Annons

Fel färger vid utskrift från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

anders_se

Avslutat medlemskap
Har precis fått hem min skrivare, en Canon Pixma Pro9000, men får inte utskrifterna från Lightroom att ge rätt färger. När jag skriver ut från Mac OS hjälpprogrammet "Förhandsvisning" ser det helt OK ut, men alla utskrifter från Lightroom är starkt förvrängda och ser nästan ut som när man förr framkallade diapositiv film i negativprocess. Jag förstår att det beror på inställningar i Lightroom – men förstår inte var!!! Har letat och testat, men det ser nästan lika dant ut vad jag än provat. Kan någon tipsa?

Kanske inte lösningen på ditt problem men ett tips.
Välj pappersprofilen för ditt papper som Frode säger under Color management längst ned till höger.

Men kolla dessutom upp så att inte skrivaren justerar färgerna igen.
Tryck på Page setup knappen längst ned till vänster, välj Properties efter att rätt skrivare är vald. Sen finns det under Media settings något som heter Mode där man väljer Custom och sedan No Color Adjustment.

Jag har Vista men det borde vara liknande val för dig.

Och rätt papperstyp är ganska viktigt också.

Jag förstår att det beror på inställningar i Lightroom – men förstår inte var!!! Har letat och testat, men det ser nästan lika dant ut vad jag än provat. Kan någon tipsa?

Jag har en Pro 9000 och Vista.

Det viktiga är att bestämma sig för att antingen låta Lightroom hantera färgerna eller att låta skrivaren göra det. Sannolikt har du båda aktiva.

Om du använder profiler i Lightroom så måste du slå av färghanteringen i skrivarens drivrutin. Hur man gör det på Mac vet jag inte.

Jag har en Pro 9000 och Vista.

Det viktiga är att bestämma sig för att antingen låta Lightroom hantera färgerna eller att låta skrivaren göra det. Sannolikt har du båda aktiva.

Om du använder profiler i Lightroom så måste du slå av färghanteringen i skrivarens drivrutin. Hur man gör det på Mac vet jag inte.

Tack för svar!

Jag har valt "Hanteras av skrivare" på "Färghantering – profil".
Ändrat papperstyp fram och tillbaka utan effekt.
Har skrivit ut både Adobe RGB och ProPhoto RGB filer, samma resultat.
Det är bara en bild som blir bra, det är en testbild jag laddat ned från nätet (PDI Target(AdobeRGB)ONLY.sit) – det är det som är så märkligt. Allt annat blir fel. Om alla blivit fel kunna man ju tänka sig alla möjliga inställningar på skrivaren, färgpatroner, m.m.
Utskrifter från min andra skrivare, en billig HP 1220, blir helt OK ...

Har du slagit av färghantering i skrivarens drivrutin?

På Windows är det under

Egenskaper-Utskriftsinställningar-Färg/Inensitet

Där väljer man "Manuell" och sedan "Ställ in" och där Färgkorrigering "ingen".

Du har nog något motsvarande på Mac.

Har du slagit av färghantering i skrivarens drivrutin?

På Windows är det under

Egenskaper-Utskriftsinställningar-Färg/Inensitet

Där väljer man "Manuell" och sedan "Ställ in" och där Färgkorrigering "ingen".

Du har nog något motsvarande på Mac.

Jag har som sagt valt att låta skrivaren hantera färgen och markerat det valet i Lightroom.

Jag hittar inte var jag kan stänga av skrivarens färghantering i Mac OSX, allt jag kan välja mellan är ColorSync eller Canon Color Matching under Färgmatchning, och Standard, Linear Tone eller Vivid Photo under Color Options.Hoppas att någon Mac-användare kan hjälpa mig!

Jag har som sagt valt att låta skrivaren hantera färgen och markerat det valet i Lightroom.

Jag hittar inte var jag kan stänga av skrivarens färghantering i Mac OSX, allt jag kan välja mellan är ColorSync eller Canon Color Matching under Färgmatchning, och Standard, Linear Tone eller Vivid Photo under Color Options.Hoppas att någon Mac-användare kan hjälpa mig!

Om du istället väljer att låta Lightroom hantera färgerna och sedan anger den profil som motsvarar ditt papper så brukar det fungera bättre. Som alla andra också sagt ska du ange i skrivardrivrutinen att det inte ska ske någon färghantering.

Stefan

Jag har samma problem som du och vad jag än gör så är problemet kvar.

Om du kalibrerar och gör en profil av skrivaren så är ditt problem löst.

ANNONS
Götaplatsens Foto