Annons

Behöver hjälp med FD-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

simonbertilsson

Aktiv medlem
Hej
Jag köpte just ett FD-objektiv på 135 mm f/2,8 billigt på loppis. Jag har en Canon EOS 50D och tänkte köpa en adapter så att jag kan använda objektivet på den kameran.
Nu lyckas jag dock inte få loss locket på baksidan av objektivet. Det sitter som berget! Hur gör man?
Sen undrar jag om ljusstyrkan och fokusen påverkas när man använder en adapter mellan en modern kamera och ett sådant objektiv.

Tack på förhand. :)

Låsring

Canon FD-objektiv har en låsring runt bajonettfattningen. Oftast silverfärgad. Vrid på den innan du försöker ta bort objektivlocket.

Finns det verkligen någon bra lösning för FD-objektiv på EOS-hus? Har några gamla sköna FD-glas liggandes men har alltid blivit modfälld när jag börjat titta på möjligheterna att använda dem.

Canon FD-objektiv har en låsring runt bajonettfattningen. Oftast silverfärgad. Vrid på den innan du försöker ta bort objektivlocket.

Tyvärr sitter den lika hårt. Mellan den och bländarringen, sitter det en svart ring med en skruv i. När skruven är iskruvad, så går ringen snurra ca ett tiondels varv. Skruvar man ur den så kan man snurra runt den hur mycket som helst, utan att något händer.
Kan det vara något som gått sönder i objektivets mekanik?

Det ska förresten tilläggas att objektivet heter Panagor Auto Tele, och således inte är ett Canonobjektiv. Dock är det kompatibelt med vad jag är rätt övertygad om är Canon FD.

Senast ändrad:
Finns det verkligen någon bra lösning för FD-objektiv på EOS-hus? Har några gamla sköna FD-glas liggandes men har alltid blivit modfälld när jag börjat titta på möjligheterna att använda dem.

man kan bygga om vissa hus permanent så att de kan ta FD optik eller så kör man dem på en Olympus PEN så går det bra - visserligen en lite liten sensor i den, men eftersom den är spegellös så är det inga bekymmer med registeravståndet.så är det inga bekymmer

behåll annars optiken - det kommer att komma spegellösa hus med större sensorer också - troligen även ifårn canon och då kan du skaffa en adapter och köra din FD optik med underbart resultat. Så sitt ner i båten - framtiden kommer att bli bättre EF fattningen var ingen glädje för FD optik, men nästa fattning så...

behåll annars optiken - det kommer att komma spegellösa hus med större sensorer också ...
Det finns redan spegellösa hus med stor sensor. Sony NEX-5 och NEX-3 har 18mm mellan fattning och en sensor i storlek APS-C. Adaptrar för ett flertal objektivfattningar, inklusive Canon FD, finns att köpa (sök på eBay t.ex.).

Jomen det är ju SONY...

Nja, bättre att vänta på att Pentax, Canon, Olympus eller Nikon kommer med något roligt - det är nog inte så långt borta!

Jag köpte en adapter på ebay för 1,5 år sedan för ca 400kr inkl frakt från usa. Den innehåller en lins som skall behövas för att fokusera till oändligt. Brännvidden ändrade så att ett 50mm avbildade ungefär som 80mm.
Ljusstyrkan vet jag inte riktigt men jag testade på fåglar med ett fast Hoya 400/f5.6 och hade ISO100 och 1/250 samtidigt som mitt canon 18-200 var lite mörkare med f7.1 och ISO100 på 1/250s.
Skärpan var inte den bästa men det kan ju bero på flera saker samtifigt som det var kraftigt med kromatisk aberration när bilderna var tagna i solsken vilket ju också kan bero på objektivet.

Jag köpte just ett FD-objektiv på 135 mm f/2,8 billigt på loppis. Jag har en Canon EOS 50D...
Det lite ironiska är ju att om man ska fynda loppisobjektiv till sin moderna Canonkamera så ska man i princip leta efter vadsomhelst -- utom just gamla Canon FD-gluggar. De är svårast att använda, eftersom de (till skillnad från mycket annat gammalt) kräver en optisk adapter.

Ja och gamla 135mm f/2.8 med M42 fattning kryllar det av och många av dem är riktigt bra. FD optik passar som sagt bäst på spegellösa hus och har man canon så passar de inte alls eftersom canon inte än har gett sig in i det träsket.

Hittar du ett Prost Tele 135mm 1:2,8 auto N så är det helt oki på Canon hus - vinjeterar lite fullt öppet på ff, men på APS-C så presterar det riktigt bra - iaf med hänsyn till priset!

Jag tycker Canon FD passar allra bäst på ett hus som Canon New F-1, exempelvis...

Ett sånt där som man sätter i en ny 36-bilders sensor i då och då, alltså.

*asg* Ja, det är helt sant - men på gamla onda MF tiden så körde inte jag Canon då det var för dyrt, nej paractica var det som gälde då. Undrar förresten var det gamla 135mm objketivet kan vara idag - suger säkert med dagens mått mätt, men vore ju kul att testa iaf.

Men slutsatsen är helt riktig - FD optik måste ju verkligen passa utmärkt på ett därför avsett analogt hus.... Film är inte bäst längre, men det är kul!

ANNONS
Götaplatsens Foto