Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiokit för hemmabruk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas1

Aktiv medlem
Hej!

Jag är intresserad av att köpa mig ett studiokit som jag kan använda hemma för porträtt och helkroppsfotografering. Problemet är att jag är totalt nollställd vad man ska ha?
Kan man få något vettigt för runt 3000 kr?
Och hur stor yta bör man ha för att kunna använda det ordentligt?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh
Nicklas

För dina 3000 får du 2st studioblixtar, 2 stativ och paraply och softbox + ev en IR sändare för att trigga blixtarna ( den sätts i kamerans blixtsko, så man slippaer sladdar ).

Billigaste bakgrunderna är nog velour-tyger från Jusk, brukar ligga under en hundring för 5 meter.Annars är pappersbakgrunder att föredra då de är släta. De kostar ca 700:- och är 270 cm x 11 meter ( när den blir smutsig drar man bara av en bit )

Många fotar i sina hem nuföriden. Jag också. Alla mina "studio" bilder är tagna hemma i ett ganska litet rum med de billiga kinablixtar.

För dina 3000 får du 2st studioblixtar, 2 stativ och paraply och softbox + ev en IR sändare för att trigga blixtarna ( den sätts i kamerans blixtsko, så man slippaer sladdar ).

Billigaste bakgrunderna är nog velour-tyger från Jusk, brukar ligga under en hundring för 5 meter.Annars är pappersbakgrunder att föredra då de är släta. De kostar ca 700:- och är 270 cm x 11 meter ( när den blir smutsig drar man bara av en bit )

Många fotar i sina hem nuföriden. Jag också. Alla mina "studio" bilder är tagna hemma i ett ganska litet rum med de billiga kinablixtar.

Är det något paket man köper då eller? Vart för någonstans i så fall?

Du kan bl.a. kika på Kaffebrus som har billiga "kina blixt" paket lite olika bakgrunder och tillbehör. Visst märks det många gånger att det är billiga grejor men precis som Per säger, så anpassar man sig och lär sig hantera sina grejor.

Finner du att detta var "din grej", så kan man satsa lite mer och gå in i ett mer etablerat system med priser därefter.

De flesta stora fotoaffärerna på nätet har paket. Billiga finns på tex ...

www.kaffebrus.com ( köpte mitt första härifrån med 110 ws blixtar QiHe )
2st 110 ws blixter genom paraply på 2 meter från modell ger ca F8 , ISO 100

Stora studios måste ha kraftigare blixtar då avståndet till modell i regel är större. Tex om du behöver ha blixt 4 meter från modell istället för två som i exemplet ovan, får du öka allt gånger 4, dvs ha 2 st 440 ws blixtar för att få samma exponering på modell.
Så ibland är det praktiskt att ha on om utrymme =)
Jag fotar hemma uteslutande med ett 50mm 1.8 som jag gillar ( skarpt, ljusstarkt och billigt) , och får då stå i köket och fota genom hallen för helkroppsbilder =) , men det funkar det också.

www.studioblixtar.se
www.photax.se
www.cyberphoto.se
www.scandinavianphoto.se

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto