Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

elbe

Avslutat medlemskap
Slutsats:

Det viktigaste med dagens FF-DSLR 12 MP-24 MP är att välja bästa tänkbara objektiv, exponera väl och då välja optimala slutartider och bländare, fotografera i raw och uttnyttja bästa tänkbara rawkonverterare, sunt och klokt bildbehandla vidare samt använda skrivare och papper som gör bilderna rättvisa.

För att sticka ut huvudet: Om bästa förutsättningar garanterats enligt ovan borde samtliga FF-DSLR dvs 5D, 5DMkII, 1DsMkIII, A900, D3 och D700 i de flesta fall ge helt jämförbara resultat på bilder utskrivna i A3 upp till ISO 1600.
Är man beredd att slänga upp 25-70 tusen för huset så tror jag inte att objektiven är några problem, men glöm bara inte bort att alla objektiv har nytta av den ökade upplösningen.

Ett objektiv blir inte sämre för att det sitter på en högupplöst kamera, tvärt om.
En skakning blir inte värre för att kameran är högupplöst...
Diffraktionen drabbar inte en högupplöst kamera mer. o.s.v.

Hittade en intressant länk om bl.a. diffraktion som vår gamle bekant "Chipdesignern" skrivit. Följ gärna länken i länken oxå.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=30448428
 

Teodorian

Aktiv medlem
Är man beredd att slänga upp 25-70 tusen för huset så tror jag inte att objektiven är några problem, men glöm bara inte bort att alla objektiv har nytta av den ökade upplösningen.

Ett objektiv blir inte sämre för att det sitter på en högupplöst kamera, tvärt om.
En skakning blir inte värre för att kameran är högupplöst...
Diffraktionen drabbar inte en högupplöst kamera mer. o.s.v.

Hittade en intressant länk om bl.a. diffraktion som vår gamle bekant "Chipdesignern" skrivit. Följ gärna länken i länken oxå.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=30448428
Nja, ett riktigt bra objektiv glänser på en 21/24 MP DSLR men ett objektiv som bara är bra kan komma att passera sin "kompetensnivå" på en sådan DSLR.

De flesta anser nog att diffaktionen uppträder tidigare på en 21/24 MP DSLR i småbildsformatet än på en 12 MP DSLR tex på bländare 6.3 respektive 11.

Diffraktion är visserligen en rent optiskt fenomen i ett objektiv men det vore nog fel att inte alls ta hänsyn till pixeldensiteten.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag visade tidigare hur Canon 16-35 ser ut på 16mm och bl 5.6
Ove, du talar om att Nikon vidvinkel hade ful distortion.Jag har inte tittat på den biten och jämfört exv 14-24 med 16-35, bara upplösning. Men på 35mm är inte Canon speciellt vacker.
Detta är 16-35 på 35mm.Vi skall också se hur objektivets detaljupplösning är tillsammans med 5dmk2 och med objektivet nerbländat till 5.6 35mm.
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Tre år i rad har jag varit och lyssnat på kören i Allhelgonakyrkan och när de sjunger på midnatssmässan.
En vacker upplevelse, ett bra slut på julafton.
Jag tog med dmk2 och filmade, vilket resultat i den svagt ljussatta kyrkan, även bilderna tagna i 6400iso blev imponerande bra
Trevlig fortsättning på julen
 

Bilagor

Bussmicke

Aktiv medlem
Tack detsamma, hoppas julen var fin.
Jag själv var förkyld i år o ställde in firandet.
Är det möjligt ta del av filmen från 5D2?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
skall försöka komprimera filmen så jag kan lägga upp den på något vettigt sätt

Jämfört några objektiv jag har mot 50/1.4
vet inte om skilnaden syns i dessa småbilder men upplösningsskilnaden är påtaglig.
Här 50mm mot 24-70 på 50mm bl 5.6 och fast 50. utsnitt vänster del av bilden
 

Bilagor

persept

Aktiv medlem
Mikael, uppskattar verkligen din jämförelser men skulle önska att du alltid beskriver tydligare vad som visas på bilderna - ibland är det inte helt klart. Kan du inte köra en standard text typ: (vb=vänster bild)

vb: EF 50/1.4 f2/240del
hb: .....


mvh/ johan
 

photographer

Aktiv medlem
skall försöka komprimera filmen så jag kan lägga upp den på något vettigt sätt

Jämfört några objektiv jag har mot 50/1.4
vet inte om skilnaden syns i dessa småbilder men upplösningsskilnaden är påtaglig.
Här 50mm mot 24-70 på 50mm bl 5.6 och fast 50. utsnitt vänster del av bilden


"vet inte om skilnaden syns i dessa småbilder men upplösningsskilnaden är påtaglig."


Du menar att du själv inte ser någon skillnad på dessa småbilder hmm?

//Peter
 

macrobild

Avslutat medlemskap
nej det menar jag inte, det finns folk med små bärbara datorer som inte ser 400PX stora bilder/utsnitt speciellt bra.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Återkommer med bilder från 50/1.4, 24-70 och nya 24-105 om vädret tillåter i morgon. Skilnaden är mindre i mitten.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag håller på att justera in 5dmk2 AF tillsammans med mina objektiv, först 50/1,4 och där jag har sett att 5dmk2 lägger skärpeplanet något bakom där jag har lagt AF punkten.
Jag fick justera fram + 4
bilden till vänster är +3, bilden till höger +4.
Skärpan ställd på batteriet i mitten, som referens har jag också en linjal samt ett batteri ställt något framför, det andra något bakom. Undertill ett papper med liten text
Skilnaden är påtaglig när skärpan sitter exakt.
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
100mm Macro, här räcker inte microjusteringen till , till vänster +- 0 och till höger backa +20 som är max. Mitt batteriet där AF är lagd står vid 12cm skalan.Resultatet klart bättre till höger med max justering, men jag skulle vilja backa ytterliggare några mm
 

Bilagor

Senast ändrad:

Dykbjörnen

Aktiv medlem
Micke, jag har läst att man skall testa fokus på x50 av fokallängden;

"Note - Camera-to-subject distance should be no less than 50 times the focal length of the lens. For a 50mm lens, that would be at least 2.5 meters (25m for a 500mm)"

Detta är från http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html , och det kan vara specifikt på just den här metoden som använder sig av en monitor för kalibrering. Men kan vara tänkvärt endå.

/Björn
 
ANNONS