Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture one? Eller annat program att fota i?

Produkter
(logga in för att koppla)

Romeon

Avslutat medlemskap
Hej!

Har tänkt fotografera bilder med kabel direkt till dator. Har provat på Capture one och det fungerar ju men jag känner inte till något annat. Men jag undrar, vad rekommenderar ni?

Ett program som man kan trixa och fixa med raw filerna + kunna koppla ihop med kameran så bilderna kommer upp på skärmen.

Tacksam för svar.

Om det är Canon så fungerar EOS Utilities som kommer med kameran.
Innehåller program för att styra kameran och att föra över bilderna direkt till datorn.
DPP används för att "trixa o fixa" mer RAW-filerna. Men arbetsflödet och handhavande är lit "yxigt - inte alls lika intuitivt som Lightroom.

Det kanske går att föra över bidlerna med EOS Utility och få upp dem i LR också men jag kan ej säga hur då jag har LR version 1.1 och där går det inte.

Senast ändrad:
Hej!

Har tänkt fotografera bilder med kabel direkt till dator. Har provat på Capture one och det fungerar ju men jag känner inte till något annat. Men jag undrar, vad rekommenderar ni?

Ett program som man kan trixa och fixa med raw filerna + kunna koppla ihop med kameran så bilderna kommer upp på skärmen.

Tacksam för svar.

Det funkar i Lightroom 3. Det går att se kamerainställningarna på skärmen. Dock går det inte att ändra några inställningar på kameran. Avtryckare finns på skärmen.

Tack för svaren, ja det fungerar ju även med Capture one, dock är jag ju lite nyfiken på, vilket program är liksom det man använder som kan ge en många fördelar?Vilka använder ni? Vilka använder proffsen?

Tack för svaren, ja det fungerar ju även med Capture one, dock är jag ju lite nyfiken på, vilket program är liksom det man använder som kan ge en många fördelar?Vilka använder ni? Vilka använder proffsen?

Det är alltid svårt att svara generellt på den här typen av frågor. Som vanligt är det användningsområdet som är helt avgörande för vilket program som passar bäst.

Proffsen använder bland annat Capture One och Lightroom.

Har provat LR3 och tycker att det går väldigt långsamt. Tar ju 5sekunder eller mer innan man ser bilden på skärmen... Kanske inte låter så mycket men det är lång väntan om man är mitt i en plåtning...
Finns det nått sätt att snabba upp detta? Bildfilerna är ju ganska stora från 7D dock... Troligtvis USB gränssnittet som sätter gränsen va?

Innan LR3 kom med sitt stöd körde jag med DSL Remote Pro. Den var tämligen snabb.

Jag kör med 50D och en rawfil väger in på 20MB och jag upplever att bilden är uppe på skärmen efter max 3 sekunder.
Det är USB som är den ena gränssättaren så tänk på att längd och typ av kabel kan påverka. Har man många presets så lägger LR3 på lite också.

ANNONS
Götaplatsens Foto