Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JPEG bilder i aperture

Produkter
(logga in för att koppla)

yeti

Aktiv medlem
Hej här är en liten fråga angående aperture.

Jag använder en fujifilm S5 Pro och fotar i både JPEG och RAF samtidigt. När jag tar upp bilder i aperture visas bara RAF bilderna, inte JPEG. Är det någon som vet hur man göra för att se båda versionerna eller switcha till JPEG.

Givetvis undrar jag vad du ska ha in jpeg-bilderna för när du har raw-filerna, men det är ju ett fritt land.

Programmet har kanske någon smart funktion just för att hindra att man får in dubbla bilder i programmet. Du har väl inte kryssat i "do not import duplicates" förresten? Du borde ju kunna gå runt problemet genom att lägga jpeg och raw i varsin mapp på datorn innan du importerar dem.

Aperture ska ha läst in både RAW och JPEG, men föredrar att visa versionen skapad från RAW. Om du av någon anledning (varför?) vill ha en version baserad på JPEG markerar du den/de önskade tumnagelbilderna och väljer "Create Version from Master JPG" i "Images"-menyn. Nu skapas nya versioner av de markerade bilderna. Versionen från RAW har filens namn medan versionen från JPEG har "- JPEG" påhängt efter bildens namn.

Tack för tippsen Henrik och Göran!

Anledningen till att jag vill ha JPEG:arna är att min fujifilm kamera tar väldigt fina JPEG där färgera är svåra att få till manuellt i aperture.
Ska testa era tips och se om de fungerar.

Aperture ska ha läst in både RAW och JPEG, men föredrar att visa versionen skapad från RAW. Om du av någon anledning (varför?) vill ha en version baserad på JPEG markerar du den/de önskade tumnagelbilderna och väljer "Create Version from Master JPG" i "Images"-menyn. Nu skapas nya versioner av de markerade bilderna. Versionen från RAW har filens namn medan versionen från JPEG har "- JPEG" påhängt efter bildens namn.

ANNONS