Annons

Varumärkesfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgene

Aktiv medlem
Jag var tvungen att ta bort all ord som hade med secret box med att göra. Men tyvärr lyckades jag inte ta bort allt för jag fick så många fina kommentarer. Så det blev lite fel det här - nu är jag tvungen att använda ordet Boudoir istället för Secretbox.
Var du verkligen tvungen att ta bort alla förekomster av "Secret Box"?

Att jag inte får sälja/sprida/etc en produkt med hjälp av ett varuskyddat namn, det är jag med på, men att jag inte ens skulle få sätta namnet på pränt i ett inlägg? Knappast troligt...

Härmed förkunnas att:
-- BMW Touring är häftiga bilar, men alla Mercedes-Benz är "gubbiga".
-- Nikon D3s är bra, Canon 1D Mark IV är kass och alla Pentax är, tja...billiga...
-- Fotosidan är bra, men Kamera & Bild är... också bra

Får jag tonvis med miljon-advokater över mig nu -- allt enligt Brigittes påstådda "omnämnandeförbud" av reg. varumärken...???
 
Senast ändrad:

jorgene

Aktiv medlem
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box


Bara för den goda sakens skull, liksom.... :-D
 

Rind

Aktiv medlem
Google: Resultat 1 - 10 av ungefär 89 600 000 vid sökning efter secret box. (0,12 sekunder)

Resultat 1 - 10 av ungefär 89 600 000 vid sökning efter Secret Box. (0,19 sekunder)
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box


Bara för den goda sakens skull, liksom.... :-D
Och om jag citerar dig, är det du eller jag som gjort sig skyldig till varumärkesintrång? Intrigen tätnar...
 

TBone

Aktiv medlem
Det är just sånt här trams som gör att immaterialrätten måste förnyas från grunden.

Detta är ett tvättäkta exempel på amerkansk "litigation-culture" som är det absolut sämsta som jurister kan pyssla med. För allas bästa borde alla ta avstånd från Brigitte Grenfeldt och sånt elände som hon pysslar med.

För att immaterialrätt ska kunna repekteras där det är befogat måste dylikt missbruk motarbetas och i en ideal värld skulle det dessutom vara straffbart med den typ av utpressning som Brigitte Grenfeldt försöker sig på.
 

David G

Aktiv medlem
Private Photo Box? Private Picures? Lattjo Lajban Lådan?

Och om jag skuille kalla det för "Private Box" istället, kommer jag att bli stämd av Berth Milton och Private Media Group då? Han kanske har varumerkesskyddat allt som har med bild och ordet "Private" att göra?

Boîte à secrets? enligt google

För övrigt tycker jag secret box är ett helt idiotiskt namn, antingen tänker jag på ett simpelt kassaskrin eller en sån där ful gammal brun pappkarton som jag tänker mig gamla "snuskgubbar" förr förvarade sina ni svartvita bilder föreställande halvfeta "tanter" med strumpeband på sig i, Lattjo Tajar Lådan.

Geheimnis box?, fanns uttrycket "secret box" innan den aktuella fotografen varumäerkes skyddade det?
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Och om jag citerar dig, är det du eller jag som gjort sig skyldig till varumärkesintrång? Intrigen tätnar...
Om någon skulle ha gjort fel här är det den ansvarige utgivaren på fotosidan, vi borde kunna skriva Secret Box så mycket vi vill här.
Att bara nämna namnet kan inte vara fel, att däremot skriva "Jag utför Secret box-fotografering för 28.90kr" på sin hemsida är förmodligen inte ok.

/Karl
 

prylbög

Avslutat medlemskap
Man ska INTE kunna skydda vanliga ord, vare sig svenska eller engelska, har själv fått avslag pga att ordalydelsen jag försökte skydda var just ett vanligt ord.

Men som alltid i Svensk byråkrati så kan man ha tur att få en okunnig handläggare, eller tjata sig igenom tills de godkänner.

Om någon orkar så kan man naturligtvis lämna in en ansökan om att varumärket ska upplösas och ange sina skäl för detta, just för orden "Secret Box" borde det vara väldigt bra chanser att få det upphävt.

Naturligtvis får man i dagsläget skriva om hennes varumärke, man kan skriva att Secret Box suger fett och att Hemliga Lådan är en betydligt bättre produkt, men just idag får man inte marknadsföra produkter i denna klass. Om ett varumärke även blir en allmän term så kan den förlora sitt skydd, det är därför google inte vill att man ska säga googla när man menar söka på nätet.
 

prylbög

Avslutat medlemskap
Tjänste klassen
41. Undervisning/utbildning; anordnande av handledning/instruktion; underhållning; sport- och idrottsaktiviteter, kulturverksamhet.

Kan man ansöka Secret Box i, man säljer en fotograferings tjänst som är underhållande, kulturverksamhet, sedan kan man licensiera ut varumärket för 500kr per år till fotografer som vill använda varumärket i sin verksamhet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box
Secret Box.....Secret Box.....Secret Box......Secret Box.....Secret Box


Bara för den goda sakens skull, liksom.... :-D
ha ha ha ha ha
OBS I laugh in English...
 

BempaS

Aktiv medlem
Det var en liknande grej på dvdforum.nu 2007. Lite mycket läsning men här kan ni läs om den röran. Jag vet tyvärr inte vad som hände sen.
 

jorgene

Aktiv medlem
Om någon skulle ha gjort fel här är det den ansvarige utgivaren på fotosidan, vi borde kunna skriva Secret Box så mycket vi vill här.
"Borde"...?

Hur många gånger i minuten nämns Canon, Nikon och varumärkesskyddade modellbeteckningar på Fotosidan?

Expeed är bättre/sämre än Digic 4.......... Dohh!!! Jag kan tydligen inte låta bli...

Och bara för att förtydliga:
Jag tycker det är fel att kunna varumärkesskydda ett fotografiskt begrepp som "Secret Box".
Dohh!!! Jag gjorde det igen...
Inte lätt att föra en debatt på Brigittes premisser...
 

keckax

Aktiv medlem
ABSOLUT är ett varumärkesskyddat ord under kategorin produkter. När absolut vodka var som mest i ropet så blev det trendigt att sälja i stort sett vad som helst (men som inte hade något med sprit att göra) som började på ordet "Absolut". ex "absolut vatten", absolut ... osv. Många blev stämda och det var ett jävla liv om detta under ett par år.

/K
 

Falumas

Aktiv medlem
I vilket fall är det inte så svårt att lista ut vad hon håller på med. Hon vill rensa bort allt brus för hennes sökord i sökmotorerna och är beredd att ta till maffiametoder för att nå sitt mål.

Loopia lämnar inte ut så mycket information om vem som äger secretbox.se, dom säger bara:
state: active
domain: secretbox.se
holder: davdav3185-00001

Hur skulle det funka om jag hade secretbox.se och där bara pratade om morgongåvefotografering, skulle jag då bryta mot varumärkesskyddet?

/Karl
 

dajli

Aktiv medlem
Hur skulle det funka om jag hade secretbox.se och där bara pratade om morgongåvefotografering, skulle jag då bryta mot varumärkesskyddet?

/Karl
Inte säker, men jag tror det är så att om du ägde adressen innan hon varumärkesskyddade ordet, så har du all rätt att ha kvar den. Och således skriva hur mycket du vill om morgongåvor. Men efter det att hon varumärkesskyddat den så har hon automatiskt även rätt till ägandet av webadressen under .se om den ej registrerats av annan innan. Men det var ett tag sedan jag läste om detta...
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag är tämligen säker på att PRV gjort en av sina relativt få grodor här.

Kraven för att en registrering av den här typen ska gå att göra:

Namnet/benämningen ska vara kopplat till en klart definierbar produkttyp/tjänst - OK
Namnet får inte vara ett tidigare använt/vedertaget uttryck inom denna vara/tjänst - INTE OK

Se problemet med "Absolut" - räcker det med att det är en "dryck" för att namnskyddet ska gälla? Eller MÅSTE det vara en alkoholhaltig dryck? Kanske till och med en dryck som rent juridiskt klassas som varandes av typen "vodka"? Och hade det funnits en etablerad vodka som tidigare hetat Absolut hade regestreringsrätten varit tveksam. Det räcker med att den är "etablerad" - den behöver inte vara namnskyddad.

Så det räcker alltså att någon kan påvisa att ordkombinationen använts om denna typ av tjänst/produkt vid en tidpunkt tidigare än att registreringen gavs laga kraft för att registreringsrätten ska falla vid prövning.

Det man däremot kan göra är en logotyp-registrering, men då krävs det att man använder en specifikt avvikande grafisk formgivning/typsnitt eventuellt i kombination med en definierad färgskala och/eller geometrisk definierad grafik. Lägg noga märke till att även här gäller tidigare känd-principen - så alla "vanliga" typsnitt som vi normalt använder på nätet/i Word/i webläsare osv, osv faller därmed bort. Dessa är nästan omöjliga att registrera existerande ord i.
 
ANNONS