Annons

Nikon AF extender

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag har ett Tokina AT-X PRO AF 80-200 objektiv som jag skulle vilja ha extender till. Vet dock inte vilken extender jag ska välja för att få af och så. Jag har ett nikon d80 hus.

Bild på objektivet.
http://static.photo.net/attachments/classifieds/101/1014251-88222.jpg

Nikons egna telekonvertrar ger inte AF med det objektivet (enbart med AF-S-objektiv eller motsvarande), däremot ger telekonvertrar från Kenko, Sigma eller Soligor AF eftersom de har den mekaniska överföring som krävs.

Nikons egna telekonvertrar ger inte AF med det objektivet (enbart med AF-S-objektiv eller motsvarande), däremot ger telekonvertrar från Kenko, Sigma eller Soligor AF eftersom de har den mekaniska överföring som krävs.
Ok, skulle du möjligen kunna länka något exempel så att jag vet vad jag ska leta efter?

Ok, skulle du möjligen kunna länka något exempel så att jag vet vad jag ska leta efter?

T.ex. www.cyberphoto.se
Välj "Objektiv" -> Välj Nikon som kameramärke -> Klicka för "Telekonvertrar" under "Objektiv tillbehör"

Eller www.scandinavianphoto.se
Välj "Objektiv" -> Till Nikon -> Konvertrar/Mellanringar

Eller liknande hos valfri kamerabutik. Kika efter konvertrar från Kenko, Sigma, Soligor.

T.ex. www.cyberphoto.se
Välj "Objektiv" -> Välj Nikon som kameramärke -> Klicka för "Telekonvertrar" under "Objektiv tillbehör"

Eller www.scandinavianphoto.se
Välj "Objektiv" -> Till Nikon -> Konvertrar/Mellanringar

Eller liknande hos valfri kamerabutik. Kika efter konvertrar från Kenko, Sigma, Soligor.
Ok, tack för din hjälp ska hålla ögonen öppna på blocket och liknande ställen efter en som bör passa.

En annan sak jag undrar är hur mycket förändrar bländaren om jag sätter på en 2.0x, 1.6x eller 3.0x aldrig lärt mig hur man räknar ut det.

Ok, tack för din hjälp ska hålla ögonen öppna på blocket och liknande ställen efter en som bör passa.

En annan sak jag undrar är hur mycket förändrar bländaren om jag sätter på en 2.0x, 1.6x eller 3.0x aldrig lärt mig hur man räknar ut det.

Bländaren räknas i steg som motsvarar en halvering eller en fördubbling av ljusinsläppet - lika stora steg som för exponeringstiderna, fast där syns halveringen/fördubblingen tydligare i siffrorna. När exponeringstiderna just fördubblas eller halveras så ändras bländarvärdet med 1,4.

Typiska bländarvärden och steg är då 1,4 -> 2 -> 2,8 -> 4 -> 5,6 -> 8 -> 11 -> 16 -> 22

Sedan används ofta tredjedelssteg också, men det kan vi hoppa över just nu.

Bländarvärdet är, enkelt uttryckt, kvoten av brännvidden och öppningspupillens storlek. Dvs har du ett 200 mm objektiv med en öppningspupill på 50 mm diameter så har det objektivet en maximal bländaröppning på 4 eftersom 200 / 50 = 4. Sätter du då dit en 2x telekonverter blir brännvidden 400 mm, men öppningspupillen är lika stor, alltså 400 / 50 = 8. Maxbländaren går från 4 till 8. Sätter du på en 1,4x konverter blir brännvidden 280 mm och maxbländaren 280 / 50 = 5,6.

Så:
en 1,4x konverter ändrar bländaren 1 steg
en 2x konverter förändrar bländaren 2 steg
en 3x konverter ändrar bländaren 3 steg

Sedan har Nikon en 1,7x konverter (TC-17E) som ändrar bländaren 1,5 steg, men den ger hur som helst inte AF med ditt objektiv, så den är ju mindre intressant.

Att tänka på 1:
Många telekonvertrar har ett utstickande linselement framåt, som det måste finnas plats för baktill i objektivet. Ju längre telekonverter, ju längre sticker det fram och ju mer fritt utrymme krävs baktill i objektivet. Många zoomar har linselement ganska långt bak i objektivet ... Alltså: Kolla att den telekonverter du vill skaffa verkligen passar till ditt objektiv så det inte krockar med det bakersta linselementet när du zoomar.

Att tänka på 2:
AF-prestanda försämras när maxbländaren blir mindre. Man brukar säga att när maxbländaren blir mindre än 5,6 får AF-systemet problem. Nu har du ett objektiv med maxbländare 2,8 så du kan använda en 2x konverter och fortfarande ha ok AF-prestanda, men med en 3x skulle AF blir väldigt virrig.

Att tänka på 3:
En telekonverter är, slarvligt uttryckt, ett förstoringsglas. En 2x konverter förstorar bilden två gånger. Det är positivt. Dessutom förstorar den alla de optiska felen i ditt objektiv två gånger. Det är allt annat än positivt. Tänk på att zoomar i allmänhet har mer optiska fel än fasta objektiv (eftersom en zoom är en mer komplicerad konstruktion med en massa kompromisser).

Att tänka på 4:
Tänk på att många äldre objektiv, i synnerhet zoomar, inte har (med dagens mått mätt) speciellt hög upplösning. Det innebär att de ibland har all möda i världen att ge kameran den upplösning våra moderna sensorer kräver. Förstorar du då dessutom bilden med en konverter kan det innebära att du faktiskt inte får någon verklig ökning av upplösning i den färdiga bilden. Du får alltså ibland samma, eller närmast sämre resultat med en telekonverter än om du kört utan och bara beskurit bilden istället.

Med det här i bakhuvudet skulle jag nog hålla mig till en 1,4x konverter ihop med din Tokina. Med 2x konverter är risken stor att AF börjar bli lite seg och att den färdiga bilden inte blir något nämnvärt bättre än om du beskurit en bild tagen med 1,4x konvertern.

Den 1.4x från Sigma som säljs nuförtiden kommer inte att fungera, som synes på den stora bilden så saknar den koppling:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Sigma_APO_teleconverter_1.4x_EX_DG_Nikon.jpg
Hur det är med nya 2x från Sigma vet jag inte, någon sådan har jag inte.
Skruvmejselspåret ska sitta ungefär på motsatt sida från de elektriska kontakterna ute vid skruvarna för bajonettfattningen och med "ungefär motsatt" så menar jag närmare hållet bländararmen sitter.

Med det här i bakhuvudet skulle jag nog hålla mig till en 1,4x konverter ihop med din Tokina. Med 2x konverter är risken stor att AF börjar bli lite seg och att den färdiga bilden inte blir något nämnvärt bättre än om du beskurit en bild tagen med 1,4x konvertern.

Och om den är just exakt den Tokinan på bilden så skulle jag nog inte köra med konverter öht. Softare optik på 2.8 får man leta efter (hade själv en sån på min D90 förut). Så du kommer vara tvungen att blända ner ganska rejält, neråt 5.6 eller så för att få vettig skärpa, och med en 2x tc på då så ligger du på bländare 11. Alltså inte så skoj tyvärr.. :\

Och om den är just exakt den Tokinan på bilden så skulle jag nog inte köra med konverter öht. Softare optik på 2.8 får man leta efter (hade själv en sån på min D90 förut). Så du kommer vara tvungen att blända ner ganska rejält, neråt 5.6 eller så för att få vettig skärpa, och med en 2x tc på då så ligger du på bländare 11. Alltså inte så skoj tyvärr.. :\
Det är den som är på bilden, den enda skillnaden jag ser på mitt å det på bilden är att jag inte har den röda lampan(?) längst till höger. Annars ser dom exakt lika ut.

Det är den som är på bilden, den enda skillnaden jag ser på mitt å det på bilden är att jag inte har den röda lampan(?) längst till höger. Annars ser dom exakt lika ut.

Jag är tyvärr benägen att hålla med Gustav, även utan att ens ha använt just det objektivet. Saken är att jag var på god väg att skriva en

Att tänka på 5:
Telekonvertrar och zoomobjektiv är sällan någon speciellt lyckad kombination. I synnerhet inte billiga zoomobjektiv och alldeles i synnerhet starkare konvertrar än 1,4x. För att upprepa, en telekonverter fungerar på många sätt som ett förstoringsglas och olyckligtvis förstoras just de saker som gör ett objektiv billigt ...

Telekonvertrar fungerar ok med en del ovanligt bra zoomar, men sådana tenderar att vara rätt dyra. Jag tvekar inte att använda vare sig 1,4x- eller 1,7x-konverter med min 70-200/2,8 VR II, men med min gamla AF-S 80-200/2,8 använde jag bara med tvekan 1,4x. Nikons AF-S 200-400/4 fungerar med 1,4x-konverter, men knappast bortom det, plus att det objektivet är lite dyrt ...

Jag är tyvärr benägen att hålla med Gustav, även utan att ens ha använt just det objektivet. Saken är att jag var på god väg att skriva en

Att tänka på 5:
Telekonvertrar och zoomobjektiv är sällan någon speciellt lyckad kombination. I synnerhet inte billiga zoomobjektiv och alldeles i synnerhet starkare konvertrar än 1,4x. För att upprepa, en telekonverter fungerar på många sätt som ett förstoringsglas och olyckligtvis förstoras just de saker som gör ett objektiv billigt ...

Telekonvertrar fungerar ok med en del ovanligt bra zoomar, men sådana tenderar att vara rätt dyra. Jag tvekar inte att använda vare sig 1,4x- eller 1,7x-konverter med min 70-200/2,8 VR II, men med min gamla AF-S 80-200/2,8 använde jag bara med tvekan 1,4x. Nikons AF-S 200-400/4 fungerar med 1,4x-konverter, men knappast bortom det, plus att det objektivet är lite dyrt ...
Ok... Dock skulle jag säga att det faktiskt är väldigt bra skärpa
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC_0513.JPG En bild jag tagit med det objektivet på min D80. Kanske inte som ett 70-200mm f2.8 VR

Inte för att vara elak nu, Raffe, men den bilden var nog att betrakta som rätt mjuk. Är det en skarp bild från ditt objektiv tror jag att det skulle få stora problem med en teleconverter tyvärr... Iallafall på bländaren du tog den bilden på.

Dessutom är zoomar ofta skarpast på korta brännvidder för att bli mindre skarpa ju mer man zoomar.

Jag tycker du ska kika på ett Nikkor 70-300 VR istället för att hålla på med konvertrar till det du har. Du vinner VR men förlorar lite i ljusstyrka och det kostar inte så mycket extra jämfört med en konverter av hög klass. Dessutom skulle jag tro att det är kompaktare och lättare än ett 70-200/2,8?

Inte för att vara elak nu, Raffe, men den bilden var nog att betrakta som rätt mjuk.

Inte för att vara elak Rickard, men nu var du snäll :)

Den bilden ser framförallt ut som att den lider av skakoskärpa tycker jag. Men den är allt annat än skarp hur som helst. Blir det bättre med stativ?

Raffe, du har nog rätt i alla fall i; bild 1 är från 70-200/2.8.

Jag har inga exempel på direkta jämförelser med och utan TC, men det brukar bli lite som skillnaden mellan bild 2 och 3.

Bild 2 är från 300/4 AF-S med TC17EII.
Bild 3 är samma som 2, fast skärpt i LR.

Alla bilder är i princip 100 % crops.

Jag delar Rickards slutsats. Jag tror inte att en TC blir så bra om det skarpaste du får ut är bilden du bifogade.

Bilagor

• p1073122975-3.jpg
    p1073122975-3.jpg
    20.3 KB · Visningar: 813
  • p287805767-3.jpg
    p287805767-3.jpg
    19.2 KB · Visningar: 770
  • p216503121-3.jpg
    p216503121-3.jpg
    20.7 KB · Visningar: 769
En bild på 1.8s F/32 på den kameran blir helt enkelt inte skarpare vilket objektiv du än väljer... :) Speciellt inte om det blåser lite.

Det blir inte skarpare efter F/11, det som är i skärpeplanet blir tvärtom lite, lite suddigare - det är bara skärpedjupet som växer.

Men jag kan nog hålla med ändå - jag skulle kanske inte rekommenderat en TC till det objektivet.

Ok, det verkar som att alla delar samma mening och det är att jag inte borde skaffa ett TC till detta objektivet :) eftersom att jag själv inte har något jätte koll så får jag lita på er som verkar ha mer koll å helt enkelt strunta i det då. Sen kan man inte begära så mycket av objektivet med tanke på att jag fick det för 3000 kr så jag är nöjd med det ändå :)

Bländaren räknas i steg som motsvarar en halvering eller en fördubbling av ljusinsläppet - lika stora steg som för exponeringstiderna, fast där syns halveringen/fördubblingen tydligare i siffrorna. När exponeringstiderna just fördubblas eller halveras så ändras bländarvärdet med 1,4.

Typiska bländarvärden och steg är då 1,4 -> 2 -> 2,8 -> 4 -> 5,6 -> 8 -> 11 -> 16 -> 22

Sedan används ofta tredjedelssteg också, men det kan vi hoppa över just nu.

Bländarvärdet är, enkelt uttryckt, kvoten av brännvidden och öppningspupillens storlek. Dvs har du ett 200 mm objektiv med en öppningspupill på 50 mm diameter så har det objektivet en maximal bländaröppning på 4 eftersom 200 / 50 = 4. Sätter du då dit en 2x telekonverter blir brännvidden 400 mm, men öppningspupillen är lika stor, alltså 400 / 50 = 8. Maxbländaren går från 4 till 8. Sätter du på en 1,4x konverter blir brännvidden 280 mm och maxbländaren 280 / 50 = 5,6.

Så:
en 1,4x konverter ändrar bländaren 1 steg
en 2x konverter förändrar bländaren 2 steg
en 3x konverter ändrar bländaren 3 steg

Sedan har Nikon en 1,7x konverter (TC-17E) som ändrar bländaren 1,5 steg, men den ger hur som helst inte AF med ditt objektiv, så den är ju mindre intressant.

Detta resonemang är naturligtvis helt korrekt, men jag undrar om det i hade varit enklare att bara säga att du skall multiplicera även bländaren med teleförlängarens värde. Det vill säga:

2.8 x 1.4 = 3.92 = 4
2.8 x 2 = 5.6
2.8 x 3 = 8,4 = 8

En bild på 1.8s F/32 på den kameran blir helt enkelt inte skarpare vilket objektiv du än väljer... :) Speciellt inte om det blåser lite.

Det blir inte skarpare efter F/11, det som är i skärpeplanet blir tvärtom lite, lite suddigare - det är bara skärpedjupet som växer.

Men jag kan nog hålla med ändå - jag skulle kanske inte rekommenderat en TC till det objektivet.

Just det. Jag hoppade över att skriva att jag inte kollat exif på den bilden, hade inte tid när ja väl skrivit mestadelen av inlägget. Tyckte inte heller bilden verkade helt representativ.

Detta resonemang är naturligtvis helt korrekt, men jag undrar om det i hade varit enklare att bara säga att du skall multiplicera även bländaren med teleförlängarens värde. Det vill säga:

2.8 x 1.4 = 3.92 = 4
2.8 x 2 = 5.6
2.8 x 3 = 8,4 = 8

Du har helt rätt, ibland tar ambitionen att förklara överhanden och man glömmer att det ofta enklare och mycket tydligare sättet att berätta något :)

Att du inte "borde" ska inte hindra dig! :) Hittar du en extender att prova med, så gör det! -Räcker resultatet sen till det du ska ha det till är detta ju det snabbaste/lättaste sättet att lösa det.

ANNONS
Götaplatsens Foto