Annons

Automatisera standardåtgärder

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
CS4.

Finns något sätt i CS4 att automatisera vissa funktioner i ett särskillt flöde; såsom lägga in copyright-information i "file info", förminska till 768xX pixlar, lägga på watermark etc.

Hur gör man? Kan någon förklara?

CS4.

Finns något sätt i CS4 att automatisera vissa funktioner i ett särskillt flöde; såsom lägga in copyright-information i "file info", förminska till 768xX pixlar, lägga på watermark etc.

Hur gör man? Kan någon förklara?

Det finns många sätt att automatisera i PS. Ett sätt är att skapa makron. Man spelar helt enkelt in en sekvens av åtgärder som man sedan kan man applicera på andra bilder. När det gäller makron är det lätt hänt att man spelar in för många och långa åtgärder. Det innebär att det utesluter stora batchar eftersom en massa åtgärder kanske inte passar på så många bilder i taget. Bäst är enligt mitt tycke att spela in små men många makron. Hur man gör ett makro finns det säkert trådar om, så det lämnar jag för stunden.

Ett annat sätt är att använda de olika script som finns i PS. Om du till exempel vill spara ner en massa bilder till en viss storlek och upplösning kan man använda ett script som heter "Image Processor", finns under File/Script.Snabbt och smidigt.

Senast ändrad:
Tack för svaret!

Innan jag lägger upp bilder på min sida och när dom är färdigredigerade i PS så ser scenariot exakt likadant ut för varje bild:

1. Bilden förminskas bilden till 768xXpixlar
2. Vattenstämpel läggs på
3. Copyright och hemsideadress i arkiv>fileinfo
4. Convert to profile för att skapa RGB

Vilken automatiseringsprocess är mest lämpligt för det flödet och hur går jag tillväga?

Tack för svaret!

Innan jag lägger upp bilder på min sida och när dom är färdigredigerade i PS så ser scenariot exakt likadant ut för varje bild:

1. Bilden förminskas bilden till 768xXpixlar
2. Vattenstämpel läggs på
3. Copyright och hemsideadress i arkiv>fileinfo
4. Convert to profile för att skapa RGB

Vilken automatiseringsprocess är mest lämpligt för det flödet och hur går jag tillväga?

Makro är det enda du kan använda i det fallet. Alla de åtgärderna är lätta att fixa med ett makro. Börja med att plocka upp en av bilderna plus en bild med din logga (bra om den finns på ett transparent lager, annars kan du välja att lägga den i läge multiplicera (multiply). Ta först en urklipp av din stämpel (cmd + C). Ta fram paletten funktionsmakro (Actions) och välj "nytt makro". En liten röd inspelningsklapp lyser då. Därefter gör du de olika momenten. Börja med att klistra in din logga. Fixa sedan storleken (cmd-alt-i) därefter konvertera till profil. När alla åtgärder är klara väljer du "spara som". Lägg då de nya på en annan plats så att du inte riskerar att skriva över originalet. Stäng bilden som sista åtgärd. Därefter avslutar du inspelningen (tryck på den lilla svarta fyrkanten)

Sedan när du ska applicera detta på flera bilder går du till "File/Automate/Batch" där bör du se ditt senast inspelade makro förinställt. Sedan är det bara att välja källmapp där dina bilder ligger.

Lite kortfattat och snabbt förklarat, men hojta till om du fastnar.

ANNONS
Götaplatsens Foto