Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

FS Galleri

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad30

Avslutat medlemskap
Nu undrar jag verkligen hur går det till med utval av bilder till vårt kära Fotosidans
Galleri

Vem får välja?
Hur fungerar slussen?
De som väljer, får de tillgång till alla bilder som skickas in för bedömning?
Får man se bilder på måfå?

Om jag får säga mitt, någonting stämmer inte med utvalet....

man får väldigt ofta svaret 'nej' med motivation: höjer sig inte över mängden...

t ex den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1482910.htm?_tab=commentstab

hur bedömer den som röstar sina val?
den långa listan med motivation vid 'rösta nej' täcker inte väsentliga argument. Kanske dags att göra om listan eller systemet med vem som får rösta på bilder till galleriet

hoppas på en konstruktiv disskution :)))))

Har du läst detta? Många av dina frågor besvaras där.

tack så mycket, det är inte lätt att hitta detta, samma gäller själva galleri, finns inte
en direkt länk, eller har jag missat något...

jag har gått igenom texten och ställde några frågor (understruken) direkt efter den info som är otydligt för mig

hoppas på ett svar :)

Om Galleri FS
Galleri FS är en bildpool som skall innehålla de bästa bilderna på Fotosidan. Här är det de enskilda bilderna som gäller och inte fotografen. Har du en riktig pangbild så har du chansen att få med din bild här. Bilderna skall inte bara bedömas utifrån strikta bild-, innehålls-, eller kompositionsregler utan bilderna skall falla de flesta i smaken. (Vad menas med de flesta??) Dvs vi hoppas att det kommer finnas en mängd riktigt smaskiga solnedgångar i detta galleriet bredvid någon svår konstfotobild. Det skall liksom bli som Favoriter fast med en liten sluss att passera.
Hur gör du för att komma med?
Välj ut en av dina allra allra bästa bilder. En sån bild som du känner verkligen är en riktig hit och något utöver din vanliga prestationsnivå. Gå till Galleri FS poolen och ladda upp den. Sen är det bara att avvakta, bita på naglarna och hoppas att den kommer med.
Slussen, juryn och värdar
Efter att fotografen lagt en bild i poolen så hamnar den hos Galleriets värdar och juryn. Värdarna är en blandning av Fotosidanmedlemmar (hur många ska det vara för att bilden färdig bedöms??) som har förmågan, kunskapen och pondusen att bedöma bilder och har förstått syftet med Galleriet (att få alla besökare att gapa av häpnad och skapa ett sug att ta lika bra bilder). Värdarna kan var och en direkt släppa igenom en bild men blir vägledda av juryn.
I slussen så ser alla bara bilderna och dess titel. Varken värdar eller juryn ser fotografens namn. Allt för att bilderna skall bedömas så rättvist som möjligt. (vissa bilder är redan mkt kända så det hjälper inte med att visa bilder annonym)
Juryn består av alla de medlemmar som fått med en bild publicerad i Galleriet (dvs juryn blir bara större och större med tiden), och juryn kan då rösta Ja eller Nej (eller blankt). Varje Nej måste motiveras och det finns ett stöd för den som röstar att välja ett val ur en lista ( listan är mycket grovt förenklad, den första motivering används flittigt, undrar varför) för vad man tycker är största anledningen till varför man säger Nej. Den listan är en mycket mycket grovt förenklad lista eftersom det egentligen är förkastligt att med en kort mening refusera en bild, men vi tror att en kort motivering ändå kan ge den refuserade fotografen en indikation på varför bilden inte kom med. Dock är Galleri FS ingen bildkritik. (dubbelbudskap, listan blir en sort av kritik, bättre att inte ha någon lista, JA har ingen lista, kanske man vill veta varför bilden är bra, detta är lite orättvist) Vill du ha bildkritik så ladda upp i Bildkritikpoolen.
Bilden får ligga så länge att tillräckligt med röster (hur många är tillräckligt???, synd att man inte kan se någon statistik på antal lämnade röster - sammanlagt) har kommit för att Värdarna skall bli vägledda (i snitt flera dagar, ibland längre ibland kortare). Den vägledande omröstningen måste tydligt väga över för Ja (dvs en bild som får 15 ja och 15 nej bör betyda att bilden inte är tillräckligt bra för att nå igenom). Värdarna kan också se hur Juryn motiverar sina Nej. När en tydlig indikation för vart det barkar finns, så kan värdarna ta ett beslut. Värdarna kan gå emot juryns röstning. Eftersom det är samma värdar, och värdarna kommunicerar sinsemellan om "svåra refuseringsbeslut" så innebär det en hyfsad konsekvent nivå på de bilder som accepteras.
Efter beslutet så publiceras antingen bilden i Galleri FS eller om bilden blir refuserad så får medlemmen ett mail med info om detta och bilden åker ur poolen. Att en bild blir refuserad behöver inte behöva att den är en dålig bild, utan snarare att det inte var en bild som Galleriet letade efter just nu. Att en bild blivit publicerad i andra sammanhang, placerat sig bra i fototävling eller sålt bra, behöver inte betyda att den passar i Galleri FS.
Är Galleri FS något för mig?
Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du kan bli refuserad, och då få en väldigt kort ytterst förenklad motivering till refuseringen. Likaså bedöms du av en lekmannajury så röstningen görs inte av några experter. Likaså röstar inte alla på alla bilder, utan detta varierar från bild till bild, vilket kan ge inkonsekvens. Att ladda upp en bild till Galleri FS innebär att du accepterar dessa saker.
Hur ofta kan jag lägga upp en bild?
Du kan ansöka med en bild var 14:e dag som betalande och en gång per månad som icke-betalande.
Antagningsfrekvensen
Ca 15-20% av de bilder som laddas upp till Galleri FS antas.

inget svar från högre makten... hmmm

OK, här har jag en anna exempel

[admin: inlägget borttaget på Fotografens begäran]

det ser ut som att jury är inte eninga om det slutgiltiga argumentet. så är det med
uttagningar till bästa foto. Vissa foto borde inte alls hamna i Galleriet, undrar vilka motiveringar står för dess godkännande som bästa foto.

Jag vill inte skapa dåliga vibar med det här ämnet, men det finns många som undrar... men orkar inte att ta upp frågan...

en sak till... bilder bedöms utan fotografens namn för att vara rättvis, men varför på många bilder står signatur med namn osv... men ingen av röstande använder motiveringen 'ej anonym fotograf'

hälsningar

Senast redigerad av en moderator:
När jag går på utställningar finns det alltid ganska mycket som jag går förbi därför att bilden (eller vad det är) helt enkelt inte får mig att stanna upp. I FS galleri är det precis samma sak.

Jag är publicerad i FS Galleri med en bild som jag inte tycker tillhör mina allra bästa och har fått refuserat bilder som enligt mig själv är bättre. Detta tycker jag är helt OK då det inte är jag själv som skall göra bedömningen. När man skall rösta på inlämnade bilder försöker jag göra en helhetsbedömning av bilden först. Om bilden inte tilltalar mig direkt har jag två val som jag ser det.
1. Är bilden tekniskt driven och inte har några andra "skavanker" beror det oftast på att just den typen av bilder inte är det som intresserar mig, då anser jag att jag inte kan bedöma om den skall komma med eller inte och lägger alltså ner min röst.
2. Bilden tilltalar mig inte alls och lämnar mig oberörd, jag ser inget i den som fångar mig. Då röstar jag nej, lägger till en förklaring och förtydligar om jag tycker det behövs.

Det kommer in många bilder av vitt skilda typer som greppar tag i mig, ger mig en känsla, bilder jag gärna skulle vilja se utställda. De behöver inte vara tekniskt fulländade bara de ger mig något, de är kanske 10-20% av de inlämnade. Då röstar jag Ja om jag inte hittar något uppenbart som kunde göras bättre.

Jag blir ibland förvånad över vilka bilder som hamnar i Galleriet men det är ju precis det samma som att jag inte begriper hur vissa TV-program har höga tittarsiffror eller att vissa artister tjänar högar med pengar medan andra, som i mitt tycker är mycket bättre, får kämpa för att överleva.

Det som inte tilltalat mig väljer jag helt enkelt bort och njuter av det jag vill se eller höra och inser givetvis att det är samma sak för alla andra.

Jag tycker att det kommer in för mycket bilder till Galleriet för att jag skall lägga tid på att studera och bedöma allt. Det kanske vore en tanke att bara få lämna in ett fåtal bilder per år. Då skulle vi ha tid och ork att närmare studera och göra en rättvis bedömning av alla inlämnade bilder. Dessutom skulle varje fotograf verkligen tänka sig för innan man bestämmer sig för vilken bild man vill satsa på.

/FW

Vilka bilder i GF är sämre?

Tycker de två bildexemplena (utmanarna) är riktigt bra bilder MEN för att tycka att de "höjer sig över mängden" måste man ju se mängden eller alltså jämföra med de fantastiska bilder (enligt mitt tycke) som redan ligger i Galleri FS. Så man kanske ska vända på frågan.
Vilka bilder i Galleri FS är sämre än de som skulle in?

Givetvis kan inte alla jubla över samtliga bilder i Galleri FS men jag tror ändå att de flesta bilder förtjänar att vara där.
Sedan så har ju "fjäskare" inga fördelar att få en bild med då bilderna är anonyma. -En funktion som jag efterlyst länge för oss som vill ha rättvis och kritik på bilderna istället för "Du är också duktig kompis".

Jag tycker också att juryn verkar lite inkonsekvent i sin bedömning. De flesta bilderna i arkivet är klockrena bilder. Men den senaste tiden har det börja komma upp fler sämre bilder. Men det är ju så klart min ytterst subjektiva åsikt.

De gånger jag fått avslag på mina bilder så är det ganska konstiga motiveringar. Men nångång ska jag väl lyckas, hoppas jag.

Jag tror att många gör misstaget med att tänka på juryn som om det är _en_ och samma jury hela tiden och utifrån det anmärka på att juryn inte är konsekvent under en viss tidsperiod.

Även om man kan anta att vissa medlemmar är mer aktiva än andra när det gäller att rösta bland bidragen kan man säkert lugnt säga att det blir väldigt svårt att få flera hundra medlemmar, som utgör juryn, att tycka lika om alla bilder.
Dessutom ska de tycka som jag annars är det något fel på dem :)
(ett skämt, snälla gå inte igång på detta)

Rent teoretiskt skulle man kunna skicka en ratad bild flera gånger (om det nu är tillåtet enligt GFS regler), nån gång prickar man kanske en juryuppsättning som tycker annorlunda.

Den här tråden, och alla liknande, är ett bevis på att vi har olika smak, tycke och preferenser. Och tokigt vore annars.

[admin: raderat text som relaterar till raderad länkning]

Jag tycker att galleri FS fungerar mycket bra och att nästan alla bilder som slinker igenom är grymma.

/Fredrik

[admin: raderat citerad länkning]

Senast redigerad av en moderator:
Hallå...kära vänner

Hallå… kära vänner

Jag vill inte bli missförstådd med mina poster!!!
Jag är inte missnöjd att foton som jag har bifogat (bara som ex) har inte antagits i Galleriet.
Detta är inte väsentligt i den här debatten.
Detta vill jag tydligt poängtera för dem som tänker annat.

Huvudsakligen stör mig argumenten som avgör att bilden avslags

* man ska inte bedöma bilder som är mindre bra, detta är lite nedvärderande och kan dämpa inspiration hos fotografen, jag tror inte på att era motiveringar kan hjälpa någon att förbättra sin bild. Ni hänvisar till poolen Bildkritik, många bilder har redan varit där.
* jag tycker inte att bedömningen utifrån ett negativt svar har konstruktivt påverkan på någon.
* som sagt, det kommer tonvis med bilder till Slussen och man spenderar mer tid för att motivera varför ”NEJ” istället för att koncentrera sig på dem som är riktigt bra. Där klickar man bara ”JA”

Min tanke är att kanske koncentrera sig istället på argumentation för bra bilder. Jag skulle gärna vilja motivera varför jag tycker om bilden. Jag tror att en fotograf som fick ett ”JA” skulle gärna vilja veta varför hans/hennes bild är bra, inte tvärtom. Nu ser det mera ut som ett kortfattat recension från en grupp av kritiker, journalister…Man får en halv sida med motivationen om "NEJ". Fotosidan” är inte någon fototidning. Vi är en grupp människor med samma intresse och ska uppmuntra varandra.
Konstigt nog i kommentarer förekommer aldrig någon negativ bedömning. Men när man får anonymt rösta med möjlighet till motivation, dyker plötsligt upp starka kommentarer...

Jag efterlyser att uppmuntra de som är bra istället för att trycka ner de som har lyckats mindre bra. I hela världen alla uttagningar går ut på att motivera varför ”JA”

Hälsningar :eek:)

Viktigt!!!!!!!!!!!!!!

OBS!

bilder jag använt som exempel i den här debatten tog jag utan att fråga div. fotografer.

Ber om ursäkt dessa personer och vill påpeka att de inte är inblandade på något sätt i detta ämnet och mina funderingar!!!

Jag är själv ansvarligt för den här debatten. Alla negativa och possitiva kommentarer kan riktas enbart till mig.

Nu undrar jag verkligen hur går det till med utval av bilder till vårt kära Fotosidans
Galleri

Vem får välja?
Hur fungerar slussen?
De som väljer, får de tillgång till alla bilder som skickas in för bedömning?
Får man se bilder på måfå?

1. Välja vad?
2. Det står i dokumentet som ngt länkat till senare
3. Ja, vid ett givet tillfälle innan Värdarna tar beslutet.
4. Nej, du ser alla bilder vid det tillfället.

Mao vill du rösta på alla bilder så måste du varje dag kolla vad som kommit in.

OBS!

bilder jag använt som exempel i den här debatten tog jag utan att fråga div. fotografer.

Ber om ursäkt dessa personer och vill påpeka att de inte är inblandade på något sätt i detta ämnet och mina funderingar!!!

Jag är själv ansvarligt för den här debatten. Alla negativa och possitiva kommentarer kan riktas enbart till mig.

Vad jag inte förstod är hur du kunde se vilka motiveringar de bilderna fick. Du måste väl fått mailen av de fotograferna?

Det som vi i tidigare trådar funderat på att justera är att ta bort motiveringen ur mailet. Då får man bara Ja eller Nej, och om man vill så kan man klicka på en länk för att reda på motiveringarna.

Anledningen till att motiveringarna finns är inte för fotografen, utan för att juryn skall motivera sina beslut, och inte slentrianmässigt säga nej.

ANNONS
Götaplatsens Foto