Ibland känns det som om samtliga på fotosidan är fullblodsproffs som banne mig inte skulle ens tänka sig ett jobb oavsett karaktär om de inte fick börja med att fakturera första timmen för 950 kr + moms.
Det är nog inte många här på FS, som resonerar så i verkligheten, eller menar det i egentlig mening.
Men jag har personligen stött på mer än en som älskar att fotografera, drömmer om att kunna leva på det. Och samtidigt ger bort bilder till både höger och vänster utan att ha någon som helst affärsplan i ryggen.
Jag håller inte med om att ett "gratisjobb" skulle vara ett hinder i karriären men av princip skulle jag hellre se att man fick något i utbyte.
Här kan jag ju bara tala för mig själv.
Gratisjobb kan funka, men då ska det göras väl genomtänkt.
Snackar vi om någon form av idéel verksamhet, så tycker jag att det kan funka.
Men då gör man bäst i att begränsa sig ordentligt, och vara tydlig om var gränsen går.
Att göra reklamfotojobb gratis, är ju helt klart att skjuta sig i foten.
Och att bli "erbjuden" en bildbyline är inget "erbjudande" överhuvud taget,
Dels för att det knappast genererar några större mängder jobb i sig självt.
Men kanske framförallt för att det enligt Svensk lagstiftning inte är frivilligt (Finns ett rättsfall där Expressen fick betala ett skadestånd på 10.000 för att de underlåtit att skriva ut en bildbyline).
Kärnan i frågan om prissättning är att det är väl beprövad sanning att det är väldigt svårt att höja priser i efterhand.
Mitt tips på den här punkten är att från dag ett ha en "ordinarie" prislista som gör det möjligt att ta ut en normal timlön på nedlagt arbete. Och sedan erbjuda "introduktionspriser" där man gör tydlig för potentiella kunder vad som gäller från dag 1.
Man får vad man betalar för och det är ju inte så att trådskaparen hade hoppats på Pieter ten Hoopen. Jag skulle nog kunna tänka mig att ställa upp om det fanns någon form av "uppskattning" typ en åktur eller liknande.
Visst!
Men att "erbjuda" TFP" för reklamfotografering är väl magstarkt för mig.
Daniel, dina tre punkter är applicerbara på vilket yrke som helst.
Absolut!
Att jag nämner det beror på att jag stött på några ett par personer som drömmer om att jobba som fotografer, utan att ha tänkt till på dessa "självklarheter" överhuvud taget.
(Se det jag skrivit ovan, min förhoppning är att få åtminstone någon att tänka till ordenligt på sina karriärplaner).
Avslutningsvis, vad det gäller trådskaparen, så hoppas jag att denne tänker till.
Samt önskar lycka till med företaget. (Jag kan förstå problematiken med en begränsad budget).