...
För att klargöra: Jag har faktiskt inte frågat efter någon som jag vill skall göra detta gratis. Jag har sagt att jag har en liten budget,
...
Till att börja med.
Jag har full förståelse för ditt "budgetproblem".
Jag vet själv väl hur tufft det kan vara.
Har också full förståelse för att du behöver vettigt material för marknadsföringen för att kunna sälja båtarna.
Men för att du bättre ska förstå både mina personliga, och andras reaktioner i den här tråden.
En förståelse som jag är övertygad om att den kan gagna dig i längden.
Så tycker jag att du ska vända på hela resonemanget, och se det ur en yrkesfotografs perspektiv.
Tycker att Mårten samanfattar kärnan väldigt bra:
Ger man bort sina bilder gratis till ett företag har man satt sitt pris för lång tid framöver.
Är bilden värd att använda i marknadsföring är den också värd att betala för.
Även om det nu inte var din avsikt att "tigga" bilder så blir det för mig problematiskt att ge några större rabatter på ett rent reklamjobb, som har för avsikt att i förlägningen generera vinst i ett annat företag. Vare sig det gäller ditt företag, eller någon annans.
Hur ska jag då någonsin kunna ta ordenligt betalt från någon?
Samtidigt så ställer jag mig själv frågan, om jag arbetar för dig på ett sätt som faktiskt bidrar till att du tjänar pengar på det.
Har jag då inte rätt till en skälig lön för det arbete jag utför?
Ur mitt perspektiv så är en endaste bra reklambild värd sitt fulla pris (enligt branschstandard) just för att den i förlängningen kommer att generera så mycket merförsäljning att den kommer att betala sig flera gånger om.
Jag utgår inte från att du är oseriös på något sätt, utan väljer att tolka det du skriver som att du bara inte tänkt till på det ur en yrkesfotografs perspektiv.
Det enda jag vill personligen, är att ge dig (och en och annan som funderar på en karriär som fotograf) en tankeställare.
Sedan har jag missförstått ditt första inlägg, och utifrån det kanske överreagerat.
Vilket till viss del har med att göra att jag flera gånger råkat ut för "klienter" som faktiskt kan betala för sig, och ändå tiggt bilder till ren marknadsföring.
Hoppas att det jag skrivit ovan kan hjälpa dig att förstå tonläge och reaktioner i den här tråden.
Vill återigen önska dig och ditt företag all lycka till.