FiCa1
Aktiv medlem
Det kan nog tänkas att det kommer att märkas, då speciellt brudpar har en tendens att beställa rätt stora förstoringar på sina favoritbilder.
/Jonas
I så fall tveklöst D700 / mvh FiCa1
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kan nog tänkas att det kommer att märkas, då speciellt brudpar har en tendens att beställa rätt stora förstoringar på sina favoritbilder.
/Jonas
1) Jag har själv fotograferat med Nikon DX DSLR sedan 2004 och FX DSLR sedan 2007. För närvarande har jag D300 och D3s och använder båda lika flitigt.
2) Det finns som vanligt inga enkla svar även om folk gärna kommer med just tvärsäkra förenklade svar utan att ha gjort någon behovsanalys och nyanserat frågan.
Själva kameran är bara en del av systemet. Du måste även ta hänsyn till vilka objektiv du kommer att använda, vilken typ av bilder du vill ta (brännvidd, skärpedjup), om du kommer att använda mycket blixt eller övervägande köra tillgängligt ljus, om du skall fotografera i raw eller jpg samt hur mycket tid och kraft du skall lägga på bildbehandling, vad bilderna skall användas till (webben, utskrifter och i så fall i vilken storlek) mm.
Fotograferar du på bas-ISO utomhus och i studio spelar DX eller FX ingen roll. Det är i lågljussituationer som skillnaden kan ha någon praktisk betydelse.
En FX DSLR har bättre bildkvalitet på högre ISO-tal men till priset av sämre effektiv räckvidd, kortare skärpedjup (ibland positivt och ibland inte), sämre reell minsta närgräns med ett givet objektiv (lägre förstoringsgrad vid närgränsen), mer vinjettering mm.
3) Om jag jämför samma dansbild (bildvinkel, skärpedjup) från bröllopsfesten tagen med en DX DSLR som Nikon D90 och en tagen med FX-kameran D700 kommer resultatet att bli att FX-kameran kräver tex 28 mm, f4, ISO 1600, 1/60 s medan D90 kan ta bilden på 18 mm, f2.8, ISO 800, 1/60 s. I fråga om bildkvaliteten har D90 vid ISO 800 samma brusvärde (Signal/Brus) och bättre DR än vad D700 har vid ISO 1600.
4) Vid bröllop och events är ofta flexibilitet viktigare än absolut bildkvalitet. Att då ha två kameror med olika objektiv tex en med vidvinkel/normalzoom och en med telezoom kan ge bättre flexibilitet än endast en kamera med ett fast toppobjektiv (tex 24/1.4, 85/1.4). Två (begagnade) D90/D5000 med bra objektiv kan således ge mer mångsidighet än en D700 med en zoom eller ett fast objektiv. Det är ju inte bara absolut bildkvalitet utan även komposition mm som är viktiga faktorer. Tvingas jag beskära mycket genom att ha bara ett objektiv riskerar jag att tappa mycket bildkvalitet i slutändan. Att byta objektiv ofta kan vara knepigt i stressen av att fotografera på bröllopet. Man vill inte riskera att missa några bilder mitt i ett objektivbyte.
5) Fotograferar man raw och använder LR3/ACR6 ger både Nikons 12 MP DX och FX DSLR utmärkt bildkvalitet för web och mindre utskrifter (A4) upp till minst ISO 3200. Faktorer som exponering, blixtanvändning mm är minst lika viktiga som själva kamerans prestanda. Jag har tagit brusiga bilder på ISO 200 med min D3s pga underexponering och fått fina ISO 3200- och ISO 6400-foton med min D300.
Tack så mycket för det uttömmande svaret. Jag gillar att göra mina val baserade på kunskap och inte bara tyckanden. Med det vill jag alltså säga att jag tycker att du bjöd på mycket fakta att begrunda.
Det som fått mig att börja fundera på en D700 är att jag faktiskt ofta är ute efter ett kort skärpedjup när jag fotograferar. Dessutom levde jag i tron att den var bättre på att hantera mörka miljöer (som kyrkor) jag undviker oftast blixt.
För tillfället använder jag två Sony kameror, av anledningen som många nämt att slippa byta objektiv och ha en backup.
/Jonas
Det är vad jag har försökt säga hela tiden, men det verkar inte riktigt gå in eftersom allt tydligen handlar om att ta "ekvivalenta" bilder. Man ska alltså få FX-kameran att prestera lika dåligt som DX-kameran under alla omständigheter.FX ger MYCKET skarpare bilder "per skärpedjup"...
Ett utmärkt sätt att aldrig lära sig fotografera.Smattra på bara, filmen är gratis.
Det beror på hur man tar bilderna. Om man sprutmålar med bilder för att sen välja ut de bästa tror jag inte att man lär sig ett dyft. För att inte tala om hur trist det måste vara.Tvärt om, ju fler bilder man har att ta lärdom av dessto bättre. Ganska självklart enligt min mening.
Det handlar mer om din önskningar än reella krav i så fall. Med FF klarar du dig fint med lite enklare objektiv jämfört med D300. Tex så fungerar en AF-S24-85 f3,5-4 (tror jag det är ) galant som normalzoom till D700 medan DX kräver en 17-55 för att matcha. Både kvalitets och brännviddsmässigt. Gör du jämförelsen på detta vis så är prislappen faktiskt till FX fördel. Precis på samma sätt kan du ersätta AF-S70-200 f2,8 med AF-S70-300. 70-300 kostar en bråkdel av 70-200....
Jag hade alla gånger valt FX idag..... om jag inte var ute efter en liten modell. I så fall hade jag köpt en D3000 med 16-85 eller 18-200. Inte en D300
Nikon DSLR som D95 och D400 förväntas komma med 1080p vilket ger stillbilder med storlek 1920 x 1080 pixlar. Det räcker för web och mindre utskrifter samt för medverkan i bildspel om videoklippet inte används.
24-85- och 70-300-zoomarna med en D700 ger
1) sämre AF,
2) sämre AF-täckning,
3) varierande bländare,
4) 1-2 steg sämre bländare i ändläget vilket ger upp till 2/3 EV steg sämre bildkvalitet och upp till 1 steg ofrivilligt längre skärpedjup,
5) ingen möjlighet att använda telekonverter.
FX har inte bara fördelar och DX nackdelar som alla som "tveklöst" utropar att D700 är bäst hela tiden förkunnar helt utan att nyansera frågan. Det finns inga enkla lösningar. Jag har använt båda formaten parallellt sedan decemeber 2007 och skulle aldrig välja bort något av dem pga att de kompletterar varandras begränsningar och styrkor.
DX och FX är som öl och vin - man vill ha båda!
Dessutom har jag aldrig förstått varför man vill uppgradera det ena - huset - men inte det andra objektiven. Jag köper inte en high end förstärkare och kombinerar med enkla högtalare...
Precis vad jag menade med mitt Elitserie och Korplagssnack....
Hur mycket bildbehandling tål en sån bildfil?
Poängen är väl att jämförelsen elitserie/korplag eller 150/300 hästkrafter inte är det minsta analog med jämförelsen D700 kontra D300(s) - Beroende på vad och hur kameran ska användas kan en D700 vara lika mycket Åshöjdens BK som D300 vore i andra situationer.
24-85- och 70-300-zoomarna med en D700 ger
1) sämre AF,
2) sämre AF-täckning,
3) varierande bländare,
4) 1-2 steg sämre bländare i ändläget vilket ger upp till 2/3 EV steg sämre bildkvalitet och upp till 1 steg ofrivilligt längre skärpedjup,
5) ingen möjlighet att använda telekonverter.
FX har inte bara fördelar och DX nackdelar som alla som "tveklöst" utropar att D700 är bäst hela tiden förkunnar helt utan att nyansera frågan. Det finns inga enkla lösningar. Jag har använt båda formaten parallellt sedan decemeber 2007 och skulle aldrig välja bort något av dem pga att de kompletterar varandras begränsningar och styrkor.
DX och FX är som öl och vin - man vill ha båda!
Dessutom har jag aldrig förstått varför man vill uppgradera det ena - huset - men inte det andra objektiven. Jag köper inte en high end förstärkare och kombinerar med enkla högtalare...
Precis vad jag menade med mitt Elitserie och Korplagssnack....
"Man vill ha båda...."
Snacka om att Nikon har lyckas med sin hjärntvättning...
...man måste minst ha en D3x i kombination med en D3s och sedan D700 vid tillfällen då batterigreppet är i vägen och sedan ska man inte glömma att D300s är ett måste för att klämma ur det extra ur DX formatet. Man vill ju heller inte slösa värdefull kameratid på objektivsbyten så minst 3 fulla uppsättningar FX objektiv och en DX uppsättning är det minsta man ska sikta på. Sedan behöver man minst 10 olika ryggsäckar från Lowepro som täcker in alla möjliga situationer då man ska ta med sin kamera (or). ;-)