Annons

Någon med D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Någon fotograf i sthlm som har en D300 och vill få gratis lunch plus 5 trisslotter ?

Har nyss köpt en D300 och har massa frågor kring inställningar! så finns det någon trevlig/hjälpsam fotograf som vill dela med dig av D300 kunskaper, hör av dig!

//robert

Testa att fråga här så får du säkert svar på många av frågorna. Fast du kanske mest ville ha någon att käka lunch med? Jag hade nappat om jag bodde närmare.

Tack Alla...
Det är väl mest frågor kring inställningsbanker, lite väl mycket i början, men jag ska läsa lite mer sen återkommer jag!

//robert

Någon fotograf i sthlm som har en D300 och vill få gratis lunch plus 5 trisslotter ?

Har nyss köpt en D300 och har massa frågor kring inställningar! så finns det någon trevlig/hjälpsam fotograf som vill dela med dig av D300 kunskaper, hör av dig!

//robert
Jag hade gärna nappat på erbjudandet men bor tyvärr inte i Stockholm. Hoppas att du hittar någon som kan/vill hjälpa dig. Att prova sig fram är en nyttig erfarenhet men det är en ordentligt kompetent kamera och det tar sin tid att lära känna den.

Inte fel att få en första genomgång av någon som äger kameran.

Tack, köpte den igår för 10.700 kr, inkl batterigrepp, och 8 gigs kort. nästan helt ny, såå glad och nöjd! Sen fick jag 5500 kr för min gamla nikon D80..

Ska ut och leka med kameran idag. Finns ju så mycket instälningar m.m.
Vad ska man köra med ? Standard ?

Fota NEF. Ta några bilder med olika karaktärer och färger. Öppna bilderna i View NX via Nikon transfer. Väl där kan du testa bilden själv genom att välja de olika bildinställningarna. Du kan även själv lägga in egna om du inte är nöjd, men som sagt du får en bra uppfattning om hur färger o dyl ser ut i de olika lägena. Personligen har jag nu gått till en något lugnare grundinställning och kör med neutral samt två snäpp ökad färgmättnad och ett snäpp ökad kontrast. Men, som sagt ibland ändrar man sig och så länge man kör i NEF gör detta ingenting. Jag har för övrigt satt skärpan på 9 för att vid skärmen få ordentlig koll på om skärpan ligger rätt.
http://www.dtowntv.com/
Här har du lite andra idéer om hur du ka använda kameran. En kanon site som jag verkligen rekommenderar.
Mvh
JB

PS
Det var ett rackars bra pris du fick både på D80:an och D300:an. Förresten, glöm inte att rösta i EU-valet. Även om man röstar blankt tycker jag det är var mans plikt att rösta i en demokrati.

min skärpa står på 2 eller 3, är det inte standard ?
Hur mycket skilnad gör det ifrån 3 till 9 ?

Hur har ni ställt in anpassningsmenyn då ?
Där finns det ju sååå mycket och välja mellan..

jag använder det aldrig vill jag ha D-lightning så lägger jag på det i capture nx 2 ,D-lightning begränsar serie tagnings bufferten så därför vill jag inte använda det samma med all brus reducering.

Det finns ju två uppsättningar med inställningsbanker, en uppsättning för "shooting" och en för "custom settings". I varje uppsättning kan du göra 4 banker med inställningar. Personligen vill jag nästan alltid ha samma "custom settings" men utnyttjar ofta möjligheten att ändra till en annan shooting bank. Du behöver inte välja om du t ex alltid vill ha active d-lighting eller inte.
Jag har en standardbank där jag har inställningarna som jag oftast vill ha dem, två banker med olika auto-ISO/slutartid (varav en har allt som tar buffertutrymme avstängt för riktigt snabba situationer) och en fjärde bank för jpg-foto med ganska liknande inställningar som standardbanken.
Kolla igenom vad det finns att ända och tänk ut vad som passar dig och passar ihop för olika tillfällen. Döp om dem så att du snabbt hittar rätt bland dem.

Om du sysslar med noggrannt efterarbete ger det mer kontroll att göra skärpningen i efterarbetet (då kan du ta ett ganska lågt värde i kameran). Om du vill ha "färdiga bilder" från kameran ställer du in det som du tycker ser bäst ut direkt i kameran. Lågt värde för skärpa i kameran betyder så klart inte att kameran gör bilden suddigare än objektivet förmått teckna, det betyder bara att kameran inte gör så mycket "efterarbete" med bildfilens skärpa.

Thom Hogans tips angående inställningsbankerna (och Favorit-menyn) är att man ska ut och plåta en jäkla massa och sedan analysera vilka inställningar man använder ihop.
Hans exempel är "Original settings", "standard" "Flash" "action", tror jag.

Märker man att man går igenom menyn och ändrar en viss sak hela tiden så lägger man den i favorit-menyn, väldigt enkelt.
Men det tar ett tag innan man märker hur man använder kameran. Mitt tips är (också) att plåta järnet - och experimentera!
D-lightning är kanske kass, men använd det i alla möjliga tillfällen ändå och se hur det är. "active d-lightning", gör dessutom saker man inte kan fixa i efterhand - men det påverkar kameran/bilden i övrigt.
Det finns en massa saker att ändra - autofokusvarianterna är oändliga. Prova alla på rörliga och stillastående mål och se vad du trivs med och vad som funkar.

Jag rekomenderar RAW, förstås, och då behöver man inte bry sig om Picture Control - det fixar man efteråt.
Man kan även sätta Sharpning till 0 - i PS och Gimp har man tre parametrar i Unsharp mask, jämfört med bara en i kameran.

Tack, hittade antal exponeringar nu..

Köpte kameran för 11.000 kr inkl MD10 & 8 gigs kort.. såå jäkla fint skick var den, kameran var ett år, 2700 exponeringar bara, det är billigt!

Känns som jag gjorde ett bra köpt!

//robert

Tack, hittade antal exponeringar nu..

Köpte kameran för 11.000 kr inkl MD10 & 8 gigs kort.. såå jäkla fint skick var den, kameran var ett år, 2700 exponeringar bara, det är billigt!

Känns som jag gjorde ett bra köpt!

//robert

Grattis till fin affär, med batterigrepp inkluderat är det ett riktigt bra pris för d300 i fint skick.

Tack, roligt!

Testade lite bilder igår med iställningen att ändra skärpan direkt i kameran, men hur gör ni ?

Ställer ni in skärpan i kameran mellan 1-9 eller låter ni den stå på Auto ?

ANNONS
Götaplatsens Foto