Annons

Blaskiga färger i IE men lite bättre i firefox?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Har märkt att mina bilder blir blaskiga i färgen när dom är upplagda på webben.Det verkar även skilja mellan olika webbplatser och vilken webbläsare jag har.Skärmen är kalibrerad med Spyder express.
Här är en exempel bild på en skärmdump.Den vänstra är fotosidan visad med IE och den högra är i datorn med Vista.

Bilagor

• Webbläsarefotosidan.jpg
    Webbläsarefotosidan.jpg
    78.6 KB · Visningar: 252
Webläsare har väl ingen färghantering? Då kan det bli lite hur som helst. Bildvisaren i vista kan ha färghantering, men det är inte säkert.
Hur ser det ut om du öppnar filen du har på hårddisken i IE?

Undrar om det fortfarande gäller, men i internets barndom brukade man lägga upp bilderna med en colorspace för just webb. Jag vet inte när man slutade med det? Hm, nu blev jag lite nyfiken.... Fram med google.

Webläsare har väl ingen färghantering? Då kan det bli lite hur som helst. Bildvisaren i vista kan ha färghantering, men det är inte säkert.
Hur ser det ut om du öppnar filen du har på hårddisken i IE?

Undrar om det fortfarande gäller, men i internets barndom brukade man lägga upp bilderna med en colorspace för just webb. Jag vet inte när man slutade med det? Hm, nu blev jag lite nyfiken.... Fram med google.

Hur öppnar man bilden på hårddisken med IE?

Gå till utforskaren, leta upp bildfilen, högerklicka och välj "Öppna med..."
Bland alternativen ska IE finnas med (om inte, så kan du själv lägga till den)
Lycka till!

Tack för hjälpen med det.
Då blir bilden mindre mättad än när jag kollar på den i utforskare.
Är det kalibreringen av skärmen som spökar då?Det läggs till en färgprofil då när windows startar.

Sammanfattning av profilstöd i webbläsare:
Firefox 3.0 har bra stöd, Firefox 3.6 har mindre bra stöd, men det är där iaf till viss grad.
Safari 4 har bra stöd.

Chrome skiter helt i profiler, likaså IE. Opera skippar också helt detta (alla tre är mao lika usla).

På serversidan kan vissa skala om med profildatan intakt, andra sabbar den biten, svårt att veta utan att se koden dock. Därav kan olika resultat uppvisas på olika webbplatser.

Är det kalibreringen av skärmen som spökar då?Det läggs till en färgprofil då när windows startar.

Det spelar ingem roll hur mycket man kaliberar om man inte har stöd för färghantering. Om bildvisaren har stöd för färghantering så blir färgåtergivningen så som man kaliberat.

Firefox har inte färghantering påslagen per default utan man måste själv slå på den (sist jag tittade är bäst att tillägga, för säger man nått med säkerhet så gäller det naturligtvis inte längre...)

För att skingra dimmorna lite, så kan man i photoshop byta färgrymd och det skall inte synas någon märkbar skillnad. Däremot om man tilldelar en bild olika färgrymder utan att konvertera bilden så kommer det blir väldig skillnad mellan rymderna.

För att skingra dimmorna lite, så kan man i photoshop byta färgrymd och det skall inte synas någon märkbar skillnad. Däremot om man tilldelar en bild olika färgrymder utan att konvertera bilden så kommer det blir väldig skillnad mellan rymderna.
Det syns väldigt stor skillnad även vid konvertering om du har färger som närmar sig det yttre områdena inom rymden för respektive färg, förutsatt att du har en skärm som kan visa dom så klart.

Firefox 3.5 och 3.6 stödjer bara ICC v2, många profileringsmjukvaror genererar ICC v4-profiler, helt verkningslösa i nyare versioner av Firefox mao.

ANNONS
Götaplatsens Foto