Annons

RAW-bilder i LR resp CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Fotar ganska mkt, mest i RAW. Bilderna efterbehandlar och arkiverar jag i LR 2. Har också CS2 men tycker det programmer är mkt krångligare, använder det mest när jag skriver ut stora bilder. Trots att jag alltså både fotgraferar mkt och följaktligen efterbehandlar många av dem (har fn c:a 30 000 bilder i LR-arkivet) är det massor jag inte kan, också ganska elementära saker.
Tex har jag inte fattat det här med bildbehandling av RAW-bilder. Dvs jag gör det och det funkar bra, men jag har inte förstått vilka program som är aktiva. Jag kör mitt LR2 och det funkar direkt. Ändå har jag förstått att det utnyttjar ett annt program, Camera RAW, när jag tror mig jobba i LR. De gånger jag kör CS2 syns det att CS2 utnyttjar CR. Frågor:

1 Utnyttjar LR2 Camera RAW utan att jag ser det?
2 Hur vet jag att jag har senaste CR-versionen?
3 Borde jag göra ngt i CR med RAW-bilderna innan jag behandlar dem i LR el är det ok att köra direkt i LR som jag gör?
4 Mina Presets är inte bra. Har gjort egna men inte träffat riktigt rätt. Jag har 3 kameror:
- Systemkamera Sony A700
- Mellankamera Lumix GF1
- Kompaktkamera Canon Ixus 960
Inbillar mig att det borde finnas färdiga presets som anpassats just när jag kör bilder från dom i LR?

1) Ja, Lightroom använder sig av CameraRaw som "motor". Det är precis som när du kör bil. Du vet att det finns en motor under huven men du behöver inte bry dig om vem som tillverkat den, vad den heter eller dess prestanda. Tryck på gasen så går det framåt!

2) I Lightroom är det enkelt. När du uppdaterar din version av LR så uppdateras Camera Raw samtidigt. Den senaste skarpa versionen av Lightroom är 2.7 (själv har jag inte hunnit uppgradera utan kör med 2.6 fortfarande).

3) Nej, du skall inte göra något "förarbete". Importera RAW-filerna i LR så använder LR Camera Raw för att konvertera/tolka dina RAW-data.

4) Presets, det finns en del profiler för t ex Canons och Nikons DSLR. Hur det är med Sony vet jag inte men säkert går det väl att googla fram något. Canon Ixus - där är det väl JPG i kameran så där finns det kanske inte samma behov av en profil?

1) Ja, Lightroom använder sig av CameraRaw som "motor". Det är precis som när du kör bil. Du vet att det finns en motor under huven men du behöver inte bry dig om vem som tillverkat den, vad den heter eller dess prestanda. Tryck på gasen så går det framåt!

2) I Lightroom är det enkelt. När du uppdaterar din version av LR så uppdateras Camera Raw samtidigt. Den senaste skarpa versionen av Lightroom är 2.7 (själv har jag inte hunnit uppgradera utan kör med 2.6 fortfarande).

3) Nej, du skall inte göra något "förarbete". Importera RAW-filerna i LR så använder LR Camera Raw för att konvertera/tolka dina RAW-data.

4) Presets, det finns en del profiler för t ex Canons och Nikons DSLR. Hur det är med Sony vet jag inte men säkert går det väl att googla fram något. Canon Ixus - där är det väl JPG i kameran så där finns det kanske inte samma behov av en profil?

Hej Anders, det var längesedan - men du bevakar troget Forum-sidorna ser jag.
OK, kör vidare som vanligt då. Få se om jag kan googla fram presets förmina kameror.
Och visst är det så, Ixusen kör bara JPEG.
Hälsningar

Hej Anders, det var längesedan - men du bevakar troget Forum-sidorna ser jag.
OK, kör vidare som vanligt då. Få se om jag kan googla fram presets förmina kameror.
Och visst är det så, Ixusen kör bara JPEG.
Hälsningar

Jag använder en Sony A900 och har visserligen inte sökt efter presets, så jag vet inte om det finns några, utan jag har skapat en egen.

Hittar du inte färdiga presets, så föreslår jag att du skapar en egen. Det är bara att ställa in önskade reglage och spara som preset i Develop-modulen och sen väljer du denna preset vid importen eller applicerar dina preset-inställningar på önskade bilder.

Det här var en nyhet för mig. CameraRaw som program är väl fristående från Lightroom? Och nog har väl Lightroom en helt egen raw-hanterare, även om den givetvis kommer från samma "familj"? Många funktioner som funnits i Lightroom har sedan kommit i senare versioner av CameraRaw, och vice versa.

Lightroom fungerar hur som helst utan CameraRaw och Photoshop, även om det inte blir ett lika kraftfullt verktyg för att hantera bilder.

Senast ändrad:
Det här var en nyhet för mig. CameraRaw som program är väl fristående från Lightroom? Och nog har väl Lightroom en helt egen raw-hanterare, även om den givetvis kommer från samma "familj"? Många funktioner som funnits i Lightroom har sedan kommit i senare versioner av CameraRaw, och vice versa.

Lightroom fungerar hur som helst utan CameraRaw och Photoshop, även om det inte blir ett lika kraftfullt verktyg för att hantera bilder.

Men Camera Raw är väl ett krav för att kunna läsa in Raw-bilder i Lightroom, eller har jag missat något?

Men Camera Raw är väl ett krav för att kunna läsa in Raw-bilder i Lightroom, eller har jag missat något?

Nej. Däremot behövs Camera Raw för att hantera raw-bilder i Photoshop. Lightroom hanterar raw-bilder med "Develop module". Den ser ut som Camera Raw men är fristående.

Jag känner inte till att så är fallet. Var sägs det?

Det står väl inte uttryckligen någonstans, men om man kikar under "About Photoshop Lightroom 2..." under Help-menyn, så står det vilken version av Camera Raw man har. I mitt fall 5.7.

Om Lightroom inte skulle använda Camera Raw, varför står den med under About? Varför skriver dom inte in vilken version av WinRar, DOS, Office etc som finns på datorn, men som inte används av Lightroom :)

Det står väl inte uttryckligen någonstans, men om man kikar under "About Photoshop Lightroom 2..." under Help-menyn, så står det vilken version av Camera Raw man har. I mitt fall 5.7.

Om Lightroom inte skulle använda Camera Raw, varför står den med under About? Varför skriver dom inte in vilken version av WinRar, DOS, Office etc som finns på datorn, men som inte används av Lightroom :)

Lightroom använder inte Camera Raw. Camera Raw är en plug-in till Photoshop.

Från Adobe:

"The Photoshop Camera Raw plug-in became the latest must-have tool for professional photographers when it was released in February 2003. This powerful plug-in has been frequently updated to support more cameras and include more features and is available as part of Adobe Photoshop CS5. Adobe Photoshop Lightroom® software is built upon the same powerful raw processing technology that is available in the Camera Raw plug-in."

På Adobes hemsida - http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/faq/ - under How does Lightroom 2 work with Adobe Camera Raw? står bland annat följande: "In fact, Lightroom uses the same underlying processing engine as Camera Raw, which delivers consistent and compatible results across Adobe applications."

Ja, det är korrekt. Som jag skrev tillhör de båda Adobe-familjen. Det är dock inte samma program, vilket också framgår på den sida där du hittade ovanstående text.

Ja, det är korrekt. Som jag skrev tillhör de båda Adobe-familjen. Det är dock inte samma program, vilket också framgår på den sida där du hittade ovanstående text.

Nej, Lightroom använder inte samma synliga gränssnitt som Camera Raw, men både Lightroom och Camera Raw använder samma renderingsmotor och det är väl det som är grejen?

Nej, Lightroom använder inte samma synliga gränssnitt som Camera Raw, men både Lightroom och Camera Raw använder samma renderingsmotor och det är väl det som är grejen?

Nja, frågan var om Lightroom använder Camera Raw. Det gör det inte. Lightroom fungerar utan Camera Raw eftersom Lightroom är ett fristående program för att hantera hela bildflödet. Camera Raw är en plug-in till Photoshop.

Nja, frågan var om Lightroom använder Camera Raw. Det gör det inte. Lightroom fungerar utan Camera Raw eftersom Lightroom är ett fristående program för att hantera hela bildflödet. Camera Raw är en plug-in till Photoshop.

I bemärkelsen synligt gränssnitt så använder Lightroom inte Camera Raw, men reglagen du använder i Lightroom styr ändringar som läses av Camera Raw's renderingsmotor och vise versa.

Lightroom använder alltså det Camera Raw har under huven, men inte dess kaross :)

I bemärkelsen synligt gränssnitt så använder Lightroom inte Camera Raw, men reglagen du använder i Lightroom styr ändringar som läses av Camera Raw's renderingsmotor och vise versa.

Lightroom använder alltså det Camera Raw har under huven, men inte dess kaross :)

Jag tror helt enkelt att det är någon form av begreppsförvirring här. Camera Raw behöver inte vara installerat på en dator där Lightroom är installerat. Att den "motor" som används är densamma är vi helt överens om. Allt kommer som sagt från Adobe.

Jag tror helt enkelt att det är någon form av begreppsförvirring här. Camera Raw behöver inte vara installerat på en dator där Lightroom är installerat. Att den "motor" som används är densamma är vi helt överens om. Allt kommer som sagt från Adobe.

Jag tror du har helt rätt :)

ANNONS
Götaplatsens Foto