Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CS4 vs CS5

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Någon som uppgraderat och som upplever att Photoshop CS5 är lite segare än CS4? Det är möjligt att det är jag som inte fått rätt på inställningarna men det känns som om CS5 är lite segare.

Kör PC-versionen på en Core 2 Duo @2.26GHz och har XP (SP3) med 4GB ram

har också Core 2 Duo fast E6600 (vet inte om de gör så stor skillnad) bara med 2GB , upplever också att den är lite små seg ibland när den verkligen få jobba lite, annars flyter den på som smör när man gör lite små redigera som ” Content-aware”.

Absolut inte segare, snarare tvärtom.
Och århundradets mest överskattade och även hyllade funktion är definitivt Content-aware.

Absolut inte segare, snarare tvärtom.
Och århundradets mest överskattade och även hyllade funktion är definitivt Content-aware.

Är nog överskattat, men jag finner den ypperlig användbart istället för kloning. Krävs nog lite övning och erfarnehet på vad den ska användas på. Precis som att välja vilken typ av healingbrush eller om man ska ta kloning istället.

Har testat den nu på flera av mina bilder och jag tycker det gör sitt jobb. Kanske inte som deras reklamvideo, men.... det är ju reklam video, dvs de har noga valt ut en bild som passar ändamålet.

Du kanske testat på för stora objekt?

/Stefan

Någon som uppgraderat och som upplever att Photoshop CS5 är lite segare än CS4? Det är möjligt att det är jag som inte fått rätt på inställningarna men det känns som om CS5 är lite segare.

Kör PC-versionen på en Core 2 Duo @2.26GHz och har XP (SP3) med 4GB ram

Jag upplever det nog lite segare än CS4. Kör med iMac 27" quadcore 8gb minne.
Nu kör jag det iofs i 32 bitars läge tills mina plugin funkar i 64, och har inte testat speciellt mycket i 64 bitars därav.

Intressant att så många tycker det är segare. Jag skulle säga precis tvärt om. Speciellt om man vill öppna 10-20 bilder på en gång, det går ju galet mycket snabbare än i CS4 som verkligen bara stod o malde. Jag vart verkligen överraskad på hur mycket snabbare det är.

[email protected], 12Gb 1800, SSD G2. W7 64bit.

Ahh kom just på en sak till. Jag har gjort några 300Mp panoramabilder. I CS4 när man drog runt i bilderna så visades de i rätt låg upplösning tills man släppte musen. I CS5 flyter det ju sjukt bra bara.

Micke,
bortsett från att du har dubbelt så mycket minne som jag har och dessutom SSD-diskar, vilket säkerligen gör livet roligare och i Photoshopsammanhang förmodligen snabbare, så undrar jag vad du har för grafikkort?

Själv kör jag Nvidia's gamla GTS250, men har uppdaterat till senaste drivrutinen för PSCS5, är dock osäker på om de nya grafikfunktionerna i CS5 (lär bl a utnyttja grafikkortets GPU) påverkar hur snabbt olika beräkningar utförs.

Micke,
bortsett från att du har dubbelt så mycket minne som jag har och dessutom SSD-diskar, vilket säkerligen gör livet roligare och i Photoshopsammanhang förmodligen snabbare, så undrar jag vad du har för grafikkort?

Själv kör jag Nvidia's gamla GTS250, men har uppdaterat till senaste drivrutinen för PSCS5, är dock osäker på om de nya grafikfunktionerna i CS5 (lär bl a utnyttja grafikkortets GPU) påverkar hur snabbt olika beräkningar utförs.

Jag har två halvsunkiga Nvidia 9800GT från gud vet sen när som är passivt kylda så ditt grafikkort är säkerligen mycket snabbare.

Tycker också det är konstigt att alla upplever det som långsammare.
Kör vista 64 med 8 GB Ram, Raptor 10 000 diskar (Väldigt tysta otroligt nog) Intel Core X9650 3,0 processor (4-kärna). uppstarten är otroligt snabb och även PS jobbar över lag mycket snabbare. Ett otroligt lyft.

Rommel: Jag har testat Content-aware på både stora och små objekt och är otroligt besviken på denna uppskrivna funktionen. Det krävs fortfarande mycket efterjobb för att det skall bli bra.
Väldigt små objekt kan bli hyfsade, men det blev de innan också lätt.
Visst, är reklam överdriven, men i detta fallet otroligt övermättad.

Rommel: Jag har testat Content-aware på både stora och små objekt och är otroligt besviken på denna uppskrivna funktionen. Det krävs fortfarande mycket efterjobb för att det skall bli bra.

Prova med att retuschera bort en repa på ett negativ som löper över partier som varierar kraftigt i ljushet. Otroligt mycket enklare att få ett bra resultat än tidigare. Så i praktiskt arbete är funktionen mycket användbar. Att sedan Adobe marknadsför det med att ta bort personer ur bilder är väl lite märkligt, men det kanske inte är så mycket WOW över att fixa sådana saker som repor och dammfläckar.

Stefan

Känns väl inte så relevant att läsa om hur folk med i7-processorer, 8GB ram, 64-bitars operativ, SSD-diskar och/eller grafikkort med GPU-stöd etc inte har några problem med nya CS5.

Är det verkligen representativt för vad folk har i sina burkar idag?
I så fall ber jag om ursäkt för att jag startade tråden och skall genast ställa mig i hörnet och skämmas samt börja spara till nytt.

Känns väl inte så relevant att läsa om hur folk med i7-processorer, 8GB ram, 64-bitars operativ, SSD-diskar och/eller grafikkort med GPU-stöd etc inte har några problem med nya CS5.

Är det verkligen representativt för vad folk har i sina burkar idag?
I så fall ber jag om ursäkt för att jag startade tråden och skall genast ställa mig i hörnet och skämmas samt börja spara till nytt.

Inte relevant? Det är ju det som säljs idag! Specar du en ny dator idag för bildbehandling eller spel så är det med största sannolikhet där du hamnar. i7 har sålts i över 1,5 år, 8GB RAM är inget ovanligt i arbetsmaskiner ("standard" till en i7 är iofs 6GB) och då krävs dessutom x64 OS. PS har haft stöd för GPU-acceleration i flera år, det räcker med ett kort med OpenGL 2.0 (vilket lanserades i slutet av 2004).

SSD är den enda komponenten på din lista som jag betraktar som relativt ovanlig men det är också den uppgradering av dessa som gör mest för datorns prestanda. Om du inte har råd att byta resten, lägg åtminstone 2-3000kr på en SSD och upplev lyftet! (då behöver du inte stå i skamvrån så länge heller)

Inte relevant? Det är ju det som säljs idag! Specar du en ny dator idag för bildbehandling eller spel så är det med största sannolikhet där du hamnar. i7 har sålts i över 1,5 år, 8GB RAM är inget ovanligt i arbetsmaskiner ("standard" till en i7 är iofs 6GB) och då krävs dessutom x64 OS. PS har haft stöd för GPU-acceleration i flera år, det räcker med ett kort med OpenGL 2.0 (vilket lanserades i slutet av 2004).

SSD är den enda komponenten på din lista som jag betraktar som relativt ovanlig men det är också den uppgradering av dessa som gör mest för datorns prestanda. Om du inte har råd att byta resten, lägg åtminstone 2-3000kr på en SSD och upplev lyftet! (då behöver du inte stå i skamvrån så länge heller)
jo, men alla som köper CS5 sitter väl inte med de nyaste datorerna?

Jag tycker inte att min laptop har så speciellt dålig prestanda i vanliga fall och jag upplevde inte CS4 som speciellt trög. Däremot så upplever jag CS5 lite segare, speciellt ACR

Jag fick för mig att CS5 var mycket bättre än CS4 på att använda grafikkortet, men det är inte så många beräkningar utöver CS4 som den användet GPU:n till:

New Open GL/GPU features in Adobe Photoshop CS5:

• Scrubby Zoom
  • HUD color picker
  • Color sampler ring
  • Brush dynamic resize and hardness control
  • Bristle Brush flotilla
  • Crop with Rule of Thirds grid
  • Adobe Repousse
  • 3D overlays, including ground plane, widget, light widget, bounding box for mesh and materials
http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404898.html

Prova med att retuschera bort en repa på ett negativ som löper över partier som varierar kraftigt i ljushet. Otroligt mycket enklare att få ett bra resultat än tidigare. Så i praktiskt arbete är funktionen mycket användbar. Att sedan Adobe marknadsför det med att ta bort personer ur bilder är väl lite märkligt, men det kanske inte är så mycket WOW över att fixa sådana saker som repor och dammfläckar.

Stefan

Jodå, absolut wow, då repor och dammfläckar är väldigt viktiga att få bort.
Visst har du en poäng, -där får jag väl backa lite och rulla i leran :)

Tycker bara att Adobe tog i så de sprack med sin marknadsföring!

jo, men alla som köper CS5 sitter väl inte med de nyaste datorerna?

Jag tycker inte att min laptop har så speciellt dålig prestanda i vanliga fall och jag upplevde inte CS4 som speciellt trög. Däremot så upplever jag CS5 lite segare, speciellt ACR

Hur ofta händer det att en ny version är snabbare än den gamla på en given (gammal) hårdvara? Om inte mjukvarutillverkarna drog nytta av utvecklingen av hårdvaran skulle vi ju fortfarande suttit på ABC80-maskiner. Ju tyngre beräkningarna blir, desto större roll spelar hårdvaran.

Din dator är helt enkelt för gammal för att leverera det CS5 kräver för att allt skall flyta till max. Skall då de som har nyare maskiner inte få berätta att det flyter bättre på dem?

Jodå, absolut wow, då repor och dammfläckar är väldigt viktiga att få bort.
Visst har du en poäng, -där får jag väl backa lite och rulla i leran :)

Tycker bara att Adobe tog i så de sprack med sin marknadsföring!

Det tycker jag de ofta gör.

Men marknadsföringen är ofta anpassad till amerikanska förhållanden, där det är viktigt med WOW. Man missar att visa hur de verktyg som man lägger till kan användas i det normala arbetsflöden.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto