Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färgkarta

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Hej!
Jag har (som säkert några andra) köpt en så kallad färgkarta för "ColorChecker" X-Rite.
Man får ett program till denna också som automatiskt genererar en profil från en DNG fil, det blir alltså ingen ICC profil, utan en profil som man kan använda i PS, lightroom osv.
Men jag undrar då om det finns någon annan program som göra samma sak, alltså en profil av den här färgkartan, fast det ska vara en ICC profil istället.

Posta gärna även egna erfarneheter om hur det är att använda en sådan färgkarta, hur ni går till väga, vad ni använder för program osv....

jag själv har jag upptäckt att mina bilder blir ibland bättre med Nikons eget program, och i många andra fall så funkar Capture One mycket bättre.

Hur gör ni?

Den genererar en DNG profil som man kan vända i CameraRaw, PS, LightRoom...
Försökte hitta något som kan omvandla DNG profil till ICC, men bilden blev helkonstig när jag använda ICC profilen i Capture One

Försökte hitta något som kan omvandla DNG profil till ICC, men bilden blev helkonstig när jag använda ICC profilen i Capture One

Hej !
Det finns ett verktyg i argyll som extraherar en innbäddad profil ur en tiff,
om du sparar bildens som sådan med inbäddad profil så kanske set går att
få ut den.

//MW

Capture One har väl numera en Color Editor även i standardversionen som kan generera ICC-profiler? Jag har C1 Pro och där finns både en Basic och en Advanced Color Editor.

Programmet du får med till Color Checker Passport är en vidareutveckling av Adobe's DNG-profile Editor avsedd för Adobe Camera Raw och Lightroom. Därför genererar den DNG profiler och såvitt jag vet kan man (ännu) inte använda ICC-profiler i ACR eller LR.

Vill du använda ICC-profiler i andra sammanhang, så kan t ex ProfileMaker och MonacoProfiler generera ICC-kameraprofiler, men dessa applikationer kostar en rejäl slant och väl inget man köper enbart för kameraprofilering.

CCPP är bra pga sitt smidiga format och för möjligheten att enkelt få med en referens för vitbalansering och färgjustering om noggrannheten är viktig. Det är alltid bra att veta att man har möjlighet att så noggrannt som möjligt justera färgerna i olika ljussituationer.

Själv har jag slutat att skapa dessa kameraprofiler. Dels är det kopplat till ljussituationen, dvs det blir bara riktigt bra i det ljus bilden tas och dels tycker jag att senare versioner av ACR och LR har mycket bättre kameraprofiler som standard än vad som var fallet för ett antal år sedan, vilket gör processen att skapa egna kameraprofiler oftast onödig.

Dessutom, kolorimetriskt "korrekt" färgåtergivning är kanske inte alltid det man är ute efter?

ANNONS
Götaplatsens Foto