Annons

nikon 35/1,4 eller 50/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansveden

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa mig antingen ett 35mm/1,4 eller 50mm/1,8.
Kan inte riktigt bestämma mig.

Skulle ni vara shyssta och ge mig lite plus o minus på objektiven? kan tyvärr inte så mkt om dem här två.

Thanks

Det ena kostar 15000:- nytt och är manuellt fokuserat. Det andra kostar 1300:- nytt och har autofokus. Är det inte ett mycket märkligt val?

"Hmm, jag undrar om jag ska köpa en Porsche 911 från 1973 eller en ny Lada..."

;-)

hehe. tänk vad en siffra kan ställa till med.

jag har själv 50 1.8 och den är mycket trevlig, skarp och fin till porträtt (tänk på att den inte har af-motor till d40/d40x och d60).

Däremot tycker jag det är lite för mycket tele inomhus (motsvarar väl en 75mm), vilket gör att jag snart tänker investera i en 35'a. Har en mycket smidigare bränvidd för inomhus foto, och det är väl ofta där man vill ha den extra ljusstyrkan.

Det det är åtminstone min tanke kring det hela :)

Ok! tackar!

Fick nu en känsla att jag ska ta o köpa mig en 35:a! Jag kommer även att använda det väldigt mycket inomhus.
Tack så mycket för svaret!!

Ciao

hehe. tänk vad en siffra kan ställa till med.

jag har själv 50 1.8 och den är mycket trevlig, skarp och fin till porträtt (tänk på att den inte har af-motor till d40/d40x och d60).

Däremot tycker jag det är lite för mycket tele inomhus (motsvarar väl en 75mm), vilket gör att jag snart tänker investera i en 35'a. Har en mycket smidigare bränvidd för inomhus foto, och det är väl ofta där man vill ha den extra ljusstyrkan.

Det det är åtminstone min tanke kring det hela :)

Jag rekommenderar också 35an (om du inte ska byta upp dig till FX väldigt snart). Vill du ha ett ljusstarkt porträttele senare kan du köpa till en 85/1,8 eller Tamron 90/2,8 eller varför inte tidigare nämnda 50/1,8D.

ANNONS
Götaplatsens Foto