Ok, tack för din hjälp ska hålla ögonen öppna på blocket och liknande ställen efter en som bör passa.
En annan sak jag undrar är hur mycket förändrar bländaren om jag sätter på en 2.0x, 1.6x eller 3.0x aldrig lärt mig hur man räknar ut det.
Bländaren räknas i steg som motsvarar en halvering eller en fördubbling av ljusinsläppet - lika stora steg som för exponeringstiderna, fast där syns halveringen/fördubblingen tydligare i siffrorna. När exponeringstiderna just fördubblas eller halveras så ändras bländarvärdet med 1,4.
Typiska bländarvärden och steg är då 1,4 -> 2 -> 2,8 -> 4 -> 5,6 -> 8 -> 11 -> 16 -> 22
Sedan används ofta tredjedelssteg också, men det kan vi hoppa över just nu.
Bländarvärdet är, enkelt uttryckt, kvoten av brännvidden och öppningspupillens storlek. Dvs har du ett 200 mm objektiv med en öppningspupill på 50 mm diameter så har det objektivet en maximal bländaröppning på 4 eftersom 200 / 50 = 4. Sätter du då dit en 2x telekonverter blir brännvidden 400 mm, men öppningspupillen är lika stor, alltså 400 / 50 = 8. Maxbländaren går från 4 till 8. Sätter du på en 1,4x konverter blir brännvidden 280 mm och maxbländaren 280 / 50 = 5,6.
Så:
en 1,4x konverter ändrar bländaren 1 steg
en 2x konverter förändrar bländaren 2 steg
en 3x konverter ändrar bländaren 3 steg
Sedan har Nikon en 1,7x konverter (TC-17E) som ändrar bländaren 1,5 steg, men den ger hur som helst inte AF med ditt objektiv, så den är ju mindre intressant.
Att tänka på 1:
Många telekonvertrar har ett utstickande linselement framåt, som det måste finnas plats för baktill i objektivet. Ju längre telekonverter, ju längre sticker det fram och ju mer fritt utrymme krävs baktill i objektivet. Många zoomar har linselement ganska långt bak i objektivet ... Alltså: Kolla att den telekonverter du vill skaffa verkligen passar till ditt objektiv så det inte krockar med det bakersta linselementet när du zoomar.
Att tänka på 2:
AF-prestanda försämras när maxbländaren blir mindre. Man brukar säga att när maxbländaren blir mindre än 5,6 får AF-systemet problem. Nu har du ett objektiv med maxbländare 2,8 så du kan använda en 2x konverter och fortfarande ha ok AF-prestanda, men med en 3x skulle AF blir väldigt virrig.
Att tänka på 3:
En telekonverter är, slarvligt uttryckt, ett förstoringsglas. En 2x konverter förstorar bilden två gånger. Det är positivt. Dessutom förstorar den alla de optiska felen i ditt objektiv två gånger. Det är allt annat än positivt. Tänk på att zoomar i allmänhet har mer optiska fel än fasta objektiv (eftersom en zoom är en mer komplicerad konstruktion med en massa kompromisser).
Att tänka på 4:
Tänk på att många äldre objektiv, i synnerhet zoomar, inte har (med dagens mått mätt) speciellt hög upplösning. Det innebär att de ibland har all möda i världen att ge kameran den upplösning våra moderna sensorer kräver. Förstorar du då dessutom bilden med en konverter kan det innebära att du faktiskt inte får någon verklig ökning av upplösning i den färdiga bilden. Du får alltså ibland samma, eller närmast sämre resultat med en telekonverter än om du kört utan och bara beskurit bilden istället.
Med det här i bakhuvudet skulle jag nog hålla mig till en 1,4x konverter ihop med din Tokina. Med 2x konverter är risken stor att AF börjar bli lite seg och att den färdiga bilden inte blir något nämnvärt bättre än om du beskurit en bild tagen med 1,4x konvertern.