att installera Windows paralellt om du så önskar, det bästa ut två världar?

Mvh // Martin - www.figjam.se

Och inte nog med att du kan installera Windows på en MAC - det går bättre! Både smidigare (mjukare) och snabbare.

Har själv en iMAC 24" 2.8 GHz 4 Gig minne, har aldrig ångrat bytet. Letar efter en beg MacBok 12" som jag kan ha i kameraväskan.

Jag vet inget om Mac, men jag vet inte riktigt vad problemet med vista skulle vara.
Jag har inte behövt göra någon ominstallation av vista, den fungerar väldigt stabilt på min dator. Användarvänlig och snygg tycker jag vista är oxå.

Den funkar väl ok, jag har kört det på jobbet i ett år nu... Men fick byta Vista x64 mot en x32 istället då det fortfarande är ganska tufft att få fatt i vissa drivisar. Men visst funkar det ok efter SP1, men tyvärr inte lika bra som OSX.

Det är helt enkelt en smakfråga som så mycket annat, som tydligen retar upp folk :)

Mvh // Martin

Och inte nog med att du kan installera Windows på en MAC - det går bättre! Både smidigare (mjukare) och snabbare.

Har själv en iMAC 24" 2.8 GHz 4 Gig minne, har aldrig ångrat bytet. Letar efter en beg MacBok 12" som jag kan ha i kameraväskan.

Då får du leta länge. Den sista tolvtummaren var en Powerbook G4.

Jag har en ibook 12 tum som jag inte använder längre eftersom jag har en macbook nu, så lägg ett bud hehe

Jag funderar på att köpa en bärbar under 2kg men står i valet och kvalet om jag skall välja Mac eller PC. Jag är PC användare (stationär) idag. Kommentera gärna för & nackdelar och det gäller ju även programvaran. Valet av Mac bör bli MacBook lagom pris när det gäller bärbar PC så finns det ju ett rikt utbud men Dell, HP känns ju som bra val.

Jag fotar mycket och använder PS CS3, Lightroom, Elements

anders
Om vikten måste vara under 2 kg så finns det inte mycket att välja på när det kommer till Mac (MacBook Air < 2kg, MacBook > 2kg). Jag skulle inte köpa en Air och ha den till bildredigering, den är för slö. Det finns mycket mer att välja på när det kommer till PC.
En annan sak som är viktigt för mig är att datorn har en bra skärm. Bra skärm innebär att den ska vara matt och inte blank (pga reflektioner). Om du håller med mig så är det bara PC som gäller eftersom den enda Macen med matt skärm är de gamla MacBook Pro (2.5 kg).

Jag köpte en av de gamla MacBook Pro i veckan eftersom jag vill ha matt skärm.
Skulle jag ha varit tvingad till att köpa en dator under 2kg hade det blivit en PC.

Om vikten måste vara under 2 kg så finns det inte mycket att välja på när det kommer till Mac (MacBook Air < 2kg, MacBook > 2kg). Jag skulle inte köpa en Air och ha den till bildredigering, den är för slö. Det finns mycket mer att välja på när det kommer till PC.
En annan sak som är viktigt för mig är att datorn har en bra skärm. Bra skärm innebär att den ska vara matt och inte blank (pga reflektioner). Om du håller med mig så är det bara PC som gäller eftersom den enda Macen med matt skärm är de gamla MacBook Pro (2.5 kg).

Jag köpte en av de gamla MacBook Pro i veckan eftersom jag vill ha matt skärm.
Skulle jag ha varit tvingad till att köpa en dator under 2kg hade det blivit en PC.

Vikten är inte så viktig.. vad fick du ge för din Mac... bra pris?

ANNONS
Götaplatsens Foto