Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket snack om D3x:an

Produkter
(logga in för att koppla)

Ska du köpa en D3x

• Jag har redan beställt den.

Röster: 3 1.6%
  • Funderar på det.

Röster: 2 1.1%
  • Den blev för dyr.

Röster: 51 27.3%
  • Är nöjd med den jag har.

Röster: 131 70.1%

• Totala väljare
    187
  • Enkät stängd .
Jag har väntat länge på den, men prissättningen var minst sagt horribel. Det blev en order på D3 istället.

Kanon kul idé det här. Sätt igång nu alla och rösta så får vi se ett resultat om några dagar. Bra initiativ!!!
Mvh
JB

Som 18 årig student får ja nog lov o säga nej^^, men kan säga att även om förhållandena hade varit annorlunda, hade priset trots allt satt ett ordentligt stopp för ett köp. På tok för dyr i nuläget i mina ögon.

Många hade nog förväntat sig D3x som en uppdatering av D3 och kanske en prishöjning på 10-15000. Nu blev det inte så utan man har samma filosofi som Canon med 1D mkIII och 1Ds mkIII
Och tur var väl det för alla som INTE vill ha en jädra massa pixlar helt i onödan, eventuellt med högre brus som följd dessutom. Att ersätta D3 med D3X vore i mitt tycke rent korkat. Jag skulle inte vilja byta min D700 mot en D3X om jag så fick den gratis (om vi bortser från möjligheten att sälja den och tjäna en hacka).

Tillägg: Det här är väldigt intressant i sammanhanget: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=97796&page=95

Senast ändrad:
Vad hade du väntat dig för pris, och hur kom du fram till det?

Sonys aggressiva prissättning gav Nikon två val, antingen följa Sony, eller följa Canon.

Ska bli intressant att se hur försäljningen blir, och pris utvecklingen.

D3x kunde lika väl kostat 50 tusen.

Förresten, har ni sett prisskillnaden mellan Norge och Sverige? Tex d3.
43 sek vs 30 nok, tom med valutan så blir det norska priset mkt billigare.

D3x kunde lika väl kostat 50 tusen.
Ja, om man också sänkt priset på D3, vilket kanske inte vore rimligt om den kameran ska säljas med vinst.

Förresten, har ni sett prisskillnaden mellan Norge och Sverige? Tex d3.
43 sek vs 30 nok, tom med valutan så blir det norska priset mkt billigare.
Har norrmännen samma sjukligt höga MOMS som vi har då?

Det är alltså positivt att den är dyr?
Nej, men det är positivt att den inte ersatte D3.

Ja, om man också sänkt priset på D3, vilket kanske inte vore rimligt om den kameran ska säljas med vinst.

Nu förstår jag inte hur du resonerar.
Varför skulle man behöva sänka priset på D3?
D3x kunde kostat ca 50tusen, och därmed lagt sig mellan Sony a900 och Eos 1ds, alltså en mer aggressiv prissättning.

Nu förstår jag inte hur du resonerar.
Varför skulle man behöva sänka priset på D3?
D3x kunde kostat ca 50tusen, och därmed lagt sig mellan Sony a900 och Eos 1ds, alltså en mer aggressiv prissättning.
Då tror jag att folk hade blivit upprörda för att den "lågupplösta" D3 skulle vara för dyr. Alltid är det något som är fel.

Även om D3x hade kostat lika mycket som vanliga D3an och jag hade varit lagom rik hade jag ändå köpt D3an. Få högre upplösning men förlora iso är inget jag är speciellt tänd på. Men det har väl antagligen diskuterats till dödagar i den andra D3x-tråden. :p

Av 111 personer som svarat så har en beställt den och en funderar.
Känns det som det var mycket snack för en kamera knappt nån kommer köpa.

Jag trodde man skulle lägga sig kring 50000-55000 kr för D3X. Hade för mig känts mer rimligt. Nu har den aldrig varit aktuell för mig i alla fall. Men det hade varit bra om trenden att sänka priserna på FF fortsatt. Jag vill tillbaka till den analoga prissättningen, dvs att flaggskeppen skall ligga på ca 20000-25000 kr.

Trodde som dig att den skulle hamna runt 50-55´
Hade hoppats på att få en d3 till bra pris, när många (som jag hoppats) skulle bytta upp sig.
Men men drömen får leva vidare ett tag till..

Inen anledning

Finns ingen anledning att köpa en sån dyr kamera som amatörfotograf. Finns annat att lägga pengarna på.
Det är ju inte kameran som gör fotografen eller hur?

ANNONS
Götaplatsens Foto