Annons

Problem vid scannande

Produkter
(logga in för att koppla)

mack5

Ny medlem
Hej!

har precis skaffat mig en scanner, en canon 8800f. När jag scannar med det medföljande programmet Photo studio så blir bilderna bra, men när jag scannar med vuescan så blir bilderna alltför ljusa. Vuescan är mycket trevligare att använda än photostudio men varför blir bilderna så ljusa? Borde väl skriva att jag scannar s/v negativ...

Hej!

har precis skaffat mig en scanner, en canon 8800f. När jag scannar med det medföljande programmet Photo studio så blir bilderna bra, men när jag scannar med vuescan så blir bilderna alltför ljusa. Vuescan är mycket trevligare att använda än photostudio men varför blir bilderna så ljusa? Borde väl skriva att jag scannar s/v negativ...

Hur ställer du in VueScan?

Prova annars att scanna med Silverfast SE, det följer väl också med 8800F om jag läst rätt på Canons sida? Om bilderna blir för ljusa har du väl ställt scanningen för ljus? Bara att ställa ner i så fall.

jag ställer inte in vuescan alls, hehe. Har prövat att ändra litegrann i inställningarna men det hjälper inte.Ska testa silverfast i morgon..

Hej!

om du inte förstår hur Vuescan fungerar och vilka inställningar/korrigeringar som kan göras, varför då prova Siverfast?

Jag har varit med sedan första Vuescan kom ut och varit testare av programmet.
Siverfast är absolut inte enklare (eller bättre) att använda än Vuescan.
Har du några frågor, låt höra.

Jag har varit med sedan första Vuescan kom ut och varit testare av programmet.
Siverfast är absolut inte enklare (eller bättre) att använda än Vuescan.
Har du några frågor, låt höra.

Jag lånar tråden lite, och hoppas att du kan ha ett tips Mikael.

Jag kör en v700 på vista x64, har testat både silverfast och vuescan. Silverfast har en brant inlärningskurva, men man kan göra precis allt man önskar och lite till. Vuescan gör däremot precis det man behöver, och det mesta är ganska enkelt att få till.

Dock, vuescan verkar i alla fall för mig vara galet instabilt. Jag kan i bästa fall scanna 4-5 dia innan programmet slutar att prata med scannern och hänger sig totalt. Har testat tre olika versioner bakåt, och uppdaterat drivisar till v700an. Har du någon erfarenhet eller tips på vad man kan göra?
Mailade Ed Hamrick för ett par veckor sedan, men inget svar tyvärr...
Tacksam för alla tips på lösning!

Mitt tips: Funkar vuescan för din scanner så kör på den, den räcker till det mesta. Om du inte längtar efter långa kvällar framför skärmen, dragandes i en massa reglage och undra vad de gör förstås... :)

/M

Ed brukar svara snabbt, jag kan inget om stabiliteten, du kör PC?Jag använder Mac.
Jag hjälpte en kompis med inscanning av dia och tog ner senaste versionen av Vuescan och det fungerade perfekt tillsammans med min filmscanner.
Ed har verkligen förbättrat många saker sedan jag var inne och pillade med scannerprogrammet senast.
Så, skriv igen och fråga.

ANNONS
Götaplatsens Foto