Annons

Är batterier vattentåliga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Smart som jag är har jag vadat ut i en fors med ett original EN-EL3 i fickan som blev helt dränkt :)

Är det någon som har någon erfarenhet av om de tål det?

Min plan är att låta det torka i ett par dar, sen ladda det och se om det funkar. Är det rätt sätt eller vad borde jag göra?

Jag vet inte om de är helsvetsade eller inte men visst finns det en liten risk att vatten trängt in i det via kontaktblecken oavsett. Har du en väldigt bra våg och flera batterier av exakt samma modell kan du ju väga dem och se om vikten diffar.

Lägg det på tork, på badrumsgolvet om du har golvvärme tex
Låt det ligga på 'rygg' med blecken uppåt då jag gissar att fukten lättast kan ta sig ut den vägen.

Överkurs:
Vill du ta det ett steg till då kan du ju försiktigt borra ett par små hål i det för att kunna blåsa ut ev vatten alt låta fukten komma ut enklare. Men det gäller att du borrar på rätt ställe och all garanti försvinner all världens väg förstås.

Rätt ställe bör vara på kortsidorna högst upp mellan cellernas rundning, direkt under översidans 'pil' respektive översidans 'tre streck'.
Du kommer inte att skada cellerna där och om du håller dig till att bara precis tränga igenom plasten så bör inget annat skadas innaför heller.

Smart som jag är har jag vadat ut i en fors med ett original EN-EL3 i fickan som blev helt dränkt :)

Är det någon som har någon erfarenhet av om de tål det?

Min plan är att låta det torka i ett par dar, sen ladda det och se om det funkar. Är det rätt sätt eller vad borde jag göra?

Testa annars att "baka" dom. Lägg batteriet i ugnen på en handduk. 50 grader i 3-4 timmar. Ugnsluckan ska vara öppen !
Eventuellt vatten bör försvinna då.
På så sätt fick jag liv i en mobil som blivit dränkt.

Testa annars att "baka" dom. Lägg batteriet i ugnen på en handduk. 50 grader i 3-4 timmar. Ugnsluckan ska vara öppen !
Eventuellt vatten bör försvinna då.
På så sätt fick jag liv i en mobil som blivit dränkt.

Var försiktig så att temperaturen inte blir för hög! Jag "bakade" min vattenindränkta och stendöda kompaktkamera i ugnen vid lite för hög temperatur, så att plastfönstret på displayen baktill smälte. Kameran i övrigt blev däremot fullt funktionsduglig igen, och det är den fortfarande trots att det här hände för tre år sen. Och jag garanterar inte att det fungerar i andra fall, så den som provar gör det helt på egen risk.

Det här gäller förstås bara för sötvatten. Saltvatten i elektronik är en katastrof som torkning inte hjälper mot. Saltet dunstar ju inte.

Tack för alla tips!!

Det var sötvatten och det lär få torka av sig själv.

Tyvärr har jag varken jättekänslig våg, borrmaskin eller ugn för tillfället :)

Nu testade jag batteriet i kameran utan att ha laddat det eller gjort något mer än att låta det torka i något dygn i lite högre temperatur (ca 28°C skulle jag gissa) och batteriet var fortfarande fulladdat!

Bra jobbat med det batteriet Nikon!

Var det sötvatten som du badade i så är det bara att lägga dem till tork på en väl ventilerad plats OBS tillför ingen värme för då får du kondensdroppar innuti som ej går bort i första taget.

Om du plaskade runt i salt/bräckt vatten så är det bara att knäcka upp batteriet och skölja det i sötvatten för att sedan torkas enligt ovan. På detta sätt ska du för övrigt behandla all fuktskadad elektronik enligt experterna på området.

Lycka till.

Man får väl inte kondensdroppar inuti batteriet för att man tillför värme, var skulle de komma från?

Värmer man vatten förångas en större del av det och varm luft kan också ta upp mer fukt, med tiden kommer den fuktiga luften inuti batteriet att ersättas av torrare luft utifrån och torka ur batteriet.

En annan grej jag har hört om saltvatten i elektronik är att tvätta med sprit, det sköljer bort saltet och dunstar bort fortare och gör mindre skada än sötvatten.

Det är möjligt att du har rätt ang kondensen och spriten, jag förmedlade bara hur de gör på elektronikverkstäderna som utför dylika reparationer på elektronik och de borde nog veta vad som funkar bäst.

Ps. jag glömde säga att det skall gärna ligga på tork i något dygn, beroende på hur öppet föremålet är.

Jag har aldrig badat mina kamerabaterier, däremot har jag ett antal gånger klantat mig och badat med mobilen. Var endaste gång har batteriet efter 2 dagars torkning börjat se ut som en boll. Jag har då lagt dom i en glasburk och väntat ytterligare en vecka. Dom har aldrig exploderat men dom vägrar frenetiskt att bli platta igen.

/Karl

Jag har aldrig badat mina kamerabaterier, däremot har jag ett antal gånger klantat mig och badat med mobilen. Var endaste gång har batteriet efter 2 dagars torkning börjat se ut som en boll. Jag har då lagt dom i en glasburk och väntat ytterligare en vecka. Dom har aldrig exploderat men dom vägrar frenetiskt att bli platta igen.

/Karl

Så smart. Lägga saker som man är orolig för att dom ska explodera i en glasburk.

---/T

Men är det ett Lithium Ion batteri, finns metallen Lithium i cellerna.
Dock cellerna är ju väl förslutna och tar nog inte in vatten.
Lithium reagerar kraftigt med vatten, mycket snabbt. Det handlar om reaktionstider som kan jämföras med en explosion.
Så blir det skador på själva cellerna i batteriet, var då försiktig.

I batteriet finns ibland små kretskort med kretsar som skall skydda mot överladdning och underspänning. Vatten och särskilt saltvatten på dessa kan orsaka korrosion och man kan tänka sig att överladdningskyddet slås ut. Med en laddare som då överaladdar kan det bli trångt inne i cellerna, till slut brister det, och även här så snabbt att det kan liknas vid explosion. Dvs överladdningskyddet kan korrodera bort, trots det funkar batteriet men risken har ökat.
Ett skäl till att tillverkare varnar för icke original laddare är att de kan överladda med explosion som följd.

de
Roy

.... Har du en väldigt bra våg och flera batterier av exakt samma modell kan du ju väga dem och se om vikten diffar.....[/I]

Väger lithiumbatterier lika oavsett laddstatus?
Blybatterier som tex bilbatterier kan man i varje fall få fram laddstatus på genom att väga dem. Och då är det svårt att få fram eventuell vatteninträgning genom att väga dem eftersom olika vikt lika väl kan bero på olika laddstatus.

Väger lithiumbatterier lika oavsett laddstatus?
Blybatterier som tex bilbatterier kan man i varje fall få fram laddstatus på genom att väga dem. Och då är det svårt att få fram eventuell vatteninträgning genom att väga dem eftersom olika vikt lika väl kan bero på olika laddstatus.

Vad jag vet så äver de lika. Har dock inte testat själv ännu. Upp- och urladdningscykeln i litiumjon celler innebär ju bara en förflyttning av jonerna till den andra elektroden.

För blybatterier mäter man densitetförändringen som du säger men kemierna är ju vitt skilda.

Hittar jag något så återkommer jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto