Annons

Drivrutiner Windows7

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har precis skaffat ny dator med Windows 7 men kan inte hitta några drivrutiner till min kamera, EOS 300D. Vet någon var man kan hitta dessa drivrutiner eller hur man kan installera den ändå? Just vägrar datorn att kännas vid kameran...

Min svåger har samma problem med en äldre Canon. Jag rådde honom att köpa en kortläsare så att kameran inte blir inblandad. Canon uvecklar inte drivrutiner för 64-bitars Windows 7 för äldre kameror.

Hej!
. Jag har precis skaffat ny dator med Windows 7 men kan inte hitta några drivrutiner till min kamera, EOS 300D. Vet någon var man kan hitta dessa drivrutiner eller hur man kan installera den ändå? Just vägrar datorn att kännas vid kameran...

Det är så illa... Då får man alltså välja mellan att köpa ny kamera eller en kortläsare, inte helt enkelt val faktiskt ;-)

Tack för hjälpen! :)

Då får man alltså välja mellan att köpa ny kamera eller en kortläsare, inte helt enkelt val faktiskt ;-)

Jag skulle ha valt både och. ;)

En kortläsare går idag lös på cirka 129 pix i butik och är för mig ett mycket smidigare och säkrare alternativ att föra över bilder än att plugga in kameran. (Kanske inte stämmer in på allas arbetsflöden, i och för sig.)

Nja, jag hade nog föredragit att koppla kameran direkt till datorn istället för att klydda med att plocka ut minneskortet men det får duga :) Dyrt var det verkligen inte men kanske kan man tjata till sig en ny kamera av chefen när man ändå håller på, man vet aldrig ;-)

Tur att man kör Mac! Den känner igen min digitalkamera från 2002 när jag kopplar in den! Otrolig maskin.

Hej!

Jag har precis skaffat ny dator med Windows 7 men kan inte hitta några drivrutiner till min kamera, EOS 300D. Vet någon var man kan hitta dessa drivrutiner eller hur man kan installera den ändå? Just vägrar datorn att kännas vid kameran...

Menar du att kameran inte ens dyker upp som en extern disk om du pluggar in den i USB kontakten trotts att du ställt in kommunikationsläge i kameran till PTP läget??

Eller är det bildöverföring genom EOS Utility du menar??
EOS Utility och 300D fungerar inte ihop med Win7 eftersom Canon valt att inte uppdatera drivrutinerna.

Men som sagt det finns ju kortläsare vilket fungerar bra det också.

Menar du att kameran inte ens dyker upp som en extern disk om du pluggar in den i USB kontakten trotts att du ställt in kommunikationsläge i kameran till PTP läget??

Eller är det bildöverföring genom EOS Utility du menar??
EOS Utility och 300D fungerar inte ihop med Win7 eftersom Canon valt att inte uppdatera drivrutinerna.

Men som sagt det finns ju kortläsare vilket fungerar bra det också.

Hmm... Vad är PTP-läge...? Jag kopplar in kameran som vanligt, datorn letar efter drivrutiner men hittar inget och sen händer inte mer. Den syns inte i "Den här datorn" överhuvudtaget.

Jag har dock beställt en kortläsare så förhoppningsvis dyker den upp idag, men som sagt - det hade varit skönt att kunna plugga in kameran direkt i datorn :)

Finns det inte drivrutiner för Vista? Pröva kör in dem..

Hehe, kunde inte hitta några sådana heller. Jag hittade bara till XP men det verkar inte fungera =o(

Kameran är nog för gammal egentligen och borde bytas ut, men den fungerar bra fortfarande och räcker till det jag ska göra. Tycker jag iaf (sen om man fått en ny så fattar man inte hur man kunde hålla på med det gamla skräpet så länge ;o)

Hmm... Vad är PTP-läge...? Jag kopplar in kameran som vanligt, datorn letar efter drivrutiner men hittar inget och sen händer inte mer. Den syns inte i "Den här datorn" överhuvudtaget.

Jag har dock beställt en kortläsare så förhoppningsvis dyker den upp idag, men som sagt - det hade varit skönt att kunna plugga in kameran direkt i datorn :)

Nu kör jag inte Canon längre så jag minns inte exakt vad menyn heter...men i kameran ska det finnas en "kommunikationsmeny" där man ställer in på vilket sätt kameran skall kommunicera med datorn..det finns två alt(om jag minns rätt) normal och PTP..för att kameran skall dyka upp som extern disk när man kopplar in den via USB
skall kameran vara inställd på PTP.

Så här fungerar det på 350D.
Ställ väljarratten på grön fyrkant.
Gå in under Meny och gå till höger med piltangenten till verktygsfält 2. Där står Språk, Videosystem, Kommunikation. Se till att det under Kommunikation står ”Skriv ut/PTP” (och inte ”Datoranslutn.)

Om du nu ansluter kameran till datorn så kommer du att ha den som en hårddisk där du kan se vad som finns på kortet och det är bara att kopiera.

Jag håller med dej om att man inte ska hålla på och kladda med minneskorten i kortläsare. Kontakterna håller inte och det kommer in skräp etc. som ger upphov till fel.
/Harald

ANNONS
Götaplatsens Foto