Annons

Kamerafilter +10

Produkter
(logga in för att koppla)

GiuliaDS

Medlem
Hej!
Det är så här att jag köpte ett kamera filter close up +10 till min canon eos 1000D, som alltid finns det ett MEN, den funkar inte, det är oskarpt och har försökt fixa till så att det ska funger men det gör det inte. Mitt close up +1 funkar men inte +10.. Är det för att canon eos 1000D är inte lämplig för just den förstoringen?

tacksamför svar =

Du kanske inte har provat att gå tillräckligt nära motivet? Med en närbildslins på +10 dioptrier får du fokus 10 cm eller mindre från linsen.
Tänk också på att med en sån närbildslins blir skärpedjupet mycket litet. Det är lätt att missa fokus.

Olle

+10 är väääldigt mycket. Innan jag köpte macorobjektiv tror jag att jag hade +3 vilket jag tyckte var mycket redan det. Du kan också behöva blända ner för att inte få ett "skimmer" runt motivet.

Ja, +10 dioptrier innebär att linsens brännvidd är 1000/10=100 mm. Om objektivet är fokuserat på oändligt får du då istället fokus på 100 mm från linsen med närbildslinsen. Om objektivet är t ex fokuserat på närgränsen blir fokus mindre än 100 mm från linsen. Hur mycket mindre vet jag inte.

Olle

Normalt sett räknas ju fokus från film/sensorplanet. Om så är fallet även med försättslins (jag vet inte; jag har aldrig provat, men det verkar troligt, tycker jag) kan det tänkas att det inte kan blir skarpt. Du har kanske fokus inne i optiken.

Men det verkar vara något fel på uträkningen, för om den stämmer för en lins på +10, då skulle ju en på +1 inte göra någon skillnad alls?

Vill tacka alla för sina råd och förklaringar och nu har jag lyckats att ta kort med den. Som Olle sa så skulle man gå mycket mycket närmare objektet

Normalt sett räknas ju fokus från film/sensorplanet. Om så är fallet även med försättslins (jag vet inte; jag har aldrig provat, men det verkar troligt, tycker jag) kan det tänkas att det inte kan blir skarpt. Du har kanske fokus inne i optiken.

Men det verkar vara något fel på uträkningen, för om den stämmer för en lins på +10, då skulle ju en på +1 inte göra någon skillnad alls?
En lins brännvidd i mm är 1000 dividerat med linsens dioptrital. En lins på +10 dioptrier har alltså en brännvidd på 100 mm och en på +1, 1000 mm. Med en lins på +1 blir fokus 1 m från linsen när objektivet är fokuserat på oändligt och betydligt närmare om objektivet är fokuserat på närgränsen. Närgränsen kommer närmare om linsen används, så visst blir det skillnad. Dock inte så stor om den används på vidvinkelobjektiv, större med teleobjektiv.
Att ange avståndet till fokus från sensorn är meningslöst när man använder närbildslins, eftersom det beror på objektivets fysiska längd, vilket ju varierar mellan olika objektiv.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto