Thom Hogans tips angående inställningsbankerna (och Favorit-menyn) är att man ska ut och plåta en jäkla massa och sedan analysera vilka inställningar man använder ihop.
Hans exempel är "Original settings", "standard" "Flash" "action", tror jag.
Märker man att man går igenom menyn och ändrar en viss sak hela tiden så lägger man den i favorit-menyn, väldigt enkelt.
Men det tar ett tag innan man märker hur man använder kameran. Mitt tips är (också) att plåta järnet - och experimentera!
D-lightning är kanske kass, men använd det i alla möjliga tillfällen ändå och se hur det är. "active d-lightning", gör dessutom saker man inte kan fixa i efterhand - men det påverkar kameran/bilden i övrigt.
Det finns en massa saker att ändra - autofokusvarianterna är oändliga. Prova alla på rörliga och stillastående mål och se vad du trivs med och vad som funkar.
Jag rekomenderar RAW, förstås, och då behöver man inte bry sig om Picture Control - det fixar man efteråt.
Man kan även sätta Sharpning till 0 - i PS och Gimp har man tre parametrar i Unsharp mask, jämfört med bara en i kameran.