Att justera vitbalansen i jpeg är väl inte så enkelt i nån version av photoshop. Visseligen finns färgbalans i photoshop CS men jag lärde mig en rätt skaplig metod efter jag frågade här på forumet.
Detta verkar funka i elements4 (jag provar just nu) som jag fick med när jag köpte datorn.
I fönster, välj Info (då kommer en ruta upp med R B och B-data).
Gör ett nytt justeringslager med nivåer och tryck ok. När histogrammet visas så för man ut pekaren ut i bilden som då blir en pipet. Peka på nått i bilden du tycker skall vara grått. Kolla värdena för R, G och B.
Det kanske blir typ R=86 G=97 B=102.
Dra ner rullgardinen som heter Kanal:RGB och titta histogrammet för varje kanal, röd grön och blå. Dra lite i mittpinnen för varje kanal så att värdena för R, G och B blir ungefär lika. Den kanal som har mittenvärdet kan förslagsvis få bli lämpligt värde att sträva efter. Det som kanske är lite jobbigt är att värdena inte stannar kvar utan man får dra och peka lite omvartannat. I CS kommer fönstret i håg var man pekade och ändrar värdena när man drar.
Använd omdömmet också, för den punkt du kanske råkade peka på kanske inte var helt grå.
När man ändå petar i nivåerna kanske man kan börja med att kika på pipetterna som syns under autoknappen. Genom att välja den vänstra pipetten och pekar på något i bilden som skall vara helt svart, sätter man svartpunkten (samma som man drar in vänsterspaken till histogrammets början), mittenpipetten sätter gråpunkten, och den högra sätter vitpunkten.
Nånstans i photoshop kan man ställa in pipetten på att sampla från lite större yta än endas en pixel. Så är det lättare att träffa en yta som man vill vara grå.
Denna metod funkar också med kurvor men min elements 4 har inte kurvor.