Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

furo

Aktiv medlem
Några nya siffror för NEX försäljningen som visats nu på senaste veckan?
Inga siffror, men anekdotiskt data: Under drygt två veckor i Japan nyligen såg jag förstås många turister med kamera, men bara en enda med NEX. Av det kan man dra en osäker slutsats om vilken kundgrupp de säljs till i första hand.
 

pet

Aktiv medlem
Inga siffror, men anekdotiskt data: Under drygt två veckor i Japan nyligen såg jag förstås många turister med kamera, men bara en enda med NEX. Av det kan man dra en osäker slutsats om vilken kundgrupp de säljs till i första hand.
Jasså hur kan du överhuvudtaget dra dra nån som helst slutsats när du bara såg en person med en Nex...vilken kundgrupp skulle det var i såfall?? Jag skulle säga att det däremot va konstigt att du inte såg fler jus pgr av Nex är en av Japans mest sålda kameramodeller...förra måndaden låg Nex-5 på andraplats och Nex-3 åttondeplats i listan för flest sålda kamera modeller i Japan(källa BCN-rankings)...När Nex hade funnits en månda i Japan så hade den redan sålts i fler exemplar än vad tex Sonys A550 gjort under hela sin "livtid" så jag tror knappas du kan dra nån som helst slutsats om vilken kundgrupp det är som använder Nex pgr av att du nu bara råkade se en ända turist i Japan med en Nex....inte ens en osäker slutsats.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jäklar också, direktknappar, optisk sökare och att den ska gå ner i fickan med 18-55 är de tre punkter som jag saknar mest på NEX.
Men nu förstår jag att det beror på att jag inte tillhör målgruppen, även om jag överväger den som andrakamera.
---
En optisk sökare à là Leica finns faktiskt till 16/2,8-objektivet. Jag skulle också önska ett 18-55-mm objektiv som gick ner i byxfickan. Hittade i och för sig en lösning på detta - NEX:en med pannkakan i ena byxfickan, och det lösa zoomobjektivet i den andra. Ifall man vill få ner en kamera med 18-55 mm zoomomfång i byxfickan, så är det idag inte möjligt ifall man vill ha en APS-C-stor sensor, det går bara med kompaktkamerornas små sensorer.

Nej, ingen av oss här tillhör målgruppen. Sony har tydligt sagt att målgruppen är kompaktkameraanvändare som vill ha bättre bildkvalitet/större sensor. Fast dom har absolut inte förbjudit oss att skaffa NEX:ar... :)
 

pet

Aktiv medlem
Nej, ingen av oss här tillhör målgruppen. Sony har tydligt sagt att målgruppen är kompaktkameraanvändare som vill ha bättre bildkvalitet/större sensor. Fast dom har absolut inte förbjudit oss att skaffa NEX:ar... :)
Hahaha faeen också...då betyder det att jag är en "point and shooter" eftersom jag älskar min Nex :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Och hur många gånger har fabrikanten rätt om målgrupper? Man ser nykläckta (rika?) amatörer med FF-kameror från N och C i 70.000:- klassen och objektiv som påminner om bazookas.

Man ser yrkesmän som lever på sitt fotograferande använda instegsmodeller. För övrigt är den "vanliga kompaktanvändaren" visserligen en stor grupp, men majoriteten av dem är säkert helnöjda med vad deras kompakter presterar. Så jag tror att Sony missbedömt den tänkta målgruppen lite (eller säger en sak och menar två andra).

För övrigt brukar det alltid bli en massa tjafs om dålig skärpa när någon går från kompaktformat på sensorn till aps-c. Man är van att få skärpa från förgrund rill evighet.

De verkligt initierade och intresserade kompaktfotograferna som vill ha bättre bildkvalitet sneglar nog mer på en konventionell dslr än en NEX (min gissning) medan vanare dslr-ägare ser NEX som en möjlighet att få ett hög bildkvalitet i kombination med liten storlek. D v s komplettera sin dslr med en NEX.

Men framtiden får utvisa vilken målgrupp som handlar NEX. Här i Sverige tror jag att det mest handlar om mer vana fotografer som verkligen vet fördelarna med en stor sensor v s en typisk kompaktsensor.

Men f-n. Jag har ingen kristallkula (fast det har inte Sony heller)
 

snysop

Aktiv medlem
Lennart, jag håller med dig. Jag tror samma sak som du ang. kompaktkamerapersoner osv. Och så känner jag mig väldigt träffad när det gäller "Här i Sverige tror jag att det mest handlar om mer vana fotografer som verkligen vet fördelarna med en stor sensor v s en typisk kompaktsensor.". :) Just pga sensorstorleken köpte jag inte GF1 & c:eek:. :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Retar mig ff på "lockpolicyn...."

...som Sony kör på sina NEX. Hur f-n får man vara så idiotisk att man som fabrikant/leverantör inte skickar med ett skyddslock till kamerahuset samt bakre objektivlock till gluggen?

Jo, man sparar en del pengar per NEX. Det förstår även jag, men förlorar också lite anseende. Sensorn ligger totalt oskyddad och de som har en idé om att ha kitzoomen i ena fickan och kamerahuset i den andra får tänka om.

Detta är ett jätteminus oavsett hur man tänkt sig att hantera/förvara kameran. Antagligen kommer det väl lösa objektiv/kameralock att levereras framöver till ockerpriser.
 

pet

Aktiv medlem
...som Sony kör på sina NEX. Hur f-n får man vara så idiotisk att man som fabrikant/leverantör inte skickar med ett skyddslock till kamerahuset samt bakre objektivlock till gluggen?

Jo, man sparar en del pengar per NEX. Det förstår även jag, men förlorar också lite anseende. Sensorn ligger totalt oskyddad och de som har en idé om att ha kitzoomen i ena fickan och kamerahuset i den andra får tänka om.

Detta är ett jätteminus oavsett hur man tänkt sig att hantera/förvara kameran. Antagligen kommer det väl lösa objektiv/kameralock att levereras framöver till ockerpriser.
Håller med dig Lennart...visst är det snålt...personligen upplever jag det inte som nått jätteproblem trotts att det finns tillfällen då jag heller skulle vilja "frakta" kameran och objektivet var för sig än båda tillsammans/ihopmonterade.
Dock tror jag faktiskt dom flesta inte saknar/ens tänker på det då dom alltid har ett objektiv monterat på huset....har man 16mm så fungerar det ju som ett tjockt kameralock :)

Lock finns redan att köpa till både hus och objektiv...Sony orginal och pirat på Ebay.
 

TommySundstrom

Ny medlem
Hur störande är alla knapptryckningar?

Många recensioner tar upp kamerans dåliga gränssnitt, och att den har en stark tendens att överexponera.

(Det senare tycker jag man kan se på många NEX-fotograferade bilder som läggs upp. Solskensbilderna är ganska platta, medan däremot skuggpartierna och bilder tagna under dåliga ljusförhållanden ofta imponerar.)

Ni som har en NEX-3/5, vad säger ni? Hur stora är problemen i praktiken?
 

pet

Aktiv medlem
Många recensioner tar upp kamerans dåliga gränssnitt, och att den har en stark tendens att överexponera.

(Det senare tycker jag man kan se på många NEX-fotograferade bilder som läggs upp. Solskensbilderna är ganska platta, medan däremot skuggpartierna och bilder tagna under dåliga ljusförhållanden ofta imponerar.)

Ni som har en NEX-3/5, vad säger ni? Hur stora är problemen i praktiken?
Hur man upplever gränssnittet är väldigt personligt så för att få svar på hur du upplever det så måste du testa ett ex i en affär...jag personligen tycker inte alls det är bökigt eller tidskrävande...dock hade jag en annan uppfattning i början innan jag hade vant mig/lärt mig hur allt fungerar och hänger ihop.

Inte en aning...mitt ex exponerar klockrent i dom flesta förhållanden/situationerna....dock är det ju ganska svårt att misslyckas med sin exponering då man ser resultatet "live" i skärmen hela tiden innan man tar bilden plus att man har live-histogrammet som visar exakt hur exponeringen är/ser ut.
 

mayro

Aktiv medlem
Många recensioner tar upp kamerans dåliga gränssnitt, och att den har en stark tendens att överexponera.

(Det senare tycker jag man kan se på många NEX-fotograferade bilder som läggs upp. Solskensbilderna är ganska platta, medan däremot skuggpartierna och bilder tagna under dåliga ljusförhållanden ofta imponerar.)

Ni som har en NEX-3/5, vad säger ni? Hur stora är problemen i praktiken?

Om du ser sådant beror det nog mer på att man inte lärt sig kameran riktigt ännu. Dvs lärt sig i vilka situationer man bör "hjälpa" kameran en aning.. Som med A550 så är det oerhört enkelt att hämta hem detaljer ur ytor som först kan se "utbrända" ut till och med.. Så även om man missat styra kameran då och då under vissa ljusförhållanden så är det superenkelt att fixa bilderna i framkallningen i efterskott..

Och detta sagt med utgångsläget att jag tycker mig se att NEX tex "Svarar" på "samma" sätt som A550 gör..


Med A550 är det så extremt sällsynt att jag "tappat" någon bild pga överexponering så jag skulle vilja kalla det för ett "Ickeproblem" till och med.. Utan mer skulle jag kalla det användarmiss ihop med aningen slarvig framkallning då det sker. Jag tror även detta kan sägas gälla med kameror såsom NEX.. Men detta då sagt utifrån läst och enbart tittat på bilder. Och noll egen erfarenhet av kameramodellen..


Och jag skulle nog vilja säga att det är förvånande att jag tror jag enbart läst en ända testare som faktiskt tog upp detta hur det gick med A550 att hämta hem bilderna.... Minnet kan svika här.. Men jag läste samt har sett nån testare som just visade även i praktiken att det gick enkelt i framkallandet hämta hem ..
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Många recensioner tar upp kamerans dåliga gränssnitt, och att den har en stark tendens att överexponera.

(Det senare tycker jag man kan se på många NEX-fotograferade bilder som läggs upp. Solskensbilderna är ganska platta, medan däremot skuggpartierna och bilder tagna under dåliga ljusförhållanden ofta imponerar.)

Ni som har en NEX-3/5, vad säger ni? Hur stora är problemen i praktiken?
Har bara haft min NEX-3 ett par dagar ännu (det blev ett lite hastigare köp än jag hade tänkt) så jag har inte hunnit bli riktigt vän med menysystemet ännu, men redan nu fungerar det utan större problem.
Jag tror inte man ska överdriva detta med att gränssnittet är så bekymmersamt

Min 5DII känns mycket enklare och det går fortare, men den har jag använt en längre tid.
Om jag istället jämför med 450D som jag har haft tidigare så är skillnaden i lätthanterlighet inte så stor.
Allt sagt utifrån att jag inte är tillvand till NEXen ännu, vem vet jag kanske kommer att ändra mig delvis så småningom.

"Solskensbilder" där det finns både väldigt ljusa och väldigt mörka partier, har jag ibland behövt ställa in exponeringskompensation för, men det är knappas unikt för NEX. Däremot i mera normala "solskensbilder" och andra träffar den oftast mera rätt.
 

Rivqah

Avslutat medlemskap
Toppklass

Nu har CyberPhoto testat kameran med betyget Toppklass. Efter att ha läst flera utländska recensioner och bilder/videos så blev jag inte särskilt överraskad. Trots att jag inte har testat den själv var dess bildkvalité jämfört med andra kameror för bra för att förtjäna något annat betyg.

Äntligen en riktigt grym hybridkamera, kan knappt vänta på nästa modell men jag håller ut. Om den kommer nästa månad återstår att se. Hoppas mest på att den kommer innan årets slut.
 

mayro

Aktiv medlem
Även A550 borde ha fått toppklass på varenda test. Givetvis med kritik för sådant som är mindre bra. Men också med beröm för det som är bra samt ibland mycket mycket bra också.. Vilket aldrig skedde..... Den kameran lyckades "stoppas" av dessa "Testare" via sina tester.. Med NEX går inte detta att göra då folk trotts tester "kör över" testarna och köper kameran.. Dessutom i rätt sto mängd mot tidigare Sonysläpp... Samt verkar oftast glada samt nöjda med sina köp....

Och nu vet testarna att "fjollar dom ihop" en till bias test så ryker deras trovärdighet all världens väg.. Dessutom vill dom nog nu tjäna pengar på Sonys framgångar.. Dpr tex är ju inblandade i Branschen via ägarbild vad jag tror mig sett..och inte några ej deltagande i säljande...Och det gör dom endast om dom utför riktiga tester kan delta i att sälja grejerna och få in stålar för det nu då folk trotts deras tester köper grejerna.....

Cyber är exakt lika på den punkten.. Dom vänder kappan efter vinden.. Och dom vill inte missa dom pengar dom kan få in via enkelt sälja NEX som folk redan köper...


Men .. Jag är glad över att för stunden detta fjanteri med bias tester verkar börja vika undan.(?).( man kan hoppas i alla fall ! ) Och som alltid skall man se framåt och inte bakåt. Så stannar denna "totalt nya" mindre bias stil kvar så är det för oss konsumenter det bästa som skett på mycket mycket länge anser jag... Därför då skapas ett riktigt underlag för oss att kunna kanske förlita oss på. Samt att tillverkarna äntligen får skit för saker som dom skall ha skit för . Oavsett märke på framsidan... Samt berömanden för saker dom bör ha detta för... Oavsett märke på framsidan.. Och kanske äver mer nyanserade tester blir ett resultat uppepå som socker på moset... :)


Jisses.. Blir det så skall det bli makalöst skoj att börja köpa fototidningar och ha att läsa medans man läser sittande på "huset".... :)

Men just nu läser jag hellre min frus "Allas" hon har liggande där.. Men hoppet att snart kunna få egna spännande tidningar spirar stort... Fototidningar... Så hoppas trenden sprider sig med mindre bias nu då det ekonomiskt sett faktiskt är lönsamt att byta spår dessutom......
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Många recensioner tar upp kamerans dåliga gränssnitt, och att den har en stark tendens att överexponera.

(Det senare tycker jag man kan se på många NEX-fotograferade bilder som läggs upp. Solskensbilderna är ganska platta, medan däremot skuggpartierna och bilder tagna under dåliga ljusförhållanden ofta imponerar.)

Ni som har en NEX-3/5, vad säger ni? Hur stora är problemen i praktiken?
Det där med överexponeringen känner man ju igen som A550 användare. Håller inte med Tobbe där men det kan ju vara så att hans kamera inte hade samma som min har. Något gick snett med exponeringen från A5xx och framåt tydligen. A350 tycker jag inte alls hade samma problem. Nätet är fullt med överexponerade bilder från A5xx. Synd om ni har samma syndrom på era NEX:ar. Verkar som om Sony anställt åtminstone en konstruktör som ständigt går omkring genom livet med solglajerna på . Nedbländat om man så vill :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag behöver normalt lägga in -1/3 EV exponeringskompensation i min A550. Sedan blir det perfekt. Ifall motivet skulle ha ett stort kontrastomfång, så kan man ju pröva med antingen DRO eller HDR.

Så här har man fått göra i alla tider. För 40 år sedan kallades det att "eka in" kamera och film. För varje film man skulle använda, så tog man en rulle med en serie olika exponeringar för några olika standardbelysningar - solljus, molnigt, skugga, glödlampsljus etc.

Det är inga som helst problem med detta. Problem blir det först ifall exponeringen är inkonsistent, dvs ifall det ibland blir överexponerat och ibland underexponerat.

Jag förutsätter att man har baskunskaper om exponering och om hur exponeringsmätaren mäter - den kan ju aldrig ge "rätt" exponering - och att den hela tiden stenhårt jobbar för att ge rätt exponering på ett motiv som har 18% genomsnittlig gråhet. Om så inte är fallet för det aktuella motivet, så måste exponeringen givetvis korrigeras. Annars kommer något stort svart att bli gråblaskigt, och detsamma kommer att ske ifall man fotar något stort vitt rakt av efter exponeringsmätarens val. Allting ska bli 18% grått, ifall exponeringsmätaren får bestämma! :)
 

pet

Aktiv medlem
Jag behöver normalt lägga in -1/3 EV exponeringskompensation i min A550. Sedan blir det perfekt. Ifall motivet skulle ha ett stort kontrastomfång, så kan man ju pröva med antingen DRO eller HDR.

Så här har man fått göra i alla tider. För 40 år sedan kallades det att "eka in" kamera och film. För varje film man skulle använda, så tog man en rulle med en serie olika exponeringar för några olika standardbelysningar - solljus, molnigt, skugga, glödlampsljus etc.

Det är inga som helst problem med detta. Problem blir det först ifall exponeringen är inkonsistent, dvs ifall det ibland blir överexponerat och ibland underexponerat.

Jag förutsätter att man har baskunskaper om exponering och om hur exponeringsmätaren mäter - den kan ju aldrig ge "rätt" exponering - och att den hela tiden stenhårt jobbar för att ge rätt exponering på ett motiv som har 18% genomsnittlig gråhet. Om så inte är fallet för det aktuella motivet, så måste exponeringen givetvis korrigeras. Annars kommer något stort svart att bli gråblaskigt, och detsamma kommer att ske ifall man fotar något stort vitt rakt av efter exponeringsmätarens val. Allting ska bli 18% grått, ifall exponeringsmätaren får bestämma! :)
Håller med dig Gunnar...verkar som att många har en övertror på kameran o vad den skall klara av i många fall...har man bara lite kunskap hur man exponera så e detta som sagt inget problem om kameran nu inte är inkonsistent som du säger...det handlar om att lära sig hur sin kamera bete sig...dock verkar det som att Sony i dom senaste modellerna har satsat på en lite ljusare/rikare exponering...men som sagt inget problem om man känner sin kamera...kör den ständigt på en liten - kompensering....tex jag har lärt mig att min A900 är något snål i sin exponering så jag har den i princip alltid på lite + kompensering.
 
ANNONS