Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Reklamfotgrafering av båtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Matsfl

Medlem
Vi är ett nystartat båtföretag. Vi vil gärna ha några bra foton som vi kan använda i vår marknadsföring. Vi har inte råd med några dyra kampanjer. Har ni något förslag om hur man kan gå tillväga? Det finns något som heter TFP, kan man utvecla det så det innefattar modeller, fotograf och företag?
Våra båtar är segelbåt samt RIB båtar.
Tack på förhand!

Man kan utforma ett avtal precis hur man vill. Däremot så tror jag de flesta (jag inkluderad) inte tillåter kommersiell användning av de bilder som tas med TFP-överenskommelse.

Ett tips är ju att försöka få tag på folk som är intresserade av det man vill ha fotat.
Låna t.ex. ut grejorna över helgen mot ett antal bilder för publicering.
Själv är jag en obotlig båtfotonörd, men tyvärr bor jag på fel kust...

Cynikern i mig vill gärna ha svar på en fråga: varför skulle jag jobba gratis (vilket TFP innebär) för att ditt företag skall kunna tjäna pengar med mina bilder? Vad får jag som fotograf ut av det?

Rent principiellt kan du förstås skriva ett avtal med en fotograf, som ser ut mer eller mindre hur som helst vad gäller (eventuell) betalning och bildernas användande. Ett ärligt tips är att kontakta något gymnasium i närheten, och undersöka möjligheten att använda deras fotoelever (om de har några). Risken är dock att även dessa vill ha betalt, om än långt mindre än en professionell fotograf.

Båtbilder

Hej och tack för era kommentarer. Jag kan förstå att inte alla fattar vad jag menar med mitt inlägg. Varför ingen eller liten betalning? Kort sagt för att jag undrar om det inte är så att vi alla behöver öva för att bli bättre, och att se det som en utbildning. Alltså inget för färdiga proffsfotografer. Naturligtvis får fotografen sitt namn under varje bild som publiceras, och på sikt kan detta ge mer (betalda) jobb. För eventuella modeller som medverkar kan det ge bilder till sin portfolio och också synas.

Eftersom jag inte kan branschen så kanske det är ett longshot, men jag kände iallafall att jag ville öppna för frågan.

Hej och tack för era kommentarer. Jag kan förstå att inte alla fattar vad jag menar med mitt inlägg. Varför ingen eller liten betalning? Kort sagt för att jag undrar om det inte är så att vi alla behöver öva för att bli bättre, och att se det som en utbildning. Alltså inget för färdiga proffsfotografer.

Frågan, som jag tycker att du ska ställa dig.
Någon som behöver "öva" på reklamfotografering, kommer de verkligen att leverera bilder som hjälper er att sälja era båtar på allvar?

Sedan, som redan påpekats.
Ni ägnar er ju åt affärsmässig verksamhet, med syfte att tjäna pengar.
Jag utgår från att ni vill ha betalt för era båtar?
Eller ni kanske ger bort dem så billigt så att ni gör förlust för att ta marknadsandelar?

För det är ju i princip samma sak du efterfrågar att en ev. fotograf skall ägna sig åt.

Att betala för bilder som ska användas i marknadsföring, handlar ju egentligen om en form av investering som är tänkt att ge avkastning i form av merförsäljning.

Ingen seriös fotograf skulle någonsin gå med på att arbeta gratis, för rena reklambilder, som syftar till att någon annan ska kunna tjäna pengar med hjälp av dessa bilder.

Som yrkesutövande fotograf blir jag uppriktigt talat upprörd över att du ens frågar.

Ingen seriös fotograf skulle någonsin gå med på att arbeta gratis, för rena reklambilder, som syftar till att någon annan ska kunna tjäna pengar med hjälp av dessa bilder.

Jag är så nära proffs på att fota båtar som man kan komma, jag fotar väldigt mycket båtlivsbilder. För mig så vore det att bra tillfälle att få in en fot i branchen, mycket intressant.
Problemet är att det inte är gratis att ta sig från Östkusten till Västkusten och att fixa boende, och då blir det i alla fall en kostnad för Oceantrade.
Om en kommersiell part vill köpa en befintlig bild av mig, då tar jag naturligtvis betalt enligt gängse normer, men om man vänder på frågan blir det högintressant under rätt förutsättningar.

Erbjud något i stil med en heldag på sjön med en av era ribbåtar, så kanske någon tycker att det är okej att ta bilder åt ert företag gratis.
/Daniel

Frågan, som jag tycker att du ska ställa dig.
Någon som behöver "öva" på reklamfotografering, kommer de verkligen att leverera bilder som hjälper er att sälja era båtar på allvar?

Sedan, som redan påpekats.
Ni ägnar er ju åt affärsmässig verksamhet, med syfte att tjäna pengar.
Jag utgår från att ni vill ha betalt för era båtar?
Eller ni kanske ger bort dem så billigt så att ni gör förlust för att ta marknadsandelar?

För det är ju i princip samma sak du efterfrågar att en ev. fotograf skall ägna sig åt.

Att betala för bilder som ska användas i marknadsföring, handlar ju egentligen om en form av investering som är tänkt att ge avkastning i form av merförsäljning.

Som yrkesutövande fotograf blir jag uppriktigt talat upprörd över att du ens frågar.

jag håller med. Det är alldeles för många fotografer som (hor..) sig för att dom hoppas att dom ska få mer jobb i framtiden. Sanningen är den att ska du ha mer jobb så får du jobba stenhårt för att lyckas. Visst jag kan göra din plåtning gratis om jag får provision på din försäljning närmaste 10 åren på dom båtmodeller jag fotat. Jag kan be min jurist utforma kontraktet.

Hej och tack för era kommentarer. Jag kan förstå att inte alla fattar vad jag menar med mitt inlägg. Varför ingen eller liten betalning? Kort sagt för att jag undrar om det inte är så att vi alla behöver öva för att bli bättre, och att se det som en utbildning. Alltså inget för färdiga proffsfotografer. Naturligtvis får fotografen sitt namn under varje bild som publiceras, och på sikt kan detta ge mer (betalda) jobb. För eventuella modeller som medverkar kan det ge bilder till sin portfolio och också synas.

Eftersom jag inte kan branschen så kanske det är ett longshot, men jag kände iallafall att jag ville öppna för frågan.

Jag kan gott tänka mig att göra plåtningen åt er under förutsättning att jag får fri tillgång till en av era Rib-båtar att disponera som jag själv önskar.

Tanken jag har med fri tillgång till en av era båtar är att jag då kan göra reklam åt er och dessutom på en marknad som ni kanske inte ens är etablerade på ännu, den norska.

Om det låter intressant för er att ge mig en båt som jag fritt kan disponera så tar jag dom bilder ni behöver för marknadsföringen.

jag håller med. Det är alldeles för många fotografer som (hor..) sig för att dom hoppas att dom ska få mer jobb i framtiden.

Det är ett stort tankefel att tro att några gratisjobb ska vara till någon större nytta i karriären.
Risken är stor att det snarare blir ett hinder.
Jag har själv gjort ett par misstag på det här området, och har fått jobba en del extra för att ta mig ur det. (Sedan har jag ett "ideéllt" konto för ett mycket begränsat antal ideella organisationer).
När det gäller affärsdrivande företag så har jag ingen som helst förståelse för när sådana tigger bilder. Vilket faktiskt händer ibland.
Totalt respektlöst, när samma företag är så måna om att deras kunder minsann ska betala för sig.

Samtidigt säger företag som agerar så att de inte respekterar fotografers arbete och yrkesskicklighet.

För den som vill utvecklas som fotograf, så finns det alltid möjjligheter att göra detta utan att ge bort en massa bilder. Var bara beredd att jobba hårt, så finns det alltid lösningar och möjligheter.
Det lönar sig definitivt i längden.

Den som börjar med att ta för dåligt betalt löper mycket stor risk att för all framtid förknippas med att vara den "billiga" fotografen, inte med att vara den duktiga fotografen.
Något som inte alls är bra sett ur den affärsmässiga vinkeln.

För att lyckas som fotograf på allvar krävs tre saker.
1. Talang.
2. Hårt arbete.
3. En hållbar affärsidé.

Ibland känns det som om samtliga på fotosidan är fullblodsproffs som banne mig inte skulle ens tänka sig ett jobb oavsett karaktär om de inte fick börja med att fakturera första timmen för 950 kr + moms.

Jag håller inte med om att ett "gratisjobb" skulle vara ett hinder i karriären men av princip skulle jag hellre se att man fick något i utbyte. En kvällstur med grabbarna eller något liknande skulle mycket väl kunna fungera.

Man får vad man betalar för och det är ju inte så att trådskaparen hade hoppats på Pieter ten Hoopen. Jag skulle nog kunna tänka mig att ställa upp om det fanns någon form av "uppskattning" typ en åktur eller liknande.

Daniel, dina tre punkter är applicerbara på vilket yrke som helst.

Ibland känns det som om samtliga på fotosidan är fullblodsproffs som banne mig inte skulle ens tänka sig ett jobb oavsett karaktär om de inte fick börja med att fakturera första timmen för 950 kr + moms.

Det är nog inte många här på FS, som resonerar så i verkligheten, eller menar det i egentlig mening.
Men jag har personligen stött på mer än en som älskar att fotografera, drömmer om att kunna leva på det. Och samtidigt ger bort bilder till både höger och vänster utan att ha någon som helst affärsplan i ryggen.

Jag håller inte med om att ett "gratisjobb" skulle vara ett hinder i karriären men av princip skulle jag hellre se att man fick något i utbyte.

Här kan jag ju bara tala för mig själv.
Gratisjobb kan funka, men då ska det göras väl genomtänkt.
Snackar vi om någon form av idéel verksamhet, så tycker jag att det kan funka.
Men då gör man bäst i att begränsa sig ordentligt, och vara tydlig om var gränsen går.

Att göra reklamfotojobb gratis, är ju helt klart att skjuta sig i foten.

Och att bli "erbjuden" en bildbyline är inget "erbjudande" överhuvud taget,
Dels för att det knappast genererar några större mängder jobb i sig självt.
Men kanske framförallt för att det enligt Svensk lagstiftning inte är frivilligt (Finns ett rättsfall där Expressen fick betala ett skadestånd på 10.000 för att de underlåtit att skriva ut en bildbyline).

Kärnan i frågan om prissättning är att det är väl beprövad sanning att det är väldigt svårt att höja priser i efterhand.

Mitt tips på den här punkten är att från dag ett ha en "ordinarie" prislista som gör det möjligt att ta ut en normal timlön på nedlagt arbete. Och sedan erbjuda "introduktionspriser" där man gör tydlig för potentiella kunder vad som gäller från dag 1.

Man får vad man betalar för och det är ju inte så att trådskaparen hade hoppats på Pieter ten Hoopen. Jag skulle nog kunna tänka mig att ställa upp om det fanns någon form av "uppskattning" typ en åktur eller liknande.
Visst!
Men att "erbjuda" TFP" för reklamfotografering är väl magstarkt för mig.

Daniel, dina tre punkter är applicerbara på vilket yrke som helst.

Absolut!
Att jag nämner det beror på att jag stött på några ett par personer som drömmer om att jobba som fotografer, utan att ha tänkt till på dessa "självklarheter" överhuvud taget.
(Se det jag skrivit ovan, min förhoppning är att få åtminstone någon att tänka till ordenligt på sina karriärplaner).

Avslutningsvis, vad det gäller trådskaparen, så hoppas jag att denne tänker till.
Samt önskar lycka till med företaget. (Jag kan förstå problematiken med en begränsad budget).

Jag håller med om att "erbjuda" TFP för reklamfotografering är lite väl naivt och snålt men frågan är fri och det kanske slutar med att någon amatör eller frilansare gör ett mindre jobb för en åktur och namn i framtida reklamprodukter. Förhoppningsvis är det i så fall två hyfsat nöjda parter och då behöver man ju inte orda mer om det.

Och sedan kanske det finns dom som älskar att fotografera men inte drömmer om pengar. De kanske bara vill bli bättre hobbyfotografer? Därmed inte sagt att de ska bli utnyttjade hursomhelst men ersättningen kan vara på ett mer symboliskt plan.

Vilket engagemang! Mycket intressant att läsa era synpunkter, och jag har tydligen trampat på en öm tå här. Som nystartad fritidsföretagare har jag ingen aning om hur er branch fungerar, och därför ställer jag en öppen fråga. Att sedan vissa av er tycker att jag tigger bilder, att jag "erbjuder" TFP (som jag inte har en aning om hur detta brukar utformas), att jag är snål och naiv etc etc. Personligen skulle jag inte börja spy galla över en som helt klart inte har kännedom i branschen, utan försöker att lotsa igenom vilka valmöjligheter som finns. Jag verkar inom båtbranschen samt inom logistikbranschen, och är väl medveten om att inte alla har den kunskap om dessa branscher som jag själv har, och skulle inte komma på tanken att bli upprörd över "dumma frågor". Men, men - alla är vi olika....

Nej, min frågeställning är inte respektlös, utan ställd av ren nyfikenhet utifrån vetgirig okunskap.

Nej, min frågeställning är inte respektlös, utan ställd av ren nyfikenhet utifrån vetgirig okunskap.

Trots att du då är en fritidsföretagare som du själv skriver så vill du att andra ska jobba gratis åt dig när du tänker marknadsföra dig i syfte att tjäna pengar.

För min del så haltar logiken lite grann här...

Man behöver ju inte sitta inne med några som helst kunskaper inom någon bransch för att förstå att dom allra flesta som jobbar med något vill ha betalt för sin arbetsinsats.

Men hittar du någon som vill ta reklambilder åt dig utan att ta betalt för dom bilder och den tid dom lägger ner på det och som dessutom känner sig jättenöjda med en byline vid bilden/bilderna så önskar jag dig lycka till.

Vilket engagemang!
...
Ber om ursäkt om jag personligen har överreagerat.

Tycker dock att du kunde varit lite tydligare om din okunskap.

För det finns en "underton" av tiggeri. (Utgår från att det är oavsiktligt, och kommer sig av ett ogenomtänkt ordval).
Och jag undrar om du skulle agera likadant på t.ex. en restaurang, en bilhandlare osv?

Den här videon tycker jag är väldigt talande med sin hyggligt humoristiska vinkel på på frågan:
http://www.youtube.com/watch?v=R2a8TRSgzZY

Jag har själv, mer än en gång, råkat ut för företag och organisationer som verkligen kan betala för sig, och som ändå tiggt bilder för ren marknadsföring.
Kanske gör det att jag "överreagerar".
Men jag tror att du kan tänka dig in i situationen!?
Hur du skulle uppfatta om dina potentiella kunder gjorde på det sättet regelbundet?

Jag hoppas, att du trots det relativt trista tonläget i den här tråden, lärt dig något du kan ha nytta av. Och framförallt så önskar jag Dig och företaget lycka till. (Inga "hårda" känslor från min sida).

Jag förstår inte hur ni kan reagera som ni gör. Varenda gång någon frågar om ett gratisjobb så kommer ni fram. Går det inte att låta bli att skriva? Sluta tala för alla andra.
Jag gör gärna gratisjobb och behöver sällan betalt, just enbart för att jag tycker det är roligt. Finns säkert många som mig.
Varenda lång tråd slutar med ett tjafsande.
Kan ni inte sluta förstöra trådarna och bara svara på frågorna?

Jag tycker din fråga var helt relevant.
Vill någon göra ett gratisjobb och få träna på köpet? Kanske du kunde ha skrivit var i sverige.

Jag förstår inte hur ni kan reagera som ni gör. Varenda gång någon frågar om ett gratisjobb så kommer ni fram. Går det inte att låta bli att skriva?

Tycker att du ska fundera på hur du hade reagerat om du blivit av med möjligheten till ett betalt arbete, och möjligheten att försörja dig själv.
Bara för att någon annan erbjöd sig att göra ditt jobb gratis.

Sedan är det självklart din "rättighet" att ge bort dina bilder om du vill det.
Själv förstår jag dock inte varför du inte tar möjligheten att få någon form av betalning när du ändå håller på. (Därmed inte sagt att du måste sätta samma prislapp som ett "proffs").

Vill också understryka, att hade det inte gällt reklam, med syftet att bilderna ska bidra till vinst för företaget ifråga. Så hade jag inte brytt mig alls lika mycket.
(Som du kan läsa tidigare i den här tråden gör jag själv ett begränsat ideellt arbete, men då handlar det uteslutande om icke vinstdrivande klienter).

Men framför allt, om du vill ha möjligheten att hävda dina rättigheter att ge bort bilder, så kan du omöjligt "förbjuda"/neka andra deras rättigheter att uttrycka sin åsikt.

ANNONS
Götaplatsens Foto