Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

webbgrafik: gloria på transparenta webbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Hej
Jag är ganska ny på webbgrafik och undrar om någon här kan förklara detta fenomen. Jag får en gloria runt bilderna när jag sparar i GIF och PNG-8. Det blir rätt när jag spar i PNG-24. Märkligt är när jag lägger en bakgrund under bilden får jag inte gloriaeffekten när jag sparar i GIF.
Det har varit mycket tester fram och tillbaka, nu vet jag att det är PNG-24 jag skall ha, nu är frågan hur webbläsarna klarar detta? Tacksam för alla tips.

Bilden har PNG-24, PNG-8, GIF med svart lager under.

/Lotta

Bilagor

• webb_transparens.jpg
    webb_transparens.jpg
    32.3 KB · Visningar: 243
Testade som hastigast i mitt dreamweaver (webprogram) infoga bild och i listan över kompatibla bilder fanns png att välja iaf, har inga såna bilder, men torde väl funka i så fall.

PNG-format

PNG är utvecklat som ett patentfritt alternativ till GIF, och används till icke förstörande komprimering och för visning av bilder på webben. Till skillnad från GIF, stöder PNG 24-bitars bilder och producerar bakgrundsgenomskinlighet utan taggiga kanter. Däremot stöder inte vissa webbläsare PNG-bilder. PNG-formatet stöder bilder i lägena RGB, Indexerad färg, Gråskala och Bitmapp utan alfakanaler. PNG behåller genomskinlighet i gråskale- och RGB-bilder.

/Lotta

Testade som hastigast i mitt dreamweaver (webprogram) infoga bild och i listan över kompatibla bilder fanns png att välja iaf, har inga såna bilder, men torde väl funka i så fall.

Jag håller just på och bekantar mig med DW, där jag såg problemet då jag skulle lägga en logga på en grå bakgrund.
Sökte i hjälpen och såg just att PNG-24 inte ger taggiga kanter.
Tack för ditt svar iallafall!

Lotta

ANNONS
Götaplatsens Foto