Annons

Glapp i anslutningsringen på objektivet.

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
jag har ett Sigma 50-500 för Canon som väger typ 2 kg. Nu har ringen som fäster mot kameran (se bild) börjat glappa lite. Ytterst lite men irriterande. Jag har testat med att dra åt skruvarna, som ni ser på bilden men ingen skillnad. Är det någon som vet vad glappen beror på och hur jag åtgärdar det?

Mvh
Andreas

Bilagor

• DSC_0131.jpg
    DSC_0131.jpg
    11.3 KB · Visningar: 202
Jag skulle ringa Tura Scandinavia nere i var-är-det-nu-dom-håller-till nere på västkusten nånstans. Dom har varit hjälpsamma de gånger jag haft med dom att göra. Generalagenturen för Sigma alltså.

Hej,
jag har ett Sigma 50-500 för Canon som väger typ 2 kg. Nu har ringen som fäster mot kameran (se bild) börjat glappa lite. Ytterst lite men irriterande. Jag har testat med att dra åt skruvarna, som ni ser på bilden men ingen skillnad. Är det någon som vet vad glappen beror på och hur jag åtgärdar det?

Mvh
Andreas

Samma typ av glapp märkte jag på en Sigma 70-200/2,8, vilket beror på att objektivet är tungt och när det hänger nedåt belastar skruvar inne i objektivet som gängar upp sig. Sigma 70-200 går att öppna genom att skruva loss skruvarna som håller fast metallringarna du ser, för att under dessa inne i objektivet finna de skruvar som håller fast bajonetten med resten av objektivet. Sannolikt är det samma konstruktion även på ditt Sigma 50-500.

Infästningen borde vara löst på annat sätt för att slippa risken att objektivet glappar isär och åker i backen, t ex genom att vinkelrätt mot längdriktningen sittande upphägningsanordning, så att skruvarna inte behöver ta lasten.

ANNONS
Götaplatsens Foto