Annons

LR catalog på nätverket

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
Kan man inte ha sin catalog på nätverket?

Hur gör man isåfall på bästa sätt om man sitter på olika datorer och vill ha en synkad katalog.

- Anders

Det borde väl gå att välja att placera sin katalog på en nätverksenhet? Det fungerar väl som vilken lokal disk som helst kan jag tänka mig. Dock blir accesstiden lite väl långsam...

Då är det väl bättre att placera din lightroomdatabas på en extern usbdisk som du kan flytta runt mellan datorerna misstänker jag.

Jag har bestämt för mig att det inte går att köra katalogen på en nätverksenhet.

USB-disk vet jag att en del kör. Vet en del som autosynk via nätverket också med externa program. Det ger ju samtidigt en extrakopia/backup.

Förhoppningsvis fixar de nätverksbiten till LR3.

Nej det går inte att köra en LR-katalog på nätverket. Rätt värdelöst och en av anledningarna att jag valt bort LR till stora delar.

Man hoppas ju lite på LR3 och att de gjort valmöjligheterna att komprimera katalogen lite mer. Nu blir de ju sjukt stora och på min bärbara är det bara att glömma att köra LR till nått annat än enskilda mindre projekt.

/Maverick

Det går men är inte optimalt.
Jag har mina bilder på en NAS-server med RAID. Om man alltid synkar sina inställningar mm. till data til bilderna. Det vill säga till en sidecar eller till JPG-bilden så så hänger det mesta med. Saker som Presets, Collection och en del annat fungerar inte på de sättet.
Om man sedan kör synch på en annan dator så uppdateras katalogen med de bildinställningar eller bilder man laddat upp på en annan dator.
Nackdelen är att det tar tid för synkningen. Mycket tid.

Vad har du för hastighet i ditt nätverk då Mats?

Har också grubblat på LR via nätverk och sitter med Gigabit på alla nätverkskort samt har rätt kablar, cat 6. Men dras med en 100Mbit switch/router i navet på nätet som jag funderar på att byta, om det går att köra LR på nätverk dvs?

Som standard går det väl inte att ha katalogen på en nätverksdisk. Anledningen ska vara att databasen helt enkelt inte är gjort för fleranvändarmiljö. LR känner på nåt vis av vad som är en nätverksdisk och inte. Dock finns det "knep" för att gå runt det där.

Så länge man bara är en enda användare, men ändå vill ha katalogen lagrad på nätverket så kan man väl gå runt det. men om man faktiskt är flera som ska jobba mot samma katalog så har man reella problem att fundera på eftersom LR itne är tänkt att fungera så. Googla så finns det säkert förslag på lösningar, men grundsvaret är fortfarande "nej".

Om det är som du skriver Robert, så borde det fungera utmärkt med t.ex. ett NAS som har iSCSI stöd. iSCSI och Fiber channel enheter presenteras som vanliga lokal diskar i operativsystemet.

Vad har du för hastighet i ditt nätverk då Mats?

Har också grubblat på LR via nätverk och sitter med Gigabit på alla nätverkskort samt har rätt kablar, cat 6. Men dras med en 100Mbit switch/router i navet på nätet som jag funderar på att byta, om det går att köra LR på nätverk dvs?

Jag har lite olika hastigheter. En PC med XP och en Macbook Pro hänger på Gigabit Ethernet med kabel.
En iMac 24 hänger på wifi med 811.n. Tycker faktiskt inte att hastighetsskillnaden i nätet spelar så stor roll.
Det är mer att skapa previews mm som verkar ta den längsta tiden.

Som standard går det väl inte att ha katalogen på en nätverksdisk. Anledningen ska vara att databasen helt enkelt inte är gjort för fleranvändarmiljö. LR känner på nåt vis av vad som är en nätverksdisk och inte. Dock finns det "knep" för att gå runt det där.

Så länge man bara är en enda användare, men ändå vill ha katalogen lagrad på nätverket så kan man väl gå runt det. men om man faktiskt är flera som ska jobba mot samma katalog så har man reella problem att fundera på eftersom LR itne är tänkt att fungera så. Googla så finns det säkert förslag på lösningar, men grundsvaret är fortfarande "nej".

Jo det fungerar men det är ingen serverlösning. Varje dator har sin installation av LR och sin egen katalog. Har sett att den del synkar ut katalogen till andra datorer med hjälp av backup program. Verkade dock ganska meckigt.
Bilderna med sin sidecar innehåller all väsentlig information som och framkallngsinställningar och keywords. Det räcker för mig.

Jo det fungerar men det är ingen serverlösning. Varje dator har sin installation av LR och sin egen katalog. Har sett att den del synkar ut katalogen till andra datorer med hjälp av backup program. Verkade dock ganska meckigt.
Bilderna med sin sidecar innehåller all väsentlig information som och framkallngsinställningar och keywords. Det räcker för mig.

Att synka katalogen med dropbox borde ju kunna fungera! Hastigheten på dropbox är väl ingen höjdare dock kanske, men å andra sidan så växer ju inte databasen så jättesnabbt heller. Min stora databas, med 28k bilder, är på 1.8 GB ungefär. Det skulle väl ta några dagar att synka första gången, men sen bör det bara ta några minuter när man laddar in nya bilder. Fördelen med dropbox är ju att den är så vansinnigt smidig :)

Detta måste provas! :)

Det går fint att köra lightroom på nät disk, men man får pilla lite för att det skall funka. Jag har tre datorer som delar på samma katalog på nätet. Nackdelen är att man kan bara köra på en dator i taget.
Man måste lura lightroom att det är en nätdisk som katalogen ligger på. Vet inte hur man gör på mac men på pc så mappar man disken
"subst x: \\<servernan>\photos\lightroom" byt sökvägen till vad du har hemma.
Sedan lägger du in detta i en batfil som startar när datorn startar. Då mappas alltid disken upp vid start.
Du får då en disk som kallas "Disconnected Network Disk (x:)" Vilken du kan köra lightroom katalogen på utan problem. Eller utan problem skall jag inte lova. Jag har kört så i 4 månader nu utan problem. det enda jag märkt är att det blir lite sekt när det börjar bli mycket bilder typ 15000 eller fler. Jag rekommenderar 1Gb nät.
Har ni fråger hur man får detta att funka så får ni hojta till.

Anledningen till att nätvekrsdisk inte stöds är ju förstås att databasen som används helt enkelt inte har stöd för flera simultana användare.

Tobias lösnig bör funka men som sagt har det den begränsningen att endast en dator i taget kan ha databasen öppen. Frågan är då om det är värt den prestandaförlust som det innebär?

Ett problem är att, så vitt jag vet, skapas alltid previews, i en struktur under där själva katalogfilen ligger. Alltså kommer det att skrivas och läsas en hel del till nätverksdisken. Även med gigabit nätverk upplever man sannolikt en prestanda skillnad.

Jag tror mer på lösningen att kopiera/synka databasen från lokal disk till/från nätverket. Med lite disciplin bör det funka. Man kan ju tänka sig att göra en liten bat-fil som först kopierar ner katalogfilen till hårddsiken från nätet (om den på nätet är nyare), sedan drar igång Lightroom och när Lightroom stängts kopierar upp katalogfilen till nätet. Har inte provat själv men det bör gå att få till.

Personligen har jag lite svårt att se varför man som ensamanvändare har behovet att jobba med databasen från flera datorer i samma nätverk, men det kan förstås finnas situationer.

Det som jag tycker skulle vara bra vore om det fanns riktigt fleranvändarstöd så att hela familjen/firman kunde jobba med samma databas samtidigt.

Det verkar dock som om de flesta fotografer är ganska ego-fixerade så det lär väl dröja! :)

Hur gör man på mac då? För när jag försökt lägga ut katalogen så säger den tvärt nej till allt annat än systemdisken.

För min del handlar det mer om att spara plats på datorn än behovet av att köra flera användare mot den.

Jag använder iView istället för dessa databaser blir mycket mindre i storlek och inte är det nå problem att köra dem från nätdiskarna heller.

/Maverick

Personligen kör jag ingen nätverkslösning just nu men vad jag skulle vilja se och som Anders var inne på är att previews inte behöver ligga i samma mapp som databasen. Då skulle man kunna ha databasen på en nätverksdisk och sina previews lokalt för snabb access.

Personligen kör jag ingen nätverkslösning just nu men vad jag skulle vilja se och som Anders var inne på är att previews inte behöver ligga i samma mapp som databasen. Då skulle man kunna ha databasen på en nätverksdisk och sina previews lokalt för snabb access.

Låter som en tanke, borde inte vara helt omöjligt att få till tycker jag. Får sätta mig i kväll o se om man kan komma på någon lösning på detta.

oj! Som trådskapare så får jag nog känna mej nöjd med så stort intresse och många bra inlägg. Tack för det!

För egen del så har jag inte behovet att accessa databasen från flera ställen samtidigt utan snarare att "..idag vill jag sitta i soffan och jobba istället för vid den stationära på nedervåningen.".
Bilderna har jag idag på lokal USB disk (på den stationära) men synkas en gång i veckan till en NAS (mha Syncback)

Men det verkar alltså som det skulle funka med lite work-arounds enl Teed's förlsag. (som jag nog måste få lite mer info om)

Alternativet är som också föreslogs att synka till/från lokaldisk varje gång man startar LR. Vet dock ej hur kan skulle göra detta.
Några förslag? Vart lägger man en sån bat fil, och hur kodas den.

/Anders

Kan man inte ha sin catalog på nätverket?

Det har framförts många skäl till detta i denna tråd, dock inte det som utvecklarna själva framhåller. Tydligen så utnyttjar databasmotorn en lågnivåfiness i filsystemet (har för mig att det var för att låsa delar av filen). Om driven är närverksmonterad fungerar inte detta, vilket gör att databasen lätt blir korrupt, även om man bara är en person som accessar denna.

Alternativet är som också föreslogs att synka till/från lokaldisk varje gång man startar LR. Vet dock ej hur kan skulle göra detta.
Några förslag? Vart lägger man en sån bat fil, och hur kodas den.

/Anders

Min tanke var en enkel bat fil på skrivbordet med tre rader.

1) XCOPY från nätverk till lokal
2) Start Lightroom
3) XCOPY från lokalt till nätverk

Om jag får tid kanske jag kan testa ikväll, men om du kör Mac kommer det inte att funka.

Mvh
Anders

Min tanke var en enkel bat fil på skrivbordet med tre rader.

1) XCOPY från nätverk till lokal
2) Start Lightroom
3) XCOPY från lokalt till nätverk

Om jag får tid kanske jag kan testa ikväll, men om du kör Mac kommer det inte att funka.

Mvh
Anders

Hade varit kanon om du ville dela med dej av kodsnutten när du testat. Även om det inte är det mest komplicerade koden så är jag ingen fena på syntaxen..
Nåt villkor borde kanske vara med, dvs if older -> then xcopy from network...eller hur det nu skulle se ut.

mvh
- Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto