Khalad
Aktiv medlem
Fotar ganska mkt, mest i RAW. Bilderna efterbehandlar och arkiverar jag i LR 2. Har också CS2 men tycker det programmer är mkt krångligare, använder det mest när jag skriver ut stora bilder. Trots att jag alltså både fotgraferar mkt och följaktligen efterbehandlar många av dem (har fn c:a 30 000 bilder i LR-arkivet) är det massor jag inte kan, också ganska elementära saker.
Tex har jag inte fattat det här med bildbehandling av RAW-bilder. Dvs jag gör det och det funkar bra, men jag har inte förstått vilka program som är aktiva. Jag kör mitt LR2 och det funkar direkt. Ändå har jag förstått att det utnyttjar ett annt program, Camera RAW, när jag tror mig jobba i LR. De gånger jag kör CS2 syns det att CS2 utnyttjar CR. Frågor:
1 Utnyttjar LR2 Camera RAW utan att jag ser det?
2 Hur vet jag att jag har senaste CR-versionen?
3 Borde jag göra ngt i CR med RAW-bilderna innan jag behandlar dem i LR el är det ok att köra direkt i LR som jag gör?
4 Mina Presets är inte bra. Har gjort egna men inte träffat riktigt rätt. Jag har 3 kameror:
- Systemkamera Sony A700
- Mellankamera Lumix GF1
- Kompaktkamera Canon Ixus 960
Inbillar mig att det borde finnas färdiga presets som anpassats just när jag kör bilder från dom i LR?
Tex har jag inte fattat det här med bildbehandling av RAW-bilder. Dvs jag gör det och det funkar bra, men jag har inte förstått vilka program som är aktiva. Jag kör mitt LR2 och det funkar direkt. Ändå har jag förstått att det utnyttjar ett annt program, Camera RAW, när jag tror mig jobba i LR. De gånger jag kör CS2 syns det att CS2 utnyttjar CR. Frågor:
1 Utnyttjar LR2 Camera RAW utan att jag ser det?
2 Hur vet jag att jag har senaste CR-versionen?
3 Borde jag göra ngt i CR med RAW-bilderna innan jag behandlar dem i LR el är det ok att köra direkt i LR som jag gör?
4 Mina Presets är inte bra. Har gjort egna men inte träffat riktigt rätt. Jag har 3 kameror:
- Systemkamera Sony A700
- Mellankamera Lumix GF1
- Kompaktkamera Canon Ixus 960
Inbillar mig att det borde finnas färdiga presets som anpassats just när jag kör bilder från dom i LR?