Annons

Problem med Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)

FreemindArt

Aktiv medlem
Jag satt just och kollade igenom bilder från en hockeymatch jag plåtade på höstlovet, och upptäckte något märkligt på bilderna från min D1a,
det var typ 14 bilder precis i slutet som såg ut så här, men inte på rad, utan med ett par riktiga bilder i mellan.
är det min pansarvagn som börjar självdö eller tror ni att den bara behöver servas lite?

Bilagor

• DSC_0041.jpg
    DSC_0041.jpg
    14.4 KB · Visningar: 406
Jag satt just och kollade igenom bilder från en hockeymatch jag plåtade på höstlovet, och upptäckte något märkligt på bilderna från min D1a,
det var typ 14 bilder precis i slutet som såg ut så här, men inte på rad, utan med ett par riktiga bilder i mellan.
är det min pansarvagn som börjar självdö eller tror ni att den bara behöver servas lite?

Det första jag skulle kolla är hur bra batteriet är.
Batterierna till D1, D1H och D1X är notoriska. Dålig kapacitet och när batteriet börjar säcka uppför sig kameran konstigt.
Har du andra batterier du kan testa med?
Har du sett detta vid andra tillfällen?

Sen vet jag förstås inte hur mycket din kamera "gått"- Vet du hur många exponeringar slutaren har gjort?

/johan

.
Har du andra batterier du kan testa med?
Har du sett detta vid andra tillfällen?

Sen vet jag förstås inte hur mycket din kamera "gått"- Vet du hur många exponeringar slutaren har gjort?

/johan

1. batteriet var näst intill fullladdat (jag använde inte kameran så mycket i den matchen) har inte testat med andra batterier men de är av ungefär samma ålder gissar jag på (av döma av slitaget)
2. detta är första gången det händer.
3. jag kunde inte se hur många exponeringar kameran har gått, den vill inte visa det i Opanda. men om jag inte mins fel köpte dess förra ägare den ny, vilket betyder att den är från runt 1999-2001. men jag gissar på att den har gått rätt mycket. (rätt sliten;))

1. batteriet var näst intill fullladdat (jag använde inte kameran så mycket i den matchen) har inte testat med andra batterier men de är av ungefär samma ålder gissar jag på (av döma av slitaget)
2. detta är första gången det händer.
3. jag kunde inte se hur många exponeringar kameran har gått, den vill inte visa det i Opanda. men om jag inte mins fel köpte dess förra ägare den ny, vilket betyder att den är från runt 1999-2001. men jag gissar på att den har gått rätt mycket. (rätt sliten;))

Då blir nästa fråga, hur gamla är batterierna?
De håller inte så länge. Jag använder egentligen mina för lite men det verkar som om de ändå måste bytas efter drygt ett åt. Kan inte hålla sin laddning så länge längre.
På D1:eek:r kan man inte själv se hur många exponeringar kameran gått. Bara en servicetekniker. Jag hade min D1H uppdaterad strax efter att jag köpt den och då hade den drygt 50 000 exponeringar. Hade gått som hyrkamera hos Kameradoktorn ett par år. Men den har gått bra. Jag har max 20 000 exponeringar och borde ha många år kvar innan den är utsliten.
Jag tror ändå att det mest troliga är ett trött batteri. Köp ett nytt om du inte gjort det tidigare.

/johan

Jo, det får nog bli så,
tipps på något bra ställe att köpa pirat?
orginalbatterierna om jag inte minns helt fel hiskerligt dyra.

Jo, det får nog bli så,
tipps på något bra ställe att köpa pirat?
orginalbatterierna om jag inte minns helt fel hiskerligt dyra.

Har för mig att Zebra levererar batterier till Nikon D.
Även Kjells har det i sin katalog.
Själv har jag köpt från Batterybarn.com.
Bra batterier men sist jag köpte la tullen på avgifter och moms så då blir det inte mycket skillnad mot att köpa batterier direkt i Sverige.
Det som är bättre på originalbatterierna är själva låsningen. Men den går att flytta över till det nya batteriet.
En koppling som jag fick på ett piratbatteri var så dålig att batteriet helt enkelt ramlade ur kameran när jag var ute och fotograferade.
/johan

Har för mig att Zebra levererar batterier till Nikon D.
Även Kjells har det i sin katalog.
Själv har jag köpt från Batterybarn.com.
Bra batterier men sist jag köpte la tullen på avgifter och moms så då blir det inte mycket skillnad mot att köpa batterier direkt i Sverige.
Det som är bättre på originalbatterierna är själva låsningen. Men den går att flytta över till det nya batteriet.
En koppling som jag fick på ett piratbatteri var så dålig att batteriet helt enkelt ramlade ur kameran när jag var ute och fotograferade. /johan

Det där hände mig oxå, sedan gjorde jag som du föreslog, Flyttade över Nikons orginallåsning till piraterna, och det har fungerat jättebra.

Hur är det med hållbarheten, håller piraterna längre eller kortare än originalen? inget kan väll egentligen vara sämre än dem, inte ens ett fullt 2gb-kort på en laddning...

Jag köpte mina nya på ebay, tror det var en italiensk firma.
Köpte 2st för ca 2-3 år sedan, de är betydligt bättre och kraftfullare än orginalen.
Har inte sett att de har blivit sämre än så länge.
De är på 2400 mAh

Jag köpte mina nya på ebay, tror det var en italiensk firma.
Köpte 2st för ca 2-3 år sedan, de är betydligt bättre och kraftfullare än orginalen.
Har inte sett att de har blivit sämre än så länge.
De är på 2400 mAh

Ett av mina från Batterybarn var på 2400mAh. Det är det mesta jag har fått någongång. Annars brukar de vara lite starkare än originalen.
På intet sätt är piraterna sämre än originalen. Jag har inte märkt något alls.
Det vettigaste sättet är väl egentligen att konvertera ett batterie till litium. Jag har sett instruktioner från folk som provat men känner mig inte tillräckligt händig för att försöka själv. Det kan i alla fall inte bli sämre än originalbatterier! Av allt Nikon jag haft genom åren är denna produkt helt klart den sämsta!
/johan

ANNONS
Götaplatsens Foto