Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reklamfotgrafering av båtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Andreas, det här var det roligaste inlägg jag läst på länge!

Du kanske kan åka hit till Stockholm och jobba åt mig gratis, lite. Jag har några fotojobb som jag helst skulle vilja slippa nu i sommar, för jag vill ligga vid poolen istället. Kan inte du åka hit och fota åt mig gratis i och med att du tycker det är trevligt att göra det. Naturligtvis tar jag betalt av min uppdragsgivare, men jag har ingen möjlighet att betala dig. Men det är ju OK för dig, eller?

Tycker att du ska fundera på hur du hade reagerat om du blivit av med möjligheten till ett betalt arbete, och möjligheten att försörja dig själv.
Bara för att någon annan erbjöd sig att göra ditt jobb gratis.

Sedan är det självklart din "rättighet" att ge bort dina bilder om du vill det.
Själv förstår jag dock inte varför du inte tar möjligheten att få någon form av betalning när du ändå håller på. (Därmed inte sagt att du måste sätta samma prislapp som ett "proffs").

Vill också understryka, att hade det inte gällt reklam, med syftet att bilderna ska bidra till vinst för företaget ifråga. Så hade jag inte brytt mig alls lika mycket.
(Som du kan läsa tidigare i den här tråden gör jag själv ett begränsat ideellt arbete, men då handlar det uteslutande om icke vinstdrivande klienter).

Men framför allt, om du vill ha möjligheten att hävda dina rättigheter att ge bort bilder, så kan du omöjligt "förbjuda"/neka andra deras rättigheter att uttrycka sin åsikt.

Jag menar att om ingen vill fotografera gratis för honom så kommer ingen att svara på frågan han har ställt. Det behövs inte mer. Vill någon fotografera så svarar de ja och tar kontakt med honom.
Marknaden är ju sånn att man kan ta mycket betalt eller inget. Vissa kan överleva och andra kan inte.
Du har begränsat dig till ideellt arbete men andra kanske inte har det. Om alla tog betalt skulle vi oerfarna svårt att slå oss in på marknaden (tror jag).
Jag tycker alltid att trådarna spårar ur och handlar om annat. Jag nekar ingen rättigheter att utrycka sin åsikt, men tycker det är fel tråd att göra det på. Dessutom får man intryck av att ingen skulle fotografera gratis.

Lena - men jag gör bara det jag tycker är roligt och ger mig något.
Kan du lyfta blicken lite och se att det kanske finns någon som tycker båtar och modeller är det roligaste som finns att fota och kan tänkas göra det gratis.

Jag frilansar som bröllopsfotograf. Alltså jag tar betalt!!!

Men visst finns det undantag då jag kan utföra tjänsten helt gratis sålänge de betalar mina omkostnader.
Hade nu kronprinsessan frågat mig om jag kunde fotografera hennes bröllop för TFP så kan jag säga att jag lär ha tackat ja till sånt erbjudande! Vilken start och bra reklam för mig! Skiter väö f#n i om hon nu hade råd att betala mig 50 tusen kr. Den reklam jag hade fått för det hade varit för mig mer värt och ännu mer värt för mig hade varit äran att ens bli tillfrågad.

Båtföretaget kanske t.o.m. kan utföra en gentjänst. I detta fall så får väl fotografen ta kontakt med båtföretaget och få åka med på en tur o fiska om detta faller en i smaken.

Man behöver inte bli galen när man läser folk som söker gratisjobbare. Finns dom så klart det finns folk som vill ha dom också.

Nystartade fotografer börjar någonstans. Det är ont om fotoassistenter så varför inte jobba gratis ett tag då? För vissa personer här tror jag det är mer OK än att ta superlåga priser.

Samma sak är det ju för släktingar. Ska man ta normalbetalt för dom eller ska man dumpa priserna så det sticker i ögonen eller ska man utföra dessa gratis? Kanske svart och vara olaglig? Hur när släkting är ok att göra gratisjobb? Ska man kanske ta mer betalt bara för de ens tror man gör det gratis bara för man är släkt?

Hur sniken kan man bli?

Känner ingen som är hantverkare av något slag som ALDRIG gör något med rabaterad pris, gratis eller svartjobb.

/Stefan

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1532260&postcount=13
...
Du har begränsat dig till ideellt arbete men andra kanske inte har det. Om alla tog betalt skulle vi oerfarna svårt att slå oss in på marknaden (tror jag).
...

Du verkar ha läst den här tråden rätt slarvig.
Jag har personligen, tidigare i tråden påpekat att det faktum att gratisjobb riskerar att försvåra den egna karriären om det sker ogenomtänkt.
Samt gett ett praktiskt tips om hur du i början kan arbeta med prisfrågan, på ett sätt som fungerar mycket bättre långsiktigt.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1532260&postcount=13

Det är faktiskt inte alls så länge sedan som jag resonerade som du, men jag har fått lära mig den hårda vägen att det inte blir bra i längden.
Det är just därför som jag numera begränsar gratisjobbandet ordentligt.

Jag kan faktiskt inte tänka mig något mer ostrategiskt än just att ge bort just rena reklambilder till ett företag som drivs med avsikten att generera vinst.

Den som vill plåta just båtar, och vill "öva" på det gör det smartare genom att t.ex. samarbeta med någon ideell båtklubb, som drivs helt ideell och utan vinstsyfte.

Avslutningsvis, vill du göra karriär, så fundera lite på vilken relation du vill ha till renodlade yrkesfotografer. Antingen så lyckas du bli "kompis" med dem, vilket kan leda till en del goda råd och hjälp på vägen.
Eller så retar du upp dem med att ogenomtänkt ge bort bilder till höger och vänster (alternativt att hålla allt för låga priser).
Det senare leder till stor risk för att yrkesfotograferna blir sura på dig, och kanske tom börjar motarbeta dig.
Det sistnämnda är garanterat inte bra för karriären.

Lena - men jag gör bara det jag tycker är roligt och ger mig något.
Kan du lyfta blicken lite och se att det kanske finns någon som tycker båtar och modeller är det roligaste som finns att fota och kan tänkas göra det gratis.

Ja - mitt jobb är kul! Du kommer också tycka det är kul! Träffar hela tiden en massa rara människor som gillar mina bilder enormt. Vad säger du? Jag har inte tråkigt en minut, men vill vara ledig i sommar.

Känner ingen som är hantverkare av något slag som ALDRIG gör något med rabaterad pris, gratis eller svartjobb.

/Stefan

Gratis? Kan man få nummret till någon gratishantverkare som kan kakla mitt badrum tror du?

Förövrigt så tycker jag att TS borde tänkt efter lite innan han startade tråden. Man förstår väl att människor inom alla bransher inte gärna bidrar med gratisjobb, speciellt inte om materialet bidrar till inkomst för den man jobbade gratis åt.

Intressanta diskussioner, även om jag kan tycka att vi kommer ifrån grundfrågan lite. För att klargöra: Jag har faktiskt inte frågat efter någon som jag vill skall göra detta gratis. Jag har sagt att jag har en liten budget, och min fråga till er har egentligen varit om det finns andra sätt att komma överens än att betala sedvanlig taxa för fotograf samt bilder. Jag har inte sålt en enda båt än (=inga intäkter), och om jag var etablerad hade jag inte ens ställt frågan, utan vänt mig till en reklambyrå direkt..

Jag vet inte längre om vissa av er kastar skit på mig eller på varandra, men tonen i tråden känns inte bra - som redan påpekats. Känns iallafall bra att vissa skeptiker har förstått vad jag menat, även om jag uttryckt mig klantigt . Jag tror det bästa är att om det är någon som är intresserad att jobba ihop med mig kontaktar mig direkt.. För info finns jag i GBG området. (www.oceantrade.se och www.oceanmarine.se)

Gratis? Kan man få nummret till någon gratishantverkare som kan kakla mitt badrum tror du?

Förövrigt så tycker jag att TS borde tänkt efter lite innan han startade tråden. Man förstår väl att människor inom alla bransher inte gärna bidrar med gratisjobb, speciellt inte om materialet bidrar till inkomst för den man jobbade gratis åt.

Kan få min kompis nr. Fast dock får du nog först bli kompis med honom haha. Sen kanske du kan få fota hans bröllop som gentjänst. Sen kan han få kackla min farsas badrum så ska han nog få gratis tandvård ett par år framöver. Sen kan vi ju bli kompis med hans morsa som är läkare så hon kan diagnotistera ifall man bör stanna hemma från jobbet så slipper man betala 100 kr för att få samma utlåtande och intyg som egentilgen bara tar 2 min att utföra. Hennes man är fiskare så då o då kan vi få lax som vi kan ha till en storbjudning, den ger han oss gratis bara för vi så snälla som umgås med hans dotter för hon har ju annars andra kompisar som ger henne dåligt inflytande. Kol och tändvätska bidrar min son som är butikschef för Ica. De få ändå inte sälja paket som har hål eller ser skadad ut.

Ska jag fortsätta?

/Stefan

Ger man bort sina bilder gratis till ett företag har man satt sitt pris för lång tid framöver.

Är bilden värd att använda i marknadsföring är den också värd att betala för.

...
För att klargöra: Jag har faktiskt inte frågat efter någon som jag vill skall göra detta gratis. Jag har sagt att jag har en liten budget,
...
Till att börja med.
Jag har full förståelse för ditt "budgetproblem".
Jag vet själv väl hur tufft det kan vara.

Har också full förståelse för att du behöver vettigt material för marknadsföringen för att kunna sälja båtarna.

Men för att du bättre ska förstå både mina personliga, och andras reaktioner i den här tråden.
En förståelse som jag är övertygad om att den kan gagna dig i längden.
Så tycker jag att du ska vända på hela resonemanget, och se det ur en yrkesfotografs perspektiv.

Tycker att Mårten samanfattar kärnan väldigt bra:
Ger man bort sina bilder gratis till ett företag har man satt sitt pris för lång tid framöver.

Är bilden värd att använda i marknadsföring är den också värd att betala för.

Även om det nu inte var din avsikt att "tigga" bilder så blir det för mig problematiskt att ge några större rabatter på ett rent reklamjobb, som har för avsikt att i förlägningen generera vinst i ett annat företag. Vare sig det gäller ditt företag, eller någon annans.
Hur ska jag då någonsin kunna ta ordenligt betalt från någon?

Samtidigt så ställer jag mig själv frågan, om jag arbetar för dig på ett sätt som faktiskt bidrar till att du tjänar pengar på det.
Har jag då inte rätt till en skälig lön för det arbete jag utför?

Ur mitt perspektiv så är en endaste bra reklambild värd sitt fulla pris (enligt branschstandard) just för att den i förlängningen kommer att generera så mycket merförsäljning att den kommer att betala sig flera gånger om.

Jag utgår inte från att du är oseriös på något sätt, utan väljer att tolka det du skriver som att du bara inte tänkt till på det ur en yrkesfotografs perspektiv.

Det enda jag vill personligen, är att ge dig (och en och annan som funderar på en karriär som fotograf) en tankeställare.
Sedan har jag missförstått ditt första inlägg, och utifrån det kanske överreagerat.
Vilket till viss del har med att göra att jag flera gånger råkat ut för "klienter" som faktiskt kan betala för sig, och ändå tiggt bilder till ren marknadsföring.

Hoppas att det jag skrivit ovan kan hjälpa dig att förstå tonläge och reaktioner i den här tråden.
Vill återigen önska dig och ditt företag all lycka till.

Danne - tack för inlägget, precis denna form av konstruktiva information jag efterfrågat. Självklart tycker jag att om du bidrar till att jag säljer mer skall du naturligtvis bli kompenserad för detta. Frågan blir väl egentligen då om det inom er bransch finns andra typ av avtal än att jag som ny företagare lägger upp massa tusenlappar direkt?

Danne - tack för inlägget, precis denna form av konstruktiva information jag efterfrågat. Självklart tycker jag att om du bidrar till att jag säljer mer skall du naturligtvis bli kompenserad för detta. Frågan blir väl egentligen då om det inom er bransch finns andra typ av avtal än att jag som ny företagare lägger upp massa tusenlappar direkt?
Fotografbranschen är inte mer eller mindre speciell än andra branscher och det går alldeles utmärkt att skriva precis vilket typ av avtal man vill, så länge bägge parter är överens.

Man kan t.ex. skriva ett avtal där kunden betalar ett relativt lågt minsta belopp och sedan faller det ut ersättning om kunden är nöjd och väljer att använda bilderna. På så sätt slipper man som beställare "köpa grisen i säcken" speciellt om det rör sig om en fotograf som kanske inte har så mycket att visa upp i sin portfolio.

Man kan skriva avtal som reglerar användningsrätten och därmed få ner priset
Man kan skriva avtal där kunden betalar procent (promille?) på såld vara
etc etc

Det är egentligen bara fantasin och det faktum att både köpare och säljare skall vara överens som sätter gränserna för vad som kan stå i ett avtal. Det som oftast är grundbulten i avtalet är att säljaren skall få ersättning för sin tjänst och att köparen får valuta för detsamma.

Lycka till

Danne - tack för inlägget, precis denna form av konstruktiva information jag efterfrågat. Självklart tycker jag att om du bidrar till att jag säljer mer skall du naturligtvis bli kompenserad för detta.
Så lite, ber om ursäkt för att jag missförstod dig rätt rejält i början.

Frågan blir väl egentligen då om det inom er bransch finns andra typ av avtal än att jag som ny företagare lägger upp massa tusenlappar direkt?

Jonas har redan skrivit det jag hade tänkt att skriva själv.
Mitt förslag är att du hör dig för/ber om offert hos ett antal fotografer.
Och att du i din offertförfrågan förklarar din situation, och frågar hur fotograferna kan tänka sig att lösa det.

Ett ställe där du kan leta fotografer, som är professionella är här:
http://www.sfoto.se/fg_start/default.asp
"Håller tummarna" för att det ska ordna sig på ett bra sätt för dig.

ANNONS
Götaplatsens Foto