Annons

Nikon D90 - Låsa fokuspunkterna

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Jag har börjat att fota med Manuell Focus, där jag själv väljer vilken punkt som skall arbeta. Nu har jag två frågor angående dett.

1. När jag väljer en punkt som jag vill ha så måste jag ställa in skärpan/focus manuellt på objektivet. Min fråga är nu, går det att göra så att man kan välja focus punkt mannuellt men att kameran sedan automatisk söker skärpa/focus på den punkten som jag valt? Lite rörigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

2. Min andra fråga är, går det att spara/låsa en focus punkt som jag valt för att sedan välja ytterligare en punk och slutligen ha ex två punkter som jobbar? Jag kanske bara vill ha en punkt högt upp i mitten samt en långt ned till vänster. Går det att göra detta manuellt?

1. Om du använder autofokus och manuellt vald fokuspunkt så borde det fungera som du vill.

2. Kameran kan bara sätta fokus i en punkt så att använda flera fokuspunkter kommer inte att fungera.

1. Om du använder autofokus och manuellt vald fokuspunkt så borde det fungera som du vill.

2. Kameran kan bara sätta fokus i en punkt så att använda flera fokuspunkter kommer inte att fungera.

1. tycker att jag testa detta, men kanske gjort fel. Skall kolla lite nogrannare igen. Tack så mycket.

2. Men jag tycker attt när man kör med fler focuspunkter och på auto focus. så focuserar den ju på flera punkter eller de ser iaf ut så. det är ju iaf 3-4 punkter som lyses upp då. vad innebär detta isf?

1: Du har någon som helst tvekan du som gjort fel. Det finns ingen poäng i att kunna välja en fokuspunkt om inte autofokusen kan nyttja den. Ett tips är att kika i manualen ;)

2: När du har inställt så att alla fokuspunkter är aktiva så väljer den fokuspunkt automatiskt efter vissa kriterier. Vissa kameror fokuserar t.ex. alltid på det närmaste. Exakt hur dessa kriterier ser ut för din kamera vet jag inte.

Men när man manuellt väljer en fokuspunkt så säger man ju: "Här vill jag ha fokus", och då funkar det såklart inte att välja två punkter eftersom de inte kommer fokusera på samma avstånd från kameran. Hur ska kameran välja?

2. Men jag tycker attt när man kör med fler focuspunkter och på auto focus. så focuserar den ju på flera punkter eller de ser iaf ut så. det är ju iaf 3-4 punkter som lyses upp då. vad innebär detta isf?
Jag vet inte riktigt hur Nikon fungerar, men ibland kan slumpen göra så att fous hamnar över flera punkter och kameran visar då det. Men när man fokuserar manuellt så finns det ingen större vits att försöka fokusera på flera punkter samtidigt.

Att fler punkter lyser upp kan också vara att de visar något om hur fokuseringen fungerar. Tex kan det vara så att när man väljer fokuspunkt manuellt så är även punkterna runt den valda aktiva och det visar kameran genom att lysa upp de, men jag har som sagt inte riktigt koll på hur Nikon fungerar.

1: Du har någon som helst tvekan du som gjort fel. Det finns ingen poäng i att kunna välja en fokuspunkt om inte autofokusen kan nyttja den. Ett tips är att kika i manualen ;)

2: När du har inställt så att alla fokuspunkter är aktiva så väljer den fokuspunkt automatiskt efter vissa kriterier. Vissa kameror fokuserar t.ex. alltid på det närmaste. Exakt hur dessa kriterier ser ut för din kamera vet jag inte.

Men när man manuellt väljer en fokuspunkt så säger man ju: "Här vill jag ha fokus", och då funkar det såklart inte att välja två punkter eftersom de inte kommer fokusera på samma avstånd från kameran. Hur ska kameran välja?

"Det finns ingen poäng i att kunna välja en fokuspunkt om inte autofokusen kan nyttja den" Förlåt Walle om jag e otydlig men det jag gör är att väljer focuspunkt manuellt, sedan ställer jag även in skärpan manuellt. vist går det att göra så men jag anser att det är både drygt och tidskrävande. Det jag vill ha är att jag väljer focuspunkt manuellt men att den sen ställer in skärpan automatiskt efter den focuspunkt som jag valt. Hoppas att detta blev lite tydligare :)

"Det finns ingen poäng i att kunna välja en fokuspunkt om inte autofokusen kan nyttja den" Förlåt Walle om jag e otydlig men det jag gör är att väljer focuspunkt manuellt, sedan ställer jag även in skärpan manuellt. vist går det att göra så men jag anser att det är både drygt och tidskrävande. Det jag vill ha är att jag väljer focuspunkt manuellt men att den sen ställer in skärpan automatiskt efter den focuspunkt som jag valt. Hoppas att detta blev lite tydligare :)

Du kan välja fokuspunkt manuellt och sedan köra autofokus, då väljer autofokusen att fokusera på/med den valda fokuspunkten.

Det jag vill ha är att jag väljer focuspunkt manuellt men att den sen ställer in skärpan automatiskt efter den focuspunkt som jag valt. Hoppas att detta blev lite tydligare :)

Enda anledningen som jag ser att man skulle välja olika fokuspunkter är ju just för att kameran skall fokusera automatiskt på den punkt som är vald.

Så ditt problem finns väl egentligen inte? Välj den punkt du vill, och sätt objektiv och kamera på autofokus. Fokuserar inte kameran på den valda punkten så har du antingen gjort något fel, eller så är det fel på kameran.

Varför skulle man välja fokuspunkt om man skulle fokusera manuellt?

Jag har börjat att fota med Manuell Focus,

Här är citatet som ställt till det för de insatta i den här tråden. Med manuell fokus menar de alla flesta att ställa in fokus för hand med fokusringen. Motsatsen är alltså autofokus.

Men nu har vi ju rett ut detta och kan koncentrera oss på manuellt val av fokuspunkt.

Per.

PS. Se sid 173 i handboken, där det står beskrivet hur valet "a1" påverkar AF-system. I läget "Automatisk AF" kan kameran välja flera AF-punkter (som är på samma avstånd). DS

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto