Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"köpes" delen...?

Produkter
(logga in för att koppla)

klingeee

Aktiv medlem
Precis som rubriken säger, så är jag ganska fundersam till den delen på annonsmarknaden: "Köpes"..
Känns tyvärr som att det är en ganska onödig flik, då folk som vill sälja (av mina erfanheter) inte tittar igenom vad folk vill köpa, utan lägger in annonsen så köparna får buda m.m om produkterna...

Blir även så när man tittar igenom hela annonsmarknaden, att man ser folk som lägger in "köpes" annonser på någon produkt, när det finns massor utav dom bland "säljes". Bara som ett exempel...
Någon har lagt in, "köper gärna en Canon 450D med kitobjektivet!" , när man då sedan kollar på "säljes" för precis dom kriterierna, så finns det cirka 10 stycken såna annonser...

Är då "köpes" delen onödig, eller är det bara folk som är så lata nuförtiden att dom inte ens orkar kolla igenom marknaden själva, utan vill att produkterna ska komma till dem?
Vet inte vad ni andra känner här, men jag själv tycker det är rätt illa om så är fallet...

Det kanske bara räcker med "Säljes", eller vad tycker ni andra? diskutera på bara!

Mvh // Adam.

Både och

Jag tycker att både Säljes och Köpes ska finnas. Det hänger väl ihop med tillgång och efterfrågan på vilken sida av staketet som det blir flest annonser...

För att underlätta för latmaskarna så borde systemet direkt föreslå lämpliga produkter ur den andra kategorin. Till exempel när någon lägger in en 450D till försäljning så poppar Köpes-annonserna för 450D upp i en egen spalt nånstans på sidan, och vice versa när någon lägger in en köpes-annons så poppar Säljes-annonser med den artikeln upp.

Kan möjligen låta som ren magi för en del, men detta är faktiskt ganska enkelt att åstadkomma med hjälp av en sökfunktion och lite ajax (inte tvättmedlet) som är direkt kopplat till inmatningsfältet.

Jag tycker att både Säljes och Köpes ska finnas. Det hänger väl ihop med tillgång och efterfrågan på vilken sida av staketet som det blir flest annonser...

För att underlätta för latmaskarna så borde systemet direkt föreslå lämpliga produkter ur den andra kategorin. Till exempel när någon lägger in en 450D till försäljning så poppar Köpes-annonserna för 450D upp i en egen spalt nånstans på sidan, och vice versa när någon lägger in en köpes-annons så poppar Säljes-annonser med den artikeln upp.

Kan möjligen låta som ren magi för en del, men detta är faktiskt ganska enkelt att åstadkomma med hjälp av en sökfunktion och lite ajax (inte tvättmedlet) som är direkt kopplat till inmatningsfältet.

Något sånt borde det verkligen satsas på, då man bara sitter och stör sig (kanske lite väl känsligt, men ändå) på när det finns massor av "säljes" annonser som passar perfekt med nästan alla i "köpes" delen...
Får väl se om "forumchefen" får nys om denna tråden, så får vi se vad han kan göra! :)

Något sånt borde det verkligen satsas på, då man bara sitter och stör sig (kanske lite väl känsligt, men ändå) på när det finns massor av "säljes" annonser som passar perfekt med nästan alla i "köpes" delen...

Du menar ungefär som att de allra flesta frågorna som ställs i forumet redan har ett svar i en gammal forumtråd?

Jag har sett forum som kollar om det finns en bra matchning i forumtrådar, som man ombeds kolla i, innan man trycker "submit", något liknande skulle vara teknsikt enkelt också i köpes contra säljes.

Du menar ungefär som att de allra flesta frågorna som ställs i forumet redan har ett svar i en gammal forumtråd?

Jag har sett forum som kollar om det finns en bra matchning i forumtrådar, som man ombeds kolla i, innan man trycker "submit", något liknande skulle vara teknsikt enkelt också i köpes contra säljes.

precis, även sånt är ju jobbigt i längden!
Måste ju hitta på någon sorts metod för att undvika såna här grejer, vad för något är inte något jag vet såhär på rak hand...

Men era ovanstående förslag låter bra, någon får försöka luska mer i det där!

jo, men merparten av de som lägger in en "köpesannons" lägger ju inte in annonsen för att det inte finns objekt till normalt begagnatpris, utan för att de försöker göra ett kap och erbjuda ett pris långt under det gängse, av den anledningen finns nog anledning att fundera av värdet av att de finns med. Men men, stör väl inte så värst, mest tröttsamt att se dem, särskilt som man vet att en del av dem som annonserar så vill köpa jättebilligt, men sedan säljer de sina grejer till priser som ligger i andra änden av prisspannet. Men men, så är det ju på blocket, så varför skulle inte dessa krämare finnas här.

jo, men merparten av de som lägger in en "köpesannons" lägger ju inte in annonsen för att det inte finns objekt till normalt begagnatpris, utan för att de försöker göra ett kap och erbjuda ett pris långt under det gängse, av den anledningen finns nog anledning att fundera av värdet av att de finns med. Men men, stör väl inte så värst, mest tröttsamt att se dem, särskilt som man vet att en del av dem som annonserar så vill köpa jättebilligt, men sedan säljer de sina grejer till priser som ligger i andra änden av prisspannet. Men men, så är det ju på blocket, så varför skulle inte dessa krämare finnas här.

Håller med dig också, och nej... klart man inte direkt stör sig på att se det, men precis som du säger så är det rätt tröttsamt att se att folk faktiskt inte orkar titta och leta, tyvärr...
Inget att klaga för direkt, kände bara för att ta upp det och se vad andra tycker :)

De som inte vill titta på köpes-annonserna låter helt enkelt bli att klicka där. Men personligen anser jag att de måste vara kvar. Har själv fått tag på saker som inte går att köpa i handeln den vägen. Behöver man någon pryl som enbart finns begagnat måste det finnas möjlighet att via annonsering skaffa det. Förstår inte varför den ska tas bort?

De som inte vill titta på köpes-annonserna låter helt enkelt bli att klicka där. Men personligen anser jag att de måste vara kvar. Har själv fått tag på saker som inte går att köpa i handeln den vägen. Behöver man någon pryl som enbart finns begagnat måste det finnas möjlighet att via annonsering skaffa det. Förstår inte varför den ska tas bort?

har aldrig sagt att den ska tas bort, bara la upp min åsikt, och ville få reda på vad andra här tyckte. Men kul att få höra din åsikt med, bra att se det från olika perspektiv!

Mvh // Adam.

ANNONS
Götaplatsens Foto